Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Välkommen i tråden!

Kommer din Windy från Danmark? Vet en kille som föddes på Klodskovgaard, som kallades Windy, när jag var där. Det kan ha varit runt 1999.

Klodskovgaards Windy föddes 1997. :) Det vet jag helt säkert, för vi visade våra "97:or" på hingstpremiering samma år (2000) i Sundsvall/Timrå.

Ja, det låter ju vettigt, när jag tänker efter, att han är 1 år äldre än Wincent. Det var ju synd, för annars hade jag haft en fölbild på honom någonstans.

Hej på er! Nu kan jag inte hålla mig borta längre.
Har en underbar haflinger valack på foder sedan aug -11, Wandy född 2003. Import från Danmark.
Vi skogsmullar oss så ofta vi har lust. Annars myser vi i stallet.
Älskar att läsa den här tråden, och de tidigare trådarna, och titta på bilderna på era snyggingar.
Försöker bidra med några mysiga Haflingerbilder. :-D Måste bara lära mig hur man gör först.

Hejsan:) Välkommen till tråden!

Vad roligt, vad är det för stam på din kille? :) Vi vill gärna se bilder på honom :laugh:

Jag har också en danskfödd haflinger som är född 2003 :). Ne-Bell heter hon och är e. Nino och u. Nelle.

Wandy är efter e: Wolle Rundhöj och u: Marianne.
Han har ett märke på v lår med Haflinger "loggan" och nummer 057.
Jag vet inte hur man lägger upp bilder. Måste läsa lite mer här på forumet, så hittar jag säkert hur man gör. :-)
Han är lätt världens underbaraste, trodde aldrig att jag skulle fastna så för en häst!

Hur höga är era flingor? Innan vi fastnade för W provred vi två andra en 137 cm och en ca 140. Så när jag såg W första ggn blev jag chockad över att han var så stor!! Han är 150 cm och har en bred bringa. Är det vanligt/ovanligt att de är så stora?

Testar
379959_10150424498072462_694147461_8785590_731662184_n.jpg

Oh, en så söt grabb!

Min Nirre ska enligt uppgift från förra ägaren vara 147. Är glad att hon inte är mindre, då hade jag känt mig väldigt stor.

Välkommen!:bump:

Det ser ut att vara en rejäl kille du har, så fin och söt!

Jag vet faktisk inte hur stor min är. Han har inte mäts sen han var typ 3 år och då var han 145 om jag inte minns fel. Många som ser honom tror att han är över ponnymåttet, men jag tror faktisk inte att han är det. Vore intressant att veta.

*KL*

Idag har jag och Nirre vågat oss på att skutta lite, den respektingivande höjden av ca 50 cm ;). Nirre tyckte det var kul, och det var inte så farligt som jag trodde. Så om vi fortsätter skutta lite då och då ska jag nog allt våga mig på lite högre.
Bara jag som upplever att man blir fegare och fegare ju äldre man blir? Jag har väl aldrig varit någon hoppryttare direkt, men nån 70 bana har jag ju hoppat, en felfri clear round på 60 och så på hubertusjakten för nått år sen då hindren låg på ca 90- 1m och var fasta. Men men, gör man det så sällan så...

Nirre vs "hinder"
32892772.jpg

32892766.jpg

Går det äta?
32892771.jpg

Min Fina :)
32892774.jpg

*kl*

Och så en uppdatering från idag...

Idag blev det en sväng till ridhuset igen. Hade tur att det var en annan häst där när vi kom som sen lämnade oss så jag fick veta hur hon reagera på det. Och det gick faktiskt bra att bli lämnad :laugh:. Lite gnäggig bara och småspänd i början, men inga dumheter alls.

Min häst är lite rolig också. Nästan det första hon gjorde var att lägga sig ner för att rulla :rofl:. Insåg inte vad hon höll på med föränn hon var nere på marken, så man fick snabbt hoppa undan.

På söndag är det äntligen dags för dressyrträning! Ska bli kul och välbehövligt! När jag såg på bilderna från idag såg jag (förutom det jag var medveten om innan: mina händer långt fram på halsen, framåtlutande överkropp som resulterar i att skänklarna faller bak) la jag märke till att jag även svankar enorm mycket :eek:. Inte konstigt jag får ont i svanken ibland.

Tittut!
32894597.jpg

Små kassa bilder..
32894593.jpg

32894596.jpg

Knapplån

Lite uppdatering från oss :)

Var idag ute på en härlig tur på Havanna och red lite i paddocken och tränade på cavaletti. Havanna är så mysig,det märks att hon tycker det är skoj! Dock kan hon vara lite stotjurig ibland men det hör väl till :grin: Den 28e kommer en kiropraktor som ska gå igenom henne eftersom hon ramlat på isen och jag vill försäkra mig om att allt är som det ska. Hon har ju inte visat sig vara skadad.

Wille och jag ska förhoppningsvis åka på en bruksridningsträning snart, lite roligt eftersom han inte varit iväg på nåt på flera år :) Om det går bra kanske jag anmäler mig till DM :laugh: bara för skoj skull :laugh:

Kul att någon annan än jag uppdaterar! :angel::D.

*kl*

Igår red jag och Nirre en uteritt på en sådär 1,5 timme. Det gick jättebra, tills vi red förbi ett stuteri med Welshponnyer som galoppera omkring i hagarna och hetsa upp henne. Så hon krångla lite där men när vi kom förbi så var hon uppspelt och taktade hela vägen hem på ca en timme.. Lyckades bli ganska trött på henne...

Idag hade vi första dressyrträningen, och det gick superfint :laugh:. Lasta för att köra dit gick jättebra, men sen när vi skulle åka hem så ville hon inte alls och det tog cirka 30-40min innan hon var på transporten :cool:. Hoppas inte det är något hon tänkt fortsätta med.

Ni måste hjälpa mig nu! Har hittat ett annat stall jag är lite smått intresserad av, men vet inte riktigt hur jag ska göra än. Vet inte om det är dumt att flyttam på Nirre eller inte. + och - på nuvarande och ev nya stall:

Nuvarande:
+ Billig hyra, 450 kr mån och då ingår insläpp, utsläpp, fodringar och foder, strö. Hinner jag först med mockning mockar jag åt dom, hinner dom före (oftast) mockar dom åt mig.
+ Hyffsat stora och fräscha hagar.
+ Hyffsade ridvägar.
+ Ridbana finns.
- En bit att åka, om man jämför med det ev nya stallet (ca 1,5- 2mil).
- Ridbanan är i mjukaste lagen, så jag vill inte rida där alltför ofta för att slita på hästens senor. Samt finns inga hinder.
- Ensamt, endast ett litet 4-box stall där bara jag är inhyrd förutom stallägarens hästar så jag är nästan alltid själv därute och rider alltid själv då stallägarna inte rider.
- Gammalt, litet, Kallstall där vattnet inte fungerar för tillfället, samt kall sadelkammare.
- Inte jättemycket ordning och reda.

Ev nya stallet:
+ Fräscht och nyare stall med ordning och reda.
+ Spolspilta.
+ Uppvärmd sadelkammare + fikarum.
+ 12-box kollektivstall så man träffar fler människor och kan rida tillsammans med andra (får ju dock hoppas att det är folk man trivs med och bra stämmning).
+ Fräsch ridbana med några hinder.
+ Nära, jag kan ta med vovvarna och promenera dit på en halvtimme och låta dom vara i boxen t ex när jag rider och sen promenera hem. Sparar lite bensin och vovvarna slipper stanna hemma.
+ Närmare ridhuset. Så det går snabbare att ta sig dit (och billigare då jag hyr transport). Det går att rida dit men är osäker på hur långt det är.
- Dubbelt så dyrt, 900kr i kallhyra då ingår utsläpp och fodringar. insläpp och helger turas man om med. Foder och strö får man fixa själv.
- Små rasthagar. Dock finns det en större beteshage till sommaren.
- Dåligt med ridvägar. Finns långa grusvägar åt två håll, men sen får man vända. Osäker på om det finns någon egentlig "runda" man kan rida.¨Tror att man får rida omkring på stubbåkrarna höst/vinter.

Så, help me!

Jag hade stannat där du är nu, framför allt av två skäl. Dåliga ridvägar är INTE kul och du kommer att tröttna snabbt. Tro mig, jag vet...

Och så kommer det ju att bli väldigt mycket dyrare, eftersom du får lägga på strö och foder i dina kostnader. Nu vet jag inte hur det blir för dig, men i mitt fall innebär det ca en tusenlapp för hö och kutterspån. Förstår egentligen inte hur du kan ha så billig hyra som du har nu? Det kan ju inte täcka kostnaderna alls?

Ja, dom sämsta grejerna med nya stallet är dåliga ridvägar och så de små rasthagarna. Dock finns det inte överdrivet mycket ridvägar på mitt nuvarande stället heller. Finns en liten 30-40min runda plus en runda på 1,5h. sen finns det en runda på ca 1h, men den är mestadels avfalt. Grusvägarna på nya stället är fina, men ja det är ju tråkigt att vända. Finns även nån stig som man kan klättra lite (stallet ligger påvägen upp på ett berg). Dock är det naturreservat däruppe också, så man kan inte rida omkring hursomhelst. Men ska kolla upp lite mer med en annan jag känner som har haft häst där om det finns något mer man kan rida än vad jag vet nu.

Jag är beredd på att det kommer att bli en slant dyrare, men jag sparar ju ändå en del bensin på att slippa åka 1-2 mil fram och tillbaka till stallet. Nu om jag åker till stallet på förmiddag när jag jobbar kvällen så lämnar jag av mina hundar hos min mamma och pappa på vägen till stallet (ca 1mil från mig), åker till stallet och rider åker hem och sen hämtar hundarna när jag slutat jobbet. Så det blir tre rundor emellanåt. Om jag går med hundarna till nya stallet, går med dom hem när jag är färdig och låter dom vara hemma själva när jag jobbar kortare pass på jobbet så slipper jag en hel del körning.

Gah, vad svårt det är. Vill ju inte flytta dit, vara där en månad och så ångra sig.. Samtidigt lockar fräschare stall, den fína ridbanan och stallkamrater..

Ja, jag har väldigt billig stallhyra nu. Dom som har stallet har jag känt länge, så jag får nog väldigt mycket kompispris. Är osäker på om det ens går runt för dom, men dom vill inte att jag betalar mer. På sommaren när hästarna går på bete behöver jag inte betala någonting (eller har iaf inte behövt det när jag haft foderhäst). Ska kolla upp vad nya stället kostar under betestiden. Förhoppningsvis lite billigare.

*kl*
Hej alla, det var galet länge sen jag var här och skrev:o Jag har ju en blogg som jag försöker hålla igång samt ett annat forum där jag skriver. Så tiden räcker inte till alltid. Men försöker läsa om er alla lite då och då :)
Gesa och jag mår bra och vi har kommit igång med träningarna så smått igen efter vinteruppehållet. Har hållt igång hela vintern men men inte kunnat träna ordentligt. Men nu har jag tränat 4 ggr detta året, bättre än inget! Min tränare är gravid så jag har fått byta tillbaka till min gamla tränare och red i Söndags för henne, och det var så kul och nyttigt!!
Gesa sköter sig riktigt bra nu när vi är ute och åker, hom lastar sig själv och är bra att ha med sig ensam.
Vi har satt målet med våren att klara att rida ett godkännt LA:1 program, min nya tränare är ju dressyrdomare och vill att vi har mål hela tiden även om jag inte vill tävla så ska jag ha ett mål. Hon har en programridning i maj tror jag och då ska vi rida ett LA.1 program för henne:) Så nu är det skärpning och träning som gäller! Men det ska bli kul:bump:

Annars rider vi ut mkt och dressyrar när underlaget tillåter, har lyckats hålla igång hyffsat trots att vi inte har ridhus längre.

Bjuder på en lite filmsnutt från senast träningen, då hade vi inte ridit på volt på en månad pga kasst underlag. Så jag var glatt överraskad att det gick såpass bra ändå:p

http://www.youtube.com/watch?v=zwZVE0iP2cs

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 351
· Visningar
43 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka