Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Eftersom det sannolikt är olagligt att bygga gungorna, så borde det väl vara ett av många skäl till att TS inte vill bygga. Är det någon som skulle vilja bygga något olagligt? I så fall, varför?

Fast i TS fall är det en helt annan fråga. Hon vill (helt förståeligt) inte bygga någon gunga. Inte ens en laglig gunga. Då är det bättre att säga det rakt ut istället för att ta vägen via något annat skäl (som grannarna lätt kan undanröja genom att skaffa annat material till gungorna).

Min uppfattning är dessutom att det bästa för grannsämjan är att vara rak men samtidigt trevlig. Jag tror att det skulle vara förödande för grannsämjan om TS säger att hon inte vill bygga eller låna ut maskiner pga materialet om det resulterar i att grannarna åker och köper nytt material.

Äsch jag tror TS vill bygga åt grannen.
För hur svårt kan det vara att säga, -Nej, vi kommer inte att hjälpa er och inte heller låna ut vår maskin. Vi har inte tid och maskinen är för dyr att låna ut. Och era barn får INTE springa på vår gård.

TS - om du nu inte vill. Ställ dig framför spegeln och öva.

Ärlig och vänlig är vad jag skulle vara. Jag skulle gå till grannen och säga att det tycks ha uppstått något missförstånd eftersom barnen pratar om en gungställning. Säga att jag måste ha uttryckt mig oklart vid något tillfälle och be om ursäkt för det men samtidigt säga att jag inte driver byggfirma och varken har tid eller lust att ägna min fritid åt utomståendes byggprojekt. Förklara att ni har mer än nog med att sköta ert eget. Dessutom hade jag som en vänlig upplysning lagt till att de nog bör kolla upp om stolparna är giftbehandlade eftersom de i så fall är farliga för barnen och inte är lämpliga för det tänkta ändamålet. Angående springandet på er gård hade jag sagt att barnen är välkomna då och då i vuxet sällskap, men ni kan inte ta ansvar för deras säkerhet bland hästar och tunga maskiner. Förklara att det inte är något personligt, även om det delvis är det, och att ni helt enkelt är oroliga för att något ska hända. Så länge ni är vänliga tror jag knappast att detta leder till någon grannfejd.

Det finns knappast några telefonstolpar som inte är impregnerade med kreosot arsenik od.
PL

Jo det finns det. Jag är i miljöbranschen på myndighetssidan och brukar kräva provtagning. Det finns både med kreosot och utan och det går absolut inte alltid att se på dem och utifrån det avgöra.

Masse har tydligen liknande grannar, klart du skulle fyllt deras pool, snåljåp ;)

Masse har bla en mindre sjö på sina marker, där det bor grodor och där det står hägrar och gojsar och bajsar. En del alger finns där säkert också.

Så visst finns det vatten att fylla pooler med... MASSOR!

:p

Senast ändrad:

Ja, man undrar! (Det här är definitivt en sån tråd som jag kommer nämna i framtida "Trådar ni minns"-trådar ...)

Okej jag googlade då jag har för mej att det INTE är förbjudet att använda gamla telefonstolp. Och det hade jag rätt i enligt denna sida http://www.kemi.se/Content/In-focus/Creosote/

MEN sen fanns det naturligtvis undantag och de gällde ju visst i lekparker så DÄR är det förbjudet med gamla telefonstolp (kan va bra för TS att veta om de nu är äldre telefonstolp)

Dvs INTE FÖRBJUDET ! Om inte nedan gäller

Jag skulle räkna ett av undantaget som tillämpbart i detta fall dvs det är förbjudet i detta fallet. Men det du citerade längst ner gäller bara kreosot, inte CCA, då är det strängare.

Jag har alltså inga problem med att be folk fara åt helvete som Luff tror men jag känner att man bör ha en hyfsad relation med sina grannar. Däremot är jag rädd att sambon, när han kommer hem, inte kan vara lika hård. Då blir det ju jag som är "den elaka".

Dock är jag trött på ohyfsat beteende, grus i brevlådan, tjat om att få leka med shettisen osv.

Droppen kom häromdagen när en av ungarna kom släpandes med en kompis och frågade om de fick plocka mina smultron för de var inte mogna hemma hos dem själva
-Nej, jag vill ha dem själv sa jag. Strax efteråt tittade jag ut genom fönstret och naturligtvis sitter dom i mitt lilla smultronland och glufsar i sig. Då tog jag äntligen fram min trista, arga röst och bad dem fara och flyga och att de ALDRIG FÅR SÄTTA SIN FOT PÅ VÅR GÅRD IGEN!!!

Sen dess har det varit tyst. :)

Det är så makalöst fräckt, att först fråga om lov och sedan strunta i svaret.

Och verkligt tråkig stil av föräldrarna att inte ha bättre koll på ungarna. Föräldrarna verkar ju inte ett dugg rädda om grannrelationen, och det går faktiskt inte att enbart från en sida vårda en relation. Det måste bägge sidor göra för att det ska bli något resultat.

Jag tror att det enda sättet att få rätsida på det är att dra tydliga gränser, markera dem (vänligt men mycket bestämt) och hålla fast vid dem. Sambon får helt enkelt "skylla" på dig om han har svårt att själv stå för det ni har beslutat.

Hejja Lurv. Jag var lite vass med avsikt så du skulle tänka över om du faktiskt tänkte ta striden eller ej. Det bästa som finns i barns värld är vuxna som vågar sätta regler så BRA RUTET.

Grannsämja är svårt. Ni är relativt nya på platsen? Har man en besvärlig granne kan det faktiskt vara bra att höra sig för hos övriga grannar. Man kan göra det så enkelt för sig som att gå och fråga om dessa grannar eventuellt har möjlighet att hjälpa era grannar för att det verkar blivit ett missförstånd mellan er emellan, och att du tänkte att du kanske kunde hänvisa dem vidare till någon annan som har möjlighet. Fördelen med detta är i så fall antingen att 1) du får reda på att grannarna är ökända, och det är mer riskfritt att sätta ned foten ordentligt 2) du lyckas få tag på någon som kan hjälpa istället. I bästa fall både 1 och 2! :up:

Alternativet är att för det första; prata ihop dig med sambon. Är han av annan åsikt än dig eller helt enkelt kommer mesa ur så kanske han helt enkelt kan utföra arbetena? Han är ju en vuxen människa, och så länge han inte involverar dig i sina planer utan att fråga så är väl ingen skada skedd? Om han nu tycker samma som dig men helst vill att du ska prata för honom också så får väl han se till att hänvisa till dig när någon frågar honom.

Du ska inte utföra något jobb åt grannen om du inte vill det. Inte bara för att du inte har lust utan för att om du gör det kommer du få tio nya krav på saker de anser att du bör utföra så som god granne. Dike ska grävas, trädgårdsland plöjas, lyfta upp en målare för att måla vindskivor, klippa gräs och fodra kaniner under deras semester... Om man får en vänlig förfrågan gör man troligen många av dem om man inte känner att man blir utnyttjad, men nu är det ju ett annat läge.

Gå över och säg som det är. Ni önskar till att starta med att bli tillfrågade innan några löften ovanför era huvuden görs - ni har andra planer för sommaren, inte minst att varva ned, och har därför inte möjlighet att hjälpa dem. Tipsa dem om att gå till någon annan bonde i närheten (nämn nån granne) och fråga. Troligen har de redan satt sin sista potatis även där.

Förklara att ni inte lånar ut några maskiner eftersom ni är rädda om dem, att de var mycket dyra i inköp. Ni känner dem ju inte ens än vad det verkar... Jag känner förmodligen inte ens någon bonde som lånar ut sina moderna maskiner i första taget ens till någon annan bonde, det är en ynnest man måste förtjäna och/eller avtala om! Så varför skulle ni som privatpersoner som troligen inte har samma avtal för maskinunderhåll göra det? Eller ta en hutlös hyrpeng, kräv att de tecknar försäkring med förklaringen att ni inte har råd att laga om något olyckligtvis skulle gå sönder. Och tipsa om att de är billigare på maskinuthyrningen.

Om du känner att du vill ta tag i ungarna på ett myndigt sätt så är det olaga intrång att barnen befinner sig på din gård, tomt eller hus och kan beläggas med böter. Gäller för övrigt även om du sagt att det är ok att de kommer och kollar på [vad det nu kan vara] men sen säger till dem att gå hem och de inte lyssnar. Det brukar dock vara ett bra sätt att få frostiga relationer.

För övrigt tycker jag att du ska säga ifrån när barnen (nästan) klipper sönder saker eller dricker mjölk ur kaffekannan. I ditt hus är det dina regler som gäller.

Moiran: många kloka ord och jag har tänkt flera av dina tankar redan och hänvisat till den bonde som de hyr lite mark av. Den bondens gård ligger bakom granne, så nära och bra. Men, konstigt nog, blev svaret att de inte känner bonden trots att de hyrt marken där i snart 10 år!!! De verkar alltså vara rökta där av någon anledning.

Luff, du har rätt, barn behöver gränser, men är inte säker att föräldrarna gillar det...

Lovise: helt rätt, en relation byggs inte bara från en sida. Redan när vi skrev på pappren på gården, den kostar ändå några miljoner, så hade grannarna inte tagit bort sin skit ur vår maskinhall. De trodde liksom att det skulle fortsätta som det varit, att vi ärvt vår gårds tidigare ägares åtaganden. Så det första intrycket var inte bra, grannarna fick naturligtvis omedelbart ta ut sina gamla sketna sänggavlar och annan bråte. Inte fasiken vill jag ha dem springandes där. Jag tror även att tidigare ägare var alldeles för snälla och hjälpsamma och de hade en enorm maskinpark.

Jag blev tex påhoppad av en annan ilsken granngubbe om att jag borde fixa vår väg eftersom vi har köpt en traktor :banghead: vad tusan, grus kostar ju flera tusen. Det slutade med att gubbens 75-åriga fru kom och bad om ursäkt för sin mans beteende. Jävla dagisnivå sa jag till henne. PUH.

Den elaka

Nej, de är bara ouppfostrade barn. Inget annat. Tycker jag.

:bow::bow:

Det verkar som folk missar att det är små människor och inte ngn unik art.

Det är inte barnens fel att föräldrarna inte gör sitt jobb.

Gällande gungan, säg att ni inte har tid och att ni inte heller vill ha ansvaret för ett sånt bygge.

Vi har superbra grannar, vi hjälper varandra och är det saker som putsning av beten etc så betalar vi för det. Vi har inte maskiner och så mycket sådan kunskap men vi försöker genom att hjälpa till ex med att kolla till korna ngn gång, eller som nu senast så har jag gett kvällshö och morgonhö till de lilla gänget som står kvar inne när grannen velat vara kvar inne i stan ngn kväll.

Senast ändrad:

Jag blev tex påhoppad av en annan ilsken granngubbe om att jag borde fixa vår väg eftersom vi har köpt en traktor :banghead: vad tusan, grus kostar ju flera tusen. Det slutade med att gubbens 75-åriga fru kom och bad om ursäkt för sin mans beteende. Jävla dagisnivå sa jag till henne. PUH.

Den elaka

Jag har följ tråden, för det är spännande att se hur olika man ser på grannrelationer. Jag förstår att det inte är roligt att grannarna förutsätter att ni skall hjälpa till med gungan, men jag gissar på att det blivit något missförstånd mellan föräldrarna och barnen, att barnen uppfattat att ni lovat hjälpa till, men att föräldrarna bara sagt att de skulle fråga er.

Själv hjälper jag gärna grannarna om det är möjligt - jag kanske behöver hjälp själv någon dag? Bor på landet så det är inte så många grannar.

Vad gäller att fixa vägen - sa granngubben att ni skulle betala också? Om det är en gemensam väg så måste väl alla hjälpa till? Om ni har traktor men ingen annan - då kanske ni kan bistå med det och de övriga dela på kostnaden för grusen samt hjälpa till?

Själv hjälper jag gärna grannarna om det är möjligt - jag kanske behöver hjälp själv någon dag? Bor på landet så det är inte så många grannar.

Bor också i glesbygden. Jag hjälper grannarna när de vill ha hjälp och FÅR hjälp av grannar när jag behöver hjälp. Ibland med pengar emellan, ibland bara allmän gemenskap med ev. självkostnader och i vissa fall tjänster/gentjänster. Men sen har jag också kanongrannar liksom att även andra i bygden ställer upp för varandra även om vi inte råkar bo på grannfastigheterna.

Jag skulle däremot väldigt ogärna hjälpa någon som beter sig illa mot mig om det inte handlar om någon typ av krissituation. Jag är inte större människa än så, och därtill långsint.

Man kan ju även råka ut för grannar som inte har några kompisgrannar i trakten (längre...). Såna som liksom pajat alla sina grannrelationer genom att bete sig illa. Som nyinflyttad är man ofta av naturliga skäl en magnet för denna typ av familjer. Där måste man kunna sätta ned en fot.

Här på landet kan det tyvärr även hända att det räcker med att vara annorlunda eller att vara första generationen i bygden och inte vara tillräckligt utåtriktade eller ha föräldrar som inte är "godkända"... :meh: Tillhör man dessa grupper har man lite förtroendekapital att bygga innan man fullt får vara med i gemenskapen. Tråkigt men sant.

Jag tycker också att man ska hjälpa varandra på landet men just den här relationen är inte ok. När vi precis flyttat in visade det sig att de bara släppte ut sina två stora hanhundar utan koll. De sprang givetvis runt vårt hus och pissade. Flera gånger om dagen! Dessutom stressande för min egen hund.

Jag fick säga till flera gånger innan det hände något. De tyckte att JAG skulle jaga iväg deras hundar :banghead: Sista gången tröt tålamodet då hundarna morgonpinkade i trädgården. Jag stormade dit kl sju i morgonrocken och sa att det fick fan ta mig vara NOG! Absolut inte kul att få plantor, kläder och möbler nerpinkade.

Det ska inte behövas att jag säger till flera gånger om en sådan sak.

Jobbig situation efter vad det verkar.

Jag är relativt ny på en liten gård på landet. Har några grannar. En som hade fått ha mitt uthus som förråd för förra ägaren. Jag bad honom vänligt att tömma uthuset eftersom jag själv skulle förvara foder där, men föreslog att vi skulle fortsätta med att han får ta ström av mig till sina beteshagar mot att han fortsätter att ploga min uppfartsväg och gårdsplan vid behov vintertid. Han tar ström men har inte behövt ploga så mycket pga ganska lite snöfall.

En annan granne blev tillfrågad, efter att vi stiftat en ytlig bekantskap, om han kunde tänka sig att hyra ut en traktor när jag behövde dra en skylift i dålig terrräng. Han lånade gladeligen ut den gratis med orden "jag kan inte hjälpa till för jag är inte hemma men din pappa vet ju var den står så det är bara ni hämtar den".

Ytterligare en annan granne är lycklig över att få hästgödsel blandat med torv, och ställer därför ett lastbilsflak här som jag mockar i, och har erbjudit sig att gratis skava av matjorden på en markbit och mocka ligghallen maskinellt, mot att få materialet som blir.

Alla vinner, på något sätt.

En granne har "tappat" sina hundar hit och jag har råkat tappa en av mina hundar dit. Ingen som skäller efter varandra eftersom vi inser att vi alla kan göra samma miss.

En granne lånar ut sin mark till bete åt mina hästar. Jag har uppenbarligen nytta av det. Grannen är nöjd för marken hålls öppen och slyar inte igen. Till gemensam belåtenhet, alltså.

En annan granne har nekat till min fråga om att hyra deras mark för bete under sommaren, bara att acceptera. När den grannen frågade om de fick köpa lite sand av mig (har ett fint sandtag) till sonens sandlåda så fick de självklart sanden gratis. Å andra sidan har de hjälpt mig att sladda ridbanan så även där vinner liksom båda parter. Det är ett tagande och ett givande från alla håll.

Trevlig stämning bland grannarna här, med andra ord.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 143
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 619
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 606
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka