Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Vad trist, det hade jag missat alldeles!

Vad kul att han friskförklarats! måste kännas skönt? :)

Blir nog jättebra när du har honom där så det blir lite 'som vanligt'
-fast borta. (men du verkar ju ha det bra ändå :D)

Känns jättebra, nu är alla våra tre hästar friska och krya igen :)
Är helt nojig nu för tiden, känner överallt på hela hästen i tid och otid .. Förhoppningsvis är min tid av halta hästar förbi nu.

Jag har det super här uppe :D Kunde inte fått det bättre ..
Nu är det bara Ási som saknas.

Åker hem till Sthlm imorgon och rider lite och myser.

Jag skulle nog vilja ha en lösare inspänning på denna dam. Tycker hon hamnar på framdelen och ser låst ut i frampartiet. Jag skulle släppa på inspänningen för att sedan söka en längre och obruten överlinje. Energie mässigt ser det helt okej ut och hon har ett trevligt grundsteg.

Aha!

(Fast jag menade inte att varken ifrågasätta eller kritisera och har heller inga tankar om vet resp et. vad man gör eller inte gör med benbitar har jag ingen aning om. Däremot är jag nyfiken och frågar när jag undrar! ;))

Hon har ingen inspänning på sig, endast tömmarna.:crazy:

Men beroende på hur man fäster tömmarna så kan det bli mer
eller mindre "inspänning" även fast du bara har tömmarna.

Jag hade föredragit att på innertöm istället ha gått via bettringen till gjorden istället för som du har gjort nu, tvärtom.

Då blir den tömmen mer ledande och du står som i en trekant med tömmarna utåt s a s, förstår du hur jag menar? nu går ju båda tömmarna liksom bakåt från Kaela och då blir det svår(are) för henne att förstå ledande och böjande tömtag
mot för om du trär innertöm via innerbettring och sen till gjorden.

Då får hon en liten ställning iom hur tömmarna sitter.

Men jag är som sagt bara ett blåbär och ska egentligen inte uttala mig.

Fettso, jag tog mig friheten att redigera en bild på Kaela för att demonstrera hur jag menade med tömfästningen,
som du ser så blir det lite annorlunda :)

23466726.jpg

Precis min tanke, tömmen i detta fall fungerar mer som en inspänning och trots att du ser ut att hålla "relativt lätt" i dom, ser jag inte hur det skall kunna bli en eftergift för hästen. Hon har bara att välja på ett läge, som för mig ser "ofritt och låst ut" Därmed hamnar hon på framdelen automatiskt då det blir en brytning vid frampartiet. Det ser för mig ut som en tung inverkan och hon har ingen möjlighet att arbeta ut sin rörelse, jag skulle som jag sade tidigare vilja släppa ut henne i formen men behålla ungefär samma energie som hon ser ut att arbeta med. :laugh:

Då var jag inte helt fel ute med min tanke då :)

Jag tror också det blir lättare för hästen att inte behöva hamna på framdelen med en tömfästning som blir mer ledande.

25.000 ?

Finns det speciella försäkringar för föl/unghästar eller går dom på samma som dom vuxna från en viss ålder ?

Operation tämja vilda Hilda.

Dag 1

Fick ta in alla hästarna för att få in henne, då var det bara att gå fram och plocka in henne. :devil:
Fick hö och betfor i boxen. Jag borstade henne i boxen när hon ätit upp. Sen ut i hagen igen.

Sen var det inte lätt att ensam få in Perla och Líf (:devil: igen). Líf ville inte gå in i stallet, utan sprang överlycklig runt på stallplanen. Sen att Hilda gnäggade i hagen gjorde inte saken lättare direkt och att Perla inte brydde sig ett skit om fölis gjorde det inte lättare heller. Tar in Perla och Hilda i hopp om att Líf ska följa med Hilda. Det gjorde hon, till stalldörren. Då började valackarna gnägga istället och vips for hon iväg.
Tar då ut Perla igen till hagen. Men gissa vem som stannar vid grindhålet och vägrar följa med in i hagen!? Drar ett varv på stallägarens trädgård (park?). :crazy: Aja, till slut kom hon iaf och gick in i hagen.
Måste nog ta tag i fölet och vänja henne vid grimma. TYVÄRR. hade inte velat göra det såhär tidigt, men hon kan inte springa runt sådär.

Kan konstatera att mina hästar har gått ihop och bildat en pakt mot deras matte. :eek:

Det beror nog på vilket bolag, det bolaget jag har Salka i betalar jag 1700/år = 100 000 i vet vård och 20 000 i liv. Första året hade hon juniorförsäkring och det kostade 800 spänn tills hon blev ett.

Men deras matte har ju fått bebis och med fyra hästar att sköta är det väl inte så lätt att hinna med? ;)
Jag hade vant fölis vid grimma tidigt, har du gjort grunden när hon är riktigt liten är det lättare att leda de/ta på och av grimman sen när de blir äldre också.

Det beror nog på vilket bolag, det bolaget jag har Salka i betalar jag 1700/år = 100 000 i vet vård och 20 000 i liv. Första året hade hon juniorförsäkring och det kostade 800 spänn tills hon blev ett.

Är årspremie samma sak som pris/år ?

Frågade nuvarande ägare om vad hästen i fråga har för försäkring och vad den kostar, fick då som svar att årspremien är 2.200:-
menar hon då att det kostar 2.200/år att ha honom försäkrad ?

Förlåt för alla frågor men det är kaos och panik och förälskelse i min hjärna ..

Men deras matte har ju fått bebis och med fyra hästar att sköta är det väl inte så lätt att hinna med? ;)
Jag hade vant fölis vid grimma tidigt, har du gjort grunden när hon är riktigt liten är det lättare att leda de/ta på och av grimman sen när de blir äldre också.

Nej men det tar inte dom någon hänsyn till. Jo Perla och Frastella förstår sin matte. Trogna vänner. Haft dem i 8 resp. 9 år. Dom vet man vart man har! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 150
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar