Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Hur mycket kan man förvänta sig av en ridtravare? Inget ont om dem men det är ju ytters sällan man ser dem i lite högre klasser. Finns det några exempel på framgångsrika ridtravare? Vad ska man leta efter om man får för sig att satsa på en sån häst? Är det svårt att utveckla galoppen på en häst som kan galoppera i båda varv men inte så länge?

Funderar..

Jag har själv en ridtravare som jag haft i fem år. Var när jag köpte honom bara flängriden men nu är han underbar sålänge han litar på ryttaren. Jag har tränat up till La hopp men bara tävlat småklasser pga mitt eget fd dåliga självförtroende.
Dressyren är det väl lite si och så med, han kan bara grunderna pga mitt bristande intresse....eller min dumhet kke:confused:
Jag skulle vilja säga att så länge du är en bra ryttare, med god balans, tålamod och sunt förnuft (och en stor nypa vilja!) så kan du få en mkt fin ridhäst i en fd travare. Det är mkt jobb men när man väl är "klar"(om man nu någonsin blir det?:smirk: ) så har man en toppenhäst!

Har du någon bild på dein 4-åring??

JAg har själv en treåring, varmblod som är under inridning. HAr haft henne sedan hon va 9 månader. Ej inkörd, ej ens reggad som travare.

Senast ändrad:
Hur långt m ridtravare

Vore intressant bara att höra hur långt ni har kommit med era ridtravare, alltså de som gått på travet (startade)?

Jag funderar på att skaffa en varmblodig travare så småningom. Inte för att jag vill nå grand prix eller så:crazy: men vore bara kul att höra hur långt de egentligen kan komma...?

Jag tävlade 1m, 1.10 på min lokalt...
men sen räckte galloppen inte till..
HAr tex alltid på lokala tävlingar fått ha tre galloppsprån i kombinationer osv.. men va gör väll de :p

ja det enda som ser ut som fullblod på min är hovarna hon har riktiga plattfötter o runda är de med. snacka om att hitta skor till henne
lady07e.jpg

hon är inte igånsatt än så ta inte för hårt på muskler o sånt. hon har fått äta upp sig efter att fölis tog så hårt på henne

Jag har också en ridtravare. Hon är i år 18 år gammal.
Jag har haft henne i 7 år och vi har mestadels sysslat med dressyr men tävlat mest i hoppning ;).
Sedan 2 år tillbaka rider vi western.

Min tjej har alltid haft lätt för samling, i alla gångarter. Hon har en travkarriär bakom sig..vet dock inte hur lång den var.
När jag fick henne var hon skogsriden,,inte speciellt utbildad.
Vi började från grunden och det gick jättebra.

Vi hoppade inga jättehöjder på tävling, ca. 70 cm men har hoppat 90cm hemma. I dressyren hann hon bli utbildad till LB men sedan fick hon föl 2005 och efter det skolade vi om oss till westernekipage.
Vi har tävlat ett par gånger och har blivit placerade varje gång.
Vi tävlar bla. i en gren som heter pleasure där man bedömer hästens gångarter, utstrålning, takt, form, lydighet osv osv..även ryttaren bedöms.
Första gången kom vi 4:a av 12 stycken och sist kom vi 6:a av 18 stycken. Då ska sägas att det inte är galopp med i grenen men däremot tävlade vi mot rena westernhästar och andra ridhästraser så jag är mycket nöjd med hennes prestation.

Hon är mycket följsam, känslig, lyhörd, mjuk och klarar det mesta.

Några bilder
IM000412.jpg
[/IMG]
IM000031.jpg
[/IMG]

Under dressyrtiden
IM0000071.jpg
[/IMG]

Och en hoppbild...
blandat005.jpg
[/IMG]

Sv: Hur långt m ridtravare

Ridtravare kan komma relativt långt som man valt ut en individ med rätt förutsättningar, dvs bra kroppsbyggnad och hyfsade gångarter.
Bara för att den inte är tillräckligt snabb på travet betyder inte det att den är en bra ridhäst, utan det kan bero på andra begränsningar.

När jag köpte mitt sto så fastnade jag för hennes bra extriör, hon är byggd som en ridhäst. Dessutom så har hon bra gångarter och ett mycket mycket trevligt temprament. Hur långt just hon kan gå återstår att se om några år.
Jag har nu haft henne i snart 10månader och fram tills för bara någon månad sedan så har hon inte travats med ryttare, då hon varit väldigt obalanserad i kroppen(och huvudet).
Nu går hon i hyfsad form i skritt och trav rakt fram i skogen, kan galoppskänkel, sidförande skänkel, böjning och ställning och påbörjad trav på volt.
I tömkörningen kan hon både skritta, trava och galoppera på volt och rakt spår och även där börjar formen komma till sin rätt.
Om ca 1 år så planerar jag att hon ska vara fullt igång och vara redo för någon dressyrtävling. (om vi kommer så långt)
Hoppa har vi inte försökt oss på men i sommar ska hon löshoppas för första gången.

Det jag ser ofta med ridtravare är att folk går för fort fram, de lär dem svänga innan de kan gå rakt och försöker med galopp innan de ens kan skritta normalt, och det förstör många fina hästar.

Senast ändrad:

Sådär nu har Silly varit och ridit.

Hästen var 5 år, ca 155 cm. Riden av nuvanda ägare ca 1 år, de hade börjat flytta honom lite för skänkeln. Gick i form i alla gångarter, fixade att galoppera i båda varv, hopptränad upp till ca 90 cm, startad en gång på klubbtävling.

Galoppen var travar-galopp, om man inte kom upp i lite högre hastigheter, blev ofta korsgalopp och travgalopp.

Tjejen i röd tröja är ägaren, jag i grönt. Skratta inte så högt åt mina vackra försök till galoppfattningar, min dåliga sits och allt annat med mej som är värt att skratta åt :p Ang galoppfattningarna är jag dels van vid min häst som man typ bara behöver tänka på vad man ska göra så gör hon det (=nada benmuskler), och så har jag alltid problem med speciellt galoppfattningar på nya hästar...

Upplever själv att jag var något för stor för honom, annars var han ju väldigt snäll, svarade bra osv... Faller dock på galoppen... Och storleken..

Film

den där ser riktigt utvecklingsbar ut! borde kunna bli en riktigt bra ridhäst. (även om extriören motsäger det lite)
vad låg han på för pris?

Tack :love: Det var faktiskt utseendet jag fastnade lite för med ;)

Ja, det är nog rätt ovanligt, iaf bland de som går på travet.

Först och främst får man väl se vad man vill ha en ridtravare till, hur gammal den är, hur mkt den har gått på banan m,m.

Jag själv köpte min ridtravare i januari 2006, då 11 år och sas vara inriden. Dock var han inte bra skött senaste tiden vilket gjorde att första månaderna bara gick ut på att få upp hullet och att han fick tillit till människor igen. När han litade på mig börjarde jag lina och tömköra honom lite lungt, gick på promenader.

Började smått rida in honom efter ett par månader och det har hela tiden funkat bra. Jag hade då inga större förväntningar på honom när jag köpte honom.

Idag är jag otroligt glad över det han har preserat, han kan galopper i båda varven, dock ej bära sig. Går i relativt stadig form i skritt och trav. Skänkelvining, öppna och sluta är under utbildning. Tävlat upp till 80 cm och löshoppad 120 i trav. Tränad terrräng.

Han är min bästa vän

du menar..

den här? :D
20060826023.jpg

Tack så mycket, jag kan inte annat än att hålla med :love:
Nu börjar hon göra sig riktigt bra under ryttare med :)

Tror de begärde 20 från början men gick ner endel sen... Tror att han är såld nu, har inte hört något.

ja det enda som ser ut som fullblod på min är hovarna hon har riktiga plattfötter o runda är de med. snacka om att hitta skor till henne
lady07e.jpg

hon är inte igånsatt än så ta inte för hårt på muskler o sånt. hon har fått äta upp sig efter att fölis tog så hårt på henne

kan hända, men den ser inte ut som ett halvblod iaf

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar