Sv: Haflingersnack - nya tråden
Jag kan uppdatera med vad som händer med oss. Det har varit en väldigt "intressant" vår och sommar... I april/maj gjorde vi hältutredning pga snubblingar fram och tappade bakben som liksom aldrig ville rätta till sig trots uppmaningar till att "träna mer", "stärka hästen" etc. Den vet som gjorde utredningen konstaterade kotledsinflammationer båda fram och hon behandlades för det två gånger.
Jag märkte ingen direkt förbättring, förutom att hon enligt böjprov var bättre. Rekommendationen var, åter igen, att få hästen mer fokuserad, att träna den i varierande terräng/över bommar, etc etc.
I juli blev hon halt på hf under träning för tränare och jag bokade genast klinikbesök på ny klinik. Denna gång fick jag en vet som var lyhörd och som verkligen HÖRDE vad jag hade att säga om min hästs problem. Det visade sig att jag hade haft rätt när jag misstänkte problem bak, i första hand. Belle har nämligen röntgenförändringar i vänster bakhas. Hon är trång i glidleden och har förändringar på brosket där. Som resultat av detta har hon avlastat och då överbelastat båda fram och även höger bak. Hon behandlades i båda bakhaser, men inte i alls i fram. Har sedan vilat en vecka + skrittats två veckor fram till återbesöket igår.
På återbesöket var hon inte halt
alls innan böjprov, men hade en böjprovsreaktion på hb fortfarande. Behandlades åter igen i båda bakhaser. Vet tyckte att hela hästen såg MYCKET bättre ut, att hon hade mycket bättre lyft fram nu, etc. Nu har vi ytterligare en omgång med vila i en vecka och sedan skritt fram till nästa återbesök om fyra veckor.
Så är det med oss! Jo, och så har vi hunnit med en omgång kolik i slutet av april också, när hon hamnade på djursjukhuset i ett par dagar...
Men nu håller vi tummarna för att det bara går FRAMÅT
!!