Gazakriget (utbruten från Eurovision Song Contest 2024)

USA alltså, känner att man dör lite inombords av att Vita huset låter Harries prata om hur hemskt det är med alla dödsoffer i Rafah, samtidigt som presstalespersoner meddelar att den där röda linjen som Biden hade, om en markoffensiv, fortfarande inte är passerad... han kommer förlora så mång väljare på detta, som redan markerats tydligt med de som proteströstat "undecided" i primärvalen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AvlW85/vita-huset-ingen-andring-i-israelpolicyn
Problemet är att en president som inte lägger in veto mot palestinafrågorna förlorar ännu fler väljare då USA har en stor del judar som är en oerhört viktig grupp i valet i viktiga valstater. Obama var lite trotsig då han inte lade in vetot när FN röstade om bosättningarna stred mot internationell lag men det var alldeles i slutet av hans period när man redan insett att Trump kunde bli nästa president. Jag har väldigt svårt att se att biden vågar göra något i det här läget och hans väljare som är palestinaanhängare, vad ska de rösta på istället?

Problemet är att en president som inte lägger in veto mot palestinafrågorna förlorar ännu fler väljare då USA har en stor del judar som är en oerhört viktig grupp i valet i viktiga valstater. Obama var lite trotsig då han inte lade in vetot när FN röstade om bosättningarna stred mot internationell lag men det var alldeles i slutet av hans period när man redan insett att Trump kunde bli nästa president. Jag har väldigt svårt att se att biden vågar göra något i det här läget och hans väljare som är palestinaanhängare, vad ska de rösta på istället?
Ja, det är ju ett dilemma, om inte annat är AIPAC en stark maktfaktor i amerikansk politik. Sedan tror jag att Biden kommit längre med att visa mer empati, som han ju på sätt och vis blivit känd för, gällande palestinier oavsett policys. Men det verkar liksom inte komma naturligt... och många som visat missnöje i primärvalen kommer nog rösta blankt helt enkelt, och i delstater där det blir jämt kommer det nog spela roll. I tex. Minnesota har den här "rörelsen" fått väldigt starkt fäste, där det blivit tightare mellan Trump och Biden än vad som vore önskvärt.

Du brukar sällan följa upp dina inlägg gällande kriget i Gaza, men jag är verkligen nyfiken på hur du tänker i detta? Här finns det väl ändå två bad guys, inte bara en? Både Hamas och Israel har gjort fel. Eller menar du att Israel har rätt att nu döda varenda civil palestinier och göra landsområdet obeboeligt?

Det är en orimlig följd för de civila det som sker nu, tycker jag. Hamas och Israel har gjort fel, men det är tredje part som nu drabbas.

Rent krasst, så tror jag inte att de två folken kommer att kunna komma överens någonsin. Konflikten är för djup. Den har ärvts i generationer. Generationer på båda sidor har ärvt ett hat mot den andra. På det sättet är båda sidor bad guys och i generationer bakåt, inte bara nu. Jag tycker att det är frustrerande att omvärlden uppmärksammar det så mycket, lägger så mycket energi på det när de två som är i konflikten så tydligt inte är det minsta intresserade av nåt annat än att utplåna den andra fullständigt från jordens yta. Jag kan dock ha lite mer sympatier med en erkänd nation som består av ett folk som blivit förföljt och utsatt för folkmord på det sätt som judarna har genom århundradena.

Rent krasst, så tror jag inte att de två folken kommer att kunna komma överens någonsin. Konflikten är för djup. Den har ärvts i generationer. Generationer på båda sidor har ärvt ett hat mot den andra. På det sättet är båda sidor bad guys och i generationer bakåt, inte bara nu. Jag tycker att det är frustrerande att omvärlden uppmärksammar det så mycket, lägger så mycket energi på det när de två som är i konflikten så tydligt inte är det minsta intresserade av nåt annat än att utplåna den andra fullständigt från jordens yta. Jag kan dock ha lite mer sympatier med en erkänd nation som består av ett folk som blivit förföljt och utsatt för folkmord på det sätt som judarna har genom århundradena.

Men anser du att det Hamas gjort rättfärdigar massaker och utrotning av civila Palestinier? Av palestinska barn? Människor som inte gjort något illa alls? Som inte alls är intresserade av att "utplåna sina grannar från jordens yta". Kan du tänka dig att hamna på sjukhus med mycket svåra skador, men där det inte finns varken materiel, el eller vatten? Kan du tänka dig att se ditt barn svälta därför att de som "försvarar" sig medvetet och med våld stoppar hjälparbetare, transporter osv.?

Jag är verkligen glad att det finns människor som engagerar sig för Palestinas folk och visar stor medmänsklighet. Som inte anser att utrotning av en hel befolkning är rätt metod för att "försvara" sig mot en terroristorganisation.

Men anser du att det Hamas gjort rättfärdigar massaker och utrotning av civila Palestinier? Av palestinska barn? Människor som inte gjort något illa alls? Som inte alls är intresserade av att "utplåna sina grannar från jordens yta". Kan du tänka dig att hamna på sjukhus med mycket svåra skador, men där det inte finns varken materiel, el eller vatten? Kan du tänka dig att se ditt barn svälta därför att de som "försvarar" sig medvetet och med våld stoppar hjälparbetare, transporter osv.?

Jag är verkligen glad att det finns människor som engagerar sig för Palestinas folk och visar stor medmänsklighet. Som inte anser att utrotning av en hel befolkning är rätt metod för att "försvara" sig mot en terroristorganisation.

Det är väl snarare att jag tvivlar på att det palestinska folkets åsikter om israelerna (generellt sett) skulle vara speciellt fredliga. Hade det funnits en önskan om gemensam fred, frihet och välstånd för båda folken från båda sidor hade det inte varit nån konflikt. Och jag tvivlar starkt på israelerna är de enda som hatar den andra sidan. De tragiska dödsoffren är ett resultat av generationers nedärvdt hat på båda sidor (även den palestinska). Det ansvaret får alla de generationerna som upprätthållit hatet mot den andra ta ansvaret för. Varje förälder som lärt sitt barn att hata den andra sidan. De är tyvärr extremt många i den här konflikten. På båda sidor. Under lång tid.

Men i slutänden är Israel en erkänd nation. Och som sådan har de rätt att försvara sitt territorie och folk från de som vill utplåna dem. Jag kan förstå att ett folk som utsatts för det judarna utsatts för i århundraden reagerar som de gör nu. Det betyder inte att jag tycker att det är rätt väg att gå för att uppnå fred, frihet och välstånd för båda folken. Men vi måste komma ihåg att ingen av sidorna har det som sitt mål i konflikten.

Det finns en bad guy i det här: Hamas. Som det palestinska folket valde i valet 2006. Övriga är offer för omständigheter och generationers intensiva hat och försöker bara överleva och tar till det de har till sitt förfogande. Just nu har Israel de största musklerna. Rätt och fel är för simpelt för att beskriva situationen.

Men omvärlden kan inte bara strunta i när ett helt folk håller på att utplånas? Eller när attacken 7 oktober hände? Du brukar bry dig om lag och ordning, vilken omvärld skulle vi leva om alla bara struntade i internationellt rätt? Känner du förresten samma sak om Ukraina/Ryssland? Ska vi skita i Ukraina för att Ryssland inte lär ändra sig?

Men omvärlden kan inte bara strunta i när ett helt folk håller på att utplånas? Eller när attacken 7 oktober hände? Du brukar bry dig om lag och ordning, vilken omvärld skulle vi leva om alla bara struntade i internationellt rätt? Känner du förresten samma sak om Ukraina/Ryssland? Ska vi skita i Ukraina för att Ryssland inte lär ändra sig?

Ukraina/Ryssland är överhuvudtaget inte jämförbart i sammanhanget.

Ukraina/Ryssland är överhuvudtaget inte jämförbart i sammanhanget.
Men internationell rätt spelar ingen roll annars? Eller att 146 länder erkänner Palestina som stat? Att de är medlemmar i ICC? För varken Ukraina eller Ryssland är det, ändå hurrades det mycket världen över när arresteringsordern mot Putin kom.

Lägger till att Palestina fått en utökad status i FN, även om de inte är fullvärdiga medlemmar än - men det är ett steg i den riktningen.

Det är väl snarare att jag tvivlar på att det palestinska folkets åsikter om israelerna (generellt sett) skulle vara speciellt fredliga. Hade det funnits en önskan om gemensam fred, frihet och välstånd för båda folken från båda sidor hade det inte varit nån konflikt. Och jag tvivlar starkt på israelerna är de enda som hatar den andra sidan. De tragiska dödsoffren är ett resultat av generationers nedärvdt hat på båda sidor (även den palestinska). Det ansvaret får alla de generationerna som upprätthållit hatet mot den andra ta ansvaret för. Varje förälder som lärt sitt barn att hata den andra sidan. De är tyvärr extremt många i den här konflikten. På båda sidor. Under lång tid.

Men i slutänden är Israel en erkänd nation. Och som sådan har de rätt att försvara sitt territorie och folk från de som vill utplåna dem. Jag kan förstå att ett folk som utsatts för det judarna utsatts för i århundraden reagerar som de gör nu. Det betyder inte att jag tycker att det är rätt väg att gå för att uppnå fred, frihet och välstånd för båda folken. Men vi måste komma ihåg att ingen av sidorna har det som sitt mål i konflikten.

Det finns en bad guy i det här: Hamas. Som det palestinska folket valde i valet 2006. Övriga är offer för omständigheter och generationers intensiva hat och försöker bara överleva och tar till det de har till sitt förfogande. Just nu har Israel de största musklerna. Rätt och fel är för simpelt för att beskriva situationen.
Tror i ditt fall det är den berömda okunskapen som talar. Det territorium du far efter att Israel har rätt att försvara har faktiskt även palestina och just nu är Israel inne och krigar, inte försvarar sig, i palestina MOT palestina. Det är samma FN som gett palestina dess gränser som det är som gett Israel sina, det har inget med fullständigt erkännande att göra. Förstår du?

Jag kan förstå att ett folk som utsatts för det judarna utsatts för i århundraden reagerar som de gör nu.
Sätt inte likhetstecken mellan Israels ledning och judar i allmänhet, som om det politiska agerandet vore en slags kollektiv judisk identitet, särskilt inte när det finns judiska fredsaktivister världen över som poängterar "inte i vårt namn".

Alla israeler stöder inte heller Netanyahu och hans koalition eller krigskabinett för den delen. Jag har israeliska vänner som starkt ogillar när människor gör antaganden kring deras förmodat homogena politiska hållning utifrån att de är både judar och israeler. En av dem är överhuvudtaget inte politiskt engagerad men antas alltid (av icke-israeler) per automatik vara positiv till precis all den politik som Israel för, alldeles oavsett vad den innebär. Man kan säga vad man vill om en stats agerande, du kan kanske personligen tycka det är helt korrekt av staten Israel att bryta mot internationella lagar och ge sig på civila, men generalisera inte över ett helt folk (vare sig judar eller israeler) och tillskriv dem inte kollektivt åsikter som de inte nödvändigtvis har. Särskilt inte för att ursäkta krigsbrott.

Att underminera förtroendet för institutioner som ICC och ICJ som ska upprätthålla internationell lag gynnar för övrigt inte heller Israel på sikt, särskilt inte med en ledning som redan visat prov på antidemokratiska tendenser.

Så ICC och ICJ är i stort sett Hamas allierade då? Även om de också beordrar att gisslan ska släppas och vill åtala Hamas-ledare. Skulle Israel kunna utplåna hela Gaza och ändå komma undan med att de försvarar sig bara?
Hamas vägar kapitulera och lämna ifrån sig gisslan Hamas sitter med armarna i kors med ett hånflin på läpparna och kan lungt beskåda när Israel får påtryckningar att lägga ner vapen blir betraktade av omvärlden som bestialer. Dom tänker inte lämna gisslan, dom har noll känslor för att dom offrar palestinier.......Såååeee det där med att "beordra" att gisslan ska släppas är totalt tandlöst för den här terrororganisationen. Hur kan det vara svårt att se?

Hamas vägar kapitulera och lämna ifrån sig gisslan Hamas sitter med armarna i kors med ett hånflin på läpparna och kan lungt beskåda när Israel får påtryckningar att lägga ner vapen blir betraktade av omvärlden som bestialer. Dom tänker inte lämna gisslan, dom har noll känslor för att dom offrar palestinier.......Såååeee det där med att "beordra" att gisslan ska släppas är totalt tandlöst för den här terrororganisationen. Hur kan det vara svårt att se?
Hamas håller, enligt mediauppgifter, runt 130 personer gisslan. Israel har, också enligt hyfsat samstämmiga mediauppgifter såvitt jag uppfattat, dödat lågt räknat 30 000 palestinier varav lågt räknat många hundra barn. Jag stödjer inte Hamas initiala angrepp den 7:e oktober men min uppfattning om vilka som är mest bestialiska är ganska klar.

Det verkar ju inte heller hjälpa att bränna upp barn i Gaza och döda hjälparbetare? Som du skriver bryr sig ju inte Hamas särskilt mycket om de civila palestinierna heller så den här taktiken får ju inte tillbaka gisslan.

Det här stämmer inte heller, Hamas har tillsammans med bla. USA förhandlat fram avtal för frigivningar, som USA varit ok med men som Israel sedan dissat. Personen som representerar gisslans familjer, Alon, har sagt sig vara bedrövad över detta:

"Alon’s reported criticism echoed increasingly heated claims from the families of some hostages accusing Netanyahu and his government of blocking a deal due to what they describe as narrow political considerations or misguided hardline policies."

https://www.timesofisrael.com/idf-n...ing-of-hostage-talks-as-theyre-set-to-resume/

Hamas håller, enligt mediauppgifter, runt 130 personer gisslan. Israel har, också enligt hyfsat samstämmiga mediauppgifter såvitt jag uppfattat, dödat lågt räknat 30 000 palestinier varav lågt räknat många hundra barn. Jag stödjer inte Hamas initiala angrepp den 7:e oktober men min uppfattning om vilka som är mest bestialiska är ganska klar.
Om Hamas gav fan i att utnyttja palestinska barn som sköldar hade dödstalet varit mindre....hur mycket mindre? Ingen aning men jag gissar mycket mindre. Detta är en terrororganisation med en brutalitet och hänsynslöshet som mäts på samma sticka som IS.
Befria palestina -KROSSA HAMAS!!!!!!!

Det här stämmer inte heller, Hamas har tillsammans med bla. USA förhandlat fram avtal för frigivningar, som USA varit ok med men som Israel sedan dissat. Personen som representerar gisslans familjer, Alon, har sagt sig vara bedrövad över detta:
Släpp alla.......varför är det svårt? Vill inte Hamas ha vapenvila? Hela världen vill ju det -men inte Hamas

:meh: Genom att krossa Hamas -forever
Jo det låter ju bra. Men hur ska det praktiskt gå till? Och vad kan ses som acceptabla förluster? Hur många bombade sjukhus? Hur många döda barn? Hur stor del av Gazas befolkning ihjälsvälta? Det är ju liksom inte så "bara" att krossa Hamas bland alla civila palestinier, särskilt inte i ett tätbefolkat område som Gaza. Och kan det inte vara så att detta oresonliga, urskiljningslösa bombande också skapar ett hat bland Palestinier mot Israel? Ett hat som gör att nya konstellationer likt Hamas uppstår, även om just Hamas skulle krossas?

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 860
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 009
Senast: mumin
·
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 679
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar