Ger folk i förhållande upp för lätt?

Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Fast handen på hjärtat, varför jobbade inte du hårdare på att få förhållandet med dotterns far att fungera, om det nu är så enkelt som att bara jobba hårdare?

För övrigt, vem går in i ett förhållande utan att tro att det är med den rätta? Vem flyttar ihop för en begränsad tid? Vi har ett par exempel med långa trådar där förhållanden tagit slut, vem är ni att påstå att folk ger upp för lätt? :meh:

Förlåt för att jag frågar, men läste du överhuvudtaget mitt senaste inlägg? Dömer jag någon för att jag ens vädrar frågan? Jag har inte ens en tydlig åsikt i frågan, det skrev jag också och jag skrev att jag inte tycker att någon av er i tråden har fel.

Vad är ditt problem då?

Jag har hela tiden pratar att det är självklart att man kan ha dåliga förhållande och att man inte ska vara ihop då. Det är väl en självklarhet?1

Nu vet jag inte om du ens är intresserad, du ville nog bara använda det mot mig, men:

Det jag och dotterns pappa hade var inget jag så här efter vill kalla förhållande. Jag tror att vem som helst, som läste det jag skrev här om både honom och om min mans död, faktiskt räknade ut att det inte var kärlek utan någon form av ersättare i min sorg. Jag gick alltså in i "förhållandet" i tron att jag var kär och han var inte sen att nappa och inse att han nu hade någon som han kunde leva på som en parasit. Jag har väl berättat att han är honomsexuell och nätdejtade i hemlighet? Han tryckte ner mig fullständigt psykiskt, jag fick inte ha de vännerna jag hade för de dög inte.
Han tog stryptag på mig för att jag skämtade. Han spolade min ena son i iskallt vatten en morgon när grabben som 2 åring hade kissat på sig. Han lämnade dottern på skötbordet så hon trillade ner en gång. Han hotade att slänga ut henne genom fönstret om jag så mycket som lät min familj titta på henne. Han hotade med att om hon inte fick heta det HAN ville skulle han inte ta hand om henne, och ja hon bär ett namn jag inte ens gillar. Han var snål och mjölkersättning var dyrt så han tog mindre pulver och mer vatten och gav henne mindre mat än vad hon ville ha så hon skrek alltid när hon var där. Han hotade med att ta henne ifrån mig om jag inte gjorde som han ville. Jag lät honom ha henne varannan dag från hon var nyfödd och några veckor fram för att han inte skulle bråka. Jag tjatade som en gnu sedan resten av tiden när han skulle ha henne 3 gånger i veckan några timmar och när jag var där och skulle lämna så kunde han ringa och avboka.

Dottern har inte sett sin far på många många år av sina 7 år i livet. Hon vet inte vem han är. Men vet du, han bor granne med dotterns skola. Vi ser honom ibland, hon känner inte igen honom. Men jag gör ju.
När hon var ett halvår slutade jag tjata.

Han ÄR en psykopat.
Så jodå, jag försökte. Och ännu mer än så.

Men jag skrev också att man självklart inte ska vara kvar i ett dåligt förhållande, så ditt svar var bara onödigt egentligen. För det går att läsa i mina inlägg vad jag skrev.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Jag påstår inte att alla ger upp för lätt eller att man måste vara ihop med samma hela livet.
Men om man tror att lösningen på alla problem är att byta ut honom mot en ny, ja då kan verkligheten bli tuff.
Är det någon i tråden, förutom du, enya och nån till som påstår att "vi" tror att lösningen på alla problem är att dumpa och hitta någon ny? :confused:

Sist jag kollade så är jag vuxen, har jobb och ett eget liv, jag tror inte att ett förhållande ska "fixa" mitt liv eller att jag och prince Charming på sin vita springare ska leva tillsammans i luftslott på ett rosa, fluffigt moln. Enligt mig är man allt väldigt naiv om man tror att förälskelsen varar livet ut utan en grå vardag och nej, jag har aldrig varit svag för Barbara Cartland m fl. :yuck:

Att påstå att folk ger upp för lätt tycker jag är stigmatiserande, att peka finger åt de där förhållandet spricker av en eller annan anledning, att slå sig själv för bröstet och tala om för andra att om de bara kämpat mer så hade det aldrig funnits några spruckna förhållanden, inga barn med splittrade hem och inga brustna hjärtan. :crazy:
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Ursäkta att jag inte har ditt livs historia i färskt minne, även om jag kommer ihåg en hel del detaljer från både honom och din man och nej, jag tror inte att han är homosexuell utan möjligen bisexuell med sadistiska tendenser. Jag är inte ute efter att solka ditt minne av din man eller slänga skit på ditt förhållande med din dotters far, men jag tycker det är väl enkelt att sitta och säga att folk ger upp för lätt och tror att det bara är att dumpa och hitta någon ny.

Du om någon borde ju veta hur ett dåligt förhållande är, oavsett vad du kallar det du hade, för visst var det ett förhållande även om det inte var baserat på respekt och kärlek och att han har noll och intet intresse för sin avkomma. :meh:
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Ursäkta att jag inte har ditt livs historia i färskt minne, även om jag kommer ihåg en hel del detaljer från både honom och din man och nej, jag tror inte att han är homosexuell utan möjligen bisexuell med sadistiska tendenser. Jag är inte ute efter att solka ditt minne av din man eller slänga skit på ditt förhållande med din dotters far, men jag tycker det är väl enkelt att sitta och säga att folk ger upp för lätt och tror att det bara är att dumpa och hitta någon ny.

Du om någon borde ju veta hur ett dåligt förhållande är, oavsett vad du kallar det du hade, för visst var det ett förhållande även om det inte var baserat på respekt och kärlek och att han har noll och intet intresse för sin avkomma. :meh:

JAG har inte dömt en enda person. Det är din mycket felaktiga tolkning.

Och jo, han ÄR homosexuell, det är hans egna ord och egna tankar.

Jag har inte skrivit att det bara är att dumpa och skaffa ny, det är bara din egen tolkning.

Jag skulle uppskatta om du läser det jag skriver och inte hittar på.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Jag skulle nog säga tvärtom, efter att jag själv just kommit ur ett dåligt förhållande där vi varken kommunicerade med varandra eller hade gemensamma intressen på slutet. Jag önskar att jag hade gått tidigare men nu är det gjort i alla fall.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Fast jag känner att du verkligen inte verkar ha förstått hur någon i tråden menar... Alltså, ingen argumenterar väl för att man ska dumpa vid första sign of weakness? :confused: Alla mår vi väl dåligt till och från - det är ju sånt som händer. Jag blev sambo i september och var pga olika skäl genomdeppig hela hösten. Min sambo pysslade och fixade och tog hand om mig och var helt otroligt fantastisk. Inte för att "investera i förhållandet", inte för "att jobba på förhållandet", inte för att "man faktiskt kan bli ensam om man dumpar någon", inte för att "man ska inte förvänta sig att den andra är perfekt" utan för att han älskar mig och vill vara med mig. Även om jag i två månaders tid behöver bli ompysslad är jag fortfarande "perfekt" i hans värld - för den jag är. Däremot kan jag säga att han gladeligen får dumpa mig om han inte längre känner att han älskar mig och vill vara med mig. Om han känner att det inte är roligt längre, det ger ingenting, han känner ingenting. Och då får han gärna dumpa på - oavsett mitt mående just då.

Mitt resonemang är jäkligt enkelt: den som vill avsluta har liksom all rätt att göra det, jag skulle aldrig lägga mig något sådant. Skulle min sambo dumpa mig för att jag är deppig i en månad så är det väl jättebra, då hade det ju tagit slut för eller senare, ingen kan vara på topp jämt.

Är det någon i tråden, förutom du, enya och nån till som påstår att "vi" tror att lösningen på alla problem är att dumpa och hitta någon ny? :confused:

Sist jag kollade så är jag vuxen, har jobb och ett eget liv, jag tror inte att ett förhållande ska "fixa" mitt liv eller att jag och prince Charming på sin vita springare ska leva tillsammans i luftslott på ett rosa, fluffigt moln. Enligt mig är man allt väldigt naiv om man tror att förälskelsen varar livet ut utan en grå vardag och nej, jag har aldrig varit svag för Barbara Cartland m fl. :yuck:

Att påstå att folk ger upp för lätt tycker jag är stigmatiserande, att peka finger åt de där förhållandet spricker av en eller annan anledning, att slå sig själv för bröstet och tala om för andra att om de bara kämpat mer så hade det aldrig funnits några spruckna förhållanden, inga barn med splittrade hem och inga brustna hjärtan. :crazy:

Jamen precis! Varken jag eller min sambo "behöver" varandra eller har som utstakat mål att vårt förhållande ska vara resten av livet. Vi är med varandra för att vi älskar varandra och att v gör varandras liv rikare. Det innebär verkligen inte att vi måste vara perfekta eller att inget är krångligt ibland.
Det är klart att jag just nu skulle vilja vara med honom tills vi skrämmer tonåringar med rullatorrally.
Men vi sätter ingen prestige eller krav på att det måste vara, jag hoppas att om vi en dag inte har det vi har nu kan skiljas åt och vara vänner utan att ha hunnit såra varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Kvinnor och män är inte riktigt lika - det är inte bara kropparna som är olika.
Vad är det som är olika mer än kropparna? Går en kurs just nu och ingen i gruppen på 20 personer kunde komma på några egenskaper eller annat där olikheter kunde relateras till kvinnligt respektive manligt, vi är hälften män o hälften kvinnor.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Då hade nog samtliga i gruppen dålig fantasi. Män har tex lättare att bygga muskler, och är därmed starkare om inte en kvinna tränar grymt mkt för att ändra på det.

KL

Jag tror inte att folk ger upp för lätt, generellt. Däremot tror jag att det är rätt vanligt att man väljer en partner bara för att man är ensam, och då kanske det inte alltid blir så bra. Man kanske inte passar speciellt bra ihop egentligen, utan är ihop mer för att man är rädd för att vara ensam.


Jag tror detta beror mkt på att vi lägger väldigt stor vikt vid tvåsamheten i samhället. Jag själv har valt att vara ensam, visst skulle jag kanske kunna ha hittat "nån" och varit ihop med den i några år, men det är inget jag vill ha. Jag vill gärna ha något livslångt, även om jag aldrig skulle sätta den pressen på någon. Men det är viktigt att man verkligen tycker om personen på riktigt liksom.

Jag vet flera par som bara håller ihop för barnen. Och det tycker jag är fel, och jag tror inte att barnen mår bättre av det.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Livet är ingen räkmacka så varför skulle förhållandet vara det?
Därmed inte sagt att det är min partners fel utan tvärtom, för mig är det en fantastisk trygghet att veta att hans kärlek till mig är så stor att jag kan få ha en dålig period utan att bli lämnad. Jag måste inte vara en perfekt flickvän jämt, jag får vara askass ibland.
Men sådär tror jag att de allra flesta känner det. Jag hoppas det i alla fall. Men någonstans måste man ju dra gränsen också. Hur länge är det okej att ens partner har en dålig period? 3 veckor, 3 månader, 3 år, 30 år??

Jag tycker att det är väldigt ledsamt när människor är tillsammans trots att de egentligen inte har den relationen de vill ha. Varför ska man nöja sig med mindre? Varför ska man inte eftersträva att glida på en räkmacka hela tiden?

Jag ser inget syfte i att jobba och kämpa i ett förhållande som inte på något vis är självgående och lättjobbat. Det måste finnas en grundläggande bas av att man har det bra ihop. Sen kan givetvis saker hända som gör att man går isär ändå, men det finns så otroligt mycket roligt och positivt man kan göra med sitt liv än att kämpa för att ett förhållande ska funka.

Bättre att avsluta den relationen som inte ger någonting i ens liv och vara glad istället. Jag är mycket hellre glad och pigg än spenderar massor med tid och energi på att få ett havererat förhållande på spår. Sen är ju frågan varför man inte tog tag i det i tid....men det är kanske en helt annan fråga.

Och tittar man på statistiken så finns det ingenting som säger att småbarnsföräldrar skiljer sig mer än andra par. Det är faktiskt en ganska så jämn fördelning i både ålder och familjebildning. Däremot har man en minskad statistik över 65 år...och det beror nog mycket på att de som klarat sig så långt inte har behovet att förverkliga sig själva längre.

Sen är det så att det är inte 50% av alla par som skiljer sig. Den statistiken är sned. Det finns ett gäng som håller ihop hela livet, och så finns det de som separerar flera gånger. Och ju fler gånger du separerat ju större risk är det att man separerar en gång till.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Då hade nog samtliga i gruppen dålig fantasi. Män har tex lättare att bygga muskler, och är därmed starkare om inte en kvinna tränar grymt mkt för att ändra på.
Du läser illa ;) Skillnader utöver kropparna skrev hon. Förmåga att bygga muskler skulle jag definitivt räkna till fysiken.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Asså va fan! Jag vet inte vad det är för fel på min hjärna! Den bara ser det den vill se. I flera inlägg så har jag skrivit ett istället för en och tvärtom, och jag böjer ord som inte behöver böjas, och dessutom på fel sätt, använder plural när jag bara menar ental osv osv.

Jag blir så störd på det! Jag är ju för tusan född i sverige, och har svenska föräldrar, hur kan jag helt plötsligt bara tappa språket?! Inte bara ord utan gramatiken oxå numera verkar det som. :(

Om någon hittar min hjärna i något gatuhörn så var vänlig skicka ett PM så får ni min adress, om jag nu lyckas komma ihåg den :meh:
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

JAG har inte dömt en enda person. Det är din mycket felaktiga tolkning.

Och jo, han ÄR homosexuell, det är hans egna ord och egna tankar.

Jag har inte skrivit att det bara är att dumpa och skaffa ny, det är bara din egen tolkning.

Jag skulle uppskatta om du läser det jag skriver och inte hittar på.

Helt ärligt så tror jag inte att en man som är 100% homosexuell fixar att genomföra flera samlag med en kvinna, skit samma vad han säger.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Nu är du ute och cyklar. Du kan så klart definiera "100% homosexualitet" på det viset, om du vill. Och då har du ju förutsatt det du skulle bevisa, vilket alltid är en säker metod.

Men det har ingen koppling alls till vare sig vad homosexuella personer säger i studier, eller till vad någon som helst modern forskning och teoribildning säger på området.

Det är helt enkelt mer komplicerat.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Jag tror att vi inte tycker så olika egentligen utan bara uttrycker oss olika och har olika erfarenheter.
Jag har de som tror att livet är som Sex and the City. Mr Big ska droppa oneliners i tid och otid, man ska ha "magic moments" under en fontän i vardagen osv. Jobbet ska bara vara roligt, spännande och utmanande, vardag är FAIL!!

Och det är väl fine om man vill ha det. Jag har bara svårt med de som hela tiden skyller på nån annan, nånting annat "han var dum, jobbet var tråkigt".
 
Senast ändrad:
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Jag och min man har en uttalad ambition eller förhoppning att vara tillsammans resten av livet, men det bygger ju förstås på att relationen fortsätter att vara lika bra som hittills. Om den skulle ändras och behöva en massa vård, så skulle vi nog bägge ledsna, och vi skulle skilja oss. Så egentligen är det väl ingen större motsättning mellan att vilja vara tillsammans alltid, och vilja göra slut om det blir dåligt.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Jo, det känns som att det här blir väldigt baserat på vilka erfarenheter man har från den närmaste umgängeskretsen.

Och det är klart, där kan det vara väldigt olika.

Jag har haft lite för många "vardag är BLÄÄÄ"-kompisar, det är tröttsamt i längden. Och det är från dessa (och mina egna, under min "vardag är blä"-period) som jag baserar mina åsikter :).
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Många verkar också tro att en kris och att ta hjälp för att komma ur den betyder att det inte kan blir bra igen. Jag tror att det kan bli det. Att man kan tappa bort varandra men finna tillbaka. Att man kan tvivla men komma fram till att detta är personen man vill leva med.

Jag tror att man kan komma stärkt ur en kris.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Det där var faktiskt ett helt otroligt roligt inlägg. Och absolut inte verklighetsförankrat på något sätt.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Många verkar också tro att en kris och att ta hjälp för att komma ur den betyder att det inte kan blir bra igen. Jag tror att det kan bli det. Att man kan tappa bort varandra men finna tillbaka. Att man kan tvivla men komma fram till att detta är personen man vill leva med.

Jag tror att man kan komma stärkt ur en kris.
En kris kan ju också betyda att en person utvecklas åt ett helt annat håll... och inte vill komma tillbaka till sin partner! Men, jag tror som du, man kan komma stärkt ur en kris!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 900
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 084
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp