Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Ta hem din häst! Puss på den den och ge den massor med morötter. Tokgaloppera lite i skogen. Ge honom lite vila. Ge dig själv lite vila.

Situationen som ni är i nu verkar ju hemsk! Bara glöm resten av världen och vad folk tycker och tänker. När du sedan gett det lite tid och fått perspektiv till det hela så kan du börja fundera på vad du vill göra med hästen: töltträna själv, testa annan tränare, sälja, eller kanske börja med AR själv;)

Men bara ta dig ur den här soppan och ta det lugnt så du kan tänka över vad det är du verkligen vill!

Knapp

Igår var Ör och jag på tävling, red V1 och T1.

I V1:an var hon jätteduktig, väldigt lugn för att vara sig själv på en tävlingsplats och vi tog oss runt i alla gångarter.

Poäng och kommentearer:
Kort tölt: 5,5 - ok grundtakt mot travtakt, bra tempo, ok form och aktion.
Trav: 5,5 - ok takt tempo form aktion, svagt sväv.
Skritt: 4,0 - ngt överilad, ngt ojämn bak, fri form.
Galopp: 5,5 - Bra takt, ok tempo, ngt hög form, ok aktion, formen blir bättre.
Ökad tölt: 6,0 - Fin övergång, ok takt, ngn enstaka miss, bra tempo och form.

Totalpoängen blev 5,3 och vi slutade på en tredje plats. Är jättenöjd, visst var hon inte så lugn som hon är hemma, men med tanke på hur hon har varit förut så uppförde hon sig superfint trots att hon inte slappnade av i skritten och första långsidan i galoppen gick åt att spriiiinga fort.

I T1:an var hon sedan jättetrött, fortfarande lika lugn så jag hade inte hjärta att pressa henne till det yttersta.

Poäng och kommentarer:
Kort tölt: 5,0 - ok takt, ej helt jämn, bra tempo, orolig form.
Tempoväxlingar: 4,5 - ok temposkillnader, mot handen i nedtagning, bra tempo kurva.
Ökad tölt: 6,5 - ok takt tempo.

Totalpoängen där blev även dem 5,3 och en andra plats. Tempoväxlingarna gick skit och hon orkade verkligen inte nedtagningarna, i korta tölten kännde man hur hon bara villa sträcka ut i trav istället, men var jätteduktig iaf.

Bilder kommer så fort jag får dem av Kiickan :)

Tackar för det första och visst har hon en tendens att gå bakom hand, vi jobbar påt men det kommer ta sin lilla tid...:)

Och ja, de har en bluphingst efter Gári :)

Grattis va kul att ni börjar komma ut nu!! Har saknat er på banorna faktist :/! Vart tävlade du?

Igår tävlade jag och Drafnar också. Det gick inte så bra:D! Passtaktig kortad, rollig trav och överilad skritt:eek: Vet inte vad jag håller på med i skritten längre. Fast tro det eller ej ökade vart helt okej, trots sen fattning (var tvungen att ta ner han i skritt) och rollig på vissa ställen, fick inte under 5.5 och en 6.0. Det är stort för oss i detta skede. Så vi åstakomm något iaf. och fick en 5.7:a :banana:!

Hej jag skulle ha bytt tränare alternativt tagit hem hästen och tagit hjälp och försökt själv... Har svårt att tro att det inte finns där... Har han någon gång visat något i hagen? Mitt sto har inte visat nått annat än trav skritt och galopp på nio år men skam den som ger sig och nu töltar hon! Så ge inte upp hoppen men det krävs nog en omläggning av strategin!?! Sen tycker jag att det är väldigt klumpigt och o pedagogiskt av en tränare att antyda/säga att det inte går, hur duktig denna tränare än må vara så kan det ju vara så att den bara inte kan det med din häst.... Stor kram och ge INTE upp!!

Det var på stadsberga, vet inte om du vet vart det ligger? Vi ska ju åka på frimakeppni också, där ses vi väl? :D

Tråkigt att det inte gick så bra för er, vart var det ni var och tävlade?

KL Är ganska så lessen nu. Efter 3veckors töltträning har Sindri inte tagit ett enda töltsteg.
...
MEN nu går han i piaff.
Jag förstår att du känner dig nere nu, men jag tror inte att det är kört. Visst påbörjade du inridningen i Mars -07? Jag tycker att det är både häftigt och väldigt positivt att han är så "lite" riden och bär sig såpass bra att han kan piaffera! Det måste ju vara positivt, det brukar inte direkt gå i en handvändning att lära in.

Jag har inte sett honom med egna ögon sen jag skickade iväg honom men som ni hör är han totalt utdömd och numer knappast offentligt klassad som islandshäst i andras ögon.
Trista typer måste jag säga.. Klart att han fortfarande är en islandshäst och inte mindre värd som individ för att han inte töltar. (ännu!) Det du har visat av honom tidigare tycker jag visar en välmusklad fin häst med bra tryck i gångarterna.

Jag tycker inte att ett år är länge när det gäller inridning av häst. Dessutom ser Sindri ut att vara ganska stor och lite lång, visst var det någon som sagt om Sindri att han eller hon trodde att han skulle få svårt bära sig i tölt med den exteriören? Det kanske han har, men han har ju hursomhelst nu lärt sig att sätta under sig såpass bra att han till och med piafferar! Tölten kommer nog med tiden.

Jag hade plockat hem honom nu, framförallt eftersom tränaren är så negativ, men också för att ge honom en paus eftersom han varit jätteduktig och lärt sig att samla sig så bra. Sedan struntat i tölten de närmaste månaderna, tränat mycket lösgörande och stärkt formen och bärigheten i övriga gångarter, jobbat med sånant som han kan så att han får känna sig duktig och uppskattad, och SEDAN börjat försöka leka fram tölten när han känns mogen.

Visst har han ganska mycket humör vad jag förstår? Han kan ju helt enkelt ha börjat gå i baklås när tränaren bara samlat och samlat och försökt få fram tölten, han kanske inte orkar rent fysiskt och därför inte "vill" tölta. Är han van vid att arbeta i samlad form i övriga gångarter?

IMG_0624-1.jpg

Jag fattar inte hur folk kan vara så negativa efter tre veckor, men även en känd domare och tränare har dömt ut honom bara vid åsynen.
Nej det fattar faktiskt inte jag heller, jag tror verkligen inte att man kan säga tvärsäkert efter 3v proffsträning, och bara ett års ridning totalt att han inte går att få fram tölt på. Däremot vill jag påstå att det ofta tar längre tid för en stor häst med lång rygg och långa bakben att bli "färdig" än det tar för en mindre mer kompakt byggd häst.

Det kanske inte passar din häst att PRESSAS in i tölt.

Jag har haft många "hopplösa" tregångare som till slut lärt sig tölta. (så såg det ut på 80-talet :D ) Alla gillar inte den där hoppackningen.

Har din lite humör eller fått Faldurs framåtlutande rygg kanske det är fel metod. Pressen pressar liksom ner hästen på bogarna och kräver man att den ska lätta fram brister fjädern i bockande istället.

Överbyggda hästar kan behöva en annan ROLIGARE väg till tölt.

Ta av framskorna.

Sko tungt bak och bootsa ännu tyngre. Det finns runda viktringar du kan fylla med bly.

Rid i ganska brant öppna på helt fri huvudform och bromsa bara på en tygel och styrketräna ett tungt bakben i taget (dvs det du petar in) under hästen i skritt tills du kan öka takten tills det till slut efter en dag, en månad eller ett år kommer ett par steg i skritt-tölt. Beröm då hur mycket som helst och kräv inte mer!! Är den lat - sitt av och beröm, är den pigg - låt den galoppera!

Håll dig på skritt-töltnivån tills hästen själv vill öka (typ komma ifatt polaren) och trava ALDRIG under den här tiden. Skritt, töltförberedande öppna mot skrittölten eller galopp är det enda tilllåtna. Ta alltid ned galoppen så snabbt som möjligt utan travsteg, gärna med sidförflyttning. Då kan tölten komma i nedtagningen.

Ge inte upp din fina häst. Han är utsänd till dig att lära dig RIDA på. :idea:

Ska svara på båda era inlägg, hinner inte just nu, men kan tillägga att man har provat att vikta honom bak. Först normalvikta honom. Sedan ökade hon tills han var uppe i 500g/hov. Han reagerade INTE alls på den ökade vikten. det var första gången öht han viktades och han "lyfte" inte ens förvånat på fötterna i början. Han gav henne intrycket att hon hade kunnat satt på en traktor på varje hov och han hade ändå inte brytt sig. Varför?

Var skorna kvar på framfötterna då? Det är lättningen fram som är viktigast.

En häst som lutar framåt tar tid innan viktningen fungerar på.

men om jag tar av framskorna lutar han ännu mer ju....:confused:

:-) Ja åtta millimeters ytterligare lutning eller så. Det Tim vill uppnå med att ta bort framskorna är att det skall bli så lätt som möjligt på framfötterna. Man kan också slå på "Guldskor", alltså väldigt lätta travarskor om man behöver skor.

kl
Har din lite humör eller fått Faldurs framåtlutande rygg kanske det är fel metod. Pressen pressar liksom ner hästen på bogarna och kräver man att den ska lätta fram brister fjädern i bockande istället.

Hmmm...han har nog fått båda delarna:crazy:

Tack för kloka ord. Kommer förmodligen att ta hem honom. Låta honom vila lite och tänka över saken. Men herregud vad det känns tugnt, att jobba mot strömmen på detta sätt.

Om jag bestämmer mig för att skicka honom till någon annan vill jag gärna ha förslag på tränare i norrland. Helst jämtland eller västerbotten. PM:a!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 554
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 125
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka