Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Utte Vad roligt med nytt stall!. Vi trivs superbra sen vi bytte stall i somras. Tyvärr har jag inte gångavstånd, men fantastiska stallkompisar och hagkompisar till Wincent. Fast här hos oss är faktisk shettisen lägst i rang. Höst är fjordingen, som kan vara riktigt tjurig är det passar. Men skönt med en som Wincent har respekt för - det händer inte så ofta;)

Tove Underbart att det går så bra för er. Visst är det härligt när det går framåt och man utvecklas hela tiden?

Wincent är jätte pigg och rolig att rida nu för tiden. Vi håller ju fortfarande på att rida i gång efter skadan. Men han gör framsteg varje vecka, så det är super kul. Jag rider ca 5 gånger i veckan. Varav ett är ett kort lösgörande pass på ridbanan. Han har verkligen gjort fina framsteg där på bara 3-4 veckor. En dag i veckan tar vi en skritttur barbacka och ca tre ggr/vecka rider vi ut (ca 6-7 km). Vissa dagar ganska kravlösa och andra dagar försöker vi jobba i form även på uteritten.

Han bjuder till så bra nu i jämförelse med innan, så det är verkligen roligt att jobba med honom och känna att han är fräsch. Nu måste vi ng bara skaffa sadel tyvärr. Hoppas det inte blir för krångligt.

*tove* Va kul att höra!! Hon börjar nog acceptera dej som sin matte nu och tycka du är duktig på det:laugh:

Iser, Oj va ni håller igång!:o Det var bra gjort! På vintrarna brukar man annars lätt falla in i dvala..

*tove* Va kul att höra!! Hon börjar nog acceptera dej som sin matte nu och tycka du är duktig på det:laugh:

Åh, den kommentaren värmer lilla mattehjärtat :love:.

Idag har det gått kanon! Sååå redig så jag blev riktigt förvånad. Lastningarna gick jättebra och hon höll sig lugn när vi kom fram samt i ridhuset. Var två andra som var där också så hon hade hästsällskap. Får hoppas att det är tomt nästa gång så hon får prova vara själv där också. Var inget problem at ta ut henne därifrån när de andra var kvar, men hade dom andra hästarna gått innan henne kan jag tänka mig att hon skulle bli orolig. Men det får man ju hantera när det händer. Längtar till dressyrträningarna nu för det behöver jag verkligen!
32878567.jpg

Vad har han haft för skada? Kul att ni börjat komma igång ordentligt iaf!

Hur klarar dina tår en uteritt på 6-7 km? Jag börjar frysa järnet om tårna bara jag är ute mina små rundor på ca 40min. Men då håller vi iofs inte så högt tempo eftersom nirre fortfarande är rätt så tittig och ser spöken.

Vad har du för sadel nu och vad har du tänkt att skaffa för ny? Jag har ju en thorowgood allround nu och ska förhoppningsvis skaffa mig en dressyrsadel till våren (nu när vi ska bli seriösa dressyrekipage och allt ;)). Förmodligen blir det en thorowgood t8 cob dressyr om den passar bra och är skön att rida i :).

Idag har Nelwin blivit ännu mera vuxen! :)
Han fick skor idag för första gången och han stod som ett ljus! Fast han var tvungen att lukta på precis allt: skor, sulor, hammare, hovis..... ja allt men bara han fick göra det så var han snäll.
Och det var jätte läskigt att gå med dom när vi var klara :O så imorgon går vi på promenad och ser om dom funkar som dom ska :D

*kl*

Glömde förresten berätta en sak. En hopptränare i ridhuset frågade syrran om Nirre var ett stort gotlandsruss :p

Iser, Oj va ni håller igång!:o Det var bra gjort! På vintrarna brukar man annars lätt falla in i dvala..

Jag tror inte på att låta Wincent falla in i en dvala. Han har haft alldeles för många år utan vettig motion. Nu måste han komma i gång innan det är för sent. Han är ju ingen fölunge längre direkt. Sen sitter det så djupt i mig att en häst måste röra på sig, så jag känner att 4-5 dagar i veckan är minimum. Jag kan ju ha fel, men jag hoppas det kan bidra till att han håller längre, så att vi kan ta igen allt vi har förlorat i alla sjukdomar;)

Vad har han haft för skada? Kul att ni börjat komma igång ordentligt iaf!

Hur klarar dina tår en uteritt på 6-7 km? Jag börjar frysa järnet om tårna bara jag är ute mina små rundor på ca 40min. Men då håller vi iofs inte så högt tempo eftersom nirre fortfarande är rätt så tittig och ser spöken.

Vad har du för sadel nu och vad har du tänkt att skaffa för ny? Jag har ju en thorowgood allround nu och ska förhoppningsvis skaffa mig en dressyrsadel till våren (nu när vi ska bli seriösa dressyrekipage och allt ;)). Förmodligen blir det en thorowgood t8 cob dressyr om den passar bra och är skön att rida i :).

Kul att ni håller i gång så och att det gick bra i ridhuset. Det verkar som ni börjar hitta varandra och att hon har fått mer förtroende för dig. Så roligt!

Han har haft knäledsinflammation. Mestadels i ett framknä, men det satt även lite i knäleden bak.

Vi har varit lite otursdrabbade och jag minns inte när han sist kändes så här pigg och fräsch, så det är jätte roligt. Känns som att det sakta med säkert går åt det hållet jag vill.

Eftersom jag oftast håller i gång lika mycket året runt har jag successivt byggt upp ett förråd av hyfsat funktionella kläder även för kallar vintrar. Senast fick jag ett par underbara thermoridbyxor av mina föräldrar:love:

Mina vinterjodphurs är faktisk inte särskild varma i sig. Dom är lite fodrade, men inte så värst mycket. Men däremot har jag sett till att köpa dom rätt så stora och utan stålhätta, så att jag får plats med tjocka tjocka strumpor och inte stålet kylar ner. Jag har dubbla ullsockor på. Ett par, som är ungefär som vanliga sockor, fast i ylle och sen ett par riktigt tjocka, som jag köpte på lantmännan, för några år sen. Tror tyvärr inte dom har dom längre, men de är så där riktigt tjocka och kompakta, så de nästan känns som tovade. Jag tror jag vid enstaka tillfällen har haft tre par strumpor med, men då är innersta paret ganska tunna.

När jag skrittar släpper jag nästan alltid stigbyglarna och när jag travar är det absolut inget bekymmer att hålla sig varm, så pigg som han är nu;) Tempot gör jätte mycket för hur väl man lyckas hålla sig varm, så det blir nog bättre när hon blir tryggare och du kan rida på lite mer.

Nästa år tror jag att jag ska köpa ett par plaststigbyglar. Det känns stor skillnad på hur kallt det blir när man sätter fötterna i metalstigbyglarna.

Min sadel är en gammal Wintec, som jag fick med när jag fick honom. Jag tror jag kommer behålla den och köpa en dressyrsadel. Jag tror den gamla kommer att ligga okej igen när han har musklat sig bättre och då kan jag ju ha den om jag ska hoppa t.ex.

Vet tyvärr int evad jag letar efter, mer än att det ska vara en dressyrsadel. Blir nog till att ta ut en sadelutprovare. En stallkompis håller också på och ska byta sadel. Jag provade några hon hade lånat och kom fram till att han är ganska rak i ryggen, kort och åt det bredare hållet (surprise:angel:). hoppas det går att hitta en vettig sadel till en vettig peng, som matchar det... Sen gör det inget om den är mörkbrun och matchar mig med:idea:

Stormpil!

Älskar det mörkbruna träns och sadel du har till Queso ch Corvette. Så snyggt!:love:

Vad är det för märke?

Utte Va himla toppen det låter med stallbytet!:laugh: Hoppas du kommer lika bra överens med folket som med omgivningen:laugh: Ja shettisar ska man inte bråka med! Min har bestämt här hemma i 18 år och han verkar inte ge sej..

Tove, kul att du ska igång och träna! Blir skoj att följa!

*KL
För mina icke facebook-vänner så har jag och Shoshone oxå tränat idag, fast på det inte så vanliga viset genom att dra stockar i skogen:) Två vackra bilder från det vackra vädret vi hade idag:love:

Beskrd.jpg

DSCF1526.jpg

Nanghial går det trögt med för stunden, har hängt på han lite men jag ligger lågt me han ett tag, han är inne i nån period. Men det finns ju mycke annat man kan göra:)

Såg bilderna på Facebook, men hann inte kommentera. Jätte fina bilder verkligen. Ser ut att vara en härlig dag.

Att hon bara orkar vackra Shone, för du kan väl inte hinna hålla i gång henne så mycket nu?

Ni ser inte ut att ha så mycket snö, eller är det bara synvilla?

Jag tror inte på att låta Wincent falla in i en dvala. Han har haft alldeles för många år utan vettig motion. Nu måste han komma i gång innan det är för sent. Han är ju ingen fölunge längre direkt. Sen sitter det så djupt i mig att en häst måste röra på sig, så jag känner att 4-5 dagar i veckan är minimum. Jag kan ju ha fel, men jag hoppas det kan bidra till att han håller längre, så att vi kan ta igen allt vi har förlorat i alla sjukdomar;)

Nej det är klart att man egentligen inte vill men med mörkret och kylan brukar det lata släktet "människan" tappa orken och lusten ibland :rofl:
Så jag är imponerad av dej:laugh:
Men hästarna blir ju piggare på vintern (iaf Shone) så det är ju egentligen roligare att träna då och man slipper flugfäna;)

Nej Shone hålls bara igång på helgerna då jag brukar rida eller köra (hoppas på slädföre nu när jag komer hem) och sen brukar jag stoppa in lill-hingsten till henne ibland för de busar o brallar järnet!! (motion):angel:
Men i veckorna gnager det dåliga samvetet som vanligt när jag trimmar min hjärna på studieorten med allehanda superintressant information:cool:
Hoppas på att det lugnar sej lite i 2:an så man hinner hem på vardagkvällar!

Nej så extremt mycke dragmuskler har hon väl inte men det handlar väldigt mycket om teknik när man lunnar så det gick bra och orkar hon inte så säger hon till så försöker vi på ett annat sätt eller hjälper till. Det är just igångsättningen som är jobbigast, när det sen glider så går det alla tiders! Men man kan behöva hjälp med att nån står på stocken i toppändan så att rotändan tippar upp eller oxå spänner man körsaxen så att starten går lätt.

Nej det där är inne i granskogen så där är det inte mycket snö alls men ute på åkrarna är det väl några få dm, lite skillnad mot föregående år kan man säga..

*tove* Nu när ni hittat ett ridhus kan ni ju prova löshoppa henne:laugh:
Det är alltid så mycket roligare att se hur de beter sej i frihet! Beror förstås på om det finns någon som kan hjälpa dej med det.
Ja tycker de kan få tummen ur på vår ridskola här så jag får åka med mina snart!

På så vis. Hoppas verkligen att han fortsätter hålla sig fräsch! Hur gammal är han?

Mmm, det är just tårna som blir frusna resten av kroppen klarar sig fint. Kanske ska satsa på ett par större skor nästa vinter så man får på sig flera och tjockare strumpor då.

Är inte wintec ganska svängda sadlar? Nirre är också galet bred (men har ju tunnat av endel över ryggen nu när hon gått ner i vikt), hyffsat kort och svagt svängd stillastående men mycket rak vid arbete. Som sagt Thorowgood t8 cob dressyr har jag i tankarna. Tycker thorowgood verkar ha bra rykte, skönt med utbyttbara koppjärn, samt syntet så man slipper hålla på att smörja :p. Sen kostar dom ju ca 6000 i nypris och det är ju inte farligt. Annars tror jag nog att en Globus clic kan vara värt att prova på Nirre, eller kanske en Crown arwen men jag är osäker på hur breda dom är.

Tycker den här vintern har vart mycket bättre ur hästsynpunkt än iaf de tidigare två. Har ju vart plusgrader lääänge och när man väl har fått snö har de inte varit så galet mycket ändå. Tror det var förra vintern eller förrförra då jag emellanåt knappt kunde ge mig ut och rida för det var så galet mycket snö utanför stallet.

Nirre håller jag igång mestadels fem gånger i veckan, absolut minst tre och då isf utspitt över veckan.

Ja, jag har ju aldrig provat löshoppa henne men det har nog tidigare ägare gjort litegrann och hos ägaren innan dess har hon nog tävlat lite hoppning. Dom har faktiskt löshoppning på klubben jag har blivit medlem i så jag kanske skulle vara med på det nån gång då jag aldrig varit med vid löshoppning förr. Är själv ganska feg vid hoppning men ställde upp två hinder en gång när jag red Nirre ett pyttelitet och ett ännu mindre och provade. Det ena tyckte hon nog var så mesigt att hon typ bara sprang igenom det andra tog hon ett jättesprång över. Märktes att hon blev pigg när de ställdes fram iaf. Får ställa upp nått litet kryss i ridhuset snart och prova lite mer :).

Tycker den här vintern har vart mycket bättre ur hästsynpunkt än iaf de tidigare två.

Håller med. Jag har lyckats hålla igång med tömkörning hela vintern faktiskt, och i alla fall kommit ut 3-4 ggr/vecka. Om jag låter det gå för länge emellan så blir hästskrället väldans PIGG :)!

Idag blev en stor dag:idea:
Idag har jag suttit på Nanghial för första gången!!!!!!!:banana:
Känns väldigt speciellt sådär när man själv "gjort" dom.. Man har valt pappa, man har väntat på brunst, man har väntat på fölning SÅÅÅ länge, man har tämjt och man har tränat åren igenom och sen kommer så den där dagen när man äntligen sitter på honom:o
Har alltid tyckt att det varit en evighet till den dagen men tiden går..

Han gjorde btw inte ett smack åt saken!
Jag satte mej på sen hoppa jag av, sen hoppade jag upp igen, fick inte en reaktion! Det ända han gjorde var att vrida på huvet å titta mot stallet när kompis gnägga där innifrån.
Nästa gång ska jag göra det utan sadel!

Sen tog vi en slädtur med mamma häst och min mamma som fick vara töm-hållare när denna bild skulle tas:laugh:
Jag var tvungen att sätta på henne bjällerkransen och snön vräkte ner så det kändes verkligen juligt:D

DSC03317.jpg

Tycker den här vintern har vart mycket bättre ur hästsynpunkt än iaf de tidigare två. Har ju vart plusgrader lääänge och när man väl har fått snö har de inte varit så galet mycket ändå. Tror det var förra vintern eller förrförra då jag emellanåt knappt kunde ge mig ut och rida för det var så galet mycket snö utanför stallet.

Haha, nej jag håller med dej det var skjukt där ett tag:rofl: Då fick man veta att man levde! Shettisarna såg knappt över kanten!

Men några plusgrader har jag inte sett till tyvärr.. Dom kommer nog snart:)

Tycker verkligen du ska åka dit med henne om de har löshoppning nån dag!
Jag är oxå feg så det är därför jag gillar löshoppning, då får man se dem från marken!:) Man kan egentligen inte avgöra hur duktig en häst är på att hoppa när den har ryttare för ryttare påverkar nå otroligt. Eftersom jag är så skraj så kan inte Shone hoppa med mej på men om jag löshoppar henne så hoppar hon som en gud! Vore skoj om man hittade någon som ville hoppa henne! Fatta va kul att se henne hoppa bana me ryttare!

Visst är det snyggt med brunt! :love:

Ehh...
Corvettes bruna träns består av nackstycke+sidostycken från ett kandar (German Line?) i storlek ponny. Nosgrimman är en gammal från Hööks. Höökstränset var fruktansvärt torrt och i dålig kvalitet, så resten har vi fått slänga, men nosgrimman funkar och passar bra till resten av tränset. Tyglarna vid hoppning är Dyon.
Bruna sadeln är en Morris & Nolan, den passade inte lilla Corvette så den är såld nu...

Quesos ena träns är också Hööks. Sämre kvalitet än Corvettes som är äldre... Färgen lossnade på en gång, och jag har suttit och skalat av "lacken" så det ska se lite bättre ut. :cool:
Tränset med reglerbar nosgrimma är från Globus, likaså sadeln.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 351
· Visningar
43 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II