Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Det där med att ge mat hit och dit är ju lite kluvet... men jag tycker att det är ett bra alternativ att alltid ha något litet gott i krubban när hästen kommer in. På så sätt kommer man bort från handmatningen och "mutning" i hagen, men hästen får ändå en liten godbit när han/hon kommer in, och har därför en glad och trevlig inställning till att komma in och att vara i boxen.

Jag har löst det så med Thytur iaf och tycker att det fungerar suveränt. Han vet att det finns något i krubban när han kommer in ( jag tar alltid in honom i boxen direkt och låter honom äta lite innan jag börjar med något annat) men han blir inte direkt mutad att komma till mig i hagen och får inget godis där. Jag är också väldigt noga med att han inte får kasta sig på maten när han kommer in, utan får lov att vänta tills jag har gått därifrån. Jag låter honom gå in, vända och ställa sig i dörröppningen där jag tar av grimman, och vid signal får han backa. När jag kommit en bit därifrån går han fram till krubban. Om jag närmar mig boxen igen backar han lugnt undan från krubban även om han inte är färdig. Detta tycker jag känns jätteskönt.

Angående gnäggningar verkar det ju jobbigt om hon blir hysterisk när hon är ensam, men man kan alltid prova. Om det verkligen inte går så kanske hon kan få sällskap av shettisen i den lilla hagen. Det är ju ändå så att det blir lättare att jobba med Hilda på en begränsad yta.

Lycka till!
//Julia

KL

Jag hittade den första ridbilden på mig och Lúkas, från 2005.
2zybmo9.jpg

:D

Idag lullade vi i skogen. Red ut i grimma och fullpackade med reflexer.
Myyysigt :love:
Lúkas var jättepositiv och valde egna stigar, han ville utforska mer :D
Haha, liten då!

...och jag har bokat flyg den 17 dec åt andra hållet....fast vi stannar bara över jul (10 dagar). Jag ser verkligen fram emot att se mina två föl som föddes på Island i sommras, det ena har jag bara sett på bild och det andra inte alls.

Övrig uppdatering är att jag ska iväg på tävling i helgen som Malin/Freyr ska döma. Lite extra nervöst:D dessutom är hästen ganska nykommen från Island och jag har bara ridit honom i några veckor, han är i och för sig helt underbar men man vet ju inte riktigt vad han kan tänkas hitta på när han kommer ut på en tävlingsplats....

*knapp*

Igår skulle jag, Yrpa och Gála ut på en liten tur runt gärdet. Mest för att Yrpa och Gála snart åker och ja, det verkade som en bra plan. Det var det inte. Gála fick panik när några hundar skällde och drog i 190 rakt mot en 90 väg, vänder som tur var och drog mot stallet. Yrpa blev lite stressad men höll sig lugn, inte jag däremot. Vi satte av efter Gála som bara sprang. Hon stannade på vår grusväg, och stod och skrek, Yrpa svarade inte (jävla märr). Sen satte hon av igen upp på stallplanen. Där fick jag kasta mig av och få in dem i boxen. Först då slappnade Gála av. Diade lite sen var jag tvungen att gå ut med Yrpa som var riktigt flåsig, tanten har ju ingen kondition alls. Stackarn. Vi skulle bara skritta egentligen.

Jag kommer inte rida sålänge Gála är bredvid, tänker inte utsätta Yrpa för det. Nu var hon iofs lugn som en filbunke, men fan. Tänk om Gála hade dragit ut på vägen... Det är visserligen 300 meter dit ner, men nej.

Om en vecka åker dom!
Nu drar jag iväg till Göteborg eftersom min syster ligger i värkar och snart är jag moster igen.. :bump: :banana:
Yrpa blir väl omhändertagen av tjejerna i stallet med min sambo som "falköga".

Vart ska dom åka?:)

Idag ska jag åka och låna hem ett gäng sadlar som ska provas imorgon!:bump:
Så antagligen blir det nog första ridturen sen 8 1/2 månader:cool:

Visst blir man trött på ston som inte gnäggar efter sina fölungar :devil:

Skönt att det gick bra iallafall. In på msn, jag har missat massor ju! Vart ska Yrpa och Gála?

Här är Jorunns nya kärlek..Så här står dom timme ut å timme in:D

Kanske finns ägaren till hennes lovers här??

Vore roligt=)

Jorunn ser rätt stor ut här tycker jag med tanke på att skäcken är 150cm hög å jorunn"bara" 135:)
JorunnhosNina093.jpg

Kan meddela att det inte blev några sadlar alls:mad:
Körde vilse och sedan när jag väl kom dit så var alla sadlar som vart intressanta redan utlånade till två andra tjejer med Islandshästar.

På Måndag inte veckan som kommer utan nästa kunde jag ringa och kolla om det fanns några intressanta.
Ville ju börja rida nu:(

Vad tråkigt,
men om Kaela är en snäll/lydig häst utan för mkt rörelser i ryggen så kanske du kan rida barbacka eller med schabrak o täckgjord?

Hoppas det känns bra med lilla Gnun eller Gnuttan som hon fick heta här! Följer er lite på bloggen...
Ge henne en kram från mig då och då:).

Själv har jag och Salka varit nere i Skåne igår och tränat för Unn. Det är verkligen jättekul! Vi fokuserar forftarande enbart på att hitta takt och balans i tölten. Rakt fram går det bitvis riktigt fint men svängarna är svåra. Blir lätt störtdykning på bogarna...
salka2-1.jpg

salka1-1.jpg

Hur gammal är hon? Varje gång jag ser henne tycker jag mig påminnas om stoet Johan H. tävlade Svala.

Läcker hur som helst!

Hej & hopp. Tänkte hoppa med här i tråden lite grann då jag hittat en finfin fröken som jag rider.
Hon heter Ljósadis, 5 årig femgångare som ska visas nu till våren. Skulle gjort det i höstas men "vart inte redo."
Har ridit henne i 3 veckor nu så vi är nya och testar varandra åt båda hållen men än gåre bra.

Här är fröken;
89807_1221238590.jpg

Och med mig på ryggen;
85909_1221238853.jpg

(min sits är under träning, men efter ett långt riduppehåll är inte musklerna vad de brukade vara :o)

Idag blev vi iaf filmade för första gången och vi jobbar mycket med att inte ta bettet och kasta med huvudet som är en dum ovana hon fått hos en tränare :mad:
Och så är det mycket kondisträning så tjockismagen försvinner..;)

Lägger till; Inte jag som äger henne utan Gn*stans Islandshästar :)

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 555
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 137
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar