Tack för att du förklarar hur du tänker, även om vi inte håller med varandra.
Vi är överens om att den långa historiken i konflikten gör den väldigt svårlöst, och för varje dödsfall befästs misstron och ilskan mot den andre parten. Men min åsikt är att man inte bara kan ge upp och blunda när oproportionerliga handlingar begås, även om man har förståelse för att någon är frustrerad, arg och rädd. Även om jag trakasserar dig så ger det inte rätten att mörda mig, även om de flesta skulle förstå att du är väldigt frustrerad. Och om du skulle mörda mig, så ger det inte min familj rätten att mörda dig OCH hela din släkt som svar på din både olagliga och omoraliska handling. Här skulle omgivningen reagera, och det är precis det vi ser nu gällande Israel.
Jag vet inte om du fått uppfattningen att vi som kritiserar Israel nu menar att de inte borde gjort något alls efter oktoberattacken, men min bild är att det de allra flesta framför allt reagerar på är det övervåld Israels attacker innebär. Enormt många civila dör utan möjlighet till flykt, inflöde av mat och mediciner stryps och när kriget någon dag är över är konsekvenserna att det palestinierna kommer tillbaka till är en plats där alla förutsättningar för liv och verksamhet är utplånade. Det som har hänt är inte bara att två folk inte litar på varandra här och nu, utan att ledningen för en demokrati aktivt har motverkat att något alternativ till Hamas ska kunna komma fram.
Ja, tilliten mellan folken är skör på båda sidor. Men viljan att nå en lösning finns också i grupper av dessa folk, och det är de som måste få komma fram och växa. Hamas är inte lika med alla civila palestinier, och Israels regering stöds verkligen inte av varken alla israeler eller alla judar. Det blir faktiskt lite elakt att, som du och många andra gör just nu, motivera att det nu pågående massdödandet görs i tidigare generationers döda i Förintelsen och andra förföljelser. Jag är helt övertygad om att många skulle vara helt förfärad över att deras liv och död nu används som argument för att rättfärdiga dödandet av civila barn. Detta tankesätt att hämnd är det självklara svaret måste brytas, annars kommer konflikten aldrig kunna nå en lösning.