Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Vår uppfödning Álma 2 år på unghästmönstring i Hanaskede.
lmaHridhus.jpg

lmaHute.jpg

Ja, i vanliga fall är det så jag tänker också. Men i det här fallet så vill jag helst inte åka iväg till klinik eftersom Thytur bara varit transporterad två gånger tidigare (ena gången lös i transport som ettåring och andra gången i hästbuss i box). Jag vill helst ha hunnit öva med honom innan jag utsätter honom för en lite längre resa (han har dessutom nästan aldrig varit uppbunden). Självklart är det ju inget att tveka på om det skulle vara något akut, då är det ju bara att åka, men eftersom han inte är halt i skritt, inte visar någon ömhet, svullnad eller värme så känns det inte så akut.

Distriktsveterinären trodde ju inte att det rörde sig om någon senskada eller skelettskada eftersom han var ohalt i skritt och inte reagerade på något. Men jag blir ju så nervös eftersom det var det Freyja hade...

Så jäkla onödigt bara, han trillade ju bara lite!

//Julia

Nu är sista tävlingen för i år avklarad. Örnen var så himla flott på uppvärmningen på lördagen, men när vi kom in på banan så tappa hjärtat ena bootsen :cry: så han fick problem med gångarterna. Speciellt hans trav, den som var så himla flott på uppvärmningen.

Tölten kändes inte så bra, han måste aktivera baken mera.

På finalerna kom vi 1a i fyrgången och 2a i tölten. Dock var poängen inte bra för han kan mycket bättre.

Men hjärtat är jätte trött, så nu ska han få vila 1 månad ev längre. Ska även ta ut veterinären och låta henne kolla igenom hans mun helt.

Gammel man skötte sig bra. Vi var så få deltagare så vi fick rida med de vuxna. (De rider B-klass). Så lilla Gáski fick kämpa på.

Vi debuterade T2 där skötte han sig bra och töltade på fint. Men fick en kommentar att ja inte hade helt lösa tyglar. Fast än jag hade det.

Gammel man kom iaf 1a i T2 och 2a i V2

En bonus bild bara för att Örn är otroligt vacker!

Kortet är taget av Jonna

KL

Jag tror inte jag uppdaterade igår, eller i förrgår? :p

I förrgår gick jag ut i hagen och hittade en sovande Lúkas. Satte mig brevid och myste :love:
Han låg kvar hela tiden! :)

Igår red jag och Lúkas ut i skogen, skritt/trav/hoppa stockar!
Han tyckte det var superkul (jag med) men han var jättesvettig sen. Fått jättepäls under magen stackarn! Raka vill jag inte göra heller, myggjäklarna äter upp honom då :(

Hon är jätte vacker Elin! Kul för er att hon fick fina omdömmen!

Tack!
Álmas omdöme: Uttrycksfullt och välrest ungsto med väl ansatt och bra hals. Bra bogar. Mjuk rygglinje och välformat kors. Högbent. Rör sig med raka rörelser i skritt. Visar trav och galopp med lätta och spänstiga rörelser samt lite tölt. Vaken och uppmärksam. Visas skodd fram.
Lovande.

Vi hälsade på Skuggi igår också. Det tog en halvtimma att hitta killarna, förutom Rödull som stod för sig själv och sedan följde efter mig genom våtmarken bort till skogen.
Rdullhopp219.jpg

Åhh vilken underbar bild bland dimman=)

Riktigt fin höstbild=) rödull haha jag förstår varför han heter så:rofl:

Idag har min syster ridit Kaela i skogen:D, första gången hon blivit riden på 9 månader!
Pigg som attan var hon som vanligt.
Observera att min syster är 1,80 lång och Kaela endast 138cm, sadeln sitter inte bra det vet jag, inte min sadel utan min systers.

23694692.jpg

23694721.jpg

23694763.jpg

Var har du hittat det pannbandet som Kæla har? Har letat och letat efter ett liknande, men hittar inget som är tillräckligt litet till min pålla... Är ju så fint:love:!

Jag är en expert på att måla och bygga om stall vid det här laget... Plus att jag tycker det är kul så jag hjälper gärna till :)

DET låter bra!!
Vi tar det när du kommer hit med andra ord ;)
Och avslutar dagen med en härlig ridtur i skogen som jag hittat under morgonens promenad.

Japp, det är dags för beach 2010 nu. Bara två år kvar tills jag skall i en bikini... :rofl: :rofl: Dags att träna..

Vad roligt Elin med ett så bra omdöme! Grattis!
Hon se väldigt trevlig ut exteriört!

/Malin

Var har du hittat det pannbandet som Kæla har? Har letat och letat efter ett liknande, men hittar inget som är tillräckligt litet till min pålla... Är ju så fint:love:!

Jag köpte det på Islandshästensdag i Helsingborg, men jag kan inte minnas vad dom hette eller företaget?

Det passar inte på Kaela heller, pannbandet står ut en bra bit:o
Men det är ju snyggt!:)

Har varit och dömt på Stenholmen i helgen och passade såklart på att hälsa på min Sól!
Ungstona går på ett underbart stort bete och när de väl hörde Lisen ("mamma Stenholmen") ropa på dom kom hela flocken (22 st) springande mot oss.

För de som inte läst om henne förr:
Sól från Sunnagården
f 2005
e: Gustur frá Grund
u: Nunna frá Kihlrauni
ue: Tigull frá Stora-Hofi

main.php

Ingen vidare uppställning :crazy:
Hon är rund och go och kommer inte frysa i vinter

Framifrån

main.php

main.php

main.php

Jag gillar hennes huvud! :)
Strecket på ganashen är det enda som syns av skadan i vintras. Hon är rak och mjuk!
Hon rör sig i trav för det mesta och när vi jagade på lite blev det tölt.

Thandurs Sága går också på betet, men hon får visa bilder på Sága själv.

Är väldigt förtjust i yew98fq´s "Hammi" som går på samma bete!

/Malin

Nu är Fenja dräktig med Berserkur frá Stykkishólmi!!!!!:love: Åh jag är så enormt glad, tror det kan bli en riktigt trevlig kombination!

Åh, där är min pålle med på bild också :) Har nya bilder på henne men dom ligger på kameran än sålänge. Ska få arslet ur och lägga in dom ikväll/imorgon!

Uppdaterar lite kort: Stelpa och Lillen har varit hos tandläkaren, Stelpa hade vargtänder som nu är borta och Lillen hade ett hål med kariesangrepp som nu är lagat! Båda var annars väldigt fina i munnen och hade inga övriga skador. Så nu ska Stelpa bara läka lite och sen ska vi börja försiktigt med bett. Lillen ska tävlas nästa helg på Gaedingakeppnin på Stenholmen (någon mer som ska dit?). Lillen har släppt massor i traven nu och känns mjuk o smidig, han går kanon. Så det kommer väl hålla i sig lagom till tävlingsdax :angel: Stelpa börjar hitta tölten mer och mer men jag tycker dte är svårt med hackamore. Hon är otroligt lätt fram och har lätt för formen. Traven är lite lidande nu när tölten kommer mer och mer men det är ju inte hela världen.

Aris muskelsträckning är på bättringsvägen och nu travar han nästan helt rent när jag tömkör honom. Har fått sambon att börja rida honom och dte går riktigt bra och dom passar ihop! Men vi tar det väääldigt lugnt med honom, 95% av tiden är det skritt, mycket stretching och massage både innan och efter ridning.
Feti har jag börjat jobba i tömkörningen, han biter sig gärna själv i bogen och vägrar höja ryggen så vi jobbar på en lång och låg form, något som jag måste jobba med mamma och pappa också när dom sen rider honom. Men han lär sig fort och gör framsteg. Nu har han dock tappat en sko men hovis kommer i helgen och skor hoppas jag!

Blev visst rätt lång. Nu ska jag ut och rida :p

det ser ju bra ut iaf.
näe hösten är inge bra o tävla tycker inte jag, det regnar ofta, skitväder, och hästarna sätter päls, ofta är banan tung med osv, våren är bäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 033
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar