Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Ja? Och ts undrade vad man skulle gjort.
Hade jag haft ungar springandes hos mig trots tillsägelser då hade jag tyckt de var otäcka kräk, om de inte vore utvecklingsstörda och inte kunde rå för det.
Trevliga väluppfostrade ungar har jag inga problem med, dem köper jag både majblommor och jultidningar av.

Ni övriga som kallar barn både det ena och det andra.
Må ni aldrig få egna.

Jag gillar inte barn. jag gillar människor.

Det finns inget i själva åldern som gör att jag gillar vissa människor mer. Precis som det finns puckon och otrevliga människor i medelåldern finns det förfärliga barn.

Och så finns det helt underbara människor i lägre åldrar. Jag känner tex en ung man som är sex år gammal och en fantastisk person. Och en tvåårig ung dam som jag verkligen gillar högt och rent.

Jag begriper inte den där generaliseringen där man säger att man gillar "barn". Samma fenomen finns inte runt något annan åldersspann.

Det finns inget i själva åldern som gör att jag gillar vissa människor mer. Precis som det finns puckon och otrevliga människor i medelåldern finns det förfärliga barn.

Och så finns det helt underbara människor i lägre åldrar. Jag känner tex en ung man som är sex år gammal och en fantastisk person. Och en tvåårig ung dam som jag verkligen gillar högt och rent.

Jag begriper inte den där generaliseringen där man säger att man gillar "barn". Samma fenomen finns inte runt något annan åldersspann.

Så tycker jag också.

Precis så känner jag också, jag gillar personer.

Givetvis har barn en personlighet som man kan finna mer eller mindre tilltalande men det som skiljer barn i olika åldrar från vuxna är ju den intellektuella mognaden. Ett barn beter sig annorlunda jämfört med en vuxen på grund av att barnets hjärna och intellekt är annorlunda! Du kan inte förvänta dig att barn ska reagera som vuxna eftersom de inte faktiskt inte har möjlighet - ta till exempel att förstå ironi eller att greppa abstrakta resonemang som är ngt som kommer med puberteten.

Så jag tycker inte det är konstigt att man skiljer ut just barns olika åldrar i jämförelse med vuxna. Du kan tycka om just småbarns beteende och t ex begränsade förmåga till kommunikation eller den enorma frågvishet som hänger ihop med andra åldrar. Jag har personligen alltid gillat tonåringar -lite struliga men nyfikna och öppna och formbara på väg in i vuxenvärlden.

Senast ändrad:

Känner igen typen av folket..gräsligt fult och irriterande! Det enda som biter är att säga till att ni inte har tiden, ni lånar inte ut era maskiner av säkerhetsrisk samt att det inte passar sig att deras barn springer runt och stör er, dessutom kanske i riskzon bland djur osv. Usch!! Blir arg bara av tanken. Hoppas på en positiv uppdatering där du slipper ovanstående

Jag har aldrig påstått att jag förväntar mig att barn ska reagera som vuxna.
O_o

Jag påstår att jag tycker om (och för den delen ogillar) personer och även barn är personer med olika personligheter. Jag tycker inte om barn bara för att dom är barn lika lite som jag tycker om vuxna bara för att dom är vuxna.

Du kan säga nej och hänvisa till att det är förbjudet att bygga med fd telefonstolpar...

'Tanten' skriver att hen inte förstår varför man särskiljer barn som en åldersgrupp och du instämmer. Jag försöker ge en förklaring till varför det faktiskt är relevant att skilja ut barns och tonåringars olika åldrar gentemot de som passerat puperteten ....Jag tror att de allra flesta lärare kan vittna om attbdet är mkt stor skillnad att undervisa sjuåringar mot elvaåringar mot femtonårigar just på grund av intellektuell mognad och att man ofta trivs bättre med en viss åldersgrupp. Är man däremot på KOMVUX är skillnad i ålder inte lika påtaglig och därför delar vi inte heller in vuxna i grupper f 20- resp 40-åringar...sedan håller jag med om att man givetvis gillar en del mer än andra oavaett ålder

Jag håller med dig nästan helt ... men små bebisar har nåt som inte stora människor har och som är oemotståndligt, tycker jag. Liksom små tultiga ungar, med runda kinder.

Jag håller med dig nästan helt ... men små bebisar har nåt som inte stora människor har och som är oemotståndligt, tycker jag. Liksom små tultiga ungar, med runda kinder.

Sorry Lena men där går vår smak KRAFTIGT isär...

Med FÅ undantag är det inget gulligt alls med små tultiga ungar med kraftiga kinder.

Det HAR hänt att jag kan tycka en 3 åring (tex) är söt, men bebisar ? Aldrig.

Och en flock med ungar (tänk dagisutflykt) är rena mardrömmen för mej, även om det nu OFTAST går att genomlida, men undviker dem i möjligaste mån

Och nej tänker för den som undrar inte skaffa barn, klarar mej utmärkt utan dem

Om det inte funnits någon form av första dialog överhuvudtaget kring gungan, och ni verkligen inte umgås alls med grannarna, så ser jag ingen annan förklaring än att de är psykiskt sjuka och lider av vanföreställningar.

Nej, vi pratar inte med varandra annat än hejhej. Jag var ute på gårdsplanen och då kommer kvinnan ut och pekar in på deras tomt att de vill ha hjälp att färdigställa det hela. När jag kikar över dit ser jag de gigantiska telefonstolparna. :eek: De är alltså inte barnens påhitt utan föräldrarnas som dessutom sagt till barnen att vi ska fixa eländet. Flickan knackade på och undrade när gungan skulle bli klar. Det får du fråga din pappa, sa jag.

Angående barnen så kan det se ut såhär: Barnen fick kaniner varpå ett barn går över till mig (den som alltid skriker, ca 8 år) och verkligen vrålar: JAG SKA HA HALM!!!. Samma barn slängde upp en hink med grodyngel så det skvätte ut över fikabordet när jag skulle dricka kaffe där för två år sedan, gapade och skrek, tryckte i sig kakorna och halsade kaffemjölken direkt ur kannan medan det gröna snoret rann :wtf: Har ej fikat med dem sen dess.

När grannkvinnan ville komma in och titta på min crosstrainer som hon sett genom fönstret var det nära att det andra barnet klippte sönder något jag hade i soffan. Jag blir sjukt stressad av sådana barn och föräldrar som inte styr upp dem.

Ni har gett mig många råd och goda skratt men som Ridinglady säger så är det klokt att vara smidig och inte skapa en "grannfejd". Masse har tydligen liknande grannar, klart du skulle fyllt deras pool, snåljåp ;)

REACH bilaga XVIII p. 19 och 31. Dvs jag antar att det är äldre stolpar som innehåller kreosot eller CCA.

Det beteende du beskriver är givetvis helt oacceptabelt och de stackars barnen verkar ju inte ha fått med sig ngt hyfs och vett hemifrån. I regel kan dock barn skilja mkt väl på andra vuxnas normer och sina föräldrars så säg ifrån vänligt men mkt tydligt så är chansen stor att barnen får en hälsosam respekt gör dig! Se dem som ouppfostrade unghästar och behandla dem på samma sätt - vänligt men bestämt och konsekvent!..

Det låter som en helt dysfunktionell samling människor du har till grannar. Lugnast är nog att säga exakt vad du tycker till dem om både deras och barnens beteende. Med tanke på vad du beskriver verkar sannolikheten att det ska "fastna" med tanke deras mognadsnivå ganska liten, men ju fler som säger ifrån - desto tydligare blir det. Och har de riktig tur faller polletterna ner åtminstone hos någon av barnen om ett par år.

Och ju mindre du har att göra med dem, desto lättare blir nog ditt liv. Det är lite lätt för mig att säga kanske som har kilometervis till grannar.....

Däremot tycker jag det tyder på en otäck människosyn att kalla människor för otäcka kräk. Är man lite mer saklig och mindre hatisk, mår man bättre själv och undviker dessutom risken att bli misshandlad i stunden.

Att dessutom inte gilla människor på förhand (som vissa här i tråden) bara för att de inte uppnått en viss ålder, verkar snarast lite bakom-flötet eller minst sagt tydande på en människosyn som inte är direkt smickrande. Det är inte att visa respekt för sina medmänniskor. Fast det har vi otaliga trådar tidigare om, som inte behöver fler inlägg. Vissa tycker att alla människor oavsett ursprung, ålder och andra förutsättningar förtjänar ett respektfullt bemötande. Andra att man ska sortera på förhand.

Jag är inte ett dugg hatisk :-)
Jag har heller inga problem med att bemöta människor med respekt första gången jag träffar dem oavsett ålder.

Nej, vi pratar inte med varandra annat än hejhej. Jag var ute på gårdsplanen och då kommer kvinnan ut och pekar in på deras tomt att de vill ha hjälp att färdigställa det hela. När jag kikar över dit ser jag de gigantiska telefonstolparna. :eek: De är alltså inte barnens påhitt utan föräldrarnas som dessutom sagt till barnen att vi ska fixa eländet. Flickan knackade på och undrade när gungan skulle bli klar. Det får du fråga din pappa, sa jag.

Men förlåt mig, nu tror jag inte riktigt att jag förstår..... Eller så är det tvärt om så att jag förstår precis.
Av någon anledning så har dina grannar fått för sig att ni ska hjälpa till (eller göra själva) något som du inte alls tycker dig ha förbundit dig till.

Och när kvinnan nu pekar på spektaklet och påpekar att de vill ha hjälp, så sa du...?
Kvinnan har ju uppenbarligen av någon anledning fått för sig att ni ska göra detta och så länge du inte talar om för henne att så inte är fallet, så kommer hon ju fortsätta att tro det.

Jag har svårt att förstå varför man inte bara med en gång går över till grannarna och säger:
"Det måste ha blivit något missförstånd. Jag har förstått att ni tror att vi ska hjälpa er med detta projekt, men det är ingenting som vi har åtagit oss att göra. Vi har egna saker vi behöver ta itu med och när vi väl kan vara lediga så vill vi gärna kunna vila upp oss."

Jag tycker att dina grannar beter sig fruktansvärt och jag tycker verkligen synd om dig som måste stå ut med dem.
MEN så länge du låter det fortgå så ger du dem tillåtelse att fortsätta.

Jaha, jag har ändå aldrig sagt att jag förväntar mig att barn ska reagera som vuxna. Varför skulle jag det? Det vore ju bara obehagligt.
Jag anser fortfarande att människor är personer från den dag dom föds, att man förändras under livet är väl en självklarhet men det är ändå olika individer och personligheter som man kan tycka om eller inte.

Ojoj, det låter inte som någon supertrevlig familj. Om föräldrarna inte kan lära barnen hur man uppför sig hos grannarna, får du nog göra det själv - på ett trevligt men bestämt sätt.

Där vi bodde förut hade vi ett grannbarn som uppenbarligen inte hade några gränser med sig hemifrån och som betedde sig på ett sätt hemma hos oss som inte var okej. Då får man säga ifrån. "Så här gör vi inte hemma hos oss, och passar det inte får du gå hem." Om barnet inte lyssnar, går man hem till grannfamiljen och pratar med både föräldrar och barn samtidigt. "Jag vill inte att hen säger/gör så här hemma hos oss, därför att ..."

Vi var konsekventa mot det här barnet och det blev faktiskt bättre.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 160
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 641
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 733
Senast: Johanna1988
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka