Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Agree!! :)

KL

Idag red jag ut på Lúkas. Traven var nästintill obefintlig.
Men det fanns korsgalopp, galopp och sken.
Usch.. Känner mig så besviken efter dagens ridtur :(

Hittade ett sticksår på rumpan! Ser ut som om han backat in i en gren eller nåt. Kom ut lite var också. Blä. :eek:
Stackars. Ont gjorde det också för han slog med svansen och stampade med höger bak. :(

Det är förresten bara 8 grader här :eek:

Men hörru, hur mycket elände ska häststackarn dra på sig. Hur gick det med "ballen"?;) Lugnade den ner sig sen?

En liten fråga bara eftersom jag tappat bort mina nummerlappar lagom till tävlingen imorgon :angel:!

Måste man tävla med nummerlappar?

Hm. Tror man måste vara inloggad på Bilddagboken då det var där de hamnade. Ska lägga upp dem nånannstans alldeles strax så gör jag ett nytt försök då :)

Tillägg:
Dåå ska vi se, dessa bör funka!
dsc04559_17006497.jpg

Fröken Fräken - Ljósadis!

dsc04599_17006574.jpg

I ridhuset, min dåliga sits skyller jag på avsaknaden av rätt muskler, men det tränas det på för fullt :D

Senast ändrad av en moderator:

Ja, säg det. Nu har vi haft otur för flera livstider framöver.

Fjalle Balles balle är fortf svullet. Lugnat ner sig litet, men inte märkvärt mycket. Minskade ju vid rörelse, men nu är det inte mycket rörelse att prata om så det hjälper ju ej längre. :/

ÄNTLIGEN har min ängel kommit hem, Pokkadis :)!. Ett silversvart sto, 5 år och 137.5cm i manken, helt underbar häst. Så nu ska de tränas sakta med säkert. Riktigt nöjd!! :love:

Är årspremie samma sak som pris/år ?

Frågade nuvarande ägare om vad hästen i fråga har för försäkring och vad den kostar, fick då som svar att årspremien är 2.200:-
menar hon då att det kostar 2.200/år att ha honom försäkrad ?

Förlåt för alla frågor men det är kaos och panik och förälskelse i min hjärna ..

Japp, du har fattat rätt,
då kostar försäkringen 2.200:-/år
(sen måste du ju fråga vad liv/vet är också,
alltså vad du får ut om hästen måste avlivas/dör och hur mycket vetrinär vård den ersätter)

Försäkringen KAN TILLEXEMPEL kosta som i ditt fall då, 2.200:-
och livvärdet är 25.000:- och vetvård 60.000:-
då ersätts all vetrinärvård upp till 60 och du får 25 om hästen blir oanvändbar/måste tas bort/dör.

hoppas det klarnade lite :)

har du blivit kär i en liten en? :)

Jag provade att driva runt henne igår, men det går nästan inte på betet. Det blir för stora ytor.

Förstår om ni tycker det blir jobbigt om hon gnäggar konstant om man skulle ställa henne i liten hage :( Men hon kanske slutar....efter nån dag eller så. Jag är verkligen desperat nu. Kommer ju vara lite tidspressad i stallet i höst nu när man har Tuva.
Och det går nog inte ställa henne ensam i hagen nere vid er? Då plöjer hon väl genom staketet iom att hon inte ser de andra på samma sätt.

Du får berätta hemligheten ni gör med henne! Eller så får jag börja muta med mat i boxen varenda gång hon ska in... Känns också himla trist, att man vet att hästen bara kommer för hon vet att hon ska få nat. Dissad matte!

Har legat och grubblat på henne hela kvällen, man blir verkligen deppig nör det är såhär.

Freyja_bus: nej havrehink känns som man skjuter upp problemet ytterligare. Men det har gått snabbt och smidigt tidigare.

jobbigt att du ska ha de såhär.

det brukar ju sägas att hästar födda på island kan vara ganska svåra att fånga men din Hilda är ju svenskfödd va?

och faster till min Thengill som OXÅ var svårfångad och ganska så knepig när jag köpte honom det kan man inte tro nu:love:

men det jag gjorde när jag gick ut i hagen var att gå i zick zack mot honom. aldrig rakt emot honom med min kropp utan jag lät ena axeln hänga neråt lite för att inte se hotfull ut och vände min sida emot och så gick jag i stora zick zackar som stora mjuka bågar sakta framåt men mestadels åt sidorna om du förstår hur jag menar.

målet är att hästen ska bli nyfiken och när den visar nyfikenhet kan jag stanna och t.o.m vända på klacken och gå bortåt så man hela tiden fångar nyfikenheten och när de tror att de ska få se vad man vill då vänder man för att de skall bli mer nyfikna.

aldrig låt dem upptäcka och få utlopp så att säga för nyfikenheten då är ju det roliga slut om du förstår hur jag menar.

thengill var svår i början han gick iväg och då hjälper det inte att gå efter eller så. då vände jag helt enkelt så som han gjorde då blev han förvånad att jag vände och inte sprang efter.

det som gjorde att han vände helt var den gången jag tappade honom och han sprang emot en 90 väg.
och jag var tvugen att ha is i magen de gick ju inte att fånga honom genom att bara gå emot honom så jag var tvugen även om de bar emot att ve och fasa, gå ifrån honom...

jag gick sakta emot honom för att gå ifrån han och till slut fick jag honom att ta några steg efter mig då kunde jag sakta med nedsjunken axel och små rörelser ta tag i grimskaftet och fånga honom snacka om lättnad då alltså jag bara grät trodde han skulle bli överkörd ju och han var med livrädd så han kände världens tröst när han fick pusta ut i min famn.

efter det har han lixom alltid känt en tröst av att vara nära mig och bli fångad av mig, när jag kommer med grimman sticker han in huvudet och riktigt slappnar av.

du behöver nog få henne att förstå att du är en värdig ledare som hon kan känna sig trygg med.

som de andra säger så skulle det hjälpa med en mindre inhägnad tex att du gör en volt där du kan göra en join up.

thengill har ju varit jäkla envis många år nu så jag behövt upprepa join up varje gång jag skulle göra nåt med honom men eftersom han fattat rätt mkt så behövde jag bara korrigera lite enkelt utan att behöva driva runt honom lös osv.

men det behöver upprepas ofta speciellt när de är trotsiga tonåringar.

ditt första mål kan ju bli att hon lös ska följa efter dig när du går i en liten inhägnad.
att hon följer dej när du zick zackar och går hoppas du förstår hur jag menar alltså att hon ska gå bakom dig och när du tar vänster tar hon snabbt vänster efter dej och höger osv.
att du kan backa henne lös utan att röra henne bara med kroppsspråket, att du kan flytta henne utan att röra henne och att hon ser följer dig.

det tror jag är en bra början iaf.
lycka till:)

23422830.jpg

måste uppdatera om mej själv och mina älsklingar ju.

allt gick kalas när vi körde hem Glampi och brorsan(samma pappa + att mesturs mamma är glampis mormor så de är mer än halvbröder) Mestur.
Glampi bara klampade på in i släpet, mestur var lite mer svårflörtad men sen gick han skitsnällt in med och de stod som små änglar i släpet hela vägen hem i 3 timmar.

när vi kom fram ville inte Glampi gå ur släpet, tryggt ju:p

ihop släppet gick så bra de bara kan gå, snacka om att jag har en snäll shettis hingst han är underbar, hur snäll som helst, han pep knappt ens. de började äta direkt typ efter att ha nosat på varann.
sen släpptes thengill ut med dem och de sprang inte ens runt knappt.
de älskar varandra från första stund:)
har gått kalas sen dess med de trivs så himla bra ihop. går tätt ihop och betar som en liten flock.

när unghästarna släpptes ut var de som varandras spegelbilder
de sprang brevid varandra exakt likadant hela tiden det syns här:
23422828.jpg

kolla på alla bilder från Glampis hemkomst här:
http://www.pixbox.se/alb_show_id904005_page0.htmlfler bilder kommer.

min lilla flock:
23422823.jpg
Thengill i spetsen, mestur, glampi och sist Romeo.

FORTS...

Senast ändrad:

småpojkarna följer Thengill hela tiden han är som deras pappa det är så gulligt att se och jag är så glad att Thengill lär dem allt han kan för så himla bra lynne och kropps spåk som han har det vill jag verkligen att de med ska få.
han är så känslig och underbar:love:

23422825.jpg
mina fina i en underbar solnedgång.:love:

Älskar min lilla flock det är så skönt att ha alla 3 hästarna hemma och en bonus häst med:banana: TACK VÄRLDENS SNÄLLASTE UPPFÖDARE TILL GLAMPI!!!

TACK ALLA NI SOM KOMMENTERAT:bow: det kommer fler show bilder på Glampi och CO när min snälla kompis skickat mig dem de är ännu läckrare:d

Ja jag får prova att sick-sacka nästa gång.

Vad kul att du har alla hästarna hemma och kanonbra för glampi att du fått låna en unghäst som sällskap till honom!

Igår var vi hos tandläkarn med Snöggur. Hos Ylva Rubin.

Han hade underbett som flyttat fram första kindtanden(bägge sidor). De var lösa! Hon petade på dem o så rörde de sig :eek: . Lite inflammerat runt dem oxå.

O det äckligaste var att han hade blodmask I MUNNEN! :sick: Fy vad äckligt, jag såg en krypa mellan två tänder! De äter på tandköttet så det blir sår, o det blödde på ett par ställen. Hon som sålde påstod att hon hade avmaskat honom(på min beställning) men antingen underdoserat eller bara ljugit. Äckligt!

Vi var där i tre timmar o fick lite extra tid eftersom vi var dagens enda "patient". Orderna blir att fortsätta rida på pelhamstången, sm vi nu fått rätt inpassad. Vi skall variera med att rida på ett oledat bett med fasta ringar och en "bettlyftare", för att inte slå i kindtänderna, även den inpassad. Det kändes väldigt skönt att få så mycket tid, nogranna förklaringar o noga inpassning.

Det känns jättebra nu, men jag skäms ju en hel del för att jag lät raspa tänderna på Andi o kvekki i sommras, det var ju djurplågeri typ. Så jag får väl spara o ta dit dom två.

O det äckligaste var att han hade blodmask I MUNNEN! :sick: Fy vad äckligt, jag såg en krypa mellan två tänder! De äter på tandköttet så det blir sår, o det blödde på ett par ställen. Hon som sålde påstod att hon hade avmaskat honom(på min beställning) men antingen underdoserat eller bara ljugit. Äckligt!

Fy satan :eek: Jag hade svimmat!

Idag har jag tömkört Kaela+försökt mig på tölt från marken.
Hon slår upp huvudet så jäkla högt, och ibland småstegrar hon.

Har haft maken till att ta kort, så att ni kan hjälpa mig.
Är rörelsemönstret åt rätt håll?
Var snälla för det är inte lätt det här.
Är jättetacksam för hjälp.

23507840.jpg

23507880.jpg

23507930.jpg

23507955.jpg

23508009.jpg

23508028.jpg

Min första tanke; Big No no! :eek:
Hon ser riiiiktigt obekväm ut.

Skulle inte hon iväg på töltsättning? Isf skulle jag låta tölten vara helt... Kan bli så fruktansvärt fel!

Jag frågade endast om rörelsemönstret.

Att hon är obekväm med tölten vet jag redan.
Hon slår upp huvudet och spänner sig.
Jag håller endast på några steg i taget i kanske 10 minuter sedan köt vi trav och galopp och då är hon avslappnad igen.

Jag tror man måste låta henne gå så först, vill inte sätta på en inspänning på henne.
Sedan när hon är starkare och tölten sitter så kommer nog formen.'
Jag tvingar inte upp huvudet på henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 555
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 135
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar