Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Men definitivt förbjudet för ändamålet i tråden. Skulle jag tolka det som.

Jag också, men å andra sidan vet vi inte vad det är för stolp egentligen.

Nej det är sant men om det nu är sådana med kreosot eller CCA.

Om man bygger en gunga hemma så är det nog tillåtet men knappast lämpligt.
PL

Från ursprungsinläggets första rad: "tänker bygga en jättegunga av gamla telefonstolpar"
Jag skulle med denna information utgå från att det var kreosotbehandlade stolpar, för möjligheten att råka på gamla telefonstolpar som av någon anledning inte är behandlade på detta viset är i princip lika med noll. Jag kan tänka mig nyare stolpar, men då används dessa till det de är tänkta för, och har inte ännu hamnat hos vanligt folk och i deras trädgårdar.

Bor man på landet , behöver få göromål göras på en gång. Visst en sanning med modifikation absolut... men i detta fall....

Säg till ungarna att "nästa år har jag tid" .... nästa år säger du "ja det är nog lite ont om tid, det blir nog nästa år.... eller oxå säger du till ungarna direkt ja om 5 år har jag kanske tid, ni får prata med mig då....

Det är ju faktiskt ren sanning... ni har inte tid.

Är ungarna jobbiga på gårdsplan säg till dem att gå hem.

Om man bygger en gunga hemma så är det nog tillåtet men knappast lämpligt.
PL
Nej, grannarna får bygga själva och privat, även om det är ytterst korkat med tanke på att barn ska leka där.
Men TS får yrkesmässigt absolut inte befatta sig med stolparna.

Så mitt förslag är att göra så här:
Gå över till grannen, och säg att barnen pratar ju om de här stolparna som ska bli gungor, men det är ju gamla telefonstolpar och de är ju fulla av kreosot, ett gift man använde förr i tiden. Det är ju olämpligt att ha i trädgårdar, och framför allt att ha där barn leker. Men privat får man ju göra som man vill. Men för vår del funkar det inte, eftersom det är förbjudet enligt miljölagen att bygga en gungställning för vilket företag som helst, och så då även för vårt. Så hur vi än gör så kan varken vi eller företagets maskiner hjälpa till. Ledsen. :0(
Och det är ju egentligen för barnens bästa, hörru.

Det skulle jag aldrig göra. Då har TS lagt problemet på nivån material och om då grannen skaffar nytt material så sitter TS verkligen i skiten genom att indirekt ha lovat att göra jobbet. Varför skylla på någon petitess? Varför inte bara säga till grannen att man inte har tid/lust?

Från ursprungsinläggets första rad: "tänker bygga en jättegunga av gamla telefonstolpar"
Jag skulle med denna information utgå från att det var kreosotbehandlade stolpar, för möjligheten att råka på gamla telefonstolpar som av någon anledning inte är behandlade på detta viset är i princip lika med noll. Jag kan tänka mig nyare stolpar, men då används dessa till det de är tänkta för, och har inte ännu hamnat hos vanligt folk och i deras trädgårdar.

?

Elstolpar är kreosotbehandlade. Men gamla telestolpar är väl oftast gröna (av metall)?
Kreosot är svartklibbigt och luktar. Telefonstolpar är oftast oklibbiga.

Jag har en trapp och en altan på kreosotstolp. Ingen hit i varmt väder. De stinker verkligen kreosot.

?
Elstolpar är kreosotbehandlade. Men gamla telestolpar är väl oftast gröna (av metall)?
Kreosot är svartklibbigt och luktar. Telefonstolpar är oftast oklibbiga.
Ja, kreosot är ett destillat av stenkolstjära, så det är ingen hit alls, om man har känslig näsa.

Det gröna du tänker på är en alternativ metod av hur man motverkade röta i trä, med krom, koppar och arsenik inblandat i just kreosotolja, och sedan pressat in i träet under tryck - sk tryckimpregnerat (absolut inte det vi idag köper som just "tryckimpregnerat" på Bauhaus).
Det här började man med på 60-talet, och är ungefär lika förbjudet idag som "rena" kreosotstolpar. Båda typerna måste t.ex destrueras som "farligt avfall".

Elstolpar eller telestolpar behandlades på båda sätten, trärötan brydde ju sig inte om om det gick svagström (teletrafik) eller starkström i trådarna.

Det skulle jag aldrig göra. Då har TS lagt problemet på nivån material och om då grannen skaffar nytt material så sitter TS verkligen i skiten genom att indirekt ha lovat att göra jobbet. Varför skylla på någon petitess? Varför inte bara säga till grannen att man inte har tid/lust?
Man kan vara väldigt rak, och man kan linda in saker - mycket beroende på vad man vill ha för relation med grannarna i framtiden.

och blir relationen bättre av att TS skyller på materialet och att grannen då skaffar nytt material. Vad gör då TS i den situationen? Säger "trist för dig jag tänker inte göra det ändå"? Om man nu ska ljuga så får man väl ändå göra det på ett vettigt sätt som inte kan slå tillbaka. Jag tror fortfarande på att det är bättre att vara ärlig. Om man nu vill linda in det så kan man väl snarare säga något om att det visst uppstått ett missförstånd.
Realtionen verkar för övrigt inte vara så mycket att bygga på. Grannen lägger på TS ett jobb utan att tala med TS varför måste då TS jamsa med? Realtionen har helt klart en större chans att bli något att ha om TS står upp för sig själv som individ och inte tillåter grannen att använda henne som dörrmatta. Om man tillåter folk att trampa på en så kommer de fortsätta med det.

Exakt vad är rent ljug?

Det är ju ljug att säga att skälet att TS inte vill bygga gunga åt grannarna skulle vara att materialet är förbjudet att använda. TS vill inte bygga gunga åt grannarna oavsett vilket material de än använder.

Det är ju ljug att säga att skälet att TS inte vill bygga gunga åt grannarna skulle vara att materialet är förbjudet att använda. TS vill inte bygga gunga åt grannarna oavsett vilket material de än använder.
Eftersom det sannolikt är olagligt att bygga gungorna, så borde det väl vara ett av många skäl till att TS inte vill bygga. Är det någon som skulle vilja bygga något olagligt? I så fall, varför?

KL

Jag är väldigt nyfiken på om TS har pratat med sina grannar :p

Fast då är det väl bättre att helt sonika säga nej??

Sen kan man visserligen påtala det olämpliga i att bygga med de stolpen, men det är ju inte av den anledningen TS inte vill göra det.

Eftersom det sannolikt är olagligt att bygga gungorna, så borde det väl vara ett av många skäl till att TS inte vill bygga. Är det någon som skulle vilja bygga något olagligt? I så fall, varför?

Och som någon sa, kommer man med det svepskälet så kanske man nästa dag står med annat material införskaffat för att man lovat att hjälpa till, vilket man indirekt gör om man nekar på grund av materialet.

TS vill inte bygga helt oberoende av materialet, varför då säga ett halvt ja?

Fast problemet är att om man konkretiserar problemet och ger en enda anledning till att inte bygga, när huvudanledningen egentligen är en helt annan, riskerar man att den saken löses och sedan får man ta på sig dumstruten när man avslöjar sin egentliga anledning till att inte göra det.

Ärlighet varar längst helt enkelt. Dessutom blir det ju uppenbart att grannarna måste lägga fram ett ev. projekt 2 på ett annat sätt om TS ska kunna tänka sig att hjälpa till - betalning, maskinhyra, vettig tidplan osv.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 143
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 619
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 606
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka