Sv: Haflingersnack - nya tråden
Kul att någon annan än jag uppdaterar!
.
*kl*
Igår red jag och Nirre en uteritt på en sådär 1,5 timme. Det gick jättebra, tills vi red förbi ett stuteri med Welshponnyer som galoppera omkring i hagarna och hetsa upp henne. Så hon krångla lite där men när vi kom förbi så var hon uppspelt och taktade hela vägen hem på ca en timme.. Lyckades bli ganska trött på henne...
Idag hade vi första dressyrträningen, och det gick superfint
. Lasta för att köra dit gick jättebra, men sen när vi skulle åka hem så ville hon inte alls och det tog cirka 30-40min innan hon var på transporten
. Hoppas inte det är något hon tänkt fortsätta med.
Ni måste hjälpa mig nu! Har hittat ett annat stall jag är lite smått intresserad av, men vet inte riktigt hur jag ska göra än. Vet inte om det är dumt att flyttam på Nirre eller inte. + och - på nuvarande och ev nya stall:
Nuvarande:
+ Billig hyra, 450 kr mån och då ingår insläpp, utsläpp, fodringar och foder, strö. Hinner jag först med mockning mockar jag åt dom, hinner dom före (oftast) mockar dom åt mig.
+ Hyffsat stora och fräscha hagar.
+ Hyffsade ridvägar.
+ Ridbana finns.
- En bit att åka, om man jämför med det ev nya stallet (ca 1,5- 2mil).
- Ridbanan är i mjukaste lagen, så jag vill inte rida där alltför ofta för att slita på hästens senor. Samt finns inga hinder.
- Ensamt, endast ett litet 4-box stall där bara jag är inhyrd förutom stallägarens hästar så jag är nästan alltid själv därute och rider alltid själv då stallägarna inte rider.
- Gammalt, litet, Kallstall där vattnet inte fungerar för tillfället, samt kall sadelkammare.
- Inte jättemycket ordning och reda.
Ev nya stallet:
+ Fräscht och nyare stall med ordning och reda.
+ Spolspilta.
+ Uppvärmd sadelkammare + fikarum.
+ 12-box kollektivstall så man träffar fler människor och kan rida tillsammans med andra (får ju dock hoppas att det är folk man trivs med och bra stämmning).
+ Fräsch ridbana med några hinder.
+ Nära, jag kan ta med vovvarna och promenera dit på en halvtimme och låta dom vara i boxen t ex när jag rider och sen promenera hem. Sparar lite bensin och vovvarna slipper stanna hemma.
+ Närmare ridhuset. Så det går snabbare att ta sig dit (och billigare då jag hyr transport). Det går att rida dit men är osäker på hur långt det är.
- Dubbelt så dyrt, 900kr i kallhyra då ingår utsläpp och fodringar. insläpp och helger turas man om med. Foder och strö får man fixa själv.
- Små rasthagar. Dock finns det en större beteshage till sommaren.
- Dåligt med ridvägar. Finns långa grusvägar åt två håll, men sen får man vända. Osäker på om det finns någon egentlig "runda" man kan rida.¨Tror att man får rida omkring på stubbåkrarna höst/vinter.
Så, help me!