Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

hehe jasså? ja jag ville köpa de till minhund men eftersom han är kille vart de likadans mönster fast i blått=)=)

KL*

Tack alla!

Gullan_87:
Jag har fortfarande min griffin, som konstigt nog fortfarande passar! Nu när han är så överviktig åker den fram och blir mot gränsen till för trång. Men rider inte så ofta med den tills han blir smalare ändå. Håller på att spara till en annan sadel, men det är inte så lätt när man är fattig...

KL på mig själv*

Måste uppdatera lite också! Jag är lycklig :)
I förrgår så red jag ut med Barki ensam för första gången. Det var det underbaraste jag någonsin gjort i hela mitt liv.

Det var den första soliga dagen på riktigt, riktigt länge. Kylan bet lite i kinderna men vädret värmde så gott i solen. Cyklade iväg till stallet och pysslade länge med Barki. Han sprang till mig direkt i hagen när han såg mig.

Red iväg och han taktade lite och var riktigt härligt pigg, men ändå så känslig och lyssnade fint när jag sa till. Lite orolig var han över att lämna de andra, så vi fick stanna och gnägga några gånger. Men sedan skrittade han på med så fin energi.

Red några underbara vägar på gamla grusvägar och inne i skogen. Solen värmde, Barki gjorde allting så fullständigt perfekt som han orkade, skogen var knäpptyst förutom lite vackert fågelkvitter. Skrittade mest på långa tyglar, men testade lite trav, tölt och galopp bara för att känna på. Med friska steg sprang vi på, och vips! Så blev det en fullständig tvärnit :crazy: KANTARELLER! I massor!! Barki vägrade gå någon annan stans, så det var bara lyda och hoppa av och börja plocka fickorna fulla med de finaste kantareller jag någonsin sett :D

När allt gick åt helv*te så lät jag bara Barki vara för vår egen skull. Klart jag saknade det, men jag längtade inte direkt efter hästarna igen :o Men nu, ja vad skall jag säga, jag vill mest vara i stallet hela jäkla dagarna :love: Annie is back in business

Niela.
Hur gjorde du med ditt sto?Töltsatte du lite själv och sedan lämnade för vidare träning?
Hjälpte det tränaren att du hade börjat själv?:)

Berätta gärna vad du fick för tips :)

Vad kul att det går så framåt med Filipuss nu :banana:

Jag tror den här utbildningen är toppen för er båda.

Men jag tycker du ska vänta med att köpa unghäst,
det kommer garanterat dyka upp flera bra hästar,
lägg allt krut på din goa kille nu istället så ni fortsätter utvecklas så
här fint! :)

Vi fick tips om att rida mkt i hörnen, ställa hästen inåt och göra "skänkelvikningar" i hörnen så hästen kommer ut ordentligt och sedan rakrikta honom. Detta ska jag göra både i skritt o tölt. Dessutom fick jag tips på hur jag ska göra dessa skänkelvikningar på en häst som inte alltid vill lyssna på skänklarna. Jag ska när jag värmer upp rida mkt serpentinbågar på långa tyglar, ta ledande tygeltag och bara få honom att lyssna på mig. Sen när jag tar tyglarna ska jag börja med att göra serpentinbågar längs långsidan men ut mot väggen flytta honom lätt för skänkeln ut till väggen och så halvhalt och tölt-övergång.

Mycket att tänka på, men Hjalti gillade min häst jättemkt och det är jag glad över! :D

Filipus trav har blivit så mkt bättre också på dessa veckor, det är helt otroligt (kanske för att han bara står med travare :angel:) men formen är inte stadig ännu. Dock känner jag när han inte orkar tölta, då blir det travtakt och är man snabb och ställer sig i 3punkts-sits då, då kommer den korta traven fram! :banana: Den ska dock jobbas mer när Hjalti kommer tillbaka! :)

Dessutom, jag ska anmäla oss till lätt fyrgång och T2 nästa vecka! :bump:

Jag hade bara testat några gånger med tölten.Samlade Jorunn och så gick hon över i tölt några steg.Testade väl detta ett par gånger typ 6 ggr.

Sen ville jag inte hålla på för mkt med tölten eftersom jag inte alls är duktig på de.

Antar väl att de hjälpte tränaren lite för det har ju gått väldigt fort med Jorunns tölt:)

Idag har jag tömkört Kaela+försökt mig på tölt från marken.
Hon slår upp huvudet så jäkla högt, och ibland småstegrar hon.

Har haft maken till att ta kort, så att ni kan hjälpa mig.
Är rörelsemönstret åt rätt håll?
Var snälla för det är inte lätt det här.
Är jättetacksam för hjälp.

23508009.jpg

23508028.jpg

Så som Kæla går här gör du troligen mer skada än nytta. Har hästen väl lärt sig att det är enklast att ha den formen i tölten tar det många år att befästa den bra töltformen. Om du inte kan få henne att gå mot fyrtakt i en bättre form så tycker jag personligen att du ska låta saken bero tills du kan skicka henne till en tränare som kan göra det.

Jag tror att hon måste få gå så till en början och att formen kommer sen när hon blir starkare.

Tror inte tölten kommer komma annars tyvärr.
När vi försökte ha henne i en bättre form hos min tränare så började hon stegra och krångla istället.

Det är svårt att tömköra rätt med en häst som bara har 3 gångarter..
Jag skulle aldrig klara av att få jorunn tölta när jag tömkör så jag försöker inte ens .
Tömkörning och longering sker i skritt trav och galopp för hennes del.

Tölten den kommer vi köra från ryggen bara=)´

Vill du tömköra rekomenderar jag en tömkörningskurs.. sån tänkte jag gå på till nästa sommar så jag lär mig hur jag ska göra för att tömköra i tölten.
Dyrt med unghäst och nybörjare inom rasen till matte.
Först ska hästen lära sig tölta och sånt, sen ska matte lära sig tölta och sånt:D
Dyrt men ruskigt roooligt:banana:

Jag gör det från marken nu bara för att jag inte har någon sadel än.:angel:

Dessutom är hon ganska läskig när man sitter på, hon stegrade en del förra året när jag red för min tränare och vi skulle ha fram tölt.

Det är svårt att tömköra rätt med en häst som bara har 3 gångarter..
Jag skulle aldrig klara av att få jorunn tölta när jag tömkör så jag försöker inte ens .
Tömkörning och longering sker i skritt trav och galopp för hennes del.

Tölten den kommer vi köra från ryggen bara=)´

Vill du tömköra rekomenderar jag en tömkörningskurs.. sån tänkte jag gå på till nästa sommar så jag lär mig hur jag ska göra för att tömköra i tölten.
Dyrt med unghäst och nybörjare inom rasen till matte.
Först ska hästen lära sig tölta och sånt, sen ska matte lära sig tölta och sånt:D
Dyrt men ruskigt roooligt:banana:

Nu tror jag nog du svarade fel person. Jag har inte försökt töltsätta en häst i tömkörning.

Däremot kan jag om jag vill få mitt sto att tölta vid tömkörning, dock inte helt korrekt genom kroppen så då låter jag bli det och tar det under ryttare istället.

Precis. Det är därför jag skulle avstå från att försöka få en ej töltsatt häst att tölta genom tömkörning. Man har oftast mer kontroll på sin egen kropp om man sitter på hästen och har inga långa tömmar som är ivägen.

Jag har longerat/dubbellongerat Gim och haft fokus på tölten någon gång, men han är ju töltsatt och van att arbeta på det sättet, som fö är väldigt bra för honom och får honom att lossna bra i ryggen.

fettso: Visst är det ok att en 4gångare är hög i formen i töltsättningen, men inte hög i formen. Det gör mer att man befäster den formen. T.ex. Kvandis Kveikja var ganska hög i formen i början av sin töltkarriär men hon har en sån exteriör att man kan tillåta en högre form. På samma sätt går det inte att jämföra Thengill och Kaela, då Kaela har en helt annat typ av exteriör, snyggare men med en ibland mer komplicerad hals då hon (om hon rids rätt) kan ha en snygg, korrekt högre form än vad Thengill skulle kunna ha, men hon har också lättare att vara en stjärnkikare med en mycket fin banan.

KL*

Tack alla!

Gullan_87:
Jag har fortfarande min griffin, som konstigt nog fortfarande passar! Nu när han är så överviktig åker den fram och blir mot gränsen till för trång. Men rider inte så ofta med den tills han blir smalare ändå. Håller på att spara till en annan sadel, men det är inte så lätt när man är fattig...

haha jag blev plötsligt 1år yngre:angel: (Gullan86)är inte vi lika gamla? eller heter vi bara samma sak?:rofl:minns inte.

jaså okej men den har varit bra alltså är det 16,5? extra vid lr?

vad ska du köpa för sadel? studerar du lr?

Jag tror att hon måste få gå så till en början och att formen kommer sen när hon blir starkare.

Tror inte tölten kommer komma annars tyvärr.
När vi försökte ha henne i en bättre form hos min tränare så började hon stegra och krångla istället.

Tyvärr tror jag du har fel där. Vad är det som säger att när hon har gått så en tid, plötsligt "kommer på" att "nu ska jag sänka mig och gå i lägre form". Nej du måste hjälpa henne här...klart att hon stegrar och krånglar i den lägre formen för för henne är det asjobbigt att gå där, det naturliga är för henne att slänga upp huvet, för hon har inte orken att jobba med överlinjen, då känns det lättare för henne att bara köra upp huvet och gå med underhals. DU måste hjälpa henne att börja sänka sig ner och länga överlinjen...det fixar hon inte själv till en början.

Lycka Till!
MvhSara

Prova ta och släpp istället?? Ser ut nu som du håller fast töm. Ta och släpp snabbt snabbt snabbt och mjuuuukt. Tänk på hävstångseffekten du får av att tömköra. Tror det är lättare att rida henne när du töltränar. Kanske med en liten inspänningstygel halvlöst spänd?

Den 24 sep kommer Jorunn hem:banana::bump::banana::bump:

Nedräkningen börjar så sakta men säkert=) Wii vad jag längtar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 116
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka