Ger folk i förhållande upp för lätt?

Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Personligen tycker jag det verkar väldigt besvärligt med en relation som inte går av sig själv, utan som måste vårdas. Har man jobb och barn och en massa annat som ska hinnas med, så är det en fördel om inte relationen också innebär en massa jobb.

Visst kan man ta hänsyn till varandra, men om jag gärna vill prata om allt, och min partner inte vill prata alls, så skulle jag välja någon annan hellre än att ständigt lägga band på mig att inte prata om sånt jag tycker är viktigt.

Jag menar itne att lägga bande på sig själv utan att lyssna mer! Jag tror att folk kan vara rätt dåliga på det. Och en åsikt jag faktiskt kan säga säkert är att jag anser att man på viss nivå måste vårda sitt förhållande. Inte är det självgående utan behöver smörjmedel då och då.

Lever alla ni i perfekta förhållande där ni aldrig haft bekymmer eller behövt stanna upp och fundera på nån lösning, nåt smörjmedel?
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Men hur vanligt är det att man gör slut när man har det BRA, älskar varandra och trivs tillsammans?

Det händer, människor som alltid vill vara nykär osv. Det hade hänt mig också om jag inte kämpade för att det skulle fungera. Vi omgrupperade förhållandet lite, som hade gått för snabbt för min partner, och är numera nykära igen och väldigt lyckliga, dessutom mer på samma sida än vi var tidigt i våras när saker började knaka.

Jag är glad för att jag kämpade, det är han också (har han i alla fall sagt).

Så jo, det händer.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Men hur vanligt är det att man gör slut när man har det BRA, älskar varandra och trivs tillsammans? Ingen jag känner, i alla fall. När man gör slut har man oftast inte haft det särskilt bra, kärleken har tagit slut och man trivs verkligen sådär med att leva tillsammans. Eller trivs inte alls. Då gör man slut.

Jag vill också helst ha en livslång relation, men om mitt äktenskap krävde en massa arbete för att hålla vid liv så skulle jag gå istället, och försöka hitta någon jag passade bättre ihop med. Man kan vilja ha något seriöst, och ändå göra slut om relationen blir dålig, istället för att försöka ge den konstgjord andning och förmå sig själv till att bli kär igen.

Är det en massa arbete att lyssna på sin partner? Jag pratar om förhållande innan kärleken tagit slut, när bekymmerna kommer som ju sedna antagligen gör att kärleken tar slut. Innan dess, kan man göra något då, funderar jag på.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Jo jag tror ibland (inte i alla förhållanden) är det lätt att man glömmer bort varandra, att faktiskt göra något ibland för den man älskar osv.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

-Enya, det var kloka ord! Man har en chans att vårda kärleken innan det är försent. Då växer den istället för att upplösas och försvinna.

-Statestiken säger att i 70 % av fallen är det kvinnan som först vill flytta ut och som alltså gör det. 20 % skillnad är rätt mycket. Det beror väl i några fall att dom varit ihop med våldsamma män men oftast beror det på att vi kvinnor ställer större känslomässiga krav på förhållandet. -Säger en undersökning som jag läst, jag är ingen expert... men låter rimligt. Vi kvinnor vill att mannen ska bry oss om oss på ett personligt plan. Om han efter att förälskelsen är över tycker det ändå är rätt ok bara det praktiska funkar... som att man kan resonera förnuftigt och komma överens om ekonomi och barnuppfostran - om man har barn, och ha sex då och då... men tycker romantik och att göra roliga saker ihop inte längre är viktigt så kan det ju kännas fattigt! Och om han inte längre är försiktig med orden utan kommer med gliringar då hon är uttröttad och själen oskyddad, hon kanske är lika elak men han glömmer lättare... Sånt förstör många förhållanden. Ofta så betyder ord mer för oss kvinnor än män. Vi minns länge om han sagt något vackert till oss! Minns några lappar jag fått för länge sedan med goa ord, dom finns antagligen kvar någonstans i mina gömmor än fast förhållandet är slut.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Word!!

Varför måste en relation ha målet att vara livslång för att vara värd nånting? Om två människor trivs ihop här och nu, och är bra för varandra här och nu, kan de väl få vara ihop så länge de mår bra av varandra. Att växa isär behöver inte vara farligt, det finns ju massor av människor där ute som man kan trivas med!

Jag blir så trött på det där argumentet!

Nej, det finns inte "massor av människor" att trivas med.

Jag känner hur många som helst som skilde sig men som inte lyckats hitta någon ny partner. Både kvinnor och män. I min ålder (bland de människor jag träffar) är det faktiskt betydligt vanligare att inte hitta någon ny än att faktiskt göra det.

Jag anser inte att man ska hålla ihop om det verkligen inte går. Men att göra slut för att det finns andra är en illusion. Det gamla "mister du en står dig tusen åter" är bara rent nonsens.

Lämnar man en relation måste man vara beredd att leva ensam resten av livet. Det är vad man har att välja mellan, ensam eller i en dålig relation. Kan den repareas? Men reparera den då!
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Det var inte min poäng att man ska bryta för att ge sig ut på grönare bete, utan att det är vansinne att hänga kvar i en relation som man inte trivs i för att man är rädd att vara ensam.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Nej, det är klart man inte kan veta att man kommer träffa nån ny. Man måste vara beredd på att kanske leva ensam. Men hur det nu är så är det ju faktiskt många som faktiskt träffar en ny, väldigt många har haft mer än en relation i sitt liv.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Valet mellan att leva ensam och att leva i dålig relation borde väl vara självklart?
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Är det en massa arbete att lyssna på sin partner? Jag pratar om förhållande innan kärleken tagit slut, när bekymmerna kommer som ju sedna antagligen gör att kärleken tar slut. Innan dess, kan man göra något då, funderar jag på.

Ja, om man vill. Men inte för att medvetet vårda och jobba med relayionen, utan helt enkelt för att man vill. Jag vet inte varför en kärleksrelation skulle kräva så mycket mer skötsel och arbete än en vänskapsrelation, och man hör ju sällan att folk arbetar med sina vänskapsrelationer, och sätter in specifika åtgärder för att vårda vänskapen. Fikar jag med en kompis är det ju inte i syfte att vårda vår relation i första hand, utan för att jag tycker det är roligt att träffas. Samma sak gäller umgänget med ens partner i min värld.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Men sen finns det de som VILL ha ett livslångt förhållande, som tycker det är relativt ointressant med något annat, eller med nåt man vet inte har någon framtid. Varför då slösa tid på det när man kan leta efter den partnern man VILL ha, liksom? ;)

Tror det helt enkelt finns båda sorterna, även den sorten som inte vill ha något seriöst alls. Eller något alls någonsin? Bara man är öppen mot sin partner ser jag inget problem med någotdera, men jag själv som är mer åt att jag vill hitta min one and only att dela resten av livet med skulle jag nog säga att ja, en del folk ger upp sina förhållanden för lätt.
Om det ändå är BRA, och man älskar personen, trivs tillsammans och det inte är destruktivt på något sätt tycker jag det är hemskt konstigt att kasta bort det för att man inte längre är nykär. Nykär kan man bli igen i samma person, jag upplever att det går lite i vågor. Men det kanske inte är lika "spännande" då längre? :(

Men om man mår bra och blir lycklig av förhållandet så finns det sällan skäl att göra slut.
Jag kan inte riktigt se det "oseriösa" i att göra slut om man är i dåligt förhållande?
Jag älskar min partner och visst vore det kul om vi håller ihop tills vi retar gallfeber på hemtjänsten. Men inte om förhållandet suger! Då är det 100gånger bättre om vi är lyckliga på var sitt håll.

Det är för mig oseriöst att stanna kvar i något som inte ger bägge parter mer än det tar.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Lämnar man en relation måste man vara beredd att leva ensam resten av livet. Det är vad man har att välja mellan, ensam eller i en dålig relation.

Om man gör slut för att förhållandet är dåligt, så är det väl därför man gör slut, helt enkelt. Hur livet sedan utformas och utformar sig fortsättningsvis är väl en annan fråga.

I valet mellan att ha ett dåligt förhållande och att slippa, vet jag vad jag väljer.

Jag lutar åt att folk hänger kvar för länge i dåliga förhållanden, när de borde ha gjort slut för längesen. Eller inte ens blivit ihop från början. Folk inleder förhållanden för lätt, tycker jag.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Tycker inte det är oseriöst att göra slut om man är i ett dåligt förhållande? Tycker inte nån ska stanna i ett dåligt förhållande.
Men jag upplever att många/vissa gör slut för minsta småsak eller för att blotta namnet på partnern inte får det att pirra till i magen längre. Känns naivt att tro man ska hitta ett förhållande där allt är en dans på rosor konstant och där båda är nykära för alltid, fast det kanske händer?
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Men jag upplever att många/vissa gör slut för minsta småsak eller för att blotta namnet på partnern inte får det att pirra till i magen längre.

Vem är du att avgöra vad som är en småsak för någon annan?

Jag säger skämtsamt att jag dumpade ett av mina X för att han gnällde på valpen. Det låter ju skitlöjligt, men det kanske det inte var för mig. Och självklart låg det betydligt mer bakom separationen, saker som jag kanske inte vill sprida ut och prata om med allt och alla.

Så innan man sitter och sprider tyckanden om andra vuxna och deras val så tycker jag man ska fundera över om man verkligen har hela bilden klar för sig. Och om det verkligen angår dig vad som är dealbreakers för andra.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Verkligen? Har man varit ihop i några år, delar bostad och kanske barn, så känner jag inte alls igen att man skulle göra slut fast man har det bra och älskar varandra för att man inte har pirr i magen varje dag. Snarare brukar det vara relationer som under lång tid blivit sämre, tills det slut är ingenting kvar i princip, och man flyttar isär. Inte alls för en småsak, utan för att det inte finns något kvar, i princip. Väldigt sällan ens en specifik händelse, utan tusen småsaker som har ätit upp förhållandet till slut.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Utgår från förhållanden som jag vet mycket om, dvs mina egna eller mina nära vänners före detta förhållanden. Vad gäller vad som är småsak för andra kan jag inte gå på mer än vad de säger, eller? "Jag vet att det är löjligt, det är ju ingenting egentligen, men..." och liknande fraser, jag lyssnar mest, beslut får de ta själva, men ber de om min åsikt får de den. Jag säger precis vad jag tänker "Tycker du verkligen det är värt att ge upp hela förhållandet för det? Kan ni inte försöka lösa det istället? Prata ordentligt med hen.", för det är precis de frågorna jag ställer mig själv när jag åker på strul i en relation.
Sen skiter jag fullständigt i vad resultatet blir för någon annan bara de är glada, men jag hoppas verkligen att min egen partner både tänker och pratar med mig först om det är något han är olycklig med. Det mesta går att lösa.

Samma sak om någon säger att de är i en rent ut sagt DÅLIG relation, med t.ex misshandel, så säger jag vad jag tycker och försöker stötta personen att lämna partnern som behandlar hen dåligt, om den vill det.

Anledningen till att jag så sällan svarar i liknande trådar är just för att folk tenderar missuppfatta mig helt, vilket jag tycker det känns som du har gjort nu. Jag uttrycker mig klumpigt, hoppas det blev lite klarare nu. :crazy:

Mabuse: Det är nog en stor skillnad, det tror jag. Jag är 24, och visserligen har många av mina vänner barn men långt ifrån alla, "långa" förhållanden för "oss" är typ längst 8 år såhär långt, och hör till det ovanligaste.
Barn, boende, djur och en bra tillvaro hoppas jag inte man ger upp för att pirret i magen är frånvarande ibland.
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

"Tycker du verkligen det är värt att ge upp hela förhållandet för det? Kan ni inte försöka lösa det istället?

Exakt vad är det du menar att man ger upp, då du skriver "ge upp hela förhållandet"?

Vadå "hela"? Du skriver ju samtidigt hur ung du är och hur korta förhållanden det oftast handlar om? Vad är det du menar att man ger upp?
 
Sv: Ger folk i förhållande upp för lätt?

Tycker inte det är oseriöst att göra slut om man är i ett dåligt förhållande? Tycker inte nån ska stanna i ett dåligt förhållande.
Men jag upplever att många/vissa gör slut för minsta småsak eller för att blotta namnet på partnern inte får det att pirra till i magen längre. Känns naivt att tro man ska hitta ett förhållande där allt är en dans på rosor konstant och där båda är nykära för alltid, fast det kanske händer?
Jag håller med dig! Ingen ska stanna i ett förhållande som är dåligt, där man inte mår bra.
Men samtidigt får man lite känslan av att vissa gör slut för minsta motgång i förhållandet. Och det där med att "kärleken tog slut" - OM man verkligen ändå tycker om varandra och trivs med varandra så kan det absolut vara värt att försöka hitta tillbaka till det som en gång varit! Att vänta ut dödläget innan man gör slag i saken.

Dr.Phil nämnde en gång för flera år sedan, att han träffat ett par som varit gifta i 60 år. Han frågade dem om receptet för ett så långt förhållande och svaret var "we never fell out of love at the same time"... Jag tror det kan ligga en hel del i det, att man har sina svackor då och då men att det ger sig om man bara kan ha is i magen och ge det lite tid. Och att partnern samtidigt kan vara lite lyhörd och inte "tränga sig på" om man är lite låg av någon anledning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 900
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp