Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Idag har hästarna vilat.

Jag har målat i stallet, han bara iofs 1 h men bra blir det!:)
Brunt och vitt och sedan vill jag ha islandshästar på väggarna:D
Snygga namnskyltar är ju ett måste också.

Igår fick hästarna gå upp i jättehagen, med massa skog+ängar.
Bebis tyckte det var skitskoj:D

Jag funderar faktiskt också på att måla om i stallet.
Just nu ser det ut som f-n. Inte fint. Rött på vissa ställen, brunt inne i två av boxarna, lilla i de andra två. Skitfult. Men jag vet inte vilken färg jag vill ha. Jag har ju ett litet stall så det måste vara ljust, annars blir det för mörkt. Nåja, det löser sig säkert.

Mina släpptes i stora hagen för 1½ vecka sedan, än är dom inte intresserade av höet som läggs ut varje dag. Yrpa är tjock och fölet är helt slut när hon kommer in ett par timmar om dagen och bara sover och sover. Men det är mysigt ute med, dom vill INTE in på eftermiddagarna.

Grått nertill och vitt upptill och kanske svarta detaljer som boxlås osv. Det ska jag ha i mitt framtida stall!

Träningen med Hilda går faktiskt bra nu. Försöker pyssla med henne varje dag. Vi är inte så avancerade utan borstar, går ut och går och löslongerar/longerar lite. Igår tog det "bara" 5 minuter att fånga henne. Metoden som verkar fungera är att följa efter henne. Bara gå lugnt och tyst efter. Tillslut stannar hon och låter sig fångas.

Perla aka Bengeten håller på att fodras upp. Hon är för smal och får ett mindre berg hö på natten nu när de står inne sen en vecka tillbaka. Idag börjar jag introducera betfor till henne. Hon har inte ätit kraftfoder sen hon fick diagnosen fång.
Någon som vet när man kan räkna med att börja se resultat efter att man ökat på fodergivan?

Det lät stilrent och snyggt.
Det tåls att tänka på. Hade tänkt att göra det nu i vinter egentligen, vi planerade att bygga om och få till det lite annorlunda. Men det sket sig nu, får göra det till sommaren istället. Men måla måste jag ju göra, det är inte fint som det är nu.

Idag har Miranda 3,5 år hopptränat sin Oskar:D
Hon är så tuff, och vilken balans.
Hon hoppar bana i trav på 30 cm.:rofl:
Storasyster Melissa 5 år gillar inte att hoppa utan vill bli longerad runt i full fart.

Sedan fick Kaela bli liiite tömkörd och sedan löslongerad.
Hon var riktigt busig och bockade och slängde med huvudet.:laugh:
Imorgon kommer min storasyster ut och ska rida Kaela efter som jag är för feg och det är första gången på 9 månader.

Sedan var det bara att åka och jobba, så nu står jag i butiken.

Jag blir ju sjuk!
Jag vill att Saga skall vara stor nog att rida NUUU!!
Hon är inte ens ett ännu. Men snart så, bara 1 månad och 5 dagar kvar.. :bump:
Gud vad fort det går!!

Ja det är roligt:)
Mina började skritta runt som 1 åringar:D

Man kan ju hoppas att dom vill rida Isis sen:grin:
Nu har dom sin shettis Oskar:banana:

Jag är mycket stolt över er båda:bow: Själv har jag ingen ridbar häst för tillfället. Men jag hoppas få rida lite på Gnei, nästa gång jag kommer för att slå på skor...?!
Kramis

Idag har vi varit o tränat på Klevsvik! Och vår kära tränare K kom och hjälpte till. Hon var väldigt nöjd över hur mycket kveikja lärt sig och fattat det vi gick igenom sist! Kveikja har ju fattat det här med samling och att hon förväntas trampa in under sig. Hon stegar på bra nu i skritt. I tölten har vi mycket att arbtea med, jag lyckas inte jättebra men K bevisade för mig idag att kvekki kan, det är bara jag som är för mesig. Jag RIDER för lite och Åker för mycket :D

Inga bilder på mig tyvärr, men jag förföljde K lite med kameran. Vad säger ni om Kvekkis utveckling?

kveikjatltsept.jpg

kvekkitltsept2.jpg

Den här gillar jag...
kvekkitlttraamp.jpg

kvekkitravsept.jpg

kvekkitravstor.jpg

Jag är mycket stolt över er båda:bow: Själv har jag ingen ridbar häst för tillfället. Men jag hoppas få rida lite på Gnei, nästa gång jag kommer för att slå på skor...?!
Kramis

gulle dig :love: jag är riktigt nöjd med snuttebäsen och han försöker verkligen göra rätt och fattar han inte så ryggar han gladeligen runt hela fyrkantsspåret :angel: - nähä var det inte rygga du menade :rofl:

klart du ska rida gnei när du kommer och så hingsten förstås :banana:

kramiz

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Har idag ridit en liten stund på lilla bebis, eller stora bebis om man så vill. 15 minuter i paddock, var som att sitta på en rörlig trädgårdsslang.
Peta man i en sida, så buktade det gensat ut i den andra.

Det är dags att komma igång efter sommarvilan då hjärnan har fått mogna i ca 3 månader nu, idag blev det mest repetition av sådant som har lärts in tidigare. Och han minns, jätte duktig kille. Tror bestämt att några av polletterna har trillat på plats, blev lite frågande ibland och stannade, "om jag inte begriper så stannar jag, för då har jag inte gjort något fel i varje fall".

Jag är en expert på att måla och bygga om stall vid det här laget... Plus att jag tycker det är kul så jag hjälper gärna till :)

Nu knapplånar jag på mig själv. Har lite mer tid nu än förut så jag får ju uppdatera lite mer noga! Jag var ju på tävling igår, med Snöggur.

Gick bra för mig, men vi kunde ju inte direkt mäta oss med konkurensen, o jag behöver ju lära mig rida honom bättre. Vad kan jag ha ridit honom, 10ggr? Vi kom i uttagningen på 4.6 (avdrag för trav i nedtagning) och i finalen 4.39, hmmm... Jag fick inte ordning på bromsen efter ökningarna och sen tog hans krafter slut så det blev mycket travtakt o travinslag i nedtagningarna. Men ökad tölt kunde vi -men som sagt, bromsen syntes inte till :D Vi körde töltrace...

snyggurtlt.jpg

Ikväll så har min kusin fått rida Snöggur, hon bor ju i danmark så det är inte ofta hon är här, o hon KAN rida. Hon var helt salig! Hon sa att vi köpt en riktigt bra häst, bara vi lär oss rida :D Hon visade på hur mycket han kunde samla sig o -ja- han gjorde i princip en levad! Han satte sig så mycket på rumpan så bägge frambenen var tvunga att lätta! Jag satt bara :eek: Jag vill med lära mig! Han gick jättefint, inte alls så lång o "neråt" utan lätt i framdelen o rumpan in under magen. Jag vill oxå kunna rida...

Men nu vet ni vad ni har att förvänta om nåt år eller så när vi ridit ihop oss!

Mitt arbete med Kveikja har oxå fått bra beröm idag, både från vår tränare och nu ikväll kusinen. O det känns skönt, för vi har faktiskt gjort framsteg de senaste veckorna. Glöm inte kika på hennes bilder några inlägg upp!
Nu skall jag sluta tjöta... ;)

Världens finaste i nya bling-tränset!
blingbling.jpg

kl

Usch, nu blir det till att ringa veterinären igen imorgon! Söta Tytte är fortfarande inte bra i benet, tydligt halt i trav. Han ömmar ingenstans, är inte svullen eller varm (möjligtvis lite vid hasen, men i så fall marginellt) och är pigg och glad som vanligt... men det känns inte bra att bara vänta och se längre. Han fick ju en kur metacam och nu har den hunnit gå ur kroppen och han borde ha blivit bättre... men icke. Hoppas, hoppas att jag slipper åka till klinik, dock är det väl kanske det jag borde göra!

Hur lång tid kan en muskelsträckning ta? Om han har sträckt en sena, borde han inte vara halt i skritt då och tydligt svullen?

//Julia

kl

Hur lång tid kan en muskelsträckning ta? Om han har sträckt en sena, borde han inte vara halt i skritt då och tydligt svullen?

//Julia

Sparkskada i form av lårkaka tog 4 månader att läka, ja du läser rätt. 4 månader, så tyvärr är det även så med sträckningar, de är luriga minst sagt och kan ta god tid på sig i anspråk.

Jag fick höra när Perla blev skadad att en sträckning kan leda till inflammation osv osv. Men hoppas han blir bra snart!

Jag förespråkar att man åker till klinik direkt. Distriktsveterinärer kan inte säga mer än vad man själv kan säga i stort sätt. Iallafall inte de häromkring.

*kl*

Igår fick Filipus gå som nybörjarhäst på lektion för en travtjej. Lektionen höll jag och Sofia (Vaniljvisp) i. Filipus gick väl okej till en början men när det var dags för tölten ville han inte alls vara med. Det var grisepass, ibland ren takt, och sen grisepass igen. :mad:

Så Sofia fick sitta upp och rida lite grann och självklart började Filipus bråka. Han fick även ridas lite idag av Sofia (jag var inte med, min rygg har börjat krångla igen :() och hade varit allmänt bråkig. Efter tävlingen på onsdag ska han få vila fram tills på söndag tror jag, kanske jag skrittar ut lite på fredagen. Han ska även få vila imorgon och så tar jag ett lättare pass på ovalen på tisdag bara för att se om knapparna fungerar. Han har tydligen fått tillbaka sina tendenser att vilja kasta av folk igen, dock har han inte gjort det än som tur är.

Funderar på att ställa av honom efter denna utbildning, typ ett halvår och sen jobba honom från marken i typ 3-4 månader i lång och låg form, för att sedan sätta igång honom igen under ryttare, dock vet jag hur han blir när han ställs av, men jag funderar på att låta han gå på lösdrift med andra islandshästar eller andra raser så han rör lite på sig när jag ställer av honom.

Just nu känns det lite dåligt, men jag hoppas vi kommer igång igen snart och hamnar i detta bra läge vi varit i så länge nu, traven har ju börjat komma :D

Har även tänkt åka till Island nån gång nästa sommar/höst efter han har varit avställd och då får vi se om Filipus får stå kvar hemma hos min granne eller om han åker till någon annan tjej/kille som kan plocka fram det bästa ur honom! Jag vet att han kan, han har en riktigt snygg trav när han löslongeras och han väljer främst traven i hagen och den är verkligen :love: men jag måste ha hjälp att få fram den under ryttare, jag klarar inte det själv. Inte just nu, med min dåliga rygg. Men jag hoppas att jag blir bättre snart så jag kan fortsätta jobba honom! :)

4 MÅNADER!!! Det vill jag INTE vänta på. Hoppas det inte tar så lång tid för Fjalar. Om det nu "bara" är en lårkaka.

Freyja_bus - Jag tycker det brukar löna sig att åka direkt till klinik. Brukar bli billigare för där har de tillgång till alla maskiner om det skulle behövas. Vilket en gårdsveterinär inte har tillgång till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 074
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka