Sv: Håll Oss Uppdaterade 4
Jag provade att driva runt henne igår, men det går nästan inte på betet. Det blir för stora ytor.
Förstår om ni tycker det blir jobbigt om hon gnäggar konstant om man skulle ställa henne i liten hage
Men hon kanske slutar....efter nån dag eller så. Jag är verkligen desperat nu. Kommer ju vara lite tidspressad i stallet i höst nu när man har Tuva.
Och det går nog inte ställa henne ensam i hagen nere vid er? Då plöjer hon väl genom staketet iom att hon inte ser de andra på samma sätt.
Du får berätta hemligheten ni gör med henne! Eller så får jag börja muta med mat i boxen varenda gång hon ska in... Känns också himla trist, att man vet att hästen bara kommer för hon vet att hon ska få nat. Dissad matte!
Har legat och grubblat på henne hela kvällen, man blir verkligen deppig nör det är såhär.
Freyja_bus: nej havrehink känns som man skjuter upp problemet ytterligare. Men det har gått snabbt och smidigt tidigare.
jobbigt att du ska ha de såhär.
det brukar ju sägas att hästar födda på island kan vara ganska svåra att fånga men din Hilda är ju svenskfödd va?
och faster till min Thengill som OXÅ var svårfångad och ganska så knepig när jag köpte honom det kan man inte tro nu
men det jag gjorde när jag gick ut i hagen var att gå i zick zack mot honom. aldrig rakt emot honom med min kropp utan jag lät ena axeln hänga neråt lite för att inte se hotfull ut och vände min sida emot och så gick jag i stora zick zackar som stora mjuka bågar sakta framåt men mestadels åt sidorna om du förstår hur jag menar.
målet är att hästen ska bli nyfiken och när den visar nyfikenhet kan jag stanna och t.o.m vända på klacken och gå bortåt så man hela tiden fångar nyfikenheten och när de tror att de ska få se vad man vill då vänder man för att de skall bli mer nyfikna.
aldrig låt dem upptäcka och få utlopp så att säga för nyfikenheten då är ju det roliga slut om du förstår hur jag menar.
thengill var svår i början han gick iväg och då hjälper det inte att gå efter eller så. då vände jag helt enkelt så som han gjorde då blev han förvånad att jag vände och inte sprang efter.
det som gjorde att han vände helt var den gången jag tappade honom och han sprang emot en 90 väg.
och jag var tvugen att ha is i magen de gick ju inte att fånga honom genom att bara gå emot honom så jag var tvugen även om de bar emot att ve och fasa, gå ifrån honom...
jag gick sakta emot honom för att gå ifrån han och till slut fick jag honom att ta några steg efter mig då kunde jag sakta med nedsjunken axel och små rörelser ta tag i grimskaftet och fånga honom snacka om lättnad då alltså jag bara grät trodde han skulle bli överkörd ju och han var med livrädd så han kände världens tröst när han fick pusta ut i min famn.
efter det har han lixom alltid känt en tröst av att vara nära mig och bli fångad av mig, när jag kommer med grimman sticker han in huvudet och riktigt slappnar av.
du behöver nog få henne att förstå att du är en värdig ledare som hon kan känna sig trygg med.
som de andra säger så skulle det hjälpa med en mindre inhägnad tex att du gör en volt där du kan göra en join up.
thengill har ju varit jäkla envis många år nu så jag behövt upprepa join up varje gång jag skulle göra nåt med honom men eftersom han fattat rätt mkt så behövde jag bara korrigera lite enkelt utan att behöva driva runt honom lös osv.
men det behöver upprepas ofta speciellt när de är trotsiga tonåringar.
ditt första mål kan ju bli att hon lös ska följa efter dig när du går i en liten inhägnad.
att hon följer dej när du zick zackar och går hoppas du förstår hur jag menar alltså att hon ska gå bakom dig och när du tar vänster tar hon snabbt vänster efter dej och höger osv.
att du kan backa henne lös utan att röra henne bara med kroppsspråket, att du kan flytta henne utan att röra henne och att hon ser följer dig.
det tror jag är en bra början iaf.
lycka till