Gazakriget (utbruten från Eurovision Song Contest 2024)

Det hade inte hänt om inte Hamas hade startat den här omgången av kriget. Jag skriver den här omgången eftersom kriget pågått i flera decennium. Det hade inte hänt om inte Hamas hade använt civila som levande sköldar och gömt sig bland civila. Ett land måste få försvara sig mot terrorister. M.t.p. hur judarnas historia ser ut, där vi verkligen kan tala om folkmord och förföljelse i århundraden, så kan jag förstå att de försvarar sig med allt de har nu. Jag tror att vi som inte har den bakgrunden ska vara rätt försiktiga med att uttala oss om vilken rätt vi anser de har att försvara sig och det land som enligt internationell rätt är deras.

Sen har jag svårt att tycka att nån sida gör rätt just nu. Men jag kan inte heller se vad Israel skulle kunnat göra annorlunda. De kan ju inte låta Hamas fortsätta terrorisera dem heller. Det känns som en "no win situation" tycker jag där det bara finns dåliga alternativ. Jag kan då tycka att ett dåligt alternativ som slår mot motståndaren är mindre dåligt än ett dåligt alternativ som slår mot det egna folket.
Så du tycker det är rätt att bomba sjukhus? Att beordra människor att fly till platser som man sedan bombar?

Israel är en ockupationsmakt som far rätt illa fram med människor i de områden man ockuperat. Och som inte visar mycket till vilja att skydda dem mot våld från bosättare. Om man basar över en monsterfabrik har man ingen rätt att oja sig när den producerar monster

Så du tycker det är rätt att bomba sjukhus? Att beordra människor att fly till platser som man sedan bombar?

Israel är en ockupationsmakt som far rätt illa fram med människor i de områden man ockuperat. Och som inte visar mycket till vilja att skydda dem mot våld från bosättare. Om man basar över en monsterfabrik har man ingen rätt att oja sig när den producerar monster

Israel är en nation som försvarar sig. The bad guys är Hamas och dess allierade.

Försvarar sig gör man på sin egen gräns i den sortens konflikt det handlar om och möjligen genom att bomba/skjuta ner militära mål. Inte genom att utföra krig i annans stat.
Först vill jag säga att jag håller helt och hållet med er som skriver om att Israel (och Ryssland på förekommen anledning) är en ockupationsmakt som begår krigsbrott.
Nu till det jag kom plötsligt tänka på när jag läste ditt inlägg. Ukraina har pratat om att de skulle vilja (inte gjort dock) gå in i Ryssland för att slå ut militära mål. Är inte det att utföra krig i en annan stat? Jag kan tycka att det är fortfarande att försvara sig om man slår mot militära mål i fiendens stat för att förhindra flera vapen etc komma till ens eget land.
Eller det kanske var det du menade när du skrev bomba/skjuta ner militära mål, både inom och utanför ens egen stat?

Först vill jag säga att jag håller helt och hållet med er som skriver om att Israel (och Ryssland på förekommen anledning) är en ockupationsmakt som begår krigsbrott.
Nu till det jag kom plötsligt tänka på när jag läste ditt inlägg. Ukraina har pratat om att de skulle vilja (inte gjort dock) gå in i Ryssland för att slå ut militära mål. Är inte det att utföra krig i en annan stat? Jag kan tycka att det är fortfarande att försvara sig om man slår mot militära mål i fiendens stat för att förhindra flera vapen etc komma till ens eget land.
Eller det kanske var det du menade när du skrev bomba/skjuta ner militära mål, både inom och utanför ens egen stat?
Så tänker jag, att det är legitimt att försvara sig genom att attackera militära mål i landet som attackerat en men inte civila mål.

Johnny Harris är en independent journalist och han gjorde ett reportage om detta för fyra månader sedan, kom bara inte för mig att se det förrän nu.
Tycker att det var en bra förkortad uppfräschning om konflikten hittills samt vad Netanyahu har gjort hittills och nu. Blev lite förvånad men samtidigt inte av informationen hur Netanyahu och Hamas verkar dra nytta av varandra :down:

Tyvärr inget om Netanyahus pågående(?) rättegång, jag känner till väldigt lite om det så jag hade gärna hört mera om det.

Ja, militära mål är ok som vedergällning har jag för mig, även i krigsförande makt. Aldrig civila mål.

Nu verkar gränsen nådd även för vår statsminister (förmodligen mest för att EU reagerat).
Skärmbild (145).webp

Israel är en nation som försvarar sig. The bad guys är Hamas och dess allierade.

Om Israel inte ockuperat och terroriserat under så många år så hade det inte funnits någon anledning att bilda Hamas....

För mig är det fullständigt obegripligt hur någon enda människa kan försvara den fullkomliga massaker Israel bedriver mot oskyldiga civila. Män, kvinnor, gamla, barn, friska, sjuka. Ingen barmhärtighet alls visas.

Nej. Krigsbrott mot civila är inte självförsvar.

@Sedna skrev det så bra " Inte riktigt så enkelt som att Israel vill få stopp på Hamas, Israels högerregering vill ha ett destabiliserat Palestina. Israels regering och Hamas har haft ett förhållande i symbios. Gemensamt terroriserat de Gazas befolkning för att uppfylla sina egna politiska syften. Israels regering har inte velat ha ett stabilt, enat och demokratiskt Palestina, de vill ha en utveckling som motverkar ett enat Palestina för att undkomma krav på tvåstatslösning."

Israel är en ockupationsmakt. De har inte rätt att "försvara sig" på det sätt som nu sker mot ett ockuperat folk. Ett folk som kämpar för att uppnå självbestämmande eller som är under ockupation av främmande makt har rätt till väpnat motstånd för att uppnå självbestämmande och göra sig fria från ockupationen. resolution 37/43:
Vidare förbjuder internationell rätt en ockupationsmakt att använda våld för att kväsa det ockuperade folkets kamp för självbestämmande.

Netanyahu behöver att kriget fortsätter eftersom samma minut han förklarar att Israel har segrat (dvs aldrig) så kommer han att röstas ut som statsminister och hamna inför rätta för mutbrott.

Nej. Krigsbrott mot civila är inte självförsvar.

@Sedna skrev det så bra " Inte riktigt så enkelt som att Israel vill få stopp på Hamas, Israels högerregering vill ha ett destabiliserat Palestina. Israels regering och Hamas har haft ett förhållande i symbios. Gemensamt terroriserat de Gazas befolkning för att uppfylla sina egna politiska syften. Israels regering har inte velat ha ett stabilt, enat och demokratiskt Palestina, de vill ha en utveckling som motverkar ett enat Palestina för att undkomma krav på tvåstatslösning."

Israel är en ockupationsmakt. De har inte rätt att "försvara sig" på det sätt som nu sker mot ett ockuperat folk. Ett folk som kämpar för att uppnå självbestämmande eller som är under ockupation av främmande makt har rätt till väpnat motstånd för att uppnå självbestämmande och göra sig fria från ockupationen. resolution 37/43:
Vidare förbjuder internationell rätt en ockupationsmakt att använda våld för att kväsa det ockuperade folkets kamp för självbestämmande.
Det också (utöver att försvarar man sig så gör man det inom egen gräns, annars är det anfall ;-) ) .

Kl
Det känns oerhört beklagligt att det på riktigt finns folk som sitter och stödjer det här. Jag är väl rätt säker att de åsikterna kommer ur okunskap dock. Jag var nog också israelvänlig innan jag läste internationella relationer och internationell rätt och besökte länderna.

Det finns saker Israel gör som är helt oförlåtligt, inte bara nu utan sedan många år. Det kompliceras dock av att Palestina med USAs veto aldrig blivit erkänt som riktig medlemsstat i FN och Israel aldrig erkänt sina egna gränser. Om Palestina skulle bli erkända som riktig medlemsstat hade såklart lägget sett annorlunda ut.

Men oavsett, även om man är Israelvänlig fortfarande, kan man ju inte på riktigt anse att detta är okej? Med tanke på att Hamas är stämplad som en terroristorganisation är det ju samma sak som att erkänna att Israels regering bör stämplas som den andra och vi kanske ska sluta se Israel som "Mellanösterns enda demokrati" som de som älskar Israel brukar dra till.

Det också (utöver att försvarar man sig så gör man det inom egen gräns, annars är det anfall ;-) ) .

Kl
Det känns oerhört beklagligt att det på riktigt finns folk som sitter och stödjer det här. Jag är väl rätt säker att de åsikterna kommer ur okunskap dock. Jag var nog också israelvänlig innan jag läste internationella relationer och internationell rätt och besökte länderna.

Det finns saker Israel gör som är helt oförlåtligt, inte bara nu utan sedan många år. Det kompliceras dock av att Palestina med USAs veto aldrig blivit erkänt som riktig medlemsstat i FN och Israel aldrig erkänt sina egna gränser. Om Palestina skulle bli erkända som riktig medlemsstat hade såklart lägget sett annorlunda ut.

Men oavsett, även om man är Israelvänlig fortfarande, kan man ju inte på riktigt anse att detta är okej? Med tanke på att Hamas är stämplad som en terroristorganisation är det ju samma sak som att erkänna att Israels regering bör stämplas som den andra och vi kanske ska sluta se Israel som "Mellanösterns enda demokrati" som de som älskar Israel brukar dra till.
När man rättfärdigar det Israel gör när det gått såhär långt, med så väldokumenterade krigsbrott med mera, så är det inte bara okunskap . Det måste även vara bristande medmänsklighet, annars är det obegripligt.

Historien är full av exempel på bristande medmänsklighet så det är i sig inget förvånande, okunskap är inte svaret på allt. Samhället har tyvärr tappat mer i medmänsklighet än kunskap senaste decenniet/erna det är därför samhället blir allt mer kallt och hårt. Sorgligt.

När man rättfärdigar det Israel gör när det gått såhär långt, med så väldokumenterade krigsbrott med mera, så är det inte bara okunskap . Det måste även vara bristande medmänsklighet, annars är det obegripligt.

Historien är full av exempel på bristande medmänsklighet så det är i sig inget förvånande, okunskap är inte svaret på allt. Samhället har tyvärr tappat mer i medmänsklighet än kunskap senaste decenniet/erna det är därför samhället blir allt mer kallt och hårt. Sorgligt.
Dessvärre har du väl rätt. Jag försöker så långt det är möjligt rättfärdiga folks åsikter och tro gott om dem men det går inte i denna fråga när det gått så långt som det gjort. Jag tror inte ens de flesta judar gör det, åtminstone inte i det flöde av sociala medier som jag har.

Kl

USA alltså, känner att man dör lite inombords av att Vita huset låter Harries prata om hur hemskt det är med alla dödsoffer i Rafah, samtidigt som presstalespersoner meddelar att den där röda linjen som Biden hade, om en markoffensiv, fortfarande inte är passerad... han kommer förlora så mång väljare på detta, som redan markerats tydligt med de som proteströstat "undecided" i primärvalen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AvlW85/vita-huset-ingen-andring-i-israelpolicyn

Du brukar sällan följa upp dina inlägg gällande kriget i Gaza, men jag är verkligen nyfiken på hur du tänker i detta? Här finns det väl ändå två bad guys, inte bara en? Både Hamas och Israel har gjort fel. Eller menar du att Israel har rätt att nu döda varenda civil palestinier och göra landsområdet obeboeligt?

Det är en orimlig följd för de civila det som sker nu, tycker jag. Hamas och Israel har gjort fel, men det är tredje part som nu drabbas.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 860
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 009
Senast: mumin
·
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 679
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar