Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Fast en ET är ju inte en utbildad veterinär..
Jag skulle åka upp och plåta han och operera bort benbiten och få det undersökt så man har de p svart och vitt att det "bara" var en benbit och lite muskler som brast
Benbitar kan lossna och börja vanra vidare

Men de är ju jag.. och jag är å andra sidan otroligt - plåtar- en -gång för -mkt- än -en -gång- för -lite -tjej=)

Spännande! Berätta mer. Vad är det för pålle?

En 6-årig musblack, 5-g. En underbar resning även om jag inte tror så mycket på en visning, sedan var det ju det där med att det finns så många fina hingstar så jag tror att jag kommer kastrera honom i vinter om jag tycker han är bra så jag köper honom vill säga.

Han är efter Þyrill fra Kjarnholtum u: Von fra Tungufelli och jag känner faktiskt inte till hur pappan är vilket kanske inte är så där jätteviktigt, jag föll för hästen och vi får se hur han är, är han vad jag söker så blir han kvar. :D

Har just nu inga bilder på snyggingen :love: men det kommer på fredag

Senast ändrad av en moderator:

Jaha här är vi igen då, glada som aldrig förr :D

Barki och jag har vandrat vidare längs med västkusten och nu stannat i lilla Strömstad. Körde upp honom häromdagen och allt gick superbra. Lite pip och skutt, sen var han inne i flocken och nu går han och stormtrivs. Har ridit en gång, första gången sen jag skrev här sist typ, och det gick över alla förväntningar. Nu har han även fått skor och allt är frid och fröjd.

Han dummade ju sig en hel del, som de flesta här inne fick nys om. Och ärligt talat så orkade jag bara inte med det, så jag lät honom va ett tag :o Hade så mycket själv att ta itu med, så det kändes bara onödigt att någon gång ibland bråka med honom utan att uppnå några resultat.

Här hemma i Strömstad är han underbar och jag tror att både han och jag är riktigt lyckliga äntligen :)

Som sagt, första gången jag red gick väldigt bra under omständigheterna. Markarbetade honom lite, och red sedan bara igenom honom några varv för att känna på honom. Skrittade sedan bara och böjde på honom i ca 15min, sen avslutade vi på topp.

Pojkvännen var med och fotade lite. Blev inte så mycket bra, men bjuder på några!

Barkistrmstad098.jpg

markarbete
http://i71.photobucket.com/albums/i148/mazarein/Barkistrmstad128.jpg?t=1221040384

Blev lite JAG-VILL-INTE!!! i början:angel:
Barkistrmstad216.jpg

http://i71.photobucket.com/albums/i148/mazarein/Barkistrmstad165.jpg?t=1221040515

forts...

Men med lite reaktionsövningar så lyssnade han sedan fint och slappnade av.
Barkistrmstad269.jpg

Barkistrmstad180.jpg

trav
http://i71.photobucket.com/albums/i148/mazarein/Barkistrmstad182.jpg?t=1221040684

Ville inte pressa honom, men han bjöd fram så fint, och det blev vår första ordentliga töltsträcka på ridbana! Lullade fram lite bara, men formen satt direkt på plats och han struttade på så fint så. (kameran dog dock, men en bild fick jag iallafall!)
Barkistrmstad229.jpg

Springa av sig
http://i71.photobucket.com/albums/i148/mazarein/DMinabilderBarkiflyttartillStrmstad.jpg?t=1221040995

Och ja, höll på att glömma! Som ni kanske ser har han kliat av sig manen:eek: Köpte ett svindyrt insektsmedel, ekologiskt och allt utan kemikalier. Tror ni inte att han fick en allergisk reaktion eller. Fy!:mad:

Barkistrmstad120.jpg

Aja! Här lever vi livet iallafall, i islandsflock och i ett trevligt stall. Barki är KUL!

Ni lär nog få höra en hel del av oss i framtiden, hoppas jag. Hoppas ni saknat oss ;)
Tack alla som hört av sig! Nu när jag har dator igen skall jag svara på alla snälla PM osv. Tack!

Vad skönt att ni har funnit er till rätta nu! :)
Ska bli kul att få följa er mer igen... Barki ser fin ut som vanligt!

Fast en ET är ju inte en utbildad veterinär..
Jag skulle åka upp och plåta han och operera bort benbiten och få det undersökt så man har de p svart och vitt att det "bara" var en benbit och lite muskler som brast
Benbitar kan lossna och börja vanra vidare

Men de är ju jag.. och jag är å andra sidan otroligt - plåtar- en -gång för -mkt- än -en -gång- för -lite -tjej=)

Med tanke på att jag pratade med en utbildad vet (som jobbar på klinik ;) ) precis efteråt om det och hon sa att det var dumt att utsätta honom för drogning, öppna sår, infektionsrisk o.s.v. så låter vi helt enkelt bli det.

Eftersom jag har ridit min häst hela tiden från den dagen han hade ryttare för första gången så vet jag exakt hur hans rörelser ska kännas. Om han blir minsta ojämn o.s.v. så märker jag det.
Därför kom vi överrens om att låta det vara så länge han inte störs av den.

Som sagt, benbiten lossnade och har vandrat neråt, men sitter nu "fast" (den är inkapslad) och gör honom inget ont.

Och efter den här upplevelsen som jag haft under våren/sommaren, vad gäller VET vs. ET, så måste jag säga att veterinärerna ligger i underläge ... Har lärt mig att man ska gå på magkänsla.

Och sen så är jag ju inte direkt gjord av pengar heller, synd men sant.

Han är så snygg din lille fux! :)

Gullan, meeer bilder på Glampi i Co!

Fast hur vet ni att benbiten faktiskt har lossnat, slått av muskel, vandrat och slutligen kapslat in sig fint om han inte är röntgad? :o

*kl*

SUCK. Det är i stort sett det enda jag orkar säga just nu när Hilda kommer på tal.
Hästen är omöjlig att fånga! Inte ens havrehink fungerar. Det enda som gör att man får in henne (iaf jag) är om man tar in de andra hästarna från hagen så hon blir ensam. J*vla projekt.

Idag efter att ha försökt fånga henne utan resultat hoppas jag jägarna tar fel när det är älgjakt och råkar skjuta henne istället.
Visst, jag är ond. Men jag är jävligt trött på det här nu!

Fast hur vet ni att benbiten faktiskt har lossnat, slått av muskel, vandrat och slutligen kapslat in sig fint om han inte är röntgad? :o

Att den faktiskt har lossnat vet vi för att den inte sitter där den ska.
Musklerna har inte slagits av utan lossnat när benbiten lossnade = muskelbristningar som bildat ärrvävnad längre bak på låret (mjuk knöl, precis som det blir på människor).
Att den vandrat vet vi eftersom man känner den lite längre ner, och kapslat in sig vet vi eftersom det man tydligt känner att det är vävnad runt den.

ET:n både visade och lät mig känna på den. It's as "simple" as that.

Jag pratade om detta både med ET:n och VET:n.

Hästen är inte halt, har inte ont.
Han är piggare än i våras men är omusklad.

Varför ska man ifrågasätta allt som händer utanför klinik ? Jag va in på klinik och där jag f*n inte höra mer än att min häst för frisk som en nötkärna, det är bara hem att rida när han var halt vid ridning.
Så klinik är inte det bästa som finns i alla lägen.

Jag är iaf glad över att jag fick reda på vad det var, och även fick detta bekräftat från VET.

Oki men vad bra att du har pratat med vet då..Det framgick int epå de inlägget jag svarade på=)

Nä tyvärr är man inte gjord av pengar=( fyy varför är man inte de??=)

Träna=) mitt råd är att göra en liten hage på 20x 20 meter max och när hon vänder och går kasta grimskaftet på henne och mota iväg henne.
Du ska bestämma om hon ska gå inte hon, och låt henne inte stanna förrens DU bestämmer när.
Låt henne gå springa runt en 5-10 minuter.

Stanna henne och prova med att gå fram till henne.
Om hon drar så uppreppa samma sak.
Jag har aldirg varit med en häst som inte fattar vinkeln och efter ett par upprepningar låter en hämtas utan problem!
För det är mkt jobbit för en häst att få kuta en 20 minuter varje intag ist för att låta en tas in. Hästar är lata och väljer den lättaste vägen=)

Och något som är SÅÅÅ viktigt sen är att inte alltid gå in när det ska utföras arbete för hästen.
Utan gå bara in klappa ge ett äpple eller nått annat sen går man.. upprepa detta ett par gånger varje dag. Ta in för att borsta sen släppa ut.

Att försöka jaga en häst på 10 hektars hage är lönlöst det enda man får ut är en jäkla bra kondis för sin egna del:D
och en häst som har skitroligt :)

Hoppas det löser sig själv är man bortskämd och har en häst som springer till en när man ska ta in henne:banana:

Ja de var ju inge bra medel..
Prova och duscha hästen så ni får bort all medel så de inte ligger kvar på huden och kliar.
kan du PM:a vilket medel de var så man inte köper de själv

Han är ju bara SÅÅÅÅ snygg din pålla:love:

haha jag måste bara skratta åt min Moster.. Jag har juh som ni vet alltid snorri hos henne på sommrarna och i år har hon klippt i hop en kort snutt video om våra små äventyr...
ni kasnke inte tycker den är fullt lika rolig som jag gör men *fniss* jag som vet tillfällena när som är tagen/filmade fnissar gott här för mig själv:rofl:
watch

http://www.youtube.com/watch?v=FxxolT0IM98&eurl=http://web.telia.com/~u36905226/gaster.html

om ni undrar vad jag hela tiden gör på fel sida hästen så är det jag som skulle "rida in" snorri från "fel håll" ni ser första (han springer)och andra (han står sill även om han ser väldigt skeptisk ut) försöket.

Och den ETn du har ÄR ledande. Hon är OTROLIGT duktig. En helt underbar människa. Så fin med hästar och så rolig att ha att göra med. Och hon vet verkligen vad hon pratar om.

Jag har själv haft henne på Yrpa och vilket bra jobb hon har gjort med Yrpas skada, ja det går inte att beskriva.

Knapplån

Idag har varit en sån där härlig dag när allt bara funkat :love: Jag har ridit Kveikja, längs grusvägarna och tränat på vår töltigångsättning/nedtagning i form. Hon har varit jätteduktig även om jag flera gånger tappade henne i trav före vi hann ner i skritt. Men de bitar hon har töltat har hon töltat fint utan att titta på stjärnorna. Vi lyckades t.o.m. med en längre sträcka tölt idag! O hon var go' o gla' kexchokla' :love:

Och så tog jag en tur på Kungen, en tur med syftet att rida tempoväxlingar i tölt. Jag red för första gången med två tyglar till pelhambettet, det var lite knixigt men jag tror vi fick till det ändå. Ett par gånger fick jag ta stångtygeln och påminna om bromsen, annars "hängde" den bara. Det är så härligt att rida honom när han lyssnar och är med, jag sitter bara med ett enda stort leende! Varför har jag aldrig köpt en "färdig" häst tidigare? Takten är helt ren både i långsamt tempo och på några ynka meter så gasar han upp i ökat tempo utan svårigheter! Tllbaka igen kräver tycker jag lite för mycket tygel men det får vi nog styr på senare. Underbar häst iaf! :d

Mathias ligger o läser Atlis bok nu på kvällarna, o han snappar upp allt. O han kommer nog följa den ordentligt, M lämnar inget ofärdigt. Det känns så himla kul att han är så "med"!!!

O Andi? Ja han blir inte bortglömd idag iaf, hans medryttare kommer. Men annars är han tvärr inte prioriterad, jag måste skärpa mig på den fronten. Stackars Andi o va sist i prioriteringsordningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 560
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 152
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar