Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Hej där! Nu var det extremt länge sen jag var inne och läste på här (jag har alldeles för mycket att göra hela tiden), och ni kanske inte kommer ihåg mig :)
I vilket fall har även jag en haflinger, Hercules, e. Harras 10 u. Knappekullas Mona. Även hans halvbror Hampus II (e. Harras u. Knappekullas Maya) finns i närheten.

Och nu en liten update, mest för min egen skull ;)
Det har varit en intensiv period det senaste, med en väldig massa veterinärbesök. Älskade lilla gullegrisen har nämligen lyckats att bli sparkad i ansiktet. Först trodde vi att det bara var hingst(?)tanden som gått av och att roten blivit infekterad, då han var svullen precis över där. Vi ringde efter veterinär som tyckte att vi skulle åka till kliniken och röntga "just in case". Så vi packade in hästen i transporten och drog iväg till karlstad.

X antal röngenbilder och en massa rotande i munnen senare konstaterade veterinären att han antingen hade en tumör eller också fått en fraktur i överkäken. Konstigt nog så har han inte haft ont det minsta, och jag har klämt och petat så mycket jag har kunnat. Haflingrar är kanske lite för tuffa för sitt eget bästa ibland?

Han fick gå på pencillin i ~20 dagar och svullnaden har fortfarande, över 1 månad senare, inte lagt sig. Antagligen (förhoppningsvis) är det ben-nybildning som pågår, så det är väl bara att vänta ut det.
Eftersom det går att rida på honom så har han precis fått börja gå som vanligt och förra veckan hoppade han för första gången sen skadan vilket var mycket uppskattat :D

Hoppas alla har det fint där ute med vackra flingor runt sig!

Oj, då ber jag om ursäkt :o då kan man ju bara hoppas då....
Men eftersom tyrolerhaflinger inte heller står med så antar jag att inte heller dom kan visas..?

Men nu står tyrolerhaflinger med på SHs lista över vilka raser som kan visas på sommarpremiering i år .......... :bump:
SH är numera serviceorganisation för STH.

TACK! Det har varit ett länge efterlängtat mål men nu är raskod 47 med på banan:banana: Det betyder mycket för den framtida marknadsföringen av tyrolerhaflinger i Sverige! Hoppas verkligen att riktigt många nu reggar sina tyrolerhaflinger i raskod 47 och visar upp dem under sommarpremieringen.
Frågor besvaras av SH och STH :)

*kl*

Nu är Neville släppt på hingstbete! Jag har verkligen aldrig sett en så "stryk-tålig" häst, jag har sett andra hästar bita tag i hans skin och dra ut det flera cm och han bara står där med öronen framåt och tittar :eek: Knäpphäst :crazy:

IMG_2642.jpg

IMG_2514.jpg

Fyller 2 år i slutet av juni :)

Delvis KL

Det är ingen av alla er haflinger-älskare som vill ha en till för ett år? :)

Jag vill lämna bort min kille, och jag tror att han skulle älska att komma till andra haflinger :)

PM:a om det låter intressant så håller jag tummarna att det här inlägget inte blir raderat ;)

Knapplån

Idag var jag och mitt lilla hjärta på 16-dygnskontroll och där skymtades en liten prick till bebis i magen :banana::love: Nu håller jag tummarna för att det blir ett föl nästa år :laugh:

251934_10151009854817112_611572111_12086433_411320047_n.jpg

Grattis! Det är en låååång väntan bara.....Lycka till! /Lisa

Men åååhhh så roligt :love: Duktig veterinär du har som kan kolla på dag 16 - då har du bara sisådär 315 dagar kvar att vänta då, så vi blir väl uppdaterade ibland :rofl:

SH står nu som avelsorg för Svenska haflinger föreningen. Så ni som vill vara med på sommarpremieringarna det är bara till att anmälla er, då är det brådis då anmällnings tiden går ut den 15 juni på de flesta ställerna, tyvär finns det platser där anmällnings tiden gått ut.

Senast ändrad av en moderator:

Det var på tiden! Tyvärr hinner jag ändå inte planera in annat än (ev) haflingerriks, eftersom jag måste ha tag i bil med drag och resesällskap :crazy:

Däremot har jag en annan fundering inför utställandet, är det träns med bett som gäller eller kan man ha en sån här:
http://migrated.ifokus.se/uploads/957/957ea77a8cccfc71f4191d942c4f1635/100-3020-edited.jpg

Jag tror jag har bättre koll på Neville i grimma än i bett :)

Reglerna för det du frågar om skall stå i propositionen :idea:
Har du kollat där?

Nej, det kommer ingen mer proposition. I en proposition skall stå allt det som gäller. Den kan man inte hålla på och ändra sen anmälningstiden har gått ut. Men SHF:s styrelse kanske kan.

Och jag har väldigt svårt att tro att den där propositionen skulle vara godkänd av SH:s styrelse - och det måste den vara om utställningen skall få kallas avelsvärderingsgrundande som det står på SHF:s hemsida att den är.

KL
Vill bara visa en liten bild för jag är såglad att vi dammade av vagnen igen!!
Han verkligen älskar det och blir en helt annan häst när han spänns för!
182125_10150868069548414_1372561281_n.jpg

Älskade lilla gammel gul! :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 352
· Visningar
43 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?