Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Hoppar in lite på det här svaret ..
jag har nog sett alla bilder som du (fettso) lagt in på kaela, och jag har då bara sett trav och galopp.

Hon är med stor säkerhet iaf inte femgångare ..

det är nog dessa bilder jag blivit fundersam på (lånar lite nu hoppas det är okej fettso)

13895423.jpg

eller hur, någonting stämmer inte!
rörelsemönstret(helheten hur hästen ser ut att röra sig) påminner MKT om tölt, det är definitivt 4 taktig trav iaf.
men hon ser lite spänd och stel ut på nåt sätt.

hade vänster fram varit i sitt högsta läge istället för höger fram hade det varit tölt.
men nu är rörelsen diagonal istället för lateral. dvs det ÄR ju trav MEN skulle det vara ren trav så skulle vänster bak inte nästan vara i marken utan i sitt högsta läge under hästen.
hänger du/ni med?
om det hade varit helt ren trav skulle ju bakbenet ha varit i vinkel alltså hasen skulle ju varit mer vinklad.

det ser väldigt konstigt ut för såhär e det sällan man ser att de "springer".

det är enbart på de inspända bilderna jag ser att hon har taktfel alla lösa bilder är hon helt ren i traven men hon HAR en väldigt speciell trav tycker jag.

dessa bilderna är med lite kluriga

23012454.jpg

23012457.jpg

lägg märke till att frambenen är i exakt samma moment på båda bilderna(dock olika framben men de är i samma höjd osv) men bakbenen är INTE

denna tycker jag med ser lite mystisk ut
23012470.jpg

om det varit ren trav skulle frambenet varit helt utsträckt i det läget.

jag tycker allt detta tyder starkt på att hon absolut inte är 3 gångare iaf.
hon har ju uppenbara taktfel emellanåt och i detta läget är det ju possitvit för då vet man ju lite mer att hon sitter inne på nåt.

svårt att säga om detta ju är en mkt svårtöltad 4 gångare(de brukar ju ha lite svårare och ha väldigt stark trav så det verkar ju mest luta mot det)
eller om allt bara släpper en dag och hon visar väldigt mkt lateralt rörelsemönster och kanske är 5gångare egentligen.

jag tror att man absolut inte ska stärka traven mer på en sån här häst iaf. utan kanske lämna den ett tag bara skritta och galoppra. ev försöka "takta" lite i skritten men det är bara som jag tror. för ju mer man tränar traven och formen i traven osv destå starkare blir den ju och hon verkar få problem med tölten när traven tar över allt mer.

måste fråga, jag är sånn att jag alltid vill utesluta att hästen har ont, problem med tänder, spatt osv innan jag tränar och pressar dem för OM det skulle vara nåt fel så kan man inte begära det man vill av hästen.
och jag har sett så himla mkt sånt på hästar där ägarna inte fattar varför hästarna inte gör det som de ber dem om men sen har det varit naturliga förklaringar.
måste då fråga om hon är spattröntgad, vet att alla hästar inte är det men du kanske gjorde det när du importerade henne?
det KAN vara en förklaring till varför hon rör sig som hon gör och spänner sig så enormt mkt när du försöker "sätta" henne i tölt. jag säger inte att det är det men det kan ju vara skönt att utesluta och om man ska avla på henne med så kan det ju va skoj o veta att hon inte har spatt som hon för vidare.
bara en tanke.

hoppas vi bara kan göra ett litet inhopp på detta nu utan att förstöra tråden.

Senast ändrad:

Jag tycker inte det är nåt mysko med bilderna, alla är trav men i olika moment. Första bilden uttalar jag mig inte om vad eller varför det ser ut som det gör, men hon är som sagt inspänd där till skillnad mot de andra bilderna.

Fettso, hör med h*n som ska träna henne i vinter hur du bäst ska förbereda henne. Är det några här inne som överhuvudtaget har sett din häst live och kan ge råd utifrån det?
Att hålla hennes kondis uppe låter som en bra idé, då har hon ialla fall lite muskler och flås inför den stundande töltträningen i vinter.
Att försöka sig på tölten själv hade jag aldrig gjort när jag sett hur mycket hon protesterat på bilderna.

Nej hon är inte spattröntgad och det var inte jag som importerade henne heller.

Hon kostade endast 35.000:- och gick utan problem igenom vet besiktningen som jag närvarade vid.
Där ingår ju även böjprov fram och bak.

Det brukar väl synas rätt tydligt om en häst har spatt, eller?
Hennes tänder är kollade och ska kollas igen nu i höst/vinter, hon var sned i munnen sist som kunde bero på mefött fel eller en spark sa tandisen.
Han fixade det iaf och hon ska på återbesök snart.
Jag ska även ta ut en equiterapeut till henne framöver.

När jag varit och tränat dressyr förra året för min tränare så kunde hon helt plötsligt, särskilt vid öppna elller sidflyttning slå över i tölt.
Så det finns där, men hon förknippar det med att dra upp huvudet.

På samtliga bilder travar Kaela.
På en och annan en aning fyrtaktigt (det kan ju också förekomma lite fyrtakt i något enstaka steg här och var utan att traven är fyrtaktig i sig).

Jag har inte sett en enda bild dä K skulle visa ngt som var lateralt (förutom tömkörningsbilderna, som jag bara anser NEJ om).
På den bilden där ngn sade att "är det grisepass" var ju fölet framför henne så det går inte at se henne, och det är med största sannolikhet trav där med.

Jag håller med majoriteten här:
Sluta mecka med tölten själv! Bygg kondis och överlinje och låt tränaren töltsätta henne. Du gör både tränaren och hästen en otjänst genom tömkörningen i "tölt" sådär.

Att K. HAR TÖLT vet du! Låt det räcka.

/Malin

KL

Red femåringen på första längre turen och träffade på spännande saker som kor, bilar, ensilagebalar mm.. Hon är perfekt, en riktig exemplarelev!!:) Kan inte önska något annat av henne, hon tar alla gångarter (inkl. pass men den försöker vi undvika), bjuder fram i alla lägen, stannar på en lätt utandning och är så stabil! Jag är så nöjd! Hon är dock förbaskat tjock men det kan hon få vara just nu.

En annan rolig grej som hände igår var att utan anledning ringer en man som kör hästlastbil runtomkring i landet. Han säger att han ska hämta hingsten Hvinur och undrar om vi vet vart han är:rofl: Gav honom Stenholmens nummer, men fattar inte varför han ringde hit?? Kom på efteråt att jag skulle be honom köra förbi vår gård, vi hade ju... ehhh.... bokat Hvinur för betäckning och nu brunstar stona med!;)

Jag skulle säga att en majoritet av fyrgångarna behöver ryttare på ryggen för töltsättning, de behöver "trycket".
& som ryttare kan du reglera mer, att försöka töltsäta en fyrgångare med svag tölt(ej naturtöltare) genom tömkörning är väldigt svårt.
Kan bara hålla med Freyr.

Jo ni har så rätt så.

Idag har jag tömkört och haft tömmarna genom dom nedersta ringarna.
Har försökt ha henne låg och då när man manar på henne så blir det nästan piaff istället, hon trampar under sig jädrar i det men det blir ingen fyrtakt.

På måndag ska jag ringa och kolla om butiken fått in sadlarna igen, så att jag kan låna och prova.:bump:

Jag brukar sällan skriva nått i någon tråd... håller mig till att läsa oftast;). Men när jag ser din häst så tänker jag så mycket på min egen häst. De är så lika.

Min häst är iallafall fyrgångare... med en vääääääldigt stark trav. Grundgångarterna går som på en dans! Tar galopp från skritt hur perfekt som helst, och likaså vad gäller traven. Men tölten... den är som en berg och dalbana... :devil:
För några år sedan när jag köpte min häst, såg hon precis ut som kaela. Hon förknippade tölt med att slänga upp huvudet och spänna sig och allt möjligt annat som man INTE vill ha i tölt.

Men med åren hamnade vi allt mer på rätt. Även om det går bättre och sämre från dag till dag, och vilket det fortfarande gör.

Idag slänger hon inte upp huvudet på samma sätt. Det senaste är att vi har lagt traven helt och hållet åt sidan, och bara skrittar, galopperar och skritt-töltar i ett lågt, icke-spänt, långsamt tempo. Egentligen blir det aldrig några tölt-sträckor... utan vi håller oss till en början av tölt.
Såhär tänker jag rida nu fram tills hon får mer styrka i tölten. Den enda trav min häst kommer att komma i kontakt med är när (OM!) hon orkar trava i hagen :D

Oj oj oj, blir både glad och ledsen.

Du skriver att med åren har ni hamnat på rätt spår.
Men jag har varken kunskap eller ork att låta det ta flera år:(
Heller inte råd att ha henne på träning så länge, max ca 3månader.
Jag vill ha en tävlingshäst, en häst som jag kan åka på kurs med och träna ihop med.
Inte bara dressyr.

Vill du ha en häst att tävla ovalbanegrenar med så är mitt råd att faktiskt byta häst. Du säger själv att du inte har tålamod att kämpa flera år, och det kommer antagligen ta låång tid innan du får till tölten så det kan bli tal om tävling... även om du är väldigt fäst vid henne nu så finns det såå mycket trevliga hästar som gör det mkt lättare och därmed roligare att träna.

Deppa inte ihop förrän tölten är framplockad så att du kan se hur den är ;)

För att peppa dig lite så kan jag också bidra med erfarenheter av min fyrgångare med starka grundgångarter. Pålle har fullständigt rena grundgångarter, och uppför sig rent allmänt som en liten dressyrponny. I perioder har jag ridit honom som tregångare, särskilt i perioder när jag inte haft tid att hålla honom så välmusklad (ridit kanske 3 ggr/vecka). När han kommer i bra form så får man påminna honom om att han har en fjärde gångart, skrittölta några veckor för att få in takten. Sedan så släpper det, han kommer på att det är kul att tölta och blir värsta töltmoppen! Med träning (inte åratal av träning, men kanske några månader upp till ett halvår) har han tölt i de flesta tempon. Dessutom är han i princip alltid helt klockren i tölten, precis som i de andra gångarterna. Tappar han tölten trillar han i direkt ner i trav.
Min pålle har aldrig någonsin tagit ett töltsteg utan ryttare, aldrig i hagen och jag har ej lyckats tömköra fram det heller. (jag är dock inget vidare på att tömköra förstås)

Det jag vill säga med detta är att Kaela mycket väl kan ha trevlig tölt, när hon väl upptäckt att hon har den!

Skicka iväg din häst till den tränaren jag har jorunn hos nu..
Så töltar din häst snart ska du se:D

Ruskigt bra tränare värt varenda öre
Skicka ett PM om du vill ha nr å så=)

haha jag blev plötsligt 1år yngre:angel: (Gullan86)är inte vi lika gamla? eller heter vi bara samma sak?:rofl:minns inte.

jaså okej men den har varit bra alltså är det 16,5? extra vid lr?

vad ska du köpa för sadel? studerar du lr?

hahah oops! Sorry! Slant visst lite där Gullan 86 ;) Lika gamla? Nej jag är 18.

Japp den håller ännu. 16,5 extra vid.

Nej skall studera först nästa år, men har inte direkt mycket pengar ändå tyvärr efter flytt osv osv. Men skall börja spara lite varje månad och se vart vi kommer. Antagligen blir det en Globus, de är ok pris på och passar honom och mig bra

hahaha men herregud :D Vad fick dig att tro det? Jag är född januari 1990. Gick därför skolan ett år tidigare, så har åtminstone gått ut gymnasiet även fast jag är liten!

Föresten.

Har tänkt lite nu. Fick sponsring av min kära mor i vintras på träning. Så nu är mitt mål att verkligen hårdträna Barki så långt jag kan själv. Få upp kondition och muskelstyrka och en hållbar och trevlig häst. Men jag vet att jag inte kan få honom så utbildad som jag vill själv, så tränare måste tas till hjälp.

I nuläget har jag lixom ändå läget under kontroll. Det han behöver träna på nu, det har jag kunskap till själv. Men jag tänker mig att innan vintern och vilan så får han åka iväg några veckor och undertiden samt därefter så rider jag för samma tränare.

Låter det vettigt?

Klarar ju inte allt jobb själv, men vill ändå inte låta någon annan göra jobbet åt mig om ni förstår hur jag menar.

Vet någon en bra meriterad tränare på västkusten eller i närheten av Strömstad, PM:a väldigt gärna! :idea: Kan tänka mig att åka en bit, möjligtsvis in i Norge, men vet inte hur det funkar med tullningen då? Det bli jättekrångligt eller?

Fick lite svar av några som jag PM:ade, tack så mycket för dem :bow:

Skicka iväg din häst till den tränaren jag har jorunn hos nu..
Så töltar din häst snart ska du se:D

Ruskigt bra tränare värt varenda öre
Skicka ett PM om du vill ha nr å så=)

Du får ta nån bild på när jorunn töltar så vi blir inspirerade:bump:;)
Jag funderar allvarligt på att ringa henne som du haft din häst hos!:)
Jag har ändrat mig så många gånger fram och tillbaka, jag vill ju lämna till ngn som verkligen kan.

*kl*
Fjalar kvar på boxvila, fast han är ju tvungen att stå utomhus för vi håller på att gjuta nytt golv i stallet.
Han har inte ätit smärtstillande sen onsdag morgon och han rör sig nästintill felfritt. Vi travade några meter idag, efter samrådan med vet, för att se hur han rör sig och det.. Ja.. Jag blir inte klok på hur han rör sig. Hältan är minimal, men precis innan hoven skall träffa marken, "wobblar" hela benet till, ser ut som det sitter uppe i bogen/bogleden.

Han skall gå kvar i sjukhage till måndag och sen får vi se. Jag hoppas hoppas att det är en nerv som nu "bara" fortfarande sitter i kläm nånstans där inne och att det är det som orsakar det konstiga rörelsemönstret. Veterinären var dock snabb med att påpeka och påminna att det fortfarande kan vara en spricka i skelettet. Men om det är det eller icke lär jag väl aldrig få veta eftersom det inte går att få någon vettig röntgenbild.... JAG BLIR TOKIG. Och arg.. Och lessen. Jag vill rida min häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 100
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka