Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Så härligt det ser ut med slädtur! :love:
och vad ni är duktiga du och Nanghial! Att tiden går så fort...

Ååhh ni är så duktiga :bump: Visst är det lycka! Kan tänka mig att känslan är ännu bättre när man fött upp hästen själv!

Den här veckan har det inte blivit någon ridning eller något annat knappt alls :cry: Vi har haft is överallt så jag har inte vågat mig ut. Men nu är skiten på väg att smälta så vi får starta på ny kula :) Hoppas på en tur imorgon!

På så vis. Hoppas verkligen att han fortsätter hålla sig fräsch! Hur gammal är han?

Mmm, det är just tårna som blir frusna resten av kroppen klarar sig fint. Kanske ska satsa på ett par större skor nästa vinter så man får på sig flera och tjockare strumpor då.

Är inte wintec ganska svängda sadlar? Nirre är också galet bred (men har ju tunnat av endel över ryggen nu när hon gått ner i vikt), hyffsat kort och svagt svängd stillastående men mycket rak vid arbete. Som sagt Thorowgood t8 cob dressyr har jag i tankarna. Tycker thorowgood verkar ha bra rykte, skönt med utbyttbara koppjärn, samt syntet så man slipper hålla på att smörja :p. Sen kostar dom ju ca 6000 i nypris och det är ju inte farligt. Annars tror jag nog att en Globus clic kan vara värt att prova på Nirre, eller kanske en Crown arwen men jag är osäker på hur breda dom är.

Han är blir 16 år.

Jag har inte så mycket koll på sadlar, men problemet med wintecen är i alla fall att den är för svängd. Jag ska ta ut en sadelutprovare, så det inte blir fel. Sen hoppas jag att det löser sig.

Grattis Persikan, till första uppsittningen på Nanghial!:bump:

Vad duktiga ni är båda två och vad ofattbart snabbt tiden går:eek:

Strompil Oj, det var ju ett väldigt ihop-plock av delar. Väldigt snyggt var det i alla fall. Jag hoppas att jag lyckas hitta en brun sadel till Wincent och sen ska jag ha brunt träns med, med mässingspännen:love:

*kl*

Suck, idag är Tove deppig och besviken.

Uuuunderbart vårväder som såklart skulle ut och ridas i, Nirre betedde sig exemplariskt i stallgången. Tänkte jag skulle rida den lilla rundan på typ 40 min som går över vägen för andra gången själv. Kände att jag verkligen kunde slappna av för Nirre har ju skötts sig så fruktansvärt bra det senaste och jag kunde rida på halvlånga tyglar istället för att sitta i "beredd" sits och tjuvhålla henne lite. Allt gick fint, en läskig gård som krävde lite övertalning att gå förbi men annars så. Korsa vägen red förbi två hus och en gård och det gick kanon. Skrittade på en grusväg mellan två hagar. Brukar trava där, men det var fullt med is på vägen idag (bara som en mjuk skorpa, men man vet ju aldrig) så vi tog skritt på halvlånga tyglar. Då blir Nirre rädd för ett halvöppet skjul som står i ena hagen (har tittat till på det förr men inte mer än så) och tvärvänder och galopperar iväg. Åh, jag trodde ju jag skulle få slippa sånt nu :devil:. Fick iaf stop på henne och vände om igen och resten av ridturen gick bra, lite nervös direkt efter den händelsen bara. Men jag blir ju sååå besviken när allt har gått så fruktansvärt bra innan :cry:.

Men det var väl inte så farligt?
Ni har kommit jättelångt på väldigt kort tid tycker jag det låter som.

Om jag förstår dig rätt, fick du stopp på henne och fick henne förbi det farliga stället i alla fall. Så det var ju jätte bra. Hon kanske har lärt sig mer på detta än om ni hade gått förbi tio gånger och hon hade varit rädd och tittig, men inte gjort något.

Och du lärde dig att hon går att få stopp på.

Jag tycker ni är duktiga!:bow:

Fan vad jag är inne å läser här fast jag inte ens har en haflinger. Kanske för att jag vill veta hur det går för Tove och Nirre. Jag har ju faktiskt träffat Tove IRL så att säga.. :D

Men Tove, jag tycker inte du ska se det som ett bakslag. Att hon blir rädd och vänder kan ju hända när som helst (även om det kanske var att ta i med en skul) och nu vet du ju att hon går att få stopp på och att du får förbi henne igen.
Bara det att hon blir så rädd och vänder så, och sen faktiskt går förbi visar ju att hon litar på dig när du säger att det inte är farligt och att det går att gå förbi.

Det är klart det är läskigt, men se det som ett prov på hur långt ni har kommit!

(och såg att du skrivit om att du fryser om tårna - jag rekommenderar plaststigbyglar. Det blir JÄÄÄÄTTEskillnad. Nu finns de väl inte med någon säkerhetsgrej, men jag tänker att jag inte blir så väldans säker med bortdomnade fötter ändå så jag rider på med mina plastisar. Första vintern i mannaminne som jag inte tappat känseln någon gång i tårna, fast jag har samma skor som jag har sommartid och bara ett par extra strumpor!)

Ne, det var väl inte så farligt kanske. Men jag var så himla taggad innan ridturen och tänkte på vad allt gått framåt, och då är det klart det ska gå dåligt för det. Tack för peppingen! :laugh:

Hihi, vad gullig du är :D. Själv håller jag på och kikar fjordtråden regelbundet också, för nån gång ska jag ju ha en sån också. Kanske meningen du ska ha en haflinger nån gång? ;). Vad har du för häst själv förresten?

Jo, klart hästar kan bli rädda och vända men en vändning och så full galopp iväg känns ju inte så jättebra. Inte kul om det t ex kommer en bil bakom eller om man precis ridit över vägen (just när jag korsar vägen är jag iofs väldigt beredd, det får ALDRIG hända för då är vi ju körda). Just det här gjorde hon ju när hon testade som mest, men då var det när vi precis lämnat stallet.

Men, men. Hon blev väl rädd och märkte att jag inte riktigt var beredd. Ja, vi löste det ju sen. Hon har blivit mycket "följsammare" överlag. Följer med snällt från hagen och in i transporten, så ja lite förtroende för mig har hon allt fått :).

Plaststigbyglar får inhandlas till nästa vinter! Nu är ju förhoppningsvis det kallaste över för den här vintern. Jag har lite svårt för andra än gummisnodds, men fortsätter det såhär framåt så kommer ju Nirre ändå vara kollugn till nästa vinter ;).

:D

Följer Lizas blogg nu med när hon skaffat häst. Finns inget roligare :)

Jag har en tysk kille som är "under uppbyggnad", jag har haft jättesvårt att rida honom för han är stor och lång. Köpte honom förra påsken. Men nu hoppas vi på lite starter i 1 m till våren.
Sen har vi vårat gammelsto, ett halvblod född 92 som mamma rider och som jag red förut. Ett väldigt smäckert och lätt halvblod.

Just halvblodsstoet gör precis som Nirre när hon blir rädd. Minns den gången när jag skrittade på långa tyglar på ett fält och pratade i telefonen samtidigt (DUMT jag vet, men jag hade en bra andledning..) och så går hon från noll till trehundraförti och vänder, jag ligger raklång över hästen med fötterna i huvudhöjd. Men får tillslut stopp på henne. Vet inte vad det var hon var rädd för.
Det är inget som jag försöker jobba bort, hon reagerar helt enkelt så när hon blir rädd. Hon är väldigt tittig av sig, och gör ju inte så jämt, men när det händer något plötsligt så reagerar hon så, även i hagen.

Tysken däremot, som är helt annorlunda, han tvärstannar och fryser fast. På ett sätt är det bra, för man kan komma i full galopp och så stannar han på en femöring, och eftersom han har huvudet rakt upp fungerar halsen som stoppkloss.

Men jag tycker det är mycket svårare att gå honom att väl gå sen, då han som sagt fryser fast. Stoet är lättare att få förbi igen då hon i alla fall kan tänka sig att hoppa eller springa förbi.

Ville bara säga att du inte är ensam om att ha hästar som tvärvänder, men det är ju så klart skitjobbigt och läskigt!

Säger som de andra - det var väl inte så farligt :) Det är en naturlig reaktion för hästen att springa när den blir rädd, och det blir ännu tydligare när man är ensam. Min gammelgubbe har också "muppat" sig ibland när vi varit ute ensamma, men nu känner jag honom så väl så jag brukar bara tänka att han är löjlig som ska konstra när vi är ensamma! En gång slängde han av mig på en stor enbuske och trampade mig på benet innan han fort som attan kutade hem till stallet i 110 :o :mad: Efter kom jag haltandes och tänkte att den där hästen är väldigt billig just nu....

Hahaha! Härlig historia poison-heart:rofl:Tack för det kvällsgarvet:D

*tove* Jag förstår faktist inte heller hur du menar med bakslag! Detta var ett framsteg!! Var jäkligt glad att du inte ramla av och hon sprang hela vägen hem till stallet utan ryttare och var JÄKLIGT glad att hon gick att stanna!:eek: En skenande häst är inte direkt lätt-stannad!
Jag tycker däremot du ska gå förbi där igen inom en snar framtid men då måste du lura dej själv så du inte sitter och förbereder dej eller tänker på skulet för då e du ganska avslöjad:grin:

Fundera ut en riktigt bra låt och börja sjung den och du kan gärna digga lite med kroppen oxå :angel: Det funkar alltid på Shone, då blir hon så upptagen av vad 17 jag håller på med men du måste verkligen vara INNE i det!
Detta handlar inte om att vara omedveten när du rider utan mer att du gör en kul grej som du ska ta med henne på:laugh:

Annars funkar det oxå att hålla dem sysselsatt med olika sorters övningar så hon måste koncentrera sej, skänkelvikningar, böjningar, igångsättning till trav, avsaktning.. bla bla bla

*KL Det är såklart löshoppning på ridskolan på lördag men jag ska ju till Esklistuna då:cry: och jag hade ändå inte kommit upp för backen med transporten hemma i denna isgata:cool:

Hahaha! Härlig historia poison-heart:rofl:Tack för det kvällsgarvet:D

Hahahaha det var så lite så, tycker själv det är ganska underhållande :rofl: Ska tilläggas att jag red barbacka så det han var böjd som en banan och ville inte dit jag ville, så vi skiljdes åt... liksom :grin: En annan rolik sak är att han galopperade förbi min pappa. Jaha tänkte han, där kom en Wille med sadel och träns... Utan Patricia :cool: Hahahahah!

Säger som Persikan, försök att inte tänka så mycket på det. Hästarna känner av varenda "vibb" eller om vi tänker *åhnej hon får inte bli rädd nu* så känner hon det direkt från dig och blir osäker. Jag vet att det är skitsvårt men försök att tänka positivt! Det fungerar, jag lovar :)

Jo, det vet ju jag också att springa är en naturlig reaktion när hästar är rädda, men.. Tyckte det var en stark reaktion på ett skjul. Det var ju liksom inget som dök upp helt oväntat. Och annars när det var nått så har hon ju liksom frusit fast och krävt lite övertalning bara men jaja. Det blir nog bra.

Persikan: Ja, min tanke var att jag skulle ridit samma väg dagen efter. Men regn från och till och en inte på humör-Tove resulterade i att det bara blev lite longering igår... Får bli den turen på lördag. Imorgon får det nog istället bli ridbanan för jag har nog svårt att hinna till stallet innan det blir mörkt och är inte särskilt sugen på att ge mig ut i mörkret med henne samt att 90vägen lär vara väldigt trafikerad på eftermiddagen. Tack för sjungtipset! Som sagt, vända och springa har hon ju tagit till vid vår värsta testperiod samt mycket hos förra ägaren. Hon springer som tur var inte i fullt sken, men ändå springer iväg och är stark som en oxe. Men det är jag med ;)

Ska muta henne med hennes nya transportskydd, fleecetäcke och schabrak som jag köpte på GBG horse show idag, det lär ju funka :angel:

Åh, jag har faktiskt missat att Liza har en blogg. Ska genast kika upp detta :). Träffar ju henne emellanåt så jag har hört lite om hästen iaf.

Är lite skillnad på din nya och gamla alltså? :D.

Ja, tvärvändingar och sticka är inte så kul. Nirre är ju så j*vla stark. Funkar ofta om man bara använder ena tygeln och försöker böja in henne lite och sen ta emot med den andra när hon koncentrar sig på att dra sig emot från den första tygeln. Men det är ju inte kul när man har staket på båda sidor eller diken, vill ju inte riskera att springa in i något eller gå omkull :devil:.

Åh va roligt med ett sånt här forum! :D jag har en haflingerkille som heter windy, Född -99 som jag rider Western på. Nån annan som oxå gör de? :)

Hej Bonnatosen, och välkommen till haflingertråden!

Jag rider inte western med mina haflinger (är mer indian än cowboy i hjärtat) men min allra första uppfödning - NIXI e. Nelson 2 u. Sindy 303 reds en hel del i western. Hans sista ägare skickade mig den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=p0Yz7jwqchE där det finns med lite westernbilder också. Fina lilla Pixelin, han var så liten och rund, och som ni kan se på videon också en högt älskad liten häst! :love:

Men nu blev ju jag nyfiken på dig och din häst också - vem är du, och vem är Windy? Jag känner bara till haflingerston i Sverige som heter Windy, så du måste presentera honom lite närmare - var kommer han ifrån, och vad har han för stam? Nyfiken i en strut! :p

Åh Persikan, så roligt att du har suttit på Nanghial! :love: Visst är det en speciell känsla, speciellt när man som du säger har "gjort" dem själv också. :love:

Och vad duktiga du och Shone är som både drar timmer i skogen och kör släde! Underbart vackra bilder, tack!

Och du, jag noterar speciellt den snygga Mellanskogsmössan på skogskörningsbilden! :banana: Jag tog just av mig min, efter att ha varit ute i stallet och lunchfodrat mina hungriga ponnyer.

Jag har inte suttit på Walente, det är han ju för ung för ännu, men idag fick han prova att ha träns på sig för första gången i sitt liv, och det tyckte han var helt OK. Jag brukar borsta av hästarna och kratsa ur hovarna innan jag släpper ut dem på morgonen, och Walente står sen uppbunden på stallgången ett tag och väntar, för jag tar ut dem tillsammans. Så då passade jag på att träna honom medan jag borstade och kratsade övriga gänget. Min lilla pojke håller på att bli stor! :D

*kl*
Är inte lika aktiv i tråden nuförtiden som jag en gång, men brukar kika in då och då för att se vad ni sysslar med!:)

Jag har en egen Haflinger Kärras Nimbus född -08 och sen har jag och syrran ett sto född -10 , Ravenna von Hafling¨importerad från Belgien.

Har inga nya bilder i datorn, så det får bli några sommar bilder!
Nimbus
juni%25202011%2520159.jpg

juni%25202011%2520108.jpg

Ravenna
juni%25202011%2520212.jpg

juni%25202011%2520893.jpg

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 351
· Visningar
43 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka