Så du tycker det är rätt att bomba sjukhus? Att beordra människor att fly till platser som man sedan bombar?Det hade inte hänt om inte Hamas hade startat den här omgången av kriget. Jag skriver den här omgången eftersom kriget pågått i flera decennium. Det hade inte hänt om inte Hamas hade använt civila som levande sköldar och gömt sig bland civila. Ett land måste få försvara sig mot terrorister. M.t.p. hur judarnas historia ser ut, där vi verkligen kan tala om folkmord och förföljelse i århundraden, så kan jag förstå att de försvarar sig med allt de har nu. Jag tror att vi som inte har den bakgrunden ska vara rätt försiktiga med att uttala oss om vilken rätt vi anser de har att försvara sig och det land som enligt internationell rätt är deras.
Sen har jag svårt att tycka att nån sida gör rätt just nu. Men jag kan inte heller se vad Israel skulle kunnat göra annorlunda. De kan ju inte låta Hamas fortsätta terrorisera dem heller. Det känns som en "no win situation" tycker jag där det bara finns dåliga alternativ. Jag kan då tycka att ett dåligt alternativ som slår mot motståndaren är mindre dåligt än ett dåligt alternativ som slår mot det egna folket.
Israel är en ockupationsmakt som far rätt illa fram med människor i de områden man ockuperat. Och som inte visar mycket till vilja att skydda dem mot våld från bosättare. Om man basar över en monsterfabrik har man ingen rätt att oja sig när den producerar monster