Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Jag har sparat alla mina gamla haflinger blad där det finns med propositioner för haf riks förr om åren och i de proppar står det faktiskt inte heller ngt om att hingstar ska visas med träns som ewelina undrar över. Dock finns den den info med i katalogen som skickades ut till alla som anmält häst till Riks. Så där kunde man läsa om det. Så det kommer nog mer info i den.

Det stod dock tydligt på annan plats i tidningen (vet det eftersom det var jag som skrev den informationen). Det kallas service till medlemmarna. :)

*1-åringa ston kan visas i grimma. 2-åriga och äldre ston visas i träns. Hingstar visas alltid i träns.

(Min fetstil här och nu)

Jag har sparat alla mina gamla haflinger blad där det finns med propositioner för haf riks förr om åren och i de proppar står det faktiskt inte heller ngt om att hingstar ska visas med träns som ewelina undrar över. Dock finns den den info med i katalogen som skickades ut till alla som anmält häst till Riks. Så där kunde man läsa om det. Så det kommer nog mer info i den.

Det var inte meningen att trampa dig på tårna. :cry: Man har ju sett hur ni återanvänder den gamla propositionen för riksutställningen i Tingsryd från Haflingerbladet 1/5 bl.a. och det är ju inget fel i det. Faktiskt jättebra, för då hade särskrivningeländet inte börjat bre ut sig i Haflingerbladet. Fast det vore ju bra med lite uppdateringar till dagens situation och dagens Plan och riktlinjer, om jag får ge ett tips. På den tiden hade vi ju egen AK Haflinger och ett annat regelverk. Men strunt samma.

Får jag fråga en annan sak: Går det att köpa rikskatalogen i förväg, eftersom det verkar som den är klar? Det gick det också att göra förr i tiden, åtminstone riktigt långt tillbaka i tiden, men så gamla Haflingerblad kanske du inte har. Jag tillhör ju de lyckliga som äger alla blad från och med det allra första informationsbladet från 1990.;)

Det vore iaf trevligt om man kunde köpa katalogen i förväg, gärna elektronisk, förresten. Klirr i kassan :idea: - er alltså, inte min.

KL

Testar om vi kan väcka lite liv här och i lite trevlig ton diskutera dagens RIKS i Ingelstad. Få höra om det blev som ni tyckte och lägg gärna ut bilder om ni har några bra...

Förutom vinnarna, som jag håller med om är jättefina, kärrade jag ner mig lite extra i Nightwish, Niccana och Neville:love:

Roligt att höra att du gillade min busetoss :) Trots att han inte kunde stå still eller gå fram ;) (Mattes fel)

Jag tycker det är lite tråkigt att man inte kunde få kritiken direkt, utan den skulle skickas :crazy: Snigelpost eller mail?

Knapplån

Gör ett försök i att liva upp tråden :bump:

Hur går det för er alla haflingerägare? Var längesedan det uppdaterades!

Jag kan uppdatera med vad som händer med oss. Det har varit en väldigt "intressant" vår och sommar... I april/maj gjorde vi hältutredning pga snubblingar fram och tappade bakben som liksom aldrig ville rätta till sig trots uppmaningar till att "träna mer", "stärka hästen" etc. Den vet som gjorde utredningen konstaterade kotledsinflammationer båda fram och hon behandlades för det två gånger. Jag märkte ingen direkt förbättring, förutom att hon enligt böjprov var bättre. Rekommendationen var, åter igen, att få hästen mer fokuserad, att träna den i varierande terräng/över bommar, etc etc.

I juli blev hon halt på hf under träning för tränare och jag bokade genast klinikbesök på ny klinik. Denna gång fick jag en vet som var lyhörd och som verkligen HÖRDE vad jag hade att säga om min hästs problem. Det visade sig att jag hade haft rätt när jag misstänkte problem bak, i första hand. Belle har nämligen röntgenförändringar i vänster bakhas. Hon är trång i glidleden och har förändringar på brosket där. Som resultat av detta har hon avlastat och då överbelastat båda fram och även höger bak. Hon behandlades i båda bakhaser, men inte i alls i fram. Har sedan vilat en vecka + skrittats två veckor fram till återbesöket igår.

På återbesöket var hon inte halt alls innan böjprov, men hade en böjprovsreaktion på hb fortfarande. Behandlades åter igen i båda bakhaser. Vet tyckte att hela hästen såg MYCKET bättre ut, att hon hade mycket bättre lyft fram nu, etc. Nu har vi ytterligare en omgång med vila i en vecka och sedan skritt fram till nästa återbesök om fyra veckor.

Så är det med oss! Jo, och så har vi hunnit med en omgång kolik i slutet av april också, när hon hamnade på djursjukhuset i ett par dagar...:crazy:

Men nu håller vi tummarna för att det bara går FRAMÅT:)!!

Men gud vilket otur ni har :( Stackare!! Kolik också, vet du vad som var orsaken? Håller tummarna för er!

Hos oss går det rättså bra. Havanna rids och tömkörs lite smått. Wille däremot har ridits mycket hela sommaren och hör och häpna, har till och med fått en kondis :eek: minns inte när han hade det senast...! Så jag hoppas vi kan pallra oss iväg på lite lektioner fram i höst. Själv håller jag på att omskola mig i western :)

Wille har troligtvis en böld på ingång, har inte märkt något utav den för den har inte spruckit än. Hoppas nästan att den ska spricka snart så vi kan få det överstökat. Han lär ju bli halt då...

Jag har en haflinger dam född 1996, import österrike som unghäst vet ej exakta ålder då hon kom till sverige för det finns inga papper på det mer än att hon är född 96 :)
Vi har haft riktiga bakslag i sommar, så hon har ståt i prinicip hela sommarne men nu är vi på gång igen!
Hoppas kunna få upp kondisen och banta ner henne lite under höstern/vintern :)
20120817-103242.jpg

Tack för tummarna :)!

Angående koliken, så vet vi inte. Jag hade inte ändrat på NÅGOT, så jag misstänker själv att medicinen (buttan) i samband med kotledsinflammationerna var boven. Men tråkigt (och dyrt!) var det :(...

Det låter som en rimlig misstanke tycker jag. Hoppas att din lilla häst får må bra nu!

*knapplån*

Ny här. Har en Haflingerhingst efter Nilton 25. 3 år är han och han köptes i början på Juni.

Har än så länge ridit in honom (bara i skogen) och jobbar nu med tömkörningen. Han blev skrämd en gång och sedan dess går det trögt med just detta, men vi kämpar på.

Förhoppningen är att kunna visa honom som hingst! Detta skulle jag väldigt gärna vilja göra, men eftersom jag endast har haft rena hobbyhästar tidigare har jag dåligt med koll på vad som krävs.

Var hittar man tävlingarna? Hur går det till? Hur långt innan anmäler man? Hur? Finns det några i år? Är han för gammal nästa år? (4 år)

Hoppas att här finns folk som är lite mer kunniga som kan hjälpa till med lite info :)

Först: Välkomna till haflingertråden, Xillie och MayGrace!

Xillie, propositioner för avelsvärdering av hingstar hittar du på Svenska Hästavelsförbundets hemsida http://www.svehast.se Titta under fliken Bedömningar & Resultat. Om du då klickar vidare på Avelsvärdering av hingstar 2012 så står det där: "Årets avelsvärderingar för hingstar är avslutade. Ni hälsas välkomna till 2013 års bedömningar." så det är kört för er i år, men det är bara bra att du får tid på dig att förbereda ordentligt till nästa år (tycker jag i alla fall). På den sidan hittar du också en länk till SH:s hingstreglemente 2012. Kolla sidan regelbundet så ser du när propositionen läggs in. I propositionen står vad som gäller, bl.a. sista anmälningsdatum.

Visserligen saknas rasvisa bestämmelser för haflinger i reglementet, och inte heller är det helt säkert att SH fortfarande är avelsorganisation för haflinger efter nyår, men du får i alla fall en liten inblick i vad avelsvärderingen (hingstpremieringen) går ut på rent teoretiskt.

Sen vad som krävs för att själva visningen ska gå bra och hur man förbereder en hingst till avelsvärderingen så är det en hel liten vetenskap, så där skulle jag rekommendera dig att försöka hitta någon erfaren "hingstvisare" i närheten av där du bor, som kan ge dig mer handfasta praktiska tips och råd. Det behöver inte vara en haflingermänniska, de som visat många hingstar, oavsett ras, har bra kunskaper.

Ja just det, det är inte för sent att visa honom nästa år när han är 4 år! Det går bra att visa hur gamla hingstar som helst, enda gränsen jag känner till är den undre, att hingsten ska vara minst 3 år för att få avelsvärderas.

Lycka till!

Uppdaterar jag med lite här...
Lilla Nelwin ska åka på äventyr ett tag framöver utan mig och då det blev en massa kort på han och mig.. Så här kommer två som jag tycker blev riktigt fina! :love:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151130070708120&set=t.742358413&type=3
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151130054598120&set=t.742358413&type=3

Och även bild på gammel gul då vi var och hjälpte till på Hästens Dag i lilla byn Jämjö :) Han fick extra knäcka som ponnyridnings häst och var haflinger representant i rasparaden! :)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151190327568529&set=t.742358413&type=3

Meeeen då, hur ska jag göra då då... inget verkar ju funka!!! :(
Har någon tips på var man kan ha korten så får ni gärna säga till! :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
43 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka