Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Nja du , det är ingången till tölt för många hästar.

En tränare sa en gång, vet inte vem, tacka gud för grisepassen för där har du lateralen.

...och när jag lyckades få min MKT travaktiga fyrgångare att prestera några steg i grisepass jublade min tränare!

Jag har lärt mig att om man ändå inte ska köpa är det bäst att inte leta- hästen med "det" kommer man hitta när det väl är dags!
Du hade ju svårt med att ha kvar de hästar du hade, eller hur var det?

Jo, jag vet. Har en riktig känsla av att jag kommer hitta en på Island när jag åker dit o jobbar men denna unghäst har precis det jag letar efter i en unghäst, bra temperament, bra gångarter, fina steg. Men jag ska vänta lite till, måste ju först o främst jobba ihop pengar till en till häst :)

Nja, svårt o svårt. Inte så lätt att ha två hästar nu när jag bor på internat med en stallplats. :D

Kul att det gick bra med Filippus när ni tränade för Hjalti!

*KL*

Som jag skrivit tidigare i tråden är det operation inkörning Kjarni på gång här hemma.
Idag så släpade vi igen, har gjort det några gånger tidigare. Och det finns bara en kommentar, jag har en svår nöt att knäcka.
Det kan gå skitbra, han traskar på och frustar och slappnar av några steg. Oftast är han lite spänd och lyssnar mycket bakåt på ljudet som blir, men inte alls farligt spänd utan mer bara fundersamt spänd. Men sen helt plötsligt så exploderar hela hästen och kastar sig om och trasslar in sig i linorna och får panik. Har snabbknäppen så det går snabbt att få loss allt, men ändå. Det är verkligen helt oförvarnat, från att ha frustat till att i nästa sekund ha panik. Jag vet verkligen inte hur jag ska gå vidare nu med det hela. Det är jobbigt att han är så ojämn, det hade varit mycket bättre om han varit hysterisk hela tiden och inte bara vissa stunder. När jag funderar så tror jag att orsaken idag kan ha varit att löven prasslade under däcket. Ibland undrar jag verkligen hur det är att leva inne i Kjarnis bubbla till liv?!

Mitt råd är att lämna honom till någon som är mkt van kusk och har kört in många hästar! En inkörning kan gå så fruktansvärt fel och det går inte alls att jämföra med att rida in en häst. Här gäller det verkligen att ett moment är stensäkert till 100% innan man går vidare, vilket inte verkar vara fallet här... Sen tycker jag kanske att man bör vara så pass skicklig kusk när man ger sig på en inkörning att man inte kommer dit att hästen hinner vända och "snurra runt" utan att man hinner förhindra det innan. Sen gäller det att ha bra medhjälpare också...
Lycka till!

Kjarni må se klumpig ut men jag lovar, en skicklig kusk kommer inte ens hinna reagera innan han vänt sig om och trasslar in sig. Han gör det på en femöring. Det är det jag menar med att han är ojämn när ha ena sekunden är lugn och när han nästa har hysteriska anfall. Att det här momentet inte sitter till 100 % vet jag och inte går jag vidare heller innan det gör det. Det är inte så att jag spänner på vagnen imorgon:D Innerst inne vet jag att han inte är en körhäst, han har inte psyke för det. Även om han är lugn till sist med grejer bakom sig är han för nervös inför andra saker som man kan möta.

Om du ändå anser att han inte kommer bli en lämplig körhäst så tycker jag du faktiskt ska lägga ner projektet. Onödigt att riskera allt som kan gå fel bara för att "testa"....

men om jag tar av framskorna lutar han ännu mer ju....:confused:

Det gör inget.

tyngden bak är STYRKETRÄNING, det åstadkommer inget mirakel på några veckor.

Avlättningen fram däremot har direkt effekten att det går snabbare och lättare att rulla över framfötterna, det är den viktningen som lurar takten omedelbart.

Det är lite pinsamt eftersom alla tror att de rider hästen bakifrån....men de enda viktningarna som har snabb effekt är de man gör på frambenen.

Din kuse vill inte lära sig tölta genom att packas ihop, då blir han arg och diagonal och piafferar.

Underlätta då för honom att rulla skritten mot tölt i helt fri form, bara bromsa bort traven (med böjning så han inte går mot) och vänta ut att han börjar takta framåt kanske i låg fri hållning till synes på framdelen.

Det viktiga är att han hittar fyrtakten och direkt fattar att det är DEN du blir överlycklig av.

Om jag bestämmer mig för att skicka honom till någon annan...

Jag tycker att en sådan här häst ska inte lämnas bort. Den ska nötas i vardagen av sin människa den är polare med under lång tid.

Det är en stor risk att det blir så stor press hos en tränare som ju har tidsbrist (för du har ju inte råd att ställa den där i ett år) att hästen får motvilja för samling och tölt och det bara försvårar för dig på sikt. Och är farligt för tränarna!!!

Bättre att hitta en instruktör som kan hjälpa dig.

När pållen hittat fyrtakten och tycker det är KUL, då kan det kanske vara läge efter ett år eller så att ta en intensiv tränarperiod igen för att se om det går att pressa fram mer kapacitet.

Det gör inget.

tyngden bak är STYRKETRÄNING, det åstadkommer inget mirakel på några veckor.

Avlättningen fram däremot har direkt effekten att det går snabbare och lättare att rulla över framfötterna, det är den viktningen som lurar takten omedelbart.

Det är lite pinsamt eftersom alla tror att de rider hästen bakifrån....men de enda viktningarna som har snabb effekt är de man gör på frambenen.

Din kuse vill inte lära sig tölta genom att packas ihop, då blir han arg och diagonal och piafferar.

Underlätta då för honom att rulla skritten mot tölt i helt fri form, bara bromsa bort traven (med böjning så han inte går mot) och vänta ut att han börjar takta framåt kanske i låg fri hållning till synes på framdelen.

Det viktiga är att han hittar fyrtakten och direkt fattar att det är DEN du blir överlycklig av.

Åh, vad jag blir glad över att läsa det här- det var precis det jag försökte få fram i mitt meddelande till fettso ang. hennes Kaela också!
Det är dessutom så jag har börjat med min, som är så där äckligt mycket fyrgångare och inte tar ett steg åt pass :S
Förutom viktningen bak, han är ju bara fyra så just nu rullar vi bara på lite. Visar det sig att han är ett "omöjligt projekt" så kanske vi drar av lite skor och fixar, först ska han få lite mer tid på sig att hitta takten med en envis matte :D

Åh, vad jag blir glad över att läsa det här- det var precis det jag försökte få fram i mitt meddelande till fettso ang. hennes Kaela också!
Det är dessutom så jag har börjat med min, som är så där äckligt mycket fyrgångare och inte tar ett steg åt pass :S
Förutom viktningen bak, han är ju bara fyra så just nu rullar vi bara på lite. Visar det sig att han är ett "omöjligt projekt" så kanske vi drar av lite skor och fixar, först ska han få lite mer tid på sig att hitta takten med en envis matte :D

Nu kastar jag mig huvudstupa in för att få lite tips. Jag har ju som ni kanske minns oxå en tregångare, fast han är dömd sådan för många år sedan. Jag har ju länge varit utom hopp, men har börjat se ljuset igen! Han har ju börjat få med sig "huvudet" i ridningen nu, är inte alls lika tjurig över arbete och ställer upp bättre. Och vår tränare tror inte alls det är omöjligt att han töltar en dag. På en skojtävling fick han kommentaren för skritt "Något tölt-aktig" :banana:

Nu undrar jag alltså, om jag bara skor honom bak, blir det då en bra smyg-tölt-träning även för honom? Eller är det bättre att sko runtom o en tyngre sko bak/rida med boots?

*KL*

Lite uppdatering från mig jag har en sån sjuk ridabstinens så de finns inte:crazy:
Saknar Jorunn super mycket... nu har hon fått vilat i 1 vecka då tränaren har varit utomlans så nu ska hon köra igång igen och träna 2 veckor till sen så får jag äntligen ta hem henne=)

Hur kan man INTE sakna denna lilla söta pålle:love:
Ska åka upp och hälsa på igen dagen före hon ska hem och få rida en lektion.

RidbilderJorunn28mars08017.jpg

Berätta gärna vad du fick för tips :)

Vad kul att det går så framåt med Filipuss nu :banana:

Jag tror den här utbildningen är toppen för er båda.

Men jag tycker du ska vänta med att köpa unghäst,
det kommer garanterat dyka upp flera bra hästar,
lägg allt krut på din goa kille nu istället så ni fortsätter utvecklas så
här fint! :)

Åh, Jorunn har likadant möster/färg på ländtäcket som min ryska vinthund har på sitt regntäcke :love:

Idag har jag försökt tömköra Kaela i tölt.
Hon fattar iaf vad det är frågan om nu, men det går liksom i slomotion.:D

Hade det hjälpt med viktboots bak?
Ta av skorna fram går inte tyvärr för hennes hovar går sönder direkt.
Ska jag utesluta traven sålänge?

Håller på att måla stallet också, brunt och vitt.

Hmm har lite funderingar och ev tips och råd men du kan skicka pm till mig om du vill så slipper tråden börja handla om inkörning.

//Carro

Jag hade svårt med tölten på mitt sto (och sitter snart med två till med samma problem..) Följde Silverkedjans råd :bow:och det funkar utmärkt men som sagt det tar tid.

Jag hade inga skor alls på mitt sto och la dubbla boots bak, vikten borde hamnat på ca: 400g per hov. Sen är det bara tålamod som gäller. långsamt, långsamt försöka hitta lite skritt/lånsam fyrtakt. Jag hade inget tänk på samling alls utan avslappnat och mjukt. Sen när man får två tre steg i fyrtakt, massor av beröm!
Vet inte om det här är rätt men det funkade på mitt sto och idag kan till och med min mamma tölta runt på henne utan problem:laugh:

KL

Idag har Lúkas bara fått kärlek och mat, för jag åkte ut till det nya stallet och satte upp boxskylt och så ;)
Här ska Lúkas bo (boxen längst till vänster)
stall2.jpg
:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 117
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka