Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Att de slår med huvudet hör väl lite till sådär i början när de har lite svårt för det? Det jorde Kveikja oxå, även om jag aldrig lyckades tömköra henne till det.
Så här hemska såg vi ut....
toltkvekki2.jpg

Det blir ju bättre med ökad styrka som tur är!

Knapplån restrerande...

Idag var vi iväg o red i paddock/ovalbana. Det var verkligen skitkul! Kveikja gick så himla härligt i paddocken. Hon böjde sig, flyttade bakdelen, sökte sig till en helt ok form och gick upp ett par steg i tölt för att sedan sakta ner i skritt utan travinslag. O hon var glad o arbetssam, verkade tycka det var roligt! När vi kom ut på ovalen var det som vanligt som bortblåst. Undrar om hon nånsin blir en tävlingshäst så som hon hatar ovalbanan. Hon blir sur, tvär o fullständigt "dör" i sin arbetsvilja. Skittråkigt. Jag red dock bara två varv för att kanske skapa lite känsla att det inte är så länge det är jobbigt. Hon kastade sig i trav alla startförsök utom ett o efter det lyckade fick hon gå av banan.

Snöggur fick jag låna till att rida tävlingsprogram(tävling nästa vecka). Jag har aldrig tävlat officiellt o skall nu börja i en T1 så jag kan rida på pelham. Shit jag är nervös! Öppenklass verkar ju så väldigt hårt o oförlåtligt för nybörjaren. Men Snöggur töltar rent i alla tempo iaf så det behöver jag int oroa mig för. Bara inte jag gör nån miss... I övrigt red Mathias Snöggur i paddock o på bana o de passar så fint ihop! Titta gärna i gångartstråden -har bombat massa bilder där!

Kungen :love:
snyggtlt.jpg

*kl*

Idag red jag för Hjalti. :D
Eller ja, han red Filipus ett tag på förmiddagen och sen jobbade vi två hela pass med att flytta för skänkeln. Filipus svarade fint förutom på slutet då han blev en liten bitch. :p

Ni skulle sett ökningarna längs långsidan - :love::love:

Dessutom, vecka 39 på tisdag är det träningstävling här på Wången. Funderar på att starta en T2 och en fyrgångsklass på Skroten :D :bump::banana:

Ja det förstår jag också, att "formen" inte är den bästa :p
Men jag skulle inte fortsätta om pålle ändå skulle iväg.
Blir det fel tar det längre tid (och blir mer jobb för pålle) att lära om.

Ja men hur fel kan det bli?
Vill gärna om det går göra det själv, ska ta hjälp av tränare också.:)

Ja men hur fel kan det bli?
Vill gärna om det går göra det själv, ska ta hjälp av tränare också.:)

Jättefel, tyvärr.
Kan du inte prova att sätta tömmarna så som någon tipsade om, så det inte blir "inspänt" på samma vis?

När jag tömkör har jag faktiskt inte någon gjord alls, jag tycker det är bättre att kunna ha tyglarna där jag väljer själv, och så blir det mycket mjukare eftergift då också :)
Det är ok att hon har huvudet i vädret, men då måste du släppa- annars blir det den här otrevliga dragkampen!
Så jag skulle låta henne vara mycket friare med huvudet. Du behöver ju knappast hjälpa henne upp i formen, för upp kommer hon ju ändå, men jag skulle nog bara tygeln som en broms om hon försöker dra iväg i trav.

Jag jobbade precis så med min, som också är under töltutbildning. Jag tömkörde, petade uppe på rumpan med ett spö så han skulle sätta sig lite mer, och smackade för att få honom framåt. Så fort han nästan hamnade i trav bromsade jag och började om, men de gångerna var nog enda gångerna jag eg. hade kontakt med hans mun.
Prova och se vad som händer om du skiter i att ha tömmen sträckt, låt den slakna och låt henne göra vad hon vill med huvudet utan att du bryr dig om det- koncentrera dig på hennes bakdel istället, och att hon inte ska rusa iväg från dig, såklart! Lycka till!

Ja, rörelsemönstret är åt rätt håll.

Jag tycker du ska överlåta töltträningen till Emma. Hon vet vad hon gör. :)

Japp, du har fattat rätt,
då kostar försäkringen 2.200:-/år
(sen måste du ju fråga vad liv/vet är också,
alltså vad du får ut om hästen måste avlivas/dör och hur mycket vetrinär vård den ersätter)

Försäkringen KAN TILLEXEMPEL kosta som i ditt fall då, 2.200:-
och livvärdet är 25.000:- och vetvård 60.000:-
då ersätts all vetrinärvård upp till 60 och du får 25 om hästen blir oanvändbar/måste tas bort/dör.

hoppas det klarnade lite :)

har du blivit kär i en liten en? :)
Det klarnade massor :)

Ja, en liten pojke på ett år .. :love:

Härliga bilder Anna! Dom är ju för fina alla dina, verkar ha en mysig hage också.

Moa tränar för fullt för att bli så snygg som möjligt så Romeo ska falla för henne. Ser ni magmusklerna, hon pumpar för fullt med situp i hagen, allt för att bli så fit som möjligt:D
23512101.jpg

23512247.jpg

Senast ändrad:

Är årspremie samma sak som pris/år ?

Frågade nuvarande ägare om vad hästen i fråga har för försäkring och vad den kostar, fick då som svar att årspremien är 2.200:-
menar hon då att det kostar 2.200/år att ha honom försäkrad ?

Förlåt för alla frågor men det är kaos och panik och förälskelse i min hjärna ..

Ja precis, skrev inte ut det så tydligt men hennes årspremie är 1700 kr. Tycker 2200 låter dyrt men det beror på vad man har i dom för värde. Nu har jag inte läst de senaste dagarna så någon annan har kanske svarat innan ;). Har du blivit förälskad i ett föl? :)

Oh, visst har de en BLUP-hingst efter Gári? Känner några som har betäckt sitt sto med honom.

Fint sto, lite bakom hand men trevlig det lilla man ser på bilderna! ;)
Och välkommen hit förresten!

Fy farao! Uuhh så vidrigt, visste inte ens att de kunde hålla till i munnen! :crazy:

Har provat utan gjord och det gick inte alls.:crazy:
Hon drog iväg och jag hade ingen kontroll alls, bettringen åkte in i munnen...

Jag tar bara när hon försöker dra iväg och sedan lättar jag.
Men hon är så explosiv, så hon travar/galopperar gärna iväg några varv om hon får.
Kan ge det en chans till utan gjord kanske.

em76 jag har avbokat Emma, har istället bestämt med min tränare att hon ska dit i December.
Men kommer även träna för henne fram tills dess.

Fettso,
du tar ju inte till dig de råd man ger dig :p,
jag gav dig ett tips om hur du kan fästa tömmarna så att det inte blir så 'inspänt utan inspänningstyglar',
för åtminstone på nån utav bilderna så känns det som du longerar på volt?

På tal om att träna inför töltsättningen,
Jag skulle -som jag skrev tidigare- bara bygga upp kondis och lite muskler så inte tränaren får börja med det, för utan styrka, kondis och smidighet kommer ingen tölt om inte hästen har väldigt lätt för det.

Jobba omväxlande, rid i grundgångarter i skogen, tömkör, longera, promenera, markarbeta, löslongera etc.

Jag skulle eventuellt ha börjat med att samla och länga skritten bara, men det är allt.

Men jag kan som sagt inte så mycket, så det är bara min åsikt.

Om jag förstår det rätt så är hon så framåt så att hon hela tiden försöker dra iväg från dig, så du måste bromsa hela tiden, och alltså alltid har tömmen sträckt? Dvs, hon tillåter ingen slak töm, utan drar hela tiden (ungefär som en hund som drar i kopplet)?
Då tror jag det är sånt ni bör träna på framför allt, och lägga ner töltträningen lite för tillfället, för det kan aldrig bli bra om hon drar åt ett håll och du drar åt ett annat!
Hon MÅSTE lära sig att gå på slakare tygel utan att ta den friheten och bara dra iväg- jag förslår att du jobbar henne från marken med kort tygel, istället för tömkörningen- det ger otroligt mycket!
Reynirs "Verktyg för islandshästryttare" är kanonbra att följa som utbildningstrappa, om jag var du skulle jag testa att gå efter den och ge det en chans!

Jag fäste tömmen så som du beskrev medans jag tömkörde på volten i trav och galopp.

Sedan fäste jag om den när jag skulle prova tölten, och nej det var inte på volt.
Men spåret är så upptrampat och lerigt så jag brukar hålla mig innanför.

Precis vad jag också tänkte tipsa om,
jag tänker på verktyget i Atli's bok
(eller i hestabakkifilmerna med för den delen)
där man lär hästen att stanna med så lite tygelinverkan som möjligt.

Det håller jag på att harvar på med me en av mina damer just nu,
jag vill gärna sysselsätta henne med något nu när jag bara har ork att rida seifur. Och det passar bra då hon är hård i munnen och gärna rusar på framåt.

I Vilket fall,verktyget jag menar, är det när man har träns och tyglar på hästen, går brevid och håller tyglarna över halsen/manken med ena handen och ett dressyrspö i ytterhanden.

Man driver hästen att gå framåt i skritt med röst eller spö på länden,
Sedan vill man få hästen att stanna utan att använda så mycket tygel så man stannar med kroppspråket, rösten och spö på bogen, samtidigt som man tar i tygeln.
Direkt eftergift när hästen gör rätt!

Tillslut kan man ta mindre och mindre i tygeln och enbart spö på bogen eller kroppspråk/röst får hästen att stanna.
Sedan tar man med sig detta upp på ryggen,
lägger tyngden lite bakåt, spö på bogen och röst samt liiite tygel.
När det fungerar i skritt kan man ta det från andra gångarter.

Men det främsta,är att vänja hästen vid att bli berörd och acceptera att spöet berör hela hästens kropp.
Den får aldrig bli rädd spöet, då har inte övningen nån effekt!
(det är det jag å min ena jobbar med nu, att det inte är farligt)

Smek hästen långsamt med spöet som du skulle gjort med handen.

Det är ju lite lönt att försöka jobba med tölt på töm innan du fått respekt, förståelse och ordning på start och stopp -höger/vänster.

(Lättare sagt än gjort - jag vet- men lite tips iaf..)

Jag fäste tömmen så som du beskrev medans jag tömkörde på volten i trav och galopp.

Sedan fäste jag om den när jag skulle prova tölten, och nej det var inte på volt.
Men spåret är så upptrampat och lerigt så jag brukar hålla mig innanför.

Bra! :bow:
Det är inget fel i att PROVA rakt fram några steg i taget om hon töltar, men jag TROR att Kaela just nu bara tänker framåt å kanske blir lite stressad och det är visserligen bra om hon tänker framåt, men det är du som måste bestämma hur mkt hon ska släppas fram och när.

Det här kommer att bli jättebra när du fått lite styrka, smidighet etc hos henne, samt hjälp av någon som är van att töltsätta hästar. :)

Ja, Atli menade jag ju, jag orkade inte ta fram boken och titta :)

Håller helt med dig Linn- att jobba från marken och lära hästne att stanna utan tygelverkan är kanon. Det är eg. det enda jag verkligen fokuserat på med min lillehäst. Stanna, gå fram, flytta. Allt för att göra honom så snabb och lätt i reaktionerna som möjligt!
Nu börjar han fatta det även om jag är längre bort, t.ex tömkör. Väldigt trevligt!
Tömkör gör jag dock bara när det är tölt på g, annars tycker jag att det är helt outstanding att jobba de från marken på kort tygel. det är mycket lättare att verklgien jobba dem då!

För visst är det trevligt med en häst som är framåt, men de ska ÖNSKA sig framåt inte DRA sig framåt. Alltså, visa framåtanda inom "ramen" som man satt.

Det är eg. precis som en hund som går i koppel, faktiskt :)

KL Är ganska så lessen nu. Efter 3veckors töltträning har Sindri inte tagit ett enda töltsteg.

MEN nu går han i piaff. När hon samlar och samlar.....blir det istället för ett enda lateralt steg------> piaff. Min kära häst väljer piaff före tölt.:grin: Enligt tränaren och vittnen pratar vi inte om en fake utan en där skrället riktigt jobbar med ryggen och trampet. Men häftigt utbrast vissa som fick höra det.inte jag. Det är inte det jag någonsin hade hoppats på....

Tränaren, jag och några andra isismänniskor sitter och pratar om det här (jag med gråten i halsen) och de andra utbrister glatt:
Men det här är ju jättebra! Nu slipper du sälja honom och skriva att han är "bara"tregångare i annonsen. Du kan sälja honom till någon som vill hålla på med AR! Dessutom har han ju fin färg också....
:grin:

Detta utan att jag sagt ett enda ord om att jag funderat på att sälja... Jag ville spy rakt över bordet. Ingen verkar fatta att det inte hade spelat någon roll för mina känslor om han var fet ful och hade en sk "vanlig" färg och inte alls gick piaff. Det gör ändå jätteont.

Jag har inte sett honom med egna ögon sen jag skickade iväg honom men som ni hör är han totalt utdömd och numer knappast offentligt klassad som islandshäst i andras ögon. Jag fattar inte hur folk kan vara så negativa efter tre veckor, men även en känd domare och tränare har dömt ut honom bara vid åsynen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 554
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 127
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka