Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Om det blir något blir det på foder... Ska kolla lite på potentiella köpa-själv hästar... Men jag funderar på om jag borde åka och rida igen och se om det går bättre... Såg det hemskt ut?:o

Tycker absolute du ska prova igen.. jag tycker inte det ser hemskt ut:) tycker det ser bra ut.. det är juh alltid svårt första gången man ska prova en ny häst... Jag ska kanske försöka få ut min på foder då jag känner att jag inte klarar av mitt monster.. hahaha.. Kommer bli svårt att hitta ngn som vill ha han.. till rätt hem kanske jag skänker bort han!!

*kl* MÅSTE bara få tillägga ang breddning.

Min gamla B-ponny, en Welsh, breddade också rejält när han travade fort när jag körde honom. Minns det tydligt eftersom jag tyckte att det såg så roligt ut. Han hade för övrigt inga problem med galoppen.

Jag ska kanske försöka få ut min på foder då jag känner att jag inte klarar av mitt monster.. hahaha.. Kommer bli svårt att hitta ngn som vill ha han.. till rätt hem kanske jag skänker bort han!!

Var det samma häst som på filmen? Den såg du ju ut att komma väldigt bra överens med! :confused: Eller har du flera hästar?

Hejsan :)

Tänkte passa på nu när jag ser att ni kommit in lite på exteriör att fråga vad ni tycker om denna travaren.

7461022.jpg

7461024.jpg

Visst är hon söt? :D

Söt??? Du har en jättefin häst!!! Riktigt bra typ, bara att gratulera:bow:

Åk dit och rid igen... Låt det ta lite tid och känn in dig i hur hästen rör sig, sen samlar du ihop den och börjar jobba lite. Det är ofta jobbigt att känna in sig på en ny häst och man behöver oftast ett par tre gångers ridning för att känna om det är nåt som passar. Lycka till!!! (ledsen att jag inte kan se filmer)...

kommer inte ihåg adressen nu, men det ska finnas en sida om ridtravare;d

Superfin! Verkligen!

*kl*
Många travare ser ju ämmligare ut än vad de egentligen är pga dåligt musklad överlinje, åtminstone ser jag många sådana. De skulle se betydligt trevligare ut som ridhästtyp om de var ordentligt utfyllda.

Det fins gott om framgångsrika ridtravare. Ska man hitta de aldra framgångsrikaste så får man nog titta på distansen.

Ryftes Drew CEI*** 160km
Lista Way CEI*** 160km
Godwill Way CEI *** 2x100 och 160km
Keep on dreaming 120km
Big Pavarotti 120km
Cardigan 120km
Hot Dog 120km
Scandal Gigolo 120km
Zodiac Accent 120km
Hillevi 120km
Shakrina Scot 120km

Samt många fler som gått kortare ritter.

Det fins (enligt distanslistan) 80 ridtravare som startat distansritt 2004-2007.

/Linnea

Jag tycker att han inte såg riktigt ren ut, rörde sig konstigt bak, lite svårt att bedömma men jag upplever att han ser halt ut på höger bak. Tappar ju högra bakbenet oxå vid ett tillfälle i videon. Det kan ju bero på att han är lite obalancerad men jag är skeptisk. Tycker 5åringen hade bättre potensial. Sorry :crazy:

Jag tycker att han inte såg riktigt ren ut, rörde sig konstigt bak, lite svårt att bedömma men jag upplever att han ser halt ut på höger bak. Tappar ju högra bakbenet oxå vid ett tillfälle i videon. Det kan ju bero på att han är lite obalancerad men jag är skeptisk. Tycker 5åringen hade bättre potensial. Sorry :crazy:

Håller med om att den inte såg riktigt "ren" ut men travare är väldigt känsliga så de kan lika gärna se "halt" ut i vissa steg för att man tar ett tydligare tygeltag eller för att de känner sig lite låsta i formen. Har sett MYCKET mer orena hästar som trots allt gått igenom veterinärbesiktningar/hältutredningar utan anmärkning. Kan ha med rakriktningen att göra också eller någon liten låsning i ryggen.

knapplån:
häst 2 ser välriden ut. shysst häst. ser vänlig ut. säkert en trevlig häst! jag tycker den har ngt sämre gång än häst nr 1. Han bär sig inte riktigt 100 hela tiden och kommer lite på bogarna och det kan va anledningen till att han tappade balansen och även en anledning till att han inte alltid ser ren ut.

tips, halvhalter, halter, igångsättningar på häst 2.
"fånga in tempot" så kommer ryggen och formen.

jag hjälper till med en 4 årig varmblodstjej, jätte rolig och vill lära sig, men de jobbigaste med henen att man knappt kan hålla henne i trav/gallop, jag vet de måste till massor av drassyr arbete men hon kastar bara av mis så fort vi ska rida dressyr.. så jag vet inte alls vad jag ska hitta på. börjar tröttna lite på den tjejen faktiskt haha

hästen är bara 4 år, kanske ställer du henne inför uppgifter som hon ännu inte orkar. Rid henne mkt i skrittarbete först. Sedan öppnor/slutor i skritt för att samla upp balansen. Sen trav, samma övningar där. Sen galopp. Galopp endast på raksträckor till o börja med. Utöver detta mkt halter, igångsättningar. Om du inte kan hålla henne i trav, så är hon inte klar för galopp.

jag har aldrig galloperat de är ägaren som sköter gallopen, jag vågar inte då hon bararusar jag har sett hon kan knappt stoppas.. jag arbetar henne mest i skritt jag vill inte trava än, jag gör inte alls avancerade saker, tränar just nu mest flytta för skänkeln soom hon är jätte dålig på, sen tränar jag mkt halter och sånt, öppna och sluta är jag så dålig på så jag vet inte om jag vågar försöka lära henne då ?

Du kanske har rätt i att du inte är den perfekta personen att reda ut hästens problem, men man måste ju lära sig någon gång? :p Om man känner att det är att ta sig rejält vatten över huvudet tycker jag man ska låta bli, känner man att det finns en chans att förbättra det åtminstone kan det vara värt ett försök.

När hästen bara rusar är det oftast för att dom är stressade, dom vet inte vad som krävs och är inte förberedda för det. Om man gör som _Stilett_ säger och börjar jobba i skritten och ta det väldigt steg för steg tror jag du får mycket lättare. jobba med så mycket du kan i skritten (något måste du ju kunna? ;)) t ex framdelsvändningar, bakdelsvändningar, skänkelvikningar, testa att bara flytta in bogen liite och bakdelen liite t ex när du rider på en volt eller precis när du går ur en volt. på så vis tränar du iaf dig själv att känna hur hästen går och får lättare att träna på hästens brister.
Tänk på att ta allt lugnt och belöna när hästen gör rätt, inte bestraffa om den gör fel, och kanske ta som vana att låta hästen gå på långa tyglar när den gjort rätt ett par steg? Och försök vara lugn i din kropp och uppmuntra hästen att gå i sakta tempo.
Beroende på hur hästen är kan det ibland vara bra att börja trava ur en rörelse (jättejobbigt för hästen så det är inte det första man gör) t ex skänkelvikning, gärna att man travar mycket volter och saktar ner hästen när det behövs men i övrigt försöker låta den gå fritt för att hitta sin balans. Men känner du att hästen stressar upp sig eller tror att den ska bränna på går du tillbaka till skritt, frst kravlöst bara för att den ska lugna ner sig, sen lite övningar i skritt och när man känner att den är "nollställd" kan man börja om med traven igen. Ingen idé att till varje pris trava om hästen är för stressad men samtidigt brukar det gå ganska snabbt att lugna ner dom när dom får tänka mer genom att du tränar lite småsaker.

Det är klart dom har. Galoppen är en samlad gångart och det är svårt att gå samlat och avslappnat när man har för vana att låsa sina höfter och bakre delen av ryggen som det blir när dom breddar. Men som sagt går breddandet att lära bort, och vips kan man ha en mycket snyggare galopp. Det KAN ju vara så att din kompis gjort ett bra jobb men ändå missat biten att få bort breddandet (det är inte världens lättaste precis iom att det är en vana).
Skickade en häst som breddade för tillridning ca 1½ månad till en duktig tränare som var väldigt medveten om hur hästar bör använda sin kropp och hur man kommer tillrätta med dålig rörelseteknik och när jag fick tillbaka hästen hade den slutat bredda.

Jag tror snarare det beror på att hästen bara precis fyllt sex, hon är ju bara grundriden än så länge, tjejen har ingen tränare direkt och så. Hon har gjort ett aldeles enormt arbete med den hästen, breddandet försvinner säkert snart :)

Håller med där.
MIn häst ska sättas igåmng som ridhäst nu, och hon arbetas mkt på töm o med longering. De orkar inte bära en ryttare i rätt form direkt.
JAg har fördelen att hon har bra skritt o lugn trav, galoppen är ok när hon fattar den på rätt sätt.
Alltså från lug trav.
HAr dock ej galopperat uppsuttet än.
SÅ här ser hon ut i kroppsbyggnad dock är bilden tagen i höstas, på det gamla stallet dit hon ska igen, nu ser hon ut som sk't .Där hon står nu fick honm ax 6-7 kilo hö och 1 kilo karftfoder. Hästen är 168 och väger i normalfall ca 585 kilo Bilden är tagen när hon ger di åt en 2månaders fölis så ta inte för hårt på hullet. Hon åt fri tillgång på gräs på gödslad vall 14 kilo hö på natten 6 kilo kraftfoder av diverse sort. Hon tog igen det när fölis avvandes.
ladysuslahull.jpg

ska testa när jag ska dit igen just nu kan jag knappt gå till skolan pågrund av mina knän :(

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar