Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Det var inget lätt val det där...

Jag tycker nog inte att något av stallen verkar helt optimalt, men sen är jag oerhört bortskämt där jag står nu också. Jag har verkligen hittat mitt drömstall. men jag fick flytta ett par gånger också innan jag hamnade rätt. Jag tycker som Bettysmatte att ridvägar är väldigt viktigt. Sen tycker jag även att det är viktigt med bra hagar, så att inte hästarna står i lera hela hösten och våren. Att det är nära är ju absolut ett plus, men det stallet jag står i nu ligger faktisk 5 min. längre bort än det förra, men det känns inte så farligt när det är så mycket smidigare.

En sak man ska tänka på också är att det är viktigt att man har förståelse för hur varandra vill ha det i stallet när det gäller rutiner, hästskötsel och ordning. Det är svårt att trivas i ett stall, där man känner att man måste gå på kompromiss med sig själv, t.ex. för lite/mycket utevistelse, för lite/mycket ordning och reda i stallet eller om man inte kan komma överens om antalet måltider och vilka hagar som ska användas när eller vilka hästar som ska gå ihop.

Sen måste man se till träningsmöjligheterna och hur samt hur mycket man vill hålla i gång med sin häst. Att det finns trevligt folk att umgås med och rida med är ett stort plus och gör det lite lättare att ta sig till stallet dom dagarna det känns lite tungt.

Jag tycker inte att det nya stallet känns jätte dyrt (det är snarare det gamla som är extremt billigt). Det hade kunnat vara en eller två hundralappar billigare helst, men om man jämför med priserna härikring är det inte jätte dyrt. Tycker egentligen det låter ganska bra det nya om det inte vore för hagarna och ridvägarna. Förstår att närheten och smidigheten kring hundarna är ett stort plus med.

Jag vet faktisk inte vad jag hade valt. Men ibland kan det vara bra att flytta, bara för att man skapar nya kontakter, som kan ge kontakt till något bättre längre fram, samtidigt som det kan vara känsligt att byta om man är kompis med dom man flyttar ifrån...

Hmm... nu har jag skrivet en massa utan att ge ett svar på din fråga... Vet inte om det var någon hjälp:crazy:

Alltid lika kul att följa er... När bytte ni stall och varför?

Själv hade jag sadelutprovarbesök i veckan och har nu två sadlar hemma på prov. Jag har väldigt svårt att välja.

Den ena är en brun Frank Baines till 8000 kr. Den ligger nog aningens bättre på honom än den andra. Själv har jag inte riktigt vant mig vid att sitta i den. Sitsen känns bra, men jag känner inte att jag har något stöd till benen plus att den är väldigt hal (även med helskodda byxor).

Den andra är en Albion K2 till 9000 kr (2 år gammal och med nystoppad), den hade kunnat ha lite mindre tryck på sidorna om manken, men det är eventuellt något han kommer kunna växa i. Den är jätte skön att sitta i och jag känner att jag hamnar helt rätt i den. Tyvärr svart...

Jätte svårt att välja...
Någon som har några tips/åsikter?

Tack för din åsikt. Jag har kommit fram till att det nya stallet inte är ett alternativt. När jag funderade på det hade jag nog litegrann förträngt dom små hagarna. För dom är verkligen SMÅ och jag skulle inte kunna låta Nirre stå i en sån liten plätt som dessutom blir väldigt lerig. Sen fick jag dessutom höra att dom hade gödselstack inomhus bredvid logen, och det känns ju inte så bra ur brandsynpunkt.

Jag får helt enkelt stå kvar där jag står tillsvidare. Har ingen jättebrådska därifrån, men det vore fint om man kunde hitta något som ligger närmare anläggningen där jag börjat rida. Ridhus på vintern är ju liksom inte fel :).

Ang sadlar. Det är ju väldigt viktigt att du sitter bra. Har sadelutprovare godkänt båda så tycker jag du ska välja den som känns bäst för dig. Ju bättre du sitter ju bättre känns det ju för hästen också. Sålänge den inte klämmer då.

Tack Iser! Vi bytte ju stall i höstas och det var pga att jag hade 3 mil enkel resa till stallet innan och nu har jag 1,2 mil :) med dagens bensinpriser blev det ohållbart....

Ang sadlarna så har ju jag en Albion K2 dressyrsadel till Gesa och jag har trivts jättebra med den och Gesa med:) Man hamnar ju som sagt i en bra position i den sadeln utan att vara låst.
Känner inte till Frank Baines så mkt men min syrra har en FB Elegance tror jag den heter och den är oxå skön med lite djupare sits än Albionen. men det finns ju flera modeller av FB.

Hej allihop! Nu kommer jag och flikar in en liten uppdatering här med :) Neville växer och blir större men tempramentet är fortfarande helt underbart :love: Visst lite unghingstbus förekommer givetvis men han är en duktig grabb!

Sen vill jag ge en stoooor suck till underlaget som har varit i hagarna i vinter, Neville har fått två hålväggar som numera är uppskurna och under kurering! Vad är det för ler-land vi lever i?

Jag tänkte höra med er andra haflingerfolk om ni vet hur det blir med haflingerriks i sommar? Hörde att det ev skulle vara i växjö men har inte hört så mkt mer om det :crazy: Så, har någon lite mer information eller vet när det kommer? :)

Knapplån

Havanna värmer sig i vårsolen :love: Hon fäller som bara den också :banana:

430028_10150730869487112_611572111_11382222_1039306858_n.jpg

Ja, på tal om vår.

Hur många av er är det som väntar på föl i år? Kansibansi, väntade inte Kansas smått? :laugh: Eller är jag helt ute o cyklar...

Läst på STHs hemsida...........:rofl:
Kåring/avelsvärdering för tyrolerhaflinger (raskod 47) sker på Huseby Bruk lördagen den 11 augusti 2012.:bump:
Huseby Bruk ligger 20 km söder om Växjö/Småland och har har varit kåringsplats tidigare för Svensk Tyroler-Haflingeravel (STH)
Intresserade kan kontakta STH styrelse för ytterligare information angående deltagande på kåringen.
Kika gärna in på STHs hemsida där löpande info också läggs ut.:banana:

*kl*

En liten uppdatering från oss.

Allt flyter på så himla bra :). Nirre har skött sig jätteduktigt på uteritterna det senaste. Det märks att hon lugnat ner sig markant. Sååå himla skönt. Hon har varken bråkat något det senaste eller "frysit" fast och känns mycket lugnare och mycket mindre lättskrämd. Börjar nästan undra om någon av er varit där och gett henne lugnande det senaste? ;).

Vi har ridit under en viadukt samtidigt som en helikopter flög ovanpå, ridit över en hög läskig bro över järnvägsspår (och jag som är så positivt tänkande tänkte såklart att slänger hon av mig nu så jag flyger över staketet- då dör jag. Och dör jag inte av fallet så lär jag bli överkörd av ett tåg :angel:), väntat på att korsa 90-vägen medans bilar och lastbilar dundrat förbi. Ja, det har gått fint helt enkelt.

Har bara varit på en ridlektion sen den första. Den gick fint, dock kan hon vara lite seg emellanåt. Men när vi får lite mer energi och hon går i form så får hon fram ett fantastiskt flytande fint steg som tränaren berömt mycket. Galopparbetena var bättre den senaste lektionen, gången innan upplevde både jag och tränare att hon inte orka riktigt. Men jag har galopperat mer när jag tränat själv och även mer nu när hon lugnat ner sig mer på uteritterna så jag vågat mer fart, och det verkar ha lönat sig :).

Läst på STHs hemsida...........:rofl:
Kåring/avelsvärdering för tyrolerhaflinger (raskod 47) sker på Huseby Bruk lördagen den 11 augusti 2012.:bump:
Huseby Bruk ligger 20 km söder om Växjö/Småland och har har varit kåringsplats tidigare för Svensk Tyroler-Haflingeravel (STH)
Intresserade kan kontakta STH styrelse för ytterligare information angående deltagande på kåringen.
Kika gärna in på STHs hemsida där löpande info också läggs ut.:banana:

Vad roligt att det blir Huseby igen!:bump:

Men är det inte ovanligt att har kåring i augusti?

Himla roligt att det går så bra för er. Jag är jätteimpat över vilka framsteg ni har gjort på så kort tid.

Du verkar lyckats med att övertyga henne om att du är en ledare värd att lyssna på:bow:

Nu har jag köpt sadel. Det blev en Albion Legend K2.
Har inte hunnit rida så mycket i den än eftersom jag har ridit en del barbacka senaste tiden samt mest skrittat. Men himla skön är den. Tyvärr blev det ingen brun dock, men jag lyckades få den till ett hyfsat bra pris, så hittar jag en likadan i brun kanske jag köper den och säljer den svarta.

Vi var hos en jätte duktig osteopat (typ napprapat), från Kungsbacka, för tre veckor sen och fick då det som troligtvis är förklaringen till Wincents knäledsinflammation i höstas. Han har en gammal skada i manken på höger sida, som vi nu håller på att behandla. Det känns som att vi har kommit en liten bit på vägen redan eftersom gallan han har i VB har mjuknat en del sen dess. Nu ska den bara börja minska i storlek också...

Vad roligt att det blir Huseby igen!:bump:

Men är det inte ovanligt att har kåring i augusti?

Jo, det är ovanligt, kan inte minnas att det skett tidigare!
Orsaken är en större administrativ omläggning i HPTs ledning under vintern 2011/2012
vilket även medfört senare kåringar i Tyrol.
De har nästan precis börjat nu, då det egentligen brukar vara över!

Hoppas på många tyrolerstammade haflinger till Kåringen i år.
Augusti är ju en härlig månad
så det borde bli en del publik också den 11 som är en lördag! :)

Skönt att du hittat ny sadel :) Är ju en hel vetenskap det där med sadlar och inpassning :o

Knapplån

Igår var kiropraktorn här och behandlade Havanna. Inte för att hon hade något konkret jätteproblem. Har ju sett henne gå omkull i hagen och reagerat på att hon gärna vilar höger bakben hela tiden. T ex om vi är ute och går/rider så stannar hon för att vila benet... :confused: Sen har hon känts spänd och släpat lite med bakbenen. Inte så himla mycket, men liksom gått slappt.

Domen blev nackspärr (orsakad av en muskelknuta ovanför knäet som gjort att hon gärna ville vila det benet) som hon lyckades få bort. Muskelknutan krävde en del behandling och hon hade även fått dålig cirkulation i länden så nu har jag fått "hemläxa" att stretcha hennes svans varje dag :rofl: För att hon ska slappna av i musklerna mer. Hon har även fått en homeopatmedicin som ska hjälpa blodcirkulationen i ryggmuskulaturen. Får se om den är till nån nytta :p Sen ska hon få en till behandling efter fem veckor och sen lär hon vara återsträlld :) Känns skönt att hon fått behandling. Det är tydligen väldigt vanligt att hästarna har olika typer av spänningar som är orsakade av sträckningar osv. Så även om man inte har en häst som visar några tydliga symtom kan det alltid vara bra att kolla nån gång :)

*kl*

På tal om sadlar, ni måste hjälpa mig nu. Ska beställa hem en glubus clic och prova till min breda tunna, men har grov beslutsångest om färg. Det är väldigt snyggt med brunt (dock är jag osäker på just den tvåfärgade). Jag kan inte bestämma om det skulle bli fult till Nirres färg eller inte. Samt att det känns svårt att matcha, både hitta träns i samma nyans samt hitta snygga benskydd till och schabrak och grejer som passar färgmässigt. Svart är ju snyggt, stilrent och lättmatchat. Men känns lite tråkigt.

Tvåfärgad brun
165.jpg

2165b.jpg

Tycker att det är snyggast med bruna sadlar/utrustning på alla hästar, med undantag för skimlar som passar bäst i svart. Så tycker jag:)

åh, jag velar fram och tillbaka hela tiden. Tänkte ju jag skulle beställa hem på måndag... Det roliga med den tvåfärgade bruna är att man kan matcha med både ett mörkbrunt träna och ett New tan. Så får man lite variation :).

I torsdags var jag o hälsade på en flinga som bor nära oss! Visste inte att det fanns flingor på nära håll :laugh: Aida av Ryabacken e: Nestor. Blir nog fler besök där ;)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 352
· Visningar
43 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka