Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

FinBarki! Skönt att ni trivs! Bara det brukar kunna räcka långt!
Han ser trevlig ut på bilderna!

/Malin

Och den ETn du har ÄR ledande. Hon är OTROLIGT duktig. En helt underbar människa. Så fin med hästar och så rolig att ha att göra med. Och hon vet verkligen vad hon pratar om.

Jag har själv haft henne på Yrpa och vilket bra jobb hon har gjort med Yrpas skada, ja det går inte att beskriva.

Kan du PM:a vem det är? Skulle va kul att veta, jag är själv supernöjd med min ET och det är en tjej, och jag bor i sthlmsområdet, det kanske är samma?

Mvh Sara

Får testa det när lilla hagen har staket igen. Just nu är den nedmonterad för staketbyte.

Ska prova att sätta på Hilda en grimma nåndag, så får hon ha den sen. (Jag har paniklås till grimmor som man monterar på).

Jag hade också testat med en liten hage. Det brukar alltid lösa sig med tiden, bara man är konsekvent och vet vad man håller på med. Ha henne gärna i den lilla hagen lite längre än vad som först verkar behövas. Hon kan gott gå och ha det tråkigt så att det blir en ljuspunkt när du kommer.

Du har säkert redan provat det mesta, men tänkte ändå skriva ner några tips =)

Det finns ju lite olika metoder. Niela har beskrivit en. Jag har lite blandad erfarenhet av just den metoden. Den är bra om den utförs som en slags join up, dvs du driver runt hästen, ber henne stanna och går i cirklar framför henne och bjuder henne att följa med dig. Om hon vänder uppmärksamheten bort ifrån dig eller inte följer med så driver du på henne igen. Det viktiga här är att du bjuder in och hon ska visa att hon vill följa dig. I början räcker det med ett steg, och så ökar man succesivt kraven. När hon följer efter dig brukar det sedan inte vara några problem att stanna och röra hästen.

En annan metod som brukar fungera är att man går efter hästen. Så fort hästen stannar så stannar du. I början står du helt stilla, men efter ett tag kan du börja närma dig henne. Så fort hon visar tecken på att vilja gå iväg stannar du. Du kan sätta dig ner och lossas pilla med något annat eller byta färdriktning och lossas att du ska någon annanstans. Om hon börjar gå igen så går du lugnt efter, spring inte även om hon springer. Så småningom brukar man kunna komma närmare och närmare. Sluta alltid vid ett lyckat försök och sätt upp delmål t ex. Denna gång ska jag komma så nära som en meter ifrån henne, om hon står kvar då då slutar jag för tillfället. Gå sedan därifrån och gör något annat och prova igen efter ett tag.

De första gångerna du får komma nära utan att hon sticker tar du inte på grimman. Ha den med dig, men gör inget väsen av den. Klappa henne lite och gå sedan därifrån. Sen kan du börja ta på grimman bara för att direkt ta av den igen (gör detta några gånger) och därefter kan du börja ta med henne in.

Det är verkligen jobbigt med hästar som inte vill bli tagna i hagen, och det är nästan en förutsättning att man har en liten hage så att man kan jobba med problemet. Hästen ska då gå ensam. thytur var svårtagen i början när han kom hem, men det löste sig efter träning. Idag kommer han alltid när jag ropar, oavsett var han befinner sig i hagen.

Lycka till och kämpa på!

//Julia

Och den ETn du har ÄR ledande. Hon är OTROLIGT duktig. En helt underbar människa. Så fin med hästar och så rolig att ha att göra med. Och hon vet verkligen vad hon pratar om.

Jag har själv haft henne på Yrpa och vilket bra jobb hon har gjort med Yrpas skada, ja det går inte att beskriva.

Har aldrig påstått att denna ET inte vet vad den pratar om;)
MEN en ET är en ET och ingen veterinär.

Folk gör som dom vill självklart..
Men om min häst sliter av muskler och skadar sig så en benflisa går av tar iallafall JAG ut en veterinär och ingen ET.

När hästen är undersökt och allt är konstaterat vad de var som hänt hästen kommer förmodligen en vet rekomendera att man tar ut en ET till muskelskadan.

Muskelfäste bristning är inge livsfarligt men en häst som knappt kan gå är de svårt att veta att det just är de och inte ett benbrott.
Jag har slitit av ett muskelfäste och jag är ingen exper på kirurgi men jag trode faen jag brytit något i axeln för så ont gjorde de..:crazy:
Jag åkte iallafall upp till sjukhuset och ringde inte efter en ET.
Däremot gick jag på behandlingar efter att läkaren rekomenderade de sen efter undersökningarna=)

Rätt meningslöst å prata vidare om detta då michis har förklarat att hon har tagit ut vet vilket inte framgick på de inlägg jag besvarade från början därför vart mitt svar till henne som de vart=):)

bra att hästen är bra idag det är väl endå de vi är ute efter hihi

Du har inte vägarna förbi Motala i helgen? :angel: :p

Tack för tipsen, tipset om att följa efter henne och sedan sätta upp små delmål på vägen är ungefär det vi gjort. Dock har jag börjat med målet att fånga henne men har under tiden fått ge mig och idag ställde jag ner havrehinken en halvmeter ifrån mig, satte mig på huk och tittade ner i backen. Då kom hon fram och åt lite. Men jag fick inte röra henne, då gick hon igen. jag får röra henne lite på mulen en gång om jag står utanför staketet (hon är inte dum), sen viker hon av med huvudet.

Jag har ingen erfarenhet av en sånn här häst. Man får skitdåligt gensvar av henne. Hon bjuder inget på sig själv.

Jag har löslongerat henne och då går det jättebra att fånga in henne. Brukar driva på henne i alla gångarter och göra halter med hjälp av mitt kroppsspråk. Tyvärr var det ett tag sen vi gjorde det nu.

*kl*
Får man klaga här? För nu fa-an är jag trött på det här.
I juli åkte jag in till kliniken med Fjalar för luftrörsproblem, varpå Fjalar får en grov penicillinchock.
I augusti åkte vi tillbaka till klinik för luftrörsproblemen ännu inte var över, så då fick han en till kur. Fast på kortison denna gång.

Och äntligen ÄNTLIGEN när kortisonkuren är över och luftrörsproblemen är borta och han känns flott och frisk och jag har långsamt börjat rida igång honom, så förvärras hans eksem och hans skap svullnar upp, stor som en tennisboll. Jag väljer dock att hålla igång honom då svullnaden minskade vid rörelse. Igår, femte ridturen, var han så pigg och glad när vi red på stubbåkern.

Vad tror ni inte jag får för samtal imorse från morgonfodraren då? JO, att min häst stapplar fram på tre ben.

Då har hästkraken brakat ihop med en annan häst i hagen och fått en sjuhelsikes smäll på överarm/bogled.
Jag skyndar mig från jobbet och finner en häst som ser så ledsen ut och släpar sitt vänstra framben efter sig när han hoppar fram på tre ben. Skyndar till klinik och summan av alltihopa är att han förhoppningsvis inte har en spricka utan bara en saftig lårkaka, men de visste inte säkert eftersom det var svårt att hitta en bra vinkel att röntga. Så nu är det boxvila och smärtstillande som gäller. Tusan vad nere jag känner mig.

Förstår att du känner dig nere. Jag vet precis hur det är!

Håller tummarna för att det är en lårkaka som snart ger med sig!

Går det bra med Odinn?

Ja, stackars Fjalar har så ont. :(

Odinn går mer eller mindre på halvfart just nu för det är så mycket kring Fjalar. Han åker tillbaka till Anna (antagligen)... i månadsskiftet sept/okt. Var det tänkt. Men nu kanske han åker senare så jag har något att rida på.

Hellooo

Tänkte uppdatera lite ifrån mig och hästarna nu, var ju ett bra tag sen ;) I sommras var jag hos ia och Denni och jobbade, lärde mig supermycket och hästarna har blivit superflotta :D Speciellt Bliki som jag även skulle tävlat nu på invigningen av nya banan på Sundbyholm. MEN igår så var veterinären här och kollade på hans hud (har tappat lite hår, trode därför att han fått löss) men han har troligen svamp och därför blir det ingen tävling.. Dock så går det fort att behandla så vi kommer kunna tävla i höst iallfall :idea:

Haleggur har vilat sedan visningen i maj (han är fortfarande högst bedömda fyraåringen exteriört, hihi) men jag satte igång honom efter våran flytt till egna gården 1 september. Han är superduktig, dock dålig kondis, men det kan man ju förvänta sig ;) Men han tycker det är superkul att vara ute och galoppera tillsammans med min lillasyster och Nasi(som hon har börjat rida) och mig :D Så skönt att ha honom hemma, han är så underbart mysig. Gnäggar varje morgon och kommer alltid när jag ropar på honom, världens bästa häst helt enkelt!:love:

Här är två bilder från första dagen dom gick i hagarna här hemma !

Haleggur
23444982.jpg

Nasi & Bliki
23444984.jpg

//Malin

http://malinvz.blogg.se

Bilderna hade ändrats till att inte vara publika...hmm.. Nu är detta ändrat iaf!

Har aldrig påstått att denna ET inte vet vad den pratar om;)
MEN en ET är en ET och ingen veterinär.

Folk gör som dom vill självklart..
Men om min häst sliter av muskler och skadar sig så en benflisa går av tar iallafall JAG ut en veterinär och ingen ET.

När hästen är undersökt och allt är konstaterat vad de var som hänt hästen kommer förmodligen en vet rekomendera att man tar ut en ET till muskelskadan.

Muskelfäste bristning är inge livsfarligt men en häst som knappt kan gå är de svårt att veta att det just är de och inte ett benbrott.
Jag har slitit av ett muskelfäste och jag är ingen exper på kirurgi men jag trode faen jag brytit något i axeln för så ont gjorde de..:crazy:
Jag åkte iallafall upp till sjukhuset och ringde inte efter en ET.
Däremot gick jag på behandlingar efter att läkaren rekomenderade de sen efter undersökningarna=)

Rätt meningslöst å prata vidare om detta då michis har förklarat att hon har tagit ut vet vilket inte framgick på de inlägg jag besvarade från början därför vart mitt svar till henne som de vart=):)

bra att hästen är bra idag det är väl endå de vi är ute efter hihi

Men här måste jag faktiskt lägga till en sak som svar till det ..
Hoppas jag slipper fortsatt diskussion då vi inte kommer komma någon vart ändå, men jag tycker det spelar in i det iaf ..

När Erro blev halt i våras så ringde jag ut våran vet. som vi har hemma i sthlm. Hon tittade på honom, böjde och konstaterade han reagerade lite på högt böjprov (inte så konstigt om man tänker efter).
Hon sa att jag skulle till klinik, tid bokades och vi åkte iväg. Där böjde dom honom bara, trots att jag berättade allt som hänt och hur han känns. Han visade ingen reaktion vid böjprov (lågt) och dom sa till mig att åka hem och rida.

Så klinik och VET ligger inte på topp hos mig just nu ...

Din Haleggur är ju bara underbar! Var det inte han som fick så fina extriörpoäng i sommras?

ahapp. de e min första gång att skriva i en sån här tråd så jag kan
ju börja med att säga att min Islandhäst är 23 år och mer eller
mindre halv pensionerad då hon hade en skada för några år sen och
har inte satts igång så mycket igen..

Iallafall åker jag till stallet inom några dagar och planerar att träna
på att rida i enbart halsring. Jag har hittat några knappar på henne
så att hon stannar utan att man ska behöva dra i grimman och de e
stora framsteg för en envis dam :banana:. Annars blir det väl bara
gos med massa goda äpplen och borstning :D

Här har vi henne i förövrigt.. Den kanske inte syns, för de brukar inte mina bilder göra :P
d1a476dc008d406792ba328d8130e4d4.jpg

Får testa det när lilla hagen har staket igen. Just nu är den nedmonterad för staketbyte.

Ska prova att sätta på Hilda en grimma nåndag, så får hon ha den sen. (Jag har paniklås till grimmor som man monterar på).

Staketet ska byggas på lördag :) Tråkigt att hon är såhär mot dig eftersom vi inte har något problem med att fånga in henne. Men så rider vi henne aldrig eller gör nåt med henne utan hon får ju gå in och få mat när vi kommer, så vi är väl trevligare än dig i hennes ögon ;)

Staketet ska byggas på lördag :) Tråkigt att hon är såhär mot dig eftersom vi inte har något problem med att fånga in henne. Men så rider vi henne aldrig eller gör nåt med henne utan hon får ju gå in och få mat när vi kommer, så vi är väl trevligare än dig i hennes ögon ;)

Jag får ju in henne när vi tagit in hästarna o så. Alltså när alla ska in, hon är ju väldigt bunden till flocken. Men när hon ska ur hagen först och själv så vill det sig inte!
Men det känns lagom roligt att behöva plocka in alla för att få in henne bara.
Hade hon inte varit jobbig att få in i lilla hagen?

Senast ändrad:

KL

Loket fick vila idag, pappa fyller 40 år - så det hanns inte med att rida!
Men kärlek och mat fick han. Såg nu att han fått vinterpäls :eek:
Tyckte ingenting var på gång och nu kom det bara pang tjoff.. :p

Ja, fast vi kan ju ta henne först utan problem då med. Jo då var hon jobbig men jag drev ju runt henne ett tag och hon ville komma direkt men fick springa runt lite bara för att i några minuter till. Ska hon jävlas med mig så är jag jobbig tillbaka :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 560
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 152
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar