Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

KL

:bump::bump:Dags för Träningshelg för Haflinger igen:bump::bump:

Var: Ludvika Ridklubb
När: 2-3 Juni
Tränare: Elisabeth Svedemark
Totalt 3-4 ridpass á ca 45-60 min i dressyr, markarbete och hoppning. Vi rider i grupper om 2-3 stycken så det finns en chans att lära ifrån läkrarplats också. Träningen anpassas efter varje ekipage för att både häst och ryttare ska få ut maximalt av helgen. Träningen sker i ridhus eller på grusbana utomhus beroende på väder. Box och boende finns i anslutning till anläggningen.

Alla haflingerekipage är välkomna att delta oavsett utbildningsnivå mm. Finns det någon familjemedlem eller kompis som gärna skulle vilja vara med men inte har någon häst finns det möjlighet att låna häst eller ponny.

Är du intresserad, har frågor eller synpunkter hör gärna av dig till mig. Mer info och kontaktuppgifter finns på hemsidan (kolla under nicket).:)

Mvh harri

Låter skoj med träningshelg! Härligt att träna i ett helt gäng lintottar:love:

Värst vad stillsamt det är här i tråden. Jag får väl liva upp det hela med en ny häst;)

Får jag presentera Mirra!

DSC03604.JPG

Precis urlastad ur transporten på gårdsplanen.

DSC03740.JPG

Andra ridturen.

Jag har lyckats lägga vantarna på Marquesas barnbarn:love::banana:!!! Ända till Norge fick jag åka för att hämta hem henne:)

Så nu är alla boxarna i stallet fyllda (tur är väl det, annars vet man inte hur stor haflingerflocken skulle bli:))

(kolla länken på min kontaktinfo om man vill se fler bilder och läsa mer)

Senast ändrad:

Åh, alltid kul med en till haflinger! Och en sån söt tjej :).

Själv kan jag inte låta bli att kika på hästnet varje dag på kallblodfliken. Där hittar jag då och då nån fin häst som jag hemskt gärna skulle ha med hem (en till, absolut inte istället för!). Tur att stallet där jag har är fullt. Men nån gång i framtiden kanske man hittar ett eget litet ställe och då kan ju inte Nirre gå själv :D.

*kl*
Jag har fått hem min Globus clic 38 nu och den var nog tyvärr lite vid. Trodde ju snarare det skulle bli tvärtom :confused:. Ska nog byta till en 36:a och så om det kan funka *hoppas, hoppas*. Då ligger den trodligtvis lite bättre an i bak också. Det blev tvåfärgad brunt och såhär ser Nirre ut i den färgen.
33010343.jpg

Idag blev det lite longering.
33011588.jpg

33011590.jpg

33011594.jpg

33011595.jpg

33011599.jpg

33011600.jpg

Sorry för bildbomb..

Grattis till nya pållan :laugh:

*tove*: Hon ser fin ut! Sadlar är ett mysterium. Wille har blivit för smal för sin haflinger sadel med x-vid bom :eek: Så på han använder jag bara westernsadeln just nu.

Knapplån

Ja, snart flyttar jag och pojkvännen till ett hus vi ska hyra på en gård. Där ska vi då såklart ha med oss hästarna :) Jättetrevligt ställe verkligen, så jag ser framemot det!

Tack! Det värmer lilla mattehjärtat :). Ibland nojjar jag över att hon gått upp i vikt igen, men så jämför jag dom här bilderna med gamla och insett att så inte är fallet.

Ja, det är knepigt det där med sadlar. Jag håller verkligen tummarna för att den i vidd 36 kommer passa nu, annars vet jag inte riktigt vad jag ska prova. Finns en westernsadel i stallet som jag tror skulle passa i värsta fall, men nja.. Fast man sitter ju i alla fall stabilt om hästen bråkar :).

Åh vad mysigt att ha hästarna där man bor. Det vore verkligen en dröm :love:.

*kl*
Just det, igår var Nirre guld värd för mig. Vi red ut en liten sväng och hon var inte direkt på sitt lugnaste humör. På tillbakavägen red vi under en viadukt (heter det så? En tunnel med järnväg över iaf) och när vi precis hade kommit ur den så hörde jag att jävlar, nu kommer tåget! Det hade jag inte hört innan :eek:. Jag hann tänka att "Nu skenar hon" men faktiskt så studsa/galoppera hon lite på stället och sen var det bra. Matte däremot var nära hjärtinfark ;).

KL

Min häst har äntligen blivit liiiiiite mer hårfager :):

003-4.jpg

Men varför, när hon redan fällt så mycket vinterpäls, tappar hon inte "skägget" ;)???

På tur igår:

005-2.jpg

Åh, vad kul med nån som uppdaterar!

Vad fin hon är :laugh:. Henne har du väl inte visat så mycket bilder på innan va? Kommer inte ihåg att jag sett henne iaf.
Är lite avundsjuk på manen! Nirre har som synes dåligt med den varan och pannluggen är ju bara en liten tuss :(. Verkar som det inte blir längre heller, däremot tjockare. Jag som tycker det är så fint med en lång pannlugg...

Förresten har sadeln i vidden smalare kommit nu, verkar lovade! Ska provrida lite ett tag och se om det är något vi ska behålla.
33036475.jpg

33036481.jpg

Om en vecka är det dags för ridlektion igen! Har tyvärr inte kunnat två gånger och så var det tävligar en gång på anläggningen, men nu ska vi komma igång igen!

Igår blev jag lite rörd, då var första gången Nirre kom till mig i hagen när jag ropade på henne :love:. Kan bero på att i förrgår så tog jag ut hennes hagkompis och gick en promenad, så hon blev nog lite paff och avis att jag kunde pyssla med nån annan :D.

530317_10150743799196864_672301863_9808016_366675640_n.jpg

Vad fin hon är :laugh:.

Tack!

Henne har du väl inte visat så mycket bilder på innan va? Kommer inte ihåg att jag sett henne iaf.

Mja, jag har nog visat rätt många bilder på henne förut men inte på sistone.

Är lite avundsjuk på manen! Nirre har som synes dåligt med den varan och pannluggen är ju bara en liten tuss :(. Verkar som det inte blir längre heller, däremot tjockare. Jag som tycker det är så fint med en lång pannlugg...

Tror inte att du ska vara avundsjuk på min hästs man. Det har tagit 9 år för den att bli som den är idag ;). Bitvis är den riktigt fin nu, men ungefär 1/3 är fortfarande väldigt tunn med alldeles för mycket grått/svart i. Men hennes svans är rätt fin :)!

Oj, vad hennes man har växt.
Wincents har faktisk också växt en del, men jag har inga kort. Undrar om kanske b-vitaminet i jäst är bra för tageltillväxten? Eller om det har att göra med allmänt välmående...

Jag vet inte riktigt vad det beror på för min, men hennes man har blivit både längre och väldigt mycket tjockare. Den ca 2/3 (närmast huvudet) som är fin har dessutom blivit vågig/lockigare precis som svansen. Hoppas på att hon "byter ut" resten av manen också mot den snyggare varianten :)!

Nu behöver jag lite hjälp från er haflingermänniskor som är lite insatta i detta med utställning!

Jag har, som ni kanske vet, tänkt att ställa ut Neville i sommar men när jag kollar på http://www.svehast.se/sh/doc/1034.asp verkar det som att Haflinger inte är berättigade att vara med på sommarpremieringarna? Eller är det jag som fattat fel? :crazy:

Nej, haflinger kan inte visas på sommarpremiering så länge SH inte är godkänd som avelsorganisation för rasen.

Ur SH:s regler:

3
Visningsberättigade raser:
Eventuella tillägg kan komma att ske i samband med att SH blir godkänd avelsorganisation för fler raser som då valt att delta vid sommarpremieringarna eller om avelsorganisationer tecknar avtal om sommarpremieringarna med SH.
American Curly
Ardenner
Connemara
Dartmoor
Fjordhäst
Gotlandsruss
Irish Cob
Kaspisk häst
New forest
Nordsvensk Brukshäst
Rysk Basjkir
Shagyaarab
Shetlandsponny
Shire
Svensk Ridponny

Bäst är att uppdatera dig med din rasförening.

Jag tror det är bäst att rasföreningen uppdaterar sig. Informationen på SHF:s hemsida om sommarpremieringar är helt fel.

Där står:
Premiering

All information om årets sommar premieringar hittar du här på Svenska Hästavelsförbundets hemsida!

Tänk på att anmäla din häst i tid och läs igenom dom regler som finns upplagda på SH hemsida!

Ja, det tycker jag ni skall göra: Läsa igenom de regler som finns upplagda på SH:s hemsida!

Precis, det var vad jag också läste och sen när jag gick vidare och läste så hittade jag de regler som Eldfuxen citerade :crazy: Så, vad innebär detta?
Att jag bara kan ställa ut på haflingerriks? Eller finns det fler utställningar för haflinger?

Vill ju träna lite också inför haflingerriks!

Precis, det var vad jag också läste och sen när jag gick vidare och läste så hittade jag de regler som Eldfuxen citerade :crazy: Så, vad innebär detta?
Att jag bara kan ställa ut på haflingerriks? Eller finns det fler utställningar för haflinger?

Vill ju träna lite också inför haflingerriks!

Vem som helst kan och får ordna utställningar. Du och några av dina kompisar om ni har lust. Det behöver inte ens vara en förening som är arrangör.

För utställningar och premieringar är inte samma sak.

Premiering innebär avelsvärdering och det får bara SH eller avelsorganisationer ordna.

Ahaaaa, då förstår jag! :) Inte för att vi har tänkt att anordna en utställning, men finns det något ställe (hemsida) man kan hitta dessa på?

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 352
· Visningar
43 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka