Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Jag ska till Örebro i helgen, men jag antar att det inte hjälper så mycket ;)

Problemet när man har en häst som beter sig som Hilda och som går i en stor hage tillsammans med andra, är att man inte kan komma åt den på samma sätt som i en liten hage. Jag tycker absolut att du ska låta henne gå ensam i en liten hage i några veckor (även om du tycker synd om henne) och jobba med problemet där. När allt fungerar bra där (och har gjort ett tag) släpper du tillbaka henne. Uppstår problemet igen så ta in henne i den lilla hagen igen och fortsätt jobba där. Ta sedan in en hästkompis i den lilla hagen och se vad som händer. Fungerar det fortfarande då kan man prova att släppa ut i den stora hagen igen.

Jag tror på rutiner och att vara konsekvent. Med Thytur så har jag gjort så att jag aldrig lockar med godis/mat, men han vet att han alltid får mat i krubban när han kommer in. Jag låter honom alltid gå in i boxen där det finns lite gott innan jag gör något annat med honom. Jag tycker inte om att muta Tytte (eller hästar i allmänhet) utan vill att han ska göra det jag ber om för att han tycker om det, respekterar mig och vill vara mig till lags. Men jag vet att det är sjukt frustrerande när man hamnar i ditt läge och då är det lätt att ta till en havrehink! Man har ju inte all tid i världen till att gå runt och vänta på att hästen ska vilja komma in!

Kämpa på iaf, och ge dig inte!

//Julia

Delas det ut gratis öronproppar till oss som bor på gården då? :p Hilda har separationsångest från Stelpa och står och gnäggar hela tiden om jag tar in Stelpa eller rider.

Men NEJ! FY vad jobbigt!
Har inget riktigt tröstande att säga, men vet hur det känns när problemen/skadorna bara staplas på hög.
Styrkekramar!

/Malin

*kl*

Uppdaterar om mitt liv här lite från Island.
Jag jobbar, sliter och lär mig massvis! Idag har jag tex samlat in 90 av gårdens hästar ensam från ett stort fjäll som ligger ovanför gården. Tog ca 9 timmar och det är inte alldeles lätt om man säger så... All heder åt hästen Glaumur som bar runt på mig i våra vilda jakter på hästarna över ojämn mark. Det gäller att hålla i sig om man säger så och låta knäna svikta. Är riktigt stolt över mig själv att jag lyckades :D

Idag är det dessutom endast 3 månader kvar tills jag kommer hem, halva tiden har redan gått :eek: Mersmak jao :D

fjl_16685529.jpg

http://yeahnny.blogg.se/images/2008/fjl_16685529.jpg
Här är vi påväg nerför fjället, dvs slutetappen :D

*kl*

Jag är så glad idag :)

En riktigt, riktigt BRA dag! :love:

Besiktat min trogna volvo v70 som gått nästan 78.000 mil (!!)
och den gick igenom med glans.
Fick höra att jag hade en välvårdad gamling som såg riktigt fräsh ut,
det värmde!

Jag har shoppat lite,
  • två hansbo combi täcken (ska köp 1 till senare)
  • En sadelväska att ha framför sadeln
  • En sadelväska som ligger som en banan bakom sadeln med två vattenflaskor
  • En ridkapson (med mässingbyglar, för att kunna använda bett)
  • Ett novabett

Och så har jag ju ridit ungefär en halvmil (om inte mer) på Seifur nu ikväll, vi både travade och galopperade, och lite rejs mot Hanna och Gústa blev det också :p (å jag spände mig inte en enda gång:eek:)

Jag är så glad att jag har orkat börja rida lite trots att jag inte är frisk ännu!
Det är mycket att ta igen nu när jag inte ridit på minst sex
månader..

Just ja, enda smolket i bägar'n just nu är att jag har tappat en halv tand :eek::crazy: (en lagning/plomb har lossnat) så jag skär mig på tungan hela tiden, aj aj.

Ja, det är riktigt satans jobbigt. Jag känner mig jätteledsen, främst för Fjalars skull. Och hur han håller humöret uppe och lät oss slita och dra och tvinga honom belasta det onda benet. Min fina underbara häst, vilken kämpe!!!

Men Jenny vad vackert det är!
Ser ut som en tavla :) :love:

Jag har tjuvläst lite på din blogg, men eftersom jag haft problem med nätet så har jag inte varit inne på msn så mkt.. :o

Hur går det för mor din med Eitill?
Rider hon i ST'n eller hittade ni ngn dressyrsadel som låg bra?
Minns att du funderade på crincle bla :)
(känner mig heeelt off när jag inte kunnat uppdatera mig på länge..)

Ha så kul å se till att fortsätta hålla dig kvar i sadeln!:banana:

Jag kanske läste lite slarvigt eller missförstod,
ska Odinn tillbaka till Irpasnirpa?

Vill du inte ha honom längre..?
förstod som att du skulle 'ta över honom', men jag kan ha missförstått :)

Jag tyckte du verkade handskas så fint med honom :)

Oavsett hos vem av er han är så är jag övertygad om att han får ha det jättebra!

Fjalar kommer bli pigg ska du se,
med en så kärleksfull matte så skulle han bara våga annat.

Sen så är det här väl ett halvt knapplån,
men jag är
lite nyfiken på den där hästen Irpasnirpa hade köpt för ett tag sen också..? Nåt betäckt sto var det va? :confused:
När får vi se bilder?:banana:

Det blev inget nyinköpt sto för Anna, varför vet jag inte riktigt.

KL.
Idag var Ketill in till kliniken för återbesök och friskförklarades så snart får jag förhoppningsvis upp min lite äldre prins :love:
Saknar mitt As helt sjukt mycket emellanåt, ska bli skönt om jag får upp honom nu så vi kan ta ikapp den här "förlorade" tiden och leka och ha det mys som vanligt.

Det blev inget nyinköpt sto för Anna, varför vet jag inte riktigt.

KL.
Idag var Ketill in till kliniken för återbesök och friskförklarades så snart får jag förhoppningsvis upp min lite äldre prins :love:
Saknar mitt As helt sjukt mycket emellanåt, ska bli skönt om jag får upp honom nu så vi kan ta ikapp den här "förlorade" tiden och leka och ha det mys som vanligt.

Vad trist, det hade jag missat alldeles!

Vad kul att han friskförklarats! måste kännas skönt? :)

Blir nog jättebra när du har honom där så det blir lite 'som vanligt'
-fast borta. (men du verkar ju ha det bra ändå :D)

Men Jenny vad vackert det är!
Ser ut som en tavla :) :love:

Jag har tjuvläst lite på din blogg, men eftersom jag haft problem med nätet så har jag inte varit inne på msn så mkt.. :o

Hur går det för mor din med Eitill?
Rider hon i ST'n eller hittade ni ngn dressyrsadel som låg bra?
Minns att du funderade på crincle bla :)
(känner mig heeelt off när jag inte kunnat uppdatera mig på länge..)

Ha så kul å se till att fortsätta hålla dig kvar i sadeln!:banana:

Nog är det vackert alltid, nyper mig i armen varje dag nästan och förstår inte riktigt att jag faktiskt är här :d

Med Eitill o mamsi går det tydligen bra, han har haft lite vila nu i tre veckor pga mams o paps besök hos mig och sen pga pälssättningen. Men igår hade han tydligen blivit av med all päls så nu ska det sättas igång med ridning så han är i ordentlig kondis tills jag är hemma igen. Hon rider i både min ST och i sin Globus the turner, båda passar Eitill utmärkt och han trivs och är mjuk och fin i båda, liiite bättre i ST dock men det är väl inte så konstigt kanske ;)

Så KUL att du verkar ha kommit igång lite med ridningen igen, den gör nog gott för både kropp och själ ska du se :laugh:

Ja, fast vi kan ju ta henne först utan problem då med. Jo då var hon jobbig men jag drev ju runt henne ett tag och hon ville komma direkt men fick springa runt lite bara för att i några minuter till. Ska hon jävlas med mig så är jag jobbig tillbaka :p

Jag provade att driva runt henne igår, men det går nästan inte på betet. Det blir för stora ytor.

Förstår om ni tycker det blir jobbigt om hon gnäggar konstant om man skulle ställa henne i liten hage :( Men hon kanske slutar....efter nån dag eller så. Jag är verkligen desperat nu. Kommer ju vara lite tidspressad i stallet i höst nu när man har Tuva.
Och det går nog inte ställa henne ensam i hagen nere vid er? Då plöjer hon väl genom staketet iom att hon inte ser de andra på samma sätt.

Du får berätta hemligheten ni gör med henne! Eller så får jag börja muta med mat i boxen varenda gång hon ska in... Känns också himla trist, att man vet att hästen bara kommer för hon vet att hon ska få nat. Dissad matte!

Har legat och grubblat på henne hela kvällen, man blir verkligen deppig nör det är såhär.

Freyja_bus: nej havrehink känns som man skjuter upp problemet ytterligare. Men det har gått snabbt och smidigt tidigare.

Senast ändrad:

Jag kanske läste lite slarvigt eller missförstod,
ska Odinn tillbaka till Irpasnirpa?

Vill du inte ha honom längre..?
förstod som att du skulle 'ta över honom', men jag kan ha missförstått :)

Jag tyckte du verkade handskas så fint med honom :)

Oavsett hos vem av er han är så är jag övertygad om att han får ha det jättebra!

Odinn skall tillbaka till mig när Carla är redo för att släppa honom. Iom att Fjalar skadade sig så får hon ha kvar honom så länge hon orkar/har tid. Odinn kommer tillbaka då Carla inte har tid att ge honom allt han behöver. Men den dagen Carla återigen har tid med två hästar så åker Odinn med stor sannolikhet tillbaka till henne såvida jag och Odinn inte utvecklats massor tillsammans. Det finns ingen annan som skulle få ha honom än henne.

Och jag köpte inget sto.
Lånet var klart, men nej.
Jag tänkte och vände och vred på allt. Jag ville verkligen verkligen ha det stoet. Speciellt när hon var ULad och allt, men nej. Tiden är inte rätt. Jag ville ha en ridhäst, och hon var inte en ridhäst, inte än på ett par år i alla fall. Vilket blev rätt bra iom att det blev som det blev med Odinn nu, jag hade inte haft råd att stå och betala för 4 hästar. :angel: Även om jag har eget stall nu. Sen är det så att Yrpa är det viktigaste jag har i mitt liv (efter Saga då vill säga), och hon kommer behöva mycket tid till våren igen, hade jag köpt stoet hade Yrpa nog blivit åtsidosatt lite, vilket jag inte hade kunnat leva med.

Senast ändrad:

Dessutom så vet ju jag vart du bor, Anna, så du kommer inte så lätt undan. ;):devil:

*kl*
Nu ska jag åka till Fjalar och ge honom sin första dos smärtstillande för dagen.

Oj, uppe tidigt idag den lilla? ;)

Säg till om du vill ha någon hjälp med henne. Fast jag tror att hon skulle må bra av att bara ha en som höll på med henne eftersom hon har så dåligt självförtroende och är så osäker i sig själv. Hon behöver en stark ledare som hon litar blint på. Och när hon väl får det så tror jag hon släpper lite spänningar också, hon går ju omkring konstant spänd ser det ut som och borde ha spänningshuvudvärk! Jobba med henne regelbundet en vecka och se, kanske behövs ingen egen hage?! Vi tar det om du känner att du verkligen behöver

Dessutom så vet ju jag vart du bor, Anna, så du kommer inte så lätt undan. ;):devil:

Unt aj sai DITO!
Aj know var Fjalar bor. Aj iven know hans box is..

Ja, på jobbet idag har vi svengelska på högnivå, det är till och med lite tyska inblandat..

Vaddå långtråkigt? :cool:

Oj, uppe tidigt idag den lilla? ;)

Säg till om du vill ha någon hjälp med henne. Fast jag tror att hon skulle må bra av att bara ha en som höll på med henne eftersom hon har så dåligt självförtroende och är så osäker i sig själv. Hon behöver en stark ledare som hon litar blint på. Och när hon väl får det så tror jag hon släpper lite spänningar också, hon går ju omkring konstant spänd ser det ut som och borde ha spänningshuvudvärk! Jobba med henne regelbundet en vecka och se, kanske behövs ingen egen hage?! Vi tar det om du känner att du verkligen behöver

Ja idag var vi uppe med tuppen. Men vi somnade om sen.. som tur är.

Jag behöver hjälp att få in henne :angel:
Hade tänkt börja med henne ordentligt den här veckan, men eftersom jag inte fått in henne har det ju inte gått.
Känns som om jag ber om hjälp med markarbetet med henne kommer vi stå att stampa på samma ställe ändå sen när väl jag börjar med henne. Hon är en enmans-häst. Det sa dom när jag köpte henne, och då är det ju bra om hon och jag kan börja samarbeta nångång.

Ja idag var vi uppe med tuppen. Men vi somnade om sen.. som tur är.

Tänk, det kommer en dag då man tycker det är sovmorgon att få ligga till klockan 7.

Saga och jag har vart vakna hela natten, båda två är dunderförkylda, Saga håller på att få tänder. Sambon är också sjuk. Så vi är tre snoriga miffon som sitter fast i ett litet hus ute i skogen.

Wounderfull...

Tömkörde Kaela idag, och tog även bilder medans jag tömkörde med en hand.
Det går men det är knivigt....

23464752.jpg

23464653.jpg

23464847.jpg

23464892.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 151
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar