Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Gud vad kul att du får hem henne nu:)

Hoppas det går lika bra för Kaela, och att hon kan lära sig tölta.

Jag tror att hon måste få gå så till en början och att formen kommer sen när hon blir starkare.

Tror inte tölten kommer komma annars tyvärr.
När vi försökte ha henne i en bättre form hos min tränare så började hon stegra och krångla istället.

Nog för att man ofta låter hästen gå i en högre form precis när den ska lära sig att använda sig av fyrtakten. Dock så skulle jag aldrig låta en häst gå så högt med huvudet som Kæla gör på dina tömkörningsbilder. Hon har ju totalt brutit av framför manken tappat bakdelen och går med en grotesk hjorthals. Får hon bygga muskler i den formen kommer det bli näst intill omöjligt att få henne att gå i en korrekt form eftersom underhalsen tar emot när hon släpper efter i nacken.

Nog för att man ofta låter hästen gå i en högre form precis när den ska lära sig att använda sig av fyrtakten. Dock så skulle jag aldrig låta en häst gå så högt med huvudet som Kæla gör på dina tömkörningsbilder. Hon har ju totalt brutit av framför manken tappat bakdelen och går med en grotesk hjorthals. Får hon bygga muskler i den formen kommer det bli näst intill omöjligt att få henne att gå i en korrekt form eftersom underhalsen tar emot när hon släpper efter i nacken.

Håller fullständigt med. Det går att bygga upp en bra och stabil överlinje från marken innan man börjar med tölten. Töltträning kan absolut ske från marken men då skulle jag inte välja tömkörning, utan snarare att gå bredvid hästen med de vanliga tyglarna. Ta upp hästen i en slags "tölt skritt", dvs skritt på gränsen till tölt. Jag tar dock inte upp hästen i det om hästen visar tendenser att bli så hög, då jobbar jag istället mer med formen i skritten och stärker överlinje och bakdel mer.

//Julia

kl

Idag jobbade jag lite med Tytte i paddocken. Vi övar tygeltag och bettvana =) Han är inte bra i benet än, men lite bättre. Jag får ge det någon vecka till. Det märks att massagen hjälper iaf.

Idag gjorde Tytte något som han inte gjort tidigare, nämligen lyfte upp bettet i munnen och började tugga på det :eek:. Jag har aldrig varit med om att en häst gör så förrut, någon som har en teori om varför? Han var rätt upptagen av att joxa med det ett tag (han har hittills haft det helt stilla och lugnt i munnen).

Jag flätade över halva Tyttes man i dag också, så nu går han säkert och skäms i hagen stackarn!

//julia

Jag har fått hem min lilla häst nu. Det blev Pokkadis, för hon gick igenom vet. besiktningen och jag var så kär i henne vid första ögonkastet.

Hon är en 5åring, rids förtillfället som 4 gångare, men tyckte jag fick henne i riktig pass idag så tror hon kan gå som 5 gångare sen :)! har bild på henne i mitt galleri, kommentera jätte gärna :D

Ingen kul dag idag. Pållan markerar på vänster bak... Är varm också.

Dessutom blev vi nästan påkörda på vägen hem när jag gick brevid henne av en idiot till karl. Var så arg så jag kunde ha klippt till honom...! :mad: och anledningen till att jag gick brevid henne var för att hon vägra gå fram, antar att hon hade ont för hon var SÅ arg på mig.. Skäms som inte märkte det även fast hon bara markerar i högre tempo än skritt och vi bara skritta :(

Långt och luddigt. Ursäkta..

Stackars :S Hoppas det inte är något större fel på henne.

Förlåt allihopa för att jag är så kass på att kommentera och uppdatera. Jag ska bättra mig. Jag lovar :)
Kan ju ta och berätta lite om hur det gick på tävlingen, även om jag inte har fått tag i några bilder än.
T3an gick väl sådär i uttagningen. Hon kändes bra i ökade tempot, tror jag fick 5,5 och någon sexa för det, men i temposkillnaderna och korta var det inte helt hundra. I korta gick hon alldeles för snabbt, så vi fick bara 4,5 - 5,0 för det. I tempoväxlingarna var temposkillnaden inte tillräckligt stor (troligtvis är hon inte tillräckligt kort på kortsidan) och nedtagningarna blev lite utdragna. Men vi fick en uttagningspoäng på 5,00 iallafall, vilket väl kändes lite sådär när jag vet att hon kan gå för 5,70 i finaler (eller ja, hon har gjort det en gång iallafall :D) Men B-final blev det iallafall.
Där hade vi väl ungefär samma små missar, men vi red upp oss till 5,45, vilket kändes lite bättre, även om jag vet att hon kan gå bättre än så.
I V2an gick det lite bättre. Uttagningspoängen blev 5,53. Korta tölten kändes lite bättre här än i tölten. Försökte korta upp henne lite mer, så det drog nog upp poängen lite iallafall. Traven tror jag vi fick sexor för rakt igenom. Skritten var som vanligt, dvs lite överilad och korta steg. Men jag tror att vi fick 5,0 - 5,5 för den. Galoppen var också ungefär som den brukar. 5,5 - 6,0 för den. Och ökade tölten kändes helt okej. Lite klent tempo kanske, men inga rollningar, så det blev 5,0 - 6,0 för den.
Med dom poängen låg vi delad fyra efter uttagningen, så det blev A-fnal. Och den finalen var nog den jämnaste jag har ridit, ever! :D två delade femmor, sen delade treor (jag och någon vuxen) och sedan delade ettor! Men det var någon ny regel som gjorde att domarna fick utse en vinnare, och det blev ungdomsryttaren som vann med typ 5,97 eller något sånt. Jag slutade på 5,70. Kändes bra faktiskt :)
Anläggningen var hur fin som helst, by the way! En hel oval plus massa sand/grusvägar och paddock att rida fram på. Helt otroligt!
Eidfaxi arrangerade bra som vanligt, och elitklasserna på söndagen med hästar som Disa från Hocksbo, Hrannar von Svada Kol-Kir mfl var jättekul att se!
Så, jag ångrar inte att jag åkte dit :)
Nu laddar vi inför Örnäs om två veckor, och så kommer jag med lite bilder från helgen.
Ha det gott :)

/Anna

har du kollat så han inte har en vargtand? med risk för att bli av med några fingrar så kan du själv testa att känna.
de ska i så fall sitta precis framför de bakre tänderna i överkäken.

Hans mun är inte kollad och ska inte kollas förän i januari.

Det är knappast en vargtand eller något sådant som är anledningen till att han helt plötsligt började pilla och joxa med bettet. Det var liksom bara som om han plöstligt upptäckte att han kunde göra något med det och att det inte bara behövde ligga stilla.

//Julia

Jag har haft problem med att min häst tuggar/gnager på bettet (gammal ovana - kollas regelbundet i munnen). Hon gjorde det redan när jag köpte henne, då red jag på 3-delat bett.
Vi har löst det med att rida på rakt bett istället - nu tuggar hon ingenting längre. Hon gillar helt enkelt inte när det är för mycket som skramlar i munnen plus att hon har väldigt liten mun. Tror även hästtandläkare brukar rekommendera rakt bett vid denna sortens problem, om jag minns rätt nu.
Varvar även med hackamore och sidepull ibland.
Nu är ju min tjej bra mycket äldre än din (15 år i år och inriden sen lääänge), men tänkte du kanske ville höra om våra erfarenheter ändå.

Var ännu mer halt igår kväll, och varm och lite svullen. Dumma häst :mad: Såhär skulle det ju inte vara.
Dum som man är så fattar man tycke för andras hästar också...

Klinik tid på måndag morgon.

Det är alltid bra att dela erfarenheter =)

Jag hade rakt bett på honom dom första gångerna och det trivdes han inte med. Så fort han fick det tredelade var det tydligt att han trivdes bättre med det. Vad han gjorde i går tror jag var en "ny upptäckt". Han har ju bara haft bett i munnen ett tiotal gånger. Jag får hoppas att han slutar och annars får jag försöka hitta en lösning.

//Julia

Har några frågor till er kloka.:)

Hade Kaela kunnat bli hjälpt av att bli avskodd fram och ha boots(tyngd)bak?

Ngn sa att Kaela låg i Grisepass på en bild eller flera som jag lagt ut, innebär det att där finns pass?Eller tölt?

Jättetacksam:bow:

Visst kan det hjälpa att sko av henne fram och boots bak men du får ju samma effekt om du har kvar skorna runt om och hänger på tunga boots bak. För visst var det din häst som hade ömtåliga hovar?

Jag tömkör väldigt mycket då jag tävlar i körning (shetlandsponnyer kan man ju tyvärr inte träna dressyr på uppsuttet) så tycker att jag har en rätt bra koll på just tömkörning. Jag använder mig ibland av tömköring i töltträningen på mina islandshästar men bara på de som redan har en befäst fyrtakt och det är samling jag är ute efter och tycker det funkar super.

Däremot tror jag att det är fruktansvärt svårt att tömköra fram fyrtakt på en såpass travtaktig häst. Ibörjan är det tendenser, ett till två steg i fyrtakt som man är ute efter och ger beröm för. Jag skulle iaf ha väldigt svårt att se detta utan det är mer en känsla.

Hör med den som ska hjälpa dig med töltsättningen hur hon/han tycker du ska jobba fram tills dess. Du kan ev sätta 6mm fram och 10mm bak och förstärka med tunga boots. Håll dig till att öva att samla skritten mot tölt/passtakt istället för att pressa fram tölt där hon får den hysteriskt höga formen!

H
Ngn sa att Kaela låg i Grisepass på en bild eller flera som jag lagt ut, innebär det att där finns pass?Eller tölt?

Vad jag vet (av det du skrivit) så har hon aldrig legat i pass/tölt eller liknande i hagen, right?
Och med så starka grundgångarter som hon har tror jag knappast att hon är femgångare. Om hon nu har legat i grisepass på någon bild kan det ha varit att hon kom i obalans eller dylikt, vilket ofta gör att de kopplar in någon annan form av gångart/vixling osv.

Hoppar in lite på det här svaret ..
jag har nog sett alla bilder som du (fettso) lagt in på kaela, och jag har då bara sett trav och galopp.

Hon är med stor säkerhet iaf inte femgångare ..

Hör med den som ska hjälpa dig med töltsättningen hur hon/han tycker du ska jobba fram tills dess. Du kan ev sätta 6mm fram och 10mm bak och förstärka med tunga boots. Håll dig till att öva att samla skritten mot tölt/passtakt istället för att pressa fram tölt där hon får den hysteriskt höga formen!

Det är ju det jag har försökt få fram med mina inlägg hela tiden,
att det är bättre att bara bygga styrka o kondis,
få ordning på start/stop och börja jobba med samling i skritt
istället för att lära in en helt vansinnigt hög form i tölt/grisepass.

Tur att någon håller med iaf... :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 106
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka