Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Jag tror snarare det beror på att hästen bara precis fyllt sex, hon är ju bara grundriden än så länge, tjejen har ingen tränare direkt och så. Hon har gjort ett aldeles enormt arbete med den hästen, breddandet försvinner säkert snart :)

Ja, man måste ju ta det steg för steg. När jag skickade hästen på tillridning hade den fått ca 8 månaders "rehabilitering" med en massa massage- och Equiterapueftbehandlingar, skogsridning och lära sig "grunderna" (slappna av, söka sig framåt/nedåt, allmänt mest muskla om sig lite för att undvika att få tillbaka spänningar). Och det behövdes nog för att den skulle kunna ta till sig tillridningen på ett bra sätt, kanske hade det t o m behövts längre tid.
Som någon annan sa så brukar breddandet försvinna när man lär dom slappna av ordentligt i överlinjen (vilket kan vara jättesvårt på hästar som är vana att dra ihop den i trav) och samtidigt lära den placera bakbenen på rätt sätt. Lär dom sig bra slutor brukar det sakta men säkert försvinna :p

ska testa när jag ska dit igen just nu kan jag knappt gå till skolan pågrund av mina knän :(

Aj då. Lycka till iaf!
Men tänk på att det KAN bero på att hästen har ont, är det så bör man ta det mycket försiktigt och veta när man ska ge upp så att säga.
Innan jag fick egen häst red jag mycket travare varav en hade riktigt ont i sitt bakben vilket jag var lyckligt ovetande om tills den började skena utan anledning och jag ville få det kollat, tog på eget bevåg ut en equiterapueft som mer eller mindre förbjöd mig fortsätta rida hästen... Ägarna visste ingenting mer än att den hade varit halt ett halvår innan men dom tyckte att ridning borde vara ett skonsamt sätt för hästen att komma igång.

jadu jag kollar alltid ben osv men jag märker inget av att hon har ont, kanske borde kolla upp de ?.. men hon har precis fått en ny sadel som är utprovad av en utbildad sadel utprovare. sen har tandläkaren nyss vart där o hon va fin i munnen, ska snart till nån massör ^^

Hej

Även om långt ifrån alla ridtravare når de högsta klasserna (om de beror på ryttarna eller hästens kapacitet vill jag inte uttala mig om) så tycker jag absolut att du ska prova på att rida en ridtravare en tid iaf, gärna en som inte blivit riden så länge. Jag anser att man blir en mycket bättre ryttare av det, det har då iaf jag blivit. Började gå dressyrlektioner med min ridtravare i januari, han har blivit riden lite sporadiskt sen i sommras. Man lär sig tänka på sin sits och balans på ett helt annat sätt. "Vanliga" ridhästar har oftast balansen i sig redan (om de är inridna) medans man måste kämpa själv för att hjälpa en travare att balansera sig i början. Vet att jag åkte häst mycket mera förut. För det fungerade ju ändå, hästen visste vad som krävdes av den. Nu krävs det full koncentration av mig som ryttare hela tiden. Och det är otroligt givande att se vilka otroliga framsteg han gör hela tiden :) Jag skulle inte byta ut honom mot någon annan häst!

Billigare, de är ofta välhanterade och orädda, lättlärda, arbetsvilliga, problemet med travare i ridsport är just att galoppen måste jobbas med och att de exteriört inte alltid passar ridning. Och "satsa" vet jag inte, jag vill ha en häst som går att rida på och göra saker med, hade inte tänkt tävla 1,40 hoppning eller msv dressyr precis, bara rida på lagom nivå för att få lite egen rutin.

Idag ska jag kolla på ett annat varmblod, tror inte det blir något men den stod också i närheten och var relativt utbildad i dressyr så det var värt en titt iallafall..

to be continued...

Då missförstod jag dig då.

Ofta är det priset som avgör, vilket du absolut måste känna till. Sen är det okunskapen som gör att man inte ser ev.lovande förmågor bland travhästarna. Även där finns individer/stammar med god ridbarhet som skulle gå långt med rätt ryttare men rätt ryttare väljer inte travstammat. Så enkelt är det.

Dotterns häst har inte varit det minsta svår att få till som ridhäst, men hon är jobbad som vilken ridhäst som helst, inköpt som ettåring för en 1000-lapp. Det priset är svårslaget bland andra hästar... Tävling blir det så småningom, att det dröjt beror inte på hästen utan på andra omständigheter:cool:

:crazy: Ok lycka till.

Piraja skrev:
Varför det? Finns det någon som helt logik i att skämmas för att folk inte ser vad du har för häst???

För att jag tycker det är pinsamt om folk skulle tro att jag hade halvblod.

Men det har ju med träning att göra?
Båda travare jag haft har breddat bak men slutade med det när de lärde sig använda en bättre teknik.
Visst är det lättare om hästen aldrig lärt sig bredda, men det är i princip bara kallblod (och inte alla kallblod) som inte gör det, eller de varmblodstravare som aldrig blivit travtränade.
Kan man inte lära bort såna "ovanor" skulle jag antingen satsa på att skaffa en "färdig" ridtravare som redan visat framfötterna inom ridsporten eller skaffa en annan typ av häst.

Lärt sig bredda? Alltså, vissa travare är linjegångare och breddar knappt. Andra breddar som sjutton även i låga farter. Medan många travare bara breddar när dom kommer upp i höga farter.

Jag tycker att han inte såg riktigt ren ut, rörde sig konstigt bak, lite svårt att bedömma men jag upplever att han ser halt ut på höger bak. Tappar ju högra bakbenet oxå vid ett tillfälle i videon. Det kan ju bero på att han är lite obalancerad men jag är skeptisk. Tycker 5åringen hade bättre potensial. Sorry :crazy:

Du tog orden ur min mun :) Kan inte annat än hålla med

// Jessica

Lärt sig bredda? Alltså, vissa travare är linjegångare och breddar knappt. Andra breddar som sjutton även i låga farter. Medan många travare bara breddar när dom kommer upp i höga farter.

Självklart breddar hästar mer eller mindre (eller inte alls). En häst kan ha "lärt sig bredda" av andra anledningar också, t ex att den är låst i ryggen och vill då gå med bakre delen av ryggen orörlig vilket de gör när de breddar.
Alla har ju inte heller fått det som en "ovana" dvs att ha tendenser till det även i sakta tempo.
Men jo, jag säger lärt sig bredda. För hade de aldrig kommit upp i de hastigheter där de får svårt med plats för benen skulle de troligen aldrig vant sig vid att gå så.

Jag har sett unghästar (travare) bredda för fullt i travartrav i hagen o dom är aldrig körda.. Så dom kan ju inte ha lärt sig de med vagn bakom... Ärfligt?? Eller bara öppna i bäckenet..??

// Jessica

Jag har sett unghästar (travare) bredda för fullt i travartrav i hagen o dom är aldrig körda.. Så dom kan ju inte ha lärt sig de med vagn bakom... Ärfligt?? Eller bara öppna i bäckenet..??

// Jessica

Jag fegade faktiskt lite i min motivering just för att jag väntade mig ett sånt svar ;)
När dom breddar i hagen är det ju för att de travar så snabbt att det behövs. Och visst, har de det väldigt naturligt kan man kanske ändå få träna bort det vid ridning men det känns inte som att det räknas iom att alla unghästar behöver förbättra sin teknik något under ryttare.

En häst som är van vid att den behöver bredda när den tränas däremot den har både just vanan av att behöva springa så (om de snabbjobbas framförallt) mao lärt in rörelsemönstret mer inrotat och musklat sig till det, och dels har den lärt sig att det är det "rätta" sättet att trava på för att den ska få plats. Om en häst breddar i traven som unghäst i hagen även i sakta tempo skulle jag faktiskt blilite orolig, defenitivt inte köpa den som ridhäst för kanske är det som du säger att vissa hästar har naturligt mer öppna i bäckenet.
Den travare jag ridit som breddat mest (kort i kroppen) var faktiskt bara travtränad ett par år och hade bara gjort ett fåtal starter MEN den breddade aldrig när den travade i normaltempo fritt i hagen utan det var en felaktig teknik den lärt sig vid ridning.

Om vi antar att det är som du säger; att vissa hästar är mer öppna i bäckenet och har därför mer anlag för att bredda (eventuellt i kombination med att de är korta i kroppen) så kan det vara en träningsfråga på så vis att om man rider in den utan att den börjat travtränas så kan man redan från början lära in att "den här tekniken ska du använda!" och på så vis befästa det innan hästen lärt sig ett annat "rätt". Eller under omskolningen att man gör samma sak men då tar det ju i regel längre tid eftersom hästens kropp och muskulatur är så van vid tekniken, då blir det helt plötsligt en RID-träningsfråga, inte en travträningsfråga.

Så hur man än vrider och vänder på det tycker jag fortfarande det är träningsrelaterat. Jag kan ha fel, men jag tror knappast det finns hästar som inte går att lära bort breddandet från vid ridning.

För övrigt så har Prins och jag lyckats med galoppombyten och förvänd galopp! :bump:

Mitten, din stjärna ser fin ut :love:

Jag skulle kunna tänka mig att ha en f.d travare som ridhäst eftersom jag gillar deras mentalitet. Men samtidigt är jag medveten om att det gäller att hitta en individ som passar för den typ av ridning jag vill hålla på med & det gäller ju även att jag är duktig nog att kunna träna hästen... Annars tror jag det blir pannkaka av det, om varken jag eller hästen vet hur man ska göra :-)
Tyvärr är det ju som flera redan nämnt priset som gör att många orutinerade ryttare köper en travare som första häst utan att ha kunskapen om vad det krävs för att få fram en trevlig ridhäst.
Men jag tror man lär sig mer ridning på en häst som inte kan allt, fast då gäller det ju att man samtidigt fått känna på hur det ska kännas när det är rätt.

Lycka till med hästletandet Silly!

Mitten, din stjärna ser fin ut :love:

Jag skulle kunna tänka mig att ha en f.d travare som ridhäst eftersom jag gillar deras mentalitet. Men samtidigt är jag medveten om att det gäller att hitta en individ som passar för den typ av ridning jag vill hålla på med & det gäller ju även att jag är duktig nog att kunna träna hästen... Annars tror jag det blir pannkaka av det, om varken jag eller hästen vet hur man ska göra :-)
Tyvärr är det ju som flera redan nämnt priset som gör att många orutinerade ryttare köper en travare som första häst utan att ha kunskapen om vad det krävs för att få fram en trevlig ridhäst.
Men jag tror man lär sig mer ridning på en häst som inte kan allt, fast då gäller det ju att man samtidigt fått känna på hur det ska kännas när det är rätt.

Lycka till med hästletandet Silly!

Åh tack så mycket :love:
Kan ju tillägga att jag är en ganska dålig ryttare och allt det :o Och jag skulle ha en välutbildad häst men råkade snubbla över henne och blev kär och köpte mig massa problem :crazy: .
Men jag tror att bara man inser sina tiilkortakommanden och tar hjälp aven bra instruktör så ordnar sig det mesta, även om det tar mer jobb och mer tid :D

TS : Lycka till !! Uppdatera oss :D

Först och främst: Lycka till i ditt letande av häst!

Jag har haft och göra med ett flertal f.d travare både travtränade och inte. Jag älskar travarnas mentalitet och inställning till arbete, den saknas ofta hos det svenska halvblodet. Jag har haft travare som foderhästar och funderat o köpa en va dem. Men jag satte mig ner och tänkte över saken och kom fram till att jag hellre väntade 1 år och köpte mig en häst som har lätt för det arbete jag är intresserad av (dressyr) och som har potential. Det var ett tufft år av sparande och knåpande, men det var värt det. Summa sumarum: sätt dig ner, tänk efter om en travare kommer att kunna uppflylla de krav/önskamål du har och ta sedan ställning till vad du vill med din ridning om vilken typ av häst som är att föredra. Kanske räcke en travare? Jag sattsar inte heller på att bli världsmästare utan vill komma upp i MSV i alla fall. Alla hästar kan lära sig medelsvåra rörelser, men alla kan inte vinna på den nivån, det är där skillnaden ligger.

Så beroende på vad du kommer fram till så kan mitt enkla råd vara att kanske kolla på korsningar också, de brukar stå bra i pris och där kan man verkligen göra fynd!

Efterlyser också en video på en travare med bra gångarter, hade varit riktigt kul att se för alla travare jag sett genom åren har kanske hoppat hyfsat, men rört sig förfärligt..

Problemet för mig är att jag verkligen älskar mentaliteten på många travare, att de blivit mycket hanterade och är väldigt "snälla" och ärliga (oftast). Nu har jag ju ingen egen häst längre men kommer såklart skaffa det i framtiden. Då skulle jag på ett sätt väldigt gärna vilja ha en travare, ett bra exemplar, men det svåra ligger i att jag helst vill ha en häst som är betydligt mer utbildad än att man måste börja från scratch eller som det oftst blir - i sämre utgångsläge än om man hade ridit in en unghäst. Den måste åtminstone vara mer utbildad än de två hästar jag själv sålt.

Gissar på att det blir svårt att hitta ett varmblod som man både gillar personligheten och psyket på och exteriören som samtidigt är välutbildad. Den får ju inte heller vara välutbildad på ett sätt som jag inte kommer vilja rida den utan måste vara riden någorlunda på "mitt" vis annars får man ju ändå göra om hela jobbet för att få den som man vill :p

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023