Gazakriget (utbruten från Eurovision Song Contest 2024)

Lite (obs ironi) lustigt att se hur SD med deras förflutna plötsligt är rabiata Israel anhängare. Men det så klart, Bibi är en ledare i deras smak och ju fler bruna människor som dödas och drivs på flykt desto bättre. Skulle inte förvåna mig om en del av Hamas 'stöd' i Sverige kommer, liksom LVU, från SD trollkonton och nätkrigare.
Egentligen mer talande att utsända från SD fått träffa företrädare för Israels regering flera gånger. Borde liksom ta emot med tanke på att det är ett av ganska få existerande högerpartier med en nazistisk bakgrund.

Egentligen mer talande att utsända från SD fått träffa företrädare för Israels regering flera gånger. Borde liksom ta emot med tanke på att det är ett av ganska få existerande högerpartier med en nazistisk bakgrund.

Tja Netanyahu har ju anklagat muftin av Jerusalem för att ligga bakom Förintelsen inte Hitler och nazisterna.

Fast hamas har ju gått med på frigivningsdeal att släppa de dem har tillfångatagit, med Israel vill ju inte det? De VILL ju fortsätta döda palestinier.
Israel vill döda Hamas som är en terror stämplad organisation av värsta sort som inte du själv skulle vilja ha som granne! Jag är helt felinformerad eftersom du nu med bestämdhet hävdar att Hamas gått med på att släppa samtliga gisslan.

Lite (obs ironi) lustigt att se hur SD med deras förflutna plötsligt är rabiata Israel anhängare. Men det så klart, Bibi är en ledare i deras smak och ju fler bruna människor som dödas och drivs på flykt desto bättre. Skulle inte förvåna mig om en del av Hamas 'stöd' i Sverige kommer, liksom LVU, från SD trollkonton och nätkrigare.
.
Men skämta inte, jag har förutom genomgången kurs i judendomen och judisk historia skrivit B-och C-uppsatser om judendomen och Israel under hela min universitetstid – om zionismens ursprung, om UNESCO och dess arbete kring Tempelberget samt vikten av judisk representation på svenska museer, där jag kort berörde hur staten Israels politik skapar en aversion mot den judiska befolkningen som grupp trots att den är ytterst heterogen, och ändå så kommer det Sverigedemokrater som helt saknar kunskap om Israel och ska tala om för mig varför jag borde 'läsa på lite'. :cautious:

Det är så självklart att de aldrig brytt sig om Israel och/eller den judiska befolkningen och den antisemitism de utstår innan, men nu när de kan användas emot alla muslimers existens så är det plötsligt den viktigaste frågan i världen. Det är så förbannat skenheligt.

Artikeln är från 6maj och jag kan inte utläsa från den (så du får hjälpa mig du som också har läst den) så framgår det inte att samtliga gisslan ska släppas.
Det var tänkt att göras i etapper, ungefär som när det var eldupphör och några av gisslan släpptes i höstas. Och jag vet att artikeln är ifrån 6 maj, det är dock vad jag vet det senaste tillfället då det var på gång att göras en deal, som Hamas alltså gick med på. Det gjorde inte Israel och började attackera Rafah kort därefter.

Det råder dock inte riktigt samsyn gällande vad Hamas skrev under. Israel hävdar att Hamas lagt till saker som de visste att Israel inte skulle gå med på. Det har hävdats att Egypten är de som ändrat i avtalet för att locka Hamas att skriva under. Det hävdas också att USA egentligen var med på vad Hamas skrev under, men det är också oklart.

Rent krasst, så tror jag inte att de två folken kommer att kunna komma överens någonsin. Konflikten är för djup. Den har ärvts i generationer. Generationer på båda sidor har ärvt ett hat mot den andra. På det sättet är båda sidor bad guys och i generationer bakåt, inte bara nu. Jag tycker att det är frustrerande att omvärlden uppmärksammar det så mycket, lägger så mycket energi på det när de två som är i konflikten så tydligt inte är det minsta intresserade av nåt annat än att utplåna den andra fullständigt från jordens yta. Jag kan dock ha lite mer sympatier med en erkänd nation som består av ett folk som blivit förföljt och utsatt för folkmord på det sätt som judarna har genom århundradena.

Det blir svårt att prata om en lösning med någon man inte litar det minsta lilla på. För att man ska kunna komma överens måste det finns iaf lite tillit att motparten håller vad den lovar. Ingen av sidorna litar det minsta lilla på den andra i dagsläget.

Det Palestinierna måste göra (i min mening) är att distansera sig från Hamas totalt. Ett mycket svårt och komolicerat steg. Visa att de är intresserade av att vara en demokrati, leva i fred med Israel som sin granne och välja ett styre som reflekterar den önskan. Detta styre måste sen visa att de vill ha en tvåstatslösning och presentera argument för att de skulle respektera en sådan.

Det Israel måste göra är att visa att det finns en chans (även om den är liten) för att de skulle gå med på en tvåstatslösning och visa att de är intresserade av att leva i fred med Palestina som sin granne. Och liksom Palestina presentera argument för att de skulle respektera en sådan.

Innan båda sidor gjort ett rätt rejält inre arbete så kan inte den andra sidan lita på att motparten upprätthåller sin del av avtalet. Palestinierna har ett tuffare jobb eftersom de inte är en demokrati i dagsläget och representeras bl.a. av en terrorstämplad organisation.

Men jag tror inte att nån av dem är kapabla att göra detta jättejobb som krävs! Ingen av dem har ledare som styra det i rätt riktning och motivera sitt folk att gå rätt väg.

Tack för att du förklarar hur du tänker, även om vi inte håller med varandra.

Vi är överens om att den långa historiken i konflikten gör den väldigt svårlöst, och för varje dödsfall befästs misstron och ilskan mot den andre parten. Men min åsikt är att man inte bara kan ge upp och blunda när oproportionerliga handlingar begås, även om man har förståelse för att någon är frustrerad, arg och rädd. Även om jag trakasserar dig så ger det inte rätten att mörda mig, även om de flesta skulle förstå att du är väldigt frustrerad. Och om du skulle mörda mig, så ger det inte min familj rätten att mörda dig OCH hela din släkt som svar på din både olagliga och omoraliska handling. Här skulle omgivningen reagera, och det är precis det vi ser nu gällande Israel.

Jag vet inte om du fått uppfattningen att vi som kritiserar Israel nu menar att de inte borde gjort något alls efter oktoberattacken, men min bild är att det de allra flesta framför allt reagerar på är det övervåld Israels attacker innebär. Enormt många civila dör utan möjlighet till flykt, inflöde av mat och mediciner stryps och när kriget någon dag är över är konsekvenserna att det palestinierna kommer tillbaka till är en plats där alla förutsättningar för liv och verksamhet är utplånade. Det som har hänt är inte bara att två folk inte litar på varandra här och nu, utan att ledningen för en demokrati aktivt har motverkat att något alternativ till Hamas ska kunna komma fram.

Ja, tilliten mellan folken är skör på båda sidor. Men viljan att nå en lösning finns också i grupper av dessa folk, och det är de som måste få komma fram och växa. Hamas är inte lika med alla civila palestinier, och Israels regering stöds verkligen inte av varken alla israeler eller alla judar. Det blir faktiskt lite elakt att, som du och många andra gör just nu, motivera att det nu pågående massdödandet görs i tidigare generationers döda i Förintelsen och andra förföljelser. Jag är helt övertygad om att många skulle vara helt förfärad över att deras liv och död nu används som argument för att rättfärdiga dödandet av civila barn. Detta tankesätt att hämnd är det självklara svaret måste brytas, annars kommer konflikten aldrig kunna nå en lösning.

Tack för att du förklarar hur du tänker, även om vi inte håller med varandra.

Vi är överens om att den långa historiken i konflikten gör den väldigt svårlöst, och för varje dödsfall befästs misstron och ilskan mot den andre parten. Men min åsikt är att man inte bara kan ge upp och blunda när oproportionerliga handlingar begås, även om man har förståelse för att någon är frustrerad, arg och rädd. Även om jag trakasserar dig så ger det inte rätten att mörda mig, även om de flesta skulle förstå att du är väldigt frustrerad. Och om du skulle mörda mig, så ger det inte min familj rätten att mörda dig OCH hela din släkt som svar på din både olagliga och omoraliska handling. Här skulle omgivningen reagera, och det är precis det vi ser nu gällande Israel.

Jag vet inte om du fått uppfattningen att vi som kritiserar Israel nu menar att de inte borde gjort något alls efter oktoberattacken, men min bild är att det de allra flesta framför allt reagerar på är det övervåld Israels attacker innebär. Enormt många civila dör utan möjlighet till flykt, inflöde av mat och mediciner stryps och när kriget någon dag är över är konsekvenserna att det palestinierna kommer tillbaka till är en plats där alla förutsättningar för liv och verksamhet är utplånade. Det som har hänt är inte bara att två folk inte litar på varandra här och nu, utan att ledningen för en demokrati aktivt har motverkat att något alternativ till Hamas ska kunna komma fram.

Ja, tilliten mellan folken är skör på båda sidor. Men viljan att nå en lösning finns också i grupper av dessa folk, och det är de som måste få komma fram och växa. Hamas är inte lika med alla civila palestinier, och Israels regering stöds verkligen inte av varken alla israeler eller alla judar. Det blir faktiskt lite elakt att, som du och många andra gör just nu, motivera att det nu pågående massdödandet görs i tidigare generationers döda i Förintelsen och andra förföljelser. Jag är helt övertygad om att många skulle vara helt förfärad över att deras liv och död nu används som argument för att rättfärdiga dödandet av civila barn. Detta tankesätt att hämnd är det självklara svaret måste brytas, annars kommer konflikten aldrig kunna nå en lösning.

Skör? Den är obefintlig.

Det jag ser nu är att Israel har fått fullständigt nog. 7 oktober attacken var droppen som fick bägaren att rinna över. Är det en bra reaktion? Nä. Är det rätt det de gör? Nä, men jag kan förstå att de inte ser nån annan lösning för att stoppa terroristerna.

Sen tror jag att förändringarna måste komma inifrån. Folken måste vilja ha en förändring. Annars spelar det ingen roll vad omvärlden gör för det kommer inte bli en varaktig fred om inte folken vill det. Just nu vill de bara ha fred för sig själva och utplåning av den andra för att det pågått så länge att de inte ser nåt annat alternativ.

Senast ändrad:
Skör? Den är obefintlig.

Det jag ser nu är att Israel har fått fullständigt nog. 7 oktober attacken var droppen som fick bägaren att rinna över. Är det en bra reaktion? Nä. Är det rätt det de gör? Nä, men jag kan förstå att de inte ser nån annan lösning för att stoppa terroristerna.

Sen tror jag att förändringarna måste komma inifrån. Folken måste vilja ha en förändring. Annars spelar det ingen roll vad omvärlden gör för det kommer inte bli en varaktig fred om inte folken vill det. Just nu vill de bara ha fred för sig själva och utplåning av den andra för att det pågått så länge att de inte ser nåt annat alternativ.
Med det resonemanget, skulle det inte också vara möjligt att se det som att Hamas fick fullständigt nog 7 oktober? Reaktionen var inte bra (som du beskrivit Israels "reaktion") men de kanske såg det som enda lösningen att stoppa ockupationen och förtrycket?

Med det resonemanget, skulle det inte också vara möjligt att se det som att Hamas fick fullständigt nog 7 oktober? Reaktionen var inte bra (som du beskrivit Israels "reaktion") men de kanske såg det som enda lösningen att stoppa ockupationen och förtrycket?

Det här är ju precis vad jag försökt poängtera. Det har pågått för länge och har gått för långt. Det är så långt från ensidig konflikt man kan komma. De kommer aldrig att lösa det om inte omvärlden håller dem ifrån varandra med en mur och militär bevakning som skulle få Berlinmuren att framstå som ett litet gulligt vitt staket runt en villaträdgård. Vilket inte är varken lämpligt, lagligt eller genomförbart.

Jag kan irritera mig enormt på att folk ser så ensidigt på den här konflikten och utmålar den ena sidan som goda och den andra som onda. Pro-Israel och pro-Palerstina känns båda som ren bs om jag ska vara helt ärlig med vad jag tycker (om man inte tillhör en av grupperna). Mtp vad båda folkens ledare utsatt både det andra folket och sitt eget folk för under så lång tid så kan jag inte med gott samvete säga mig vara pro någon av dem. Ibland har båda sidor så pass fel att båda bör kritiseras. Jag säger som jag sagt innan: så länge mäktiga länder backar upp den ena eller den andra så kommer konflikten att pågå. Det som hade behövts hade varit en enad front från omvärlden för att få slut på konflikten utan att hålla på den ena eller den andra.

Det här är ju precis vad jag försökt poängtera. Det har pågått för länge och har gått för långt. Det är så långt från ensidig konflikt man kan komma. De kommer aldrig att lösa det om inte omvärlden håller dem ifrån varandra med en mur och militär bevakning som skulle få Berlinmuren att framstå som ett litet gulligt vitt staket runt en villaträdgård. Vilket inte är varken lämpligt, lagligt eller genomförbart.

Men ska vi blunda och titta bort? Jag uppfattar dig som att du kritiserar dem som kritiserar Israel, men det kanske du inte gör?

Det var ju inte 7 oktober som Israel fick nog och började försvara sig, utan Israels nuvarande ledning har långt innan dess bedrivit en politik som medvetet minskat möjligheten för alternativ till Hamas att komma fram och etablera sig. Antagligen för att man genom att göra det till ett val mellan Israel och Hamas, hoppades på att alla i västvärlden skulle ge sitt stöd till Israel eftersom man (såklart) inte vill stödja Hamas. Men nu blev det inte så, jag har hört många som sagt att de tidigare känt starkare stöd för Israel men som nu med det här oproportionerliga agerandet backat.

Det är inte bara Palestina som måste få ett annat styre än Hamas, det är också Israel som måste få ett annat styre än Netanyahu & co. Det ansvaret måste du väl lägga på israelerna?

Jag kan irritera mig enormt på att folk ser så ensidigt på den här konflikten och utmålar den ena sidan som goda och den andra som onda. Pro-Israel och pro-Palerstina känns båda som ren bs om jag ska vara helt ärlig med vad jag tycker (om man inte tillhör en av grupperna). Mtp vad båda folkens ledare utsatt både det andra folket och sitt eget folk för under så lång tid så kan jag inte med gott samvete säga mig vara pro någon av dem. Ibland har båda sidor så pass fel att båda bör kritiseras. Jag säger som jag sagt innan: så länge mäktiga länder backar upp den ena eller den andra så kommer konflikten att pågå. Det som hade behövts hade varit en enad front från omvärlden för att få slut på konflikten utan att hålla på den ena eller den andra.

Du är en av dem som gör det här till en binär fråga. Det vanligaste förslaget för att gå mot en lösning är en tvåstatslösning, det är ju inte att vara för endast den ena parten utan båda.

Men ska vi blunda och titta bort? Jag uppfattar dig som att du kritiserar dem som kritiserar Israel, men det kanske du inte gör?

Det var ju inte 7 oktober som Israel fick nog och började försvara sig, utan Israels nuvarande ledning har långt innan dess bedrivit en politik som medvetet minskat möjligheten för alternativ till Hamas att komma fram och etablera sig. Antagligen för att man genom att göra det till ett val mellan Israel och Hamas, hoppades på att alla i västvärlden skulle ge sitt stöd till Israel eftersom man (såklart) inte vill stödja Hamas. Men nu blev det inte så, jag har hört många som sagt att de tidigare känt starkare stöd för Israel men som nu med det här oproportionerliga agerandet backat.

Det är inte bara Palestina som måste få ett annat styre än Hamas, det är också Israel som måste få ett annat styre än Netanyahu & co. Det ansvaret måste du väl lägga på israelerna?

Jag kritiserar de som ensidigt kritiserar Israel utan att inse att konflikten är gammal och ingen är oskyldig eller ens i närheten. Jag ser väldigt mycket virtuous victim effect i debatten på sociala medier. Det irriterar mig lite...

Jag har mest uppfattat det som att du, utöver att poängtera att konflikten pågått för länge, visat viss förståelse för Israel (men knappt någon för Palestina). Men då kanske jag missuppfattat!

Du är en av dem som gör det här till en binär fråga. Det vanligaste förslaget för att gå mot en lösning är en tvåstatslösning, det är ju inte att vara för endast den ena parten utan båda.

Det drivs av nationer som har en stark koppling till den ena eller andra sidan och som har ett intresse i att den ena sidan "vinner".

Jag kritiserar de som ensidigt kritiserar Israel utan att inse att konflikten är gammal och ingen är oskyldig eller ens i närheten. Jag ser väldigt mycket virtuous victim effect i debatten på sociala medier. Det irriterar mig lite...

Ok, så det är inte oss på Buke du debatterar med/mot utan sånt som du läser på andra ställen? Det är vanligt tänker jag, att man skriver här om sådant man hör och läser på andra ställen. Men för förståelsen är det bra om du (och andra, för det är som sagt vanligt) är tydlig i dina inlägg om det är debatten här eller någon annanstans du avser när du skriver. Jag har alltid trott att det är debatten här du refererar till, och har svarat utifrån det. Vad du ser och hör på andra ställen kan jag inte ha någon åsikt om känner jag, eftersom jag inte vet vad det är.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 860
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 009
Senast: mumin
·
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 679
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar