Gazakriget (utbruten från Eurovision Song Contest 2024)

Det är ju liksom inte så "bara" att krossa Hamas bland alla civila palestinier, särskilt inte i ett tätbefolkat område som Gaza.
Men precis, och att tro att man kan förhandla med en terrororganisation - ja det förstår varenda människa med en normalt funtad hjärna....det går inte. Jag kan tycka att omvärlden och de som ordnar protester och manifestationer mot Israel istället ska ta sitt ansvar och stödja palestinier att överge tron på att Hamas terror, och ange dem -befria sig från Hamas och krossa dem.
Och kan det inte vara så att detta oresonliga, urskiljningslösa bombande också skapar ett hat bland Palestinier mot Israel?
Absolut finns inga tvivel heller från min sida att staten Israel själva har byggt upp detta hat. Men slakten den 7 oktober har fått mig att inse att mellanösterns problem har gått helt överstyr och att judehatet var så utbrett i Sverige var för mig verkligen en chock. Hur har det hatet fått låtit plantera sig så starkt?? (inte bara i Sverige förresten)

Det verkar ju inte gå jättebra, istället utrotar de ett helt folk. För att befria Palestina behöver man snarare visa på alternativ till Hamas och arbeta för en tvåstatslösning där Israel inte ockuperar Palestina. Det vore en riktig befrielse.
För att inte tala om både hjälparbetare och journalister, grupper som inte ens terroristgrupperna, om man frånser IS, ger sig på. Men som Israel, som sägs vara demokratiskt, slår ner... Japp. Det funkar BRA. Riktigt BRAAAA.

Det verkar ju inte gå jättebra, istället utrotar de ett helt folk. För att befria Palestina behöver man snarare visa på alternativ till Hamas och arbeta för en tvåstatslösning där Israel inte ockuperar Palestina. Det vore en riktig befrielse.
Håller med!! Jag tänker att innan det ens går att påbörja en tvåstatslösning -måste man först få bukt med element som vägrar tvåstatslösning. Hamas vägrar !!

Det är två parter som har allt att vinna över att konflikten fortsätter. De ena är Hamas, en stor anledning till den 7 oktober var Hamas rädsla att bli irrelevanta mtp att Saudiarabien och andra muslimska länder uttryckt en önskan om att normalisera relationerna med Israel. Den andra är Netanyahu. Dagen efter att kriget har förklarats 'vunnet' kommer han att röstas bort som statsminister och riskerar att ställas inför rätta för bl.a mutbrott. De andra stora förlorarna är människor som Itamar Ben-Gvir (som fö dömts för terrorbrott) som kommer förlora sin regeringsplats.

Hamas har lyckats att sätta allt fokus på Gaza återigen. De är islamistiska terrorister som, liksom alla terrorgrupper, inte bryr sig om civila Palestinier. Vad som gör det ännu mer absurt är att Hamas ledarskap är inte ens i Gaza och de Hamas som Israel ständigt basunerar ut att de har dödat är av lägre rang. Den senaste attacken på ett flyktingläger var, enligt Israel, en framgång eftersom man lyckades döda två Hamas. World Central Kitchen, trots att de följt instruktionerna till punkt och pricka var pga någon i IDF trodde sig se ett vapen på någon av människorna via satellit som ingick i konvojen.

Vad som händer är att en helt ny generation Palestinier radikaliseras, exakt vad som hände efter intifadan. Så om några år så kommer vi se hur Hamas 2.0 utför mer terrordåd.

Cirkeln måste brytas och ja, jag lägger mycket större vikt vid Israels politik eftersom de faktiskt är en demokrati som har röstat fram ledare som stöder våld, mord och illegala bosättningar på västbanken. De som tror att Gaza är en demokrati och inte en diktatur under Hamas styre är en ignorant idiot.

Håller med!! Jag tänker att innan det ens går att påbörja en tvåstatslösning -måste man först få bukt med element som vägrar tvåstatslösning. Hamas vägrar !!
Gör de? Det är inte min erfarenhet som jobbat med de som sitter i förhandlingar med Hamas (The Carter Center bland andra). Båda regeringarna rider på konflikten kan jag säga, båda är lika goda kålsupare. Och. Det är inte bara Hamas det handlar om, det finns även en regering på Västbanken. Att tro att freden ligger i Hamas händer är både okunnigt och idiotiskt men såklart en förenkling som ligger i SDs och dess anhängares tro, de är inte mer kunniga om konflikten än så.

Hamas är islamistiska terrorister. Att förhandla med dem är döfött. Vad som krävs är att Palestinier ges ett alternativ. Netanyahu kritiseras alltmer eftersom han inte har några planer på vad som händer efter kriget, just nu är det bara döda Hamas. Och sedan då?

Mao sa att revolutionärer är fisken och bönderna havet. Och frågan och lösningen är hu man fiskar upp alla fiskar. Det finns idag inte en enda Palestinier som inte upplevt familj, vänners mord och tvingats på flykt där de vallas likt boskap från det ena flyktinglägret till ett annat. De ser ett Israel som urskillningslöst bombar och dödar. Efter att varit förtryckta av Hamas sedan det senaste valet (2006) är det en livstid sedan för Palestinier som har världens yngsta befolkning.

https://www.statista.com/statistics...to estimates for 2023,were below 20 years old.

Mer än hälften av Gazas befolkning har enbart upplevt Hamas och Israels förtryck. Naturligtvis stödjer de Hamas, eftersom de inte har något alternativ.

Israels regering vägrar också prata om en tvåstatslösning eller för den delen någon form av framtid för hur Gaza ska styras.
Nja jag hörde som hastighast en podd för en tid sedan. (får lyssna om) att förhandlingar pågått (innan slakten) med Saudi eller om det var UAE (eller bägge) att när Hamas är utraderade så kunde dom åta sig att administrera Gaza och Västbanken. I och med Irans beskjutning av Israel hjälpte ju dessa länder till att skjuta ner Irans raketer. Det blev rätt tydligt att Arabvärlden hellre ser ett Israel än ett Hamas -stödd av Iran

Senast ändrad:
Israels regering vägrar också prata om en tvåstatslösning eller för den delen någon form av framtid för hur Gaza ska styras.

Det blir svårt att prata om en lösning med någon man inte litar det minsta lilla på. För att man ska kunna komma överens måste det finns iaf lite tillit att motparten håller vad den lovar. Ingen av sidorna litar det minsta lilla på den andra i dagsläget.

Det Palestinierna måste göra (i min mening) är att distansera sig från Hamas totalt. Ett mycket svårt och komolicerat steg. Visa att de är intresserade av att vara en demokrati, leva i fred med Israel som sin granne och välja ett styre som reflekterar den önskan. Detta styre måste sen visa att de vill ha en tvåstatslösning och presentera argument för att de skulle respektera en sådan.

Det Israel måste göra är att visa att det finns en chans (även om den är liten) för att de skulle gå med på en tvåstatslösning och visa att de är intresserade av att leva i fred med Palestina som sin granne. Och liksom Palestina presentera argument för att de skulle respektera en sådan.

Innan båda sidor gjort ett rätt rejält inre arbete så kan inte den andra sidan lita på att motparten upprätthåller sin del av avtalet. Palestinierna har ett tuffare jobb eftersom de inte är en demokrati i dagsläget och representeras bl.a. av en terrorstämplad organisation.

Men jag tror inte att nån av dem är kapabla att göra detta jättejobb som krävs! Ingen av dem har ledare som styra det i rätt riktning och motivera sitt folk att gå rätt väg.

Men begriper du inte? Israel går inte med på någon vapenvila så länge Hamas fortsätter att skjuta raketer mot Israel och inte vill släppa gisslan. Det innebär givetvis samtliga gisslan.
Senaste gången, när Hamas uppgav att de gått med på en deal så tror jag inte att det sköts raketer innan Israel dragit sig ur förhandlingen. Dealen har ju just med att släppa gisslan att göra, men Hamas vill då ha vapenvila (eller, de kan inte ens uttrycka sig så för det vägrar Israel, tror det formuleras som typ ett "lugn" istället för vapenvila). Enligt förhandlare så vill inte Bibi ha en vapenvila, men förhandlare tycker att de ändå kan kosta på sig det för att få hem gisslan - för att de räknar kallt med att Hamas kommer att fyra av en raket eller så, så att Israel får det de vill - fortsätta kriget!!

Nja jag hörde som hastighast en podd för en tid sedan. (får lyssna om) att förhandlingar pågått (innan slakten) med Saudi eller om det var UAE (eller bägge) att när Hamas är utraderade så kunde dom åta sig att administrera Gaza och Västbanken. I och med Irans beskjutning av Israel hjälpte ju dessa länder till att skjuta ner Irans raketer. Det blev rätt tydligt att Arabvärlden hellre ser ett Israel än ett Hamas -stödd av Iran

Saudi, Qatar och andra arabiska länder kommer inte att delta med en militär styrka eller regim efter att kriget är slut.

https://www.dw.com/en/gaza-arab-countries-unwilling-to-assume-control-in-the-future/a-67533773

Arab states have also made it clear they are unwilling to play a part in establishing a new political order in the Gaza Strip after the end of the war, which is not yet foreseeable.

Arab states are not prepared to let Israel have its way and then "come and clean the mess after Israel," stressed Safadi.

Representatives of the United Arab Emirates and Saudi Arabia have expressed similar views.

Accepting political or even military responsibility in the Gaza Strip, where Hamas structures, or at least sympathy for the terrorist organization could possibly persist, would put Arab countries in an extremely delicate situation.

Jordan's foreign minister therefore does not see the responsibility for the Palestinian territory's political future with Jordan or other Arab nations.

"Let me be very clear," said Ayman Safadi, "there will be no Arab troops going to Gaza. None. We're not going to be seen as the enemy."

Mänskliga rättigheter gäller alla, liksom rätten att försvara sig. För israeler såväl som palestinier. Om man anser att Israel har rätt att i Gaza döda mer än trettiofalt antalet offer som svar på Hamas attack vilken rätt har då palestinier att försvara sig mot Israels attack? Har de rätt att utplåna hela Israel och döda miljontals israeler?

Den logiken är svår att komma ifrån.

Sen, att Israels regering har stöd för det här av Bidenadministrationen är uppenbart.

Senast ändrad:
Mänskliga rättigheter gäller alla, liksom rätten att försvara sig. För israeler såväl som palestinier. Om man anser att Israel har rätt att i Gaza döda mer än trettiofalt antalet offer som svar på Hamas attack vilken rätt har då palestinier att försvara sig mot Israels attack? Har de rätt att utplåna hela Israel och döda miljontals israeler?

Den logiken är svår att komma ifrån.

Sen, att Israels regering har stöd för det här av Bidenadministrationen är uppenbart.

Ja, det är en tragisk cirkel av hämnd. En cirkel som bara snurrar på hela tiden (sen låång tid tillbaka) men i olika hastighet. Just nu alldeles för snabbt.

USA har väl alltid stått på Israels sida och med valet som kommer snart så vågar väl ingen av kandidaterna säga nåt annat m.t.p. att det finns rätt många judar i USA. De är måna om att få deras röster i valet. Det hade nog inte spelat nån vem som var president nu eller vem motkandidaten var.

De som tror Hamas har ett brett stöd för att palestinierna tycker om terrorism och annat som Hamas sysslar mer ska nog läsa på lite om hur Hamas tog makten. Tex här hos Amnesty.
Men en hel del palestinier stöttar säkert Hamas för att de känner att det är det eller att utplånas av Israel. De som "hejar" på Israel kanske ska läsa på om varför situationen ser ut som den gör idag, om vad fördrivning och ockupation gör med ett folk. Vad konstant överhängade risk för folkmord driver folk till att göra för att överleva. Om man sedan fortsätter "heja" på Israel mot Palestina så vet man iaf vad det är för horribla saker man försvarar.
Hamas ska absolut utplånas men hur man kan tycka att folkmord är vägen att gå är för mig helt obegripligt. Det finns inga ord.

Den här krönikan är mycket bra och sammanfattar i princip vad jag tänker om det som sker nu. Ingen står över lagen, inte heller Israel.

https://www.dn.se/kultur/amat-levin-israels-masslakt-av-civila-kan-inte-ursaktas/

Särskilt dessa stycken:

"Israels officiella fiende är en terroriststämplad organisation men det ursäktar inte utplånandet av universitet, sjukhus hem, och denna masslakt av civila.

Ändå fortsätter försvarare av Israels agerande att antingen vara tysta eller högljutt hålla fast vid samma linje, ovissa eller obrydda om hur absurda de låter. De låtsas som att protester mot det stora antalet oskyldiga offer per definition innebär Hamasstöd."

"De mest extrema, sporrade av de amerikanska, tyska och brittiska regeringarna, svartmålar Internationella domstolen i Haag (ICJ) och Internationella brottmålsdomstolen (ICC). Det kan omöjligen vara så att Israel tappat fattningen, för dem är det mer troligt att ICJ och ICC, dessa förmenta pelare av internationell rätt, springer Hamas ärenden. Sedan tidigare har FN, Läkare utan gränser, Amnesty och Human Rights Watch anklagats för samma sak.

Det blinda försvaret av den israeliska militärens framfart urholkar idén om folkrätten. Misstankar om dubbla måttstockar har visserligen funnits länge, senast infriade när Karim Khan, ICC:s chefsåklagare, vittnade om att han hotats under utredningen av Israels ledare. Enligt Khan ska en högt uppsatt tjänsteman ha påmint honom om att domstolen är skapad ”för Afrika och skurkar som Putin”.

Men slipper Israel ansvar kommer det framöver inte ens att vara möjligt att låtsas som att alla är lika inför lagen. Den sortens uppenbara hyckleri försvagar mandatet för andra åtal och gör världen till en betydligt farligare plats."

Israel, Mellanösterns enda demokrati som både Israel och deras förespråkare ofta hävdar, är på väg mot en auktoritär regim liknande den i omkringliggande länder. Det oberoende rättssystemet urholkas, religiösa fanatiker som predikar folkmord sitter i regeringen och får allt större inflytande. Bl.a Itamar Ben-Gvir (ni vet han som är en dömd terrorist) är minister of national security och sitter i krigskabinettet.

https://www.theguardian.com/world/a...g-on-spy-chief-and-icc-israeli-newspaper-says

Notera att det är en Israelisk journalist som är anställd av den israeliska, regimkritiska, Haaretz som hotats. Steget från hot till Jamal Khashoggi är kortare än man tror.

Jag tycker att det känns fint att se en enad opposition i en såhär viktig fråga. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zAgj84/oppositionen-kraver-paus-for-avtal-med-israel

Lite (obs ironi) lustigt att se hur SD med deras förflutna plötsligt är rabiata Israel anhängare. Men det så klart, Bibi är en ledare i deras smak och ju fler bruna människor som dödas och drivs på flykt desto bättre. Skulle inte förvåna mig om en del av Hamas 'stöd' i Sverige kommer, liksom LVU, från SD trollkonton och nätkrigare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 860
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 009
Senast: mumin
·
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 679
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Mandela effekten
  • Gift vid första ögonkastet 2024