Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Då har du en liten annorlunda kalibrering av ditt ordförråd. "Otäcka kräk" är för mig t ex. Mengele, Dutroux, Hellekant eller varför inte Brievik.
Inte mer eller mindre uppfostrade ungar.

För sådana som dem har jag betydligt värre ord i mitt förråd :-)

Jag funderar lite: Har ni nåt slags byggföretag eller liknande så grannarna helt enkelt tänker sig att anlita er för gungbygget? Mot vedertagen ersättning?

Det är det enda jag kan tänka mig. Annars är det hela så absurt att man baxnar. Ni får nog ta ett allvarligt samtal med dem, snarast!

Är det? Vad jag förstått så har TS bara hört barnens tjat?
Det kan ju finnas en verklig enkel förklaring. Som att grannen sagt att "Nu kan vi inte göra klart utan hjälp av en maskin som grannen har". Sen har barnen tolkat det vidare. Eller att de nämnt att de ska fråga grannen. Ja, det finns många olika varianter. Enklast är ju att fråga föräldrarna direkt och påpeka att barnens tjat är enerverande.

Jamenvisst! Nåt sånt kan det också vara, det hela låter så obegripligt annars.

Vad säger man?
Man säger som det är.

"Jag har ingen aning om er gunga. Era föräldrar har inte sagt ett ljud om det till mig så jag vet faktiskt inte. Men spring hem till er nu för jag har massor att göra idag och har inte tid att umgås eller hålla koll på er."

När sedan kommentaren kommer att de inte är i vägen eller vad det nu är, så är man tydlig med att "nä, ni är kanske inte i vägen, men jag vill vara ifred nu så nu får ni gå någon annanstans."

Och det säger mej ingenting ... Kan du förtydliga det tack ?
Det är miljölagstiftning. Man får inte använda byggmateriel som innehåller giftiga ämnen eller kemikalier.

Eftersom kresot är förbjudet att använda, får du heller inte använda tex gamla telestolpar som är "målade" med kresot, eftersom de är miljö- och hälsofarliga. Speciellt till barn är det ju extra illa att bygga med kresotindränkta byggmaterial.

Själv hade jag gärna sett till att ha en grannfejd med såna grannar, för då slipper ni nog dom helt och hållet.

Jag tycker det verkar som om föräldrarna är lika gränslösa som barnen.
Jag tror att ni måste vara otroligt tydliga med ordet NEJ.

Helt korrekt. Men ingenstans framgår att det är gamla kreosotstolpar som ska användas. Det är inte alla som är impregnerade med det :)

Själv hade jag gärna sett till att ha en grannfejd med såna grannar, för då slipper ni nog dom helt och hållet.

Jag tycker det verkar som om föräldrarna är lika gränslösa som barnen.
Jag tror att ni måste vara otroligt tydliga med ordet NEJ.

Jag förstår vad du menar men skulle nog nöja mig med att inte fejda så mycket. Bara vara tydlig med vad jag tycker och anser om deras beteenden. Sedan kan reaktionen bli en massa olika, om TS beskrivning av familjen stämmer, förmodligen aggressiv eller avståndstagande. Och det senaste är väl det man vill åt.

MEN, jag upphöra aldrig att förvånas över människor. Det kan också vara så att de tar kritiken på rätt sätt, inser att de betett sig illa och vill reparera det och ändra förhållandet grannar emellan. Och då är ju det också bra - i vilket fall bör man vara övertydlig.

Otäcka kräk har väl inte med ålder att göra? För mig kan en störande människa som glatt inkräktar på mitt privatliv gång på gång vara ett otäckt kräk. Oavsett ålder på kräket.

TS
Vilka horribla grannar du fått! :wtf:

Du fick din källa. Förtydligande: REACH är en del av EU's kemikalielagstiftning, eller ja den största. De flesta äldre stolpar är impregnerade med kreosot eller CCA och de får inte användas hur som helst. Det är väl mer ett sidospår, men det kan ju vara bra att informera grannen om det ifall de inte vet om det.

Om det nu är kreosotstolpar så skulle jag heller inte vara intresserad av att ha dom i en tomtgräns. Många som byggt trädgårdsland med dessa stolpar har fått ta bort dom då frukt o grönsaksodlingar tar upp giftet.

Och jag som trodde jag hade jobbiga grannar som lämnar hästskit åtskilliga gånger på vår enskilda väg och som inte förstår begreppet "tjänster och gentjänster" och låter sina svarta hundar springa lösa utan reflexer trots vintermörker och bajsa på sina grannars gräsmattor... Tänk vad härliga grannar kan vara! :laugh:

Av någon anledning måste ju dina grannar anse sig fått klartecken på att ni ska färdigställa gungan... :confused:
Håller helt och hållet med HeleneK i det här fallet. Det handlar ju uppenbarligen om något missförstånd så masa dig och maken över till grannarna och förklara för dem att ni inte tänker hjälpa dem med gungan på något vis. Även en idiot (om de nu skulle vara sådana) brukar förstå vad ordet "NEJ" betyder. ;)

Eller, tala om att ni kan hjälpa dem och att det kostar MYCKET!!!!:D

Ja? Och ts undrade vad man skulle gjort.
Hade jag haft ungar springandes hos mig trots tillsägelser då hade jag tyckt de var otäcka kräk, om de inte vore utvecklingsstörda och inte kunde rå för det.
Trevliga väluppfostrade ungar har jag inga problem med, dem köper jag både majblommor och jultidningar av.

:D både majblommor och jultidningar! Ser man på! ;)

Då har du en liten annorlunda kalibrering av ditt ordförråd. "Otäcka kräk" är för mig t ex. Mengele, Dutroux, Hellekant eller varför inte Brievik.
Inte mer eller mindre uppfostrade ungar.

? Jag kallar hästen för otäcka kräk :p

De du nämner kallar jag helt andra saker

Okej jag googlade då jag har för mej att det INTE är förbjudet att använda gamla telefonstolp. Och det hade jag rätt i enligt denna sida http://www.kemi.se/Content/In-focus/Creosote/

MEN sen fanns det naturligtvis undantag och de gällde ju visst i lekparker så DÄR är det förbjudet med gamla telefonstolp (kan va bra för TS att veta om de nu är äldre telefonstolp)

Idag får kreosot bara användas av yrkesmän med utbildning. För att kreosotimpregnerat trä ska få saluföras på andrahandsmarknaden och återanvändas av privatpersoner krävs att träet impregnerats före den 31 december 2002.

Dvs INTE FÖRBJUDET ! Om inte nedan gäller

Kreosotimpregnerat trä (oavsett tidpunkt för behandling) får inte användas
inuti byggnader, oavsett ändamål
i leksaker
på lekplatser
i parker, trädgårdar och anläggningar för friluftsliv där det finns risk för ofta förekommande hudkontakt
vid tillverkning av trädgårdsmöbler såsom picknickbord
vid tillverkning, användning och eventuell återbehandling av
- behållare avsedda för odling
- förpackningar som kan komma i kontakt med råvaror, halvfabrikat eller färdiga produkter som är avsedda att konsumeras av människor eller djur
- andra material som kan förorena de varor som anges ovan.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 144
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 619
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 612
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka