Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Jag har hört att franska travare är kortare? :o
Att franska travare är mer kompakta alltså.
Iallafall är MIN franska travare kortare än en amerikansk travare som en tjej jag känner äger.
Inte bara de jag utgår ifrån såklart, då jag tog beslutet om jag skulle våga mig på att köpa en fd. travare och utbilda honom så fick jag tips att jag skulle leta efter franska travare för att de skulle vara lättare att få till bra ridhästar.

Jag VET att hästen har blivit misshandlad.
Inte vart där på plats, utan har vissa kontakter om jag säger så.
Han är inte stressad så han bara springer, utan rädd för spö, höga röster, o.s.v.'
Självklart menade jag inte att hästar blir superhästar bara för att de är korta i kroppen, de behövs mycket mer.
MEN de travare som har varit lite mer kompakta som jag har sett har haft lättare för sammling.
De är ju självklart olika på olika individer.
"Känner" en fd. travare som inte är vidare kort men som trampar kortare streckor och hoppar 1.20 m. Med eller utan ryttare är jag osäker på.

Jag har hört att franska travare är kortare? :o
Att franska travare är mer kompakta alltså.
Iallafall är MIN franska travare kortare än en amerikansk travare som en tjej jag känner äger.

Av de franska jag sett har många varit ganska långa. Iofs kan intrycket förstärkas eftersom jag i regel sett dom på TRAV (inte nämnvärt vid ridning) är hästarna större kan det hända att de ser längre ut. Men proportionsmässigt så har man ju de amerikanska att jämföra med när man t ex tittar på större travlopp :p
(Har själv haft en "storhäst" med 135cm i täckesstorlek som var skitsvår att hitta sadel till som inte var för lång, en kompis har haft en travare på ca 165cm med jättekort rygg så de långa benen knappt fått plats :rofl: jag har sett ytterst få långrektangulära amerikanare, några enstaka av massor, oftast har de varit kvadratiska/korta ).

Inte bara de jag utgår ifrån såklart, då jag tog beslutet om jag skulle våga mig på att köpa en fd. travare och utbilda honom så fick jag tips att jag skulle leta efter franska travare för att de skulle vara lättare att få till bra ridhästar.

Smaken är som baken, erfarenheter/eventuella fördomar också gissar jag :p De franska sägs vara tuffare i psyket (= svårare, de amerikanska brukar vara kända för sin otroliga samarbetsvilja), de franska brukar vara lite större och grövre vilket vissa givetvis har fördel av, själv skulle jag välja en lite grövre amerikan eftersom deras grovhet kan variera rätt mycket. Sen är de franska långdistansare och startar inte lika hårt lika tidigt vilket självklart talar för deras hållbarhet. Lyckligtvis är vi i Sverige inte lika korkade som Amerikanerna med att gå ut med unghästarna för hårt ännu :p (min första kuse var f ö en "stayer" = långdistansare, inte superbra på att spurta men blev aldrig riktigt slutkörd).
Om man hade bott i Frankrike själv hade de haft fördelen av att många travare där faktiskt verkar användas inom ridning, även i ridskolor t ex. Men i Sverige är den knappast lika stor skillnad utbildningsmässigt mellan franska/amerikanska.
Psyket är viktigast för mig, sen ser man såklart till individen! ;)

Jag VET att hästen har blivit misshandlad.
Inte vart där på plats, utan har vissa kontakter om jag säger så.
Han är inte stressad så han bara springer, utan rädd för spö, höga röster, o.s.v.'

Får ursäkta mitt ifrågasättande, det är bara att folk verkar ha så otroligt olika åsikter om vad som klassas som "misshandel". Att smälla till en häst med en spade i arslet behöver inte nödvändigtvis vara misshandel om det är i självförsvar/om hästen verkligen provocerar till det och inte blir apskraj av det (extremfall..). Men enligt vissa hästar/människor? är det "djurplågeri" att dutta hästen med ett spö om den blir skraj av det, det tycker inte JAG att det är djurplågeri bara att man behöver härda hästen...
Sen är det nog som sagt lätt hänt att man ser hästen som den är i nuläget och antar att den måste ha blivit illa behandlad tidigare. Dom KAN faktiskt vara väldigt skraja av sig ändå!
Men som sagt, bara en förklaring till varför jag frågade.

Självklart menade jag inte att hästar blir superhästar bara för att de är korta i kroppen, de behövs mycket mer.
MEN de travare som har varit lite mer kompakta som jag har sett har haft lättare för sammling.
De är ju självklart olika på olika individer.
"Känner" en fd. travare som inte är vidare kort men som trampar kortare streckor och hoppar 1.20 m. Med eller utan ryttare är jag osäker på.

Trampa bör iofs alla hästar kunna lära sig, men med större eller mindre bedrift och efter kortare/längre tid beroende på vilken ryttare de har på ryggen! Traven är ju liksom deras specialitet, skulle vilja se en travare med klockrena galoppiruetter däremot för NÅGON tycker man ju det borde finnas som kan! :idea:
Jag tittar också i regel på hästens längd, men ser den rent allmänt ut att ha lätt för samling så bryr jag mig inte om längden, inte exteriören så jättemycket heller för den delen så länge den inte verkar ha exteriörfel som beror på krämpor eller fel som gör att de sliter på sig. Ibland är det t o m mentaliteten som gör att de har lätt för samling snarare än fysiken... Man kan bli glatt överraskad! :)

Jag håller faktiskt istortsett helt med dig!
Känner att jag måste kolla upp de där mer Americanska och franska travare, kanske har jag blandat ihop allt? :o

de är lugnt att du frågade om misshandeln, tog inte illa upp eller så.
Ville bara göra klart att jag visste att han hade blivit misshandlad, "gubben" som hade vart med och "uppfostrat/tränat" honom kom på besök och han fick inte röra hästen ens, så jag bad honom åka hem.
Jag tycker värkligen inte de är misshandel att dutta till hästen med spö, jag rider själv både med sporrar och spå om de behövs.
Har just fårr Calero att acceptera att jag rider med sporrar, inte för att de behövs, mest som trning att han ska förstå att allr inte är farligt och har börrjat med spöet som inte fick komma nära honom utan att han spärrade upp ögonen. Nu får jag sitta på han med de men har inte kommit så långt att jag kan lägga de på rumpan utan att han springer.

Bild på honom från ikväll:

Ignorera min lättridning ;)

Jag tror den kan bli helt Ok! :)
Beror ju mycket på psyke, sen har vi ju bara sett en stillstående bild men på de lilla skulle de nog funka!

svar till TS:
Nu har jag inte läst hela tråden men jag tycker ändå att hästen var fin, verkade samarbetsvillig och hade ett fint steg.
Det var väl en del kvar att göra men grunden verkar ju vara ordentligt lagd och det är ju det viktigaste, sen är det ju bara att bygga på.
Och travare kan precis som halvblod.
Mitt travarsto Nova funkade inte innom travet men funkar kanon som dressyr häst. vi har inte kommit ut å tävlat än men det kommer.
Har dock lagt ner en hel del "blod svett och tårar" på henne, det var ett tufft jobb att få henne dit hon är idag (inte exakt idag för hon fick en fölunge den 14 juni så just nu är hon ur form, men du förstår vad jag menar)

här är hon efter att jag köpt henne och haft henne i typ 2 veckor:

http://www.lunarstorm.se/GlasFlikkan/galleri/26

Travare har fel vinklar och proportioner för att vara ultimata för den typen av arbete de behöver utföra under ryttare. Däremot finns det undantag och dessutom har de enormt stor kapacitet som man oftast inte ser. Varför blir travare inte mer än skogsmullehästar?

1. De köps i regel inte av seriösa, duktiga, tränande ryttare med mycket kunskap om ridning, utveckling och utbildning.
2. De ges inte chansen.
3. De är ofta snea, vinda eller skadade när de byter till ridning.
4. De är ofta över unghäståldern vilket innebär mindre möjlighet att kroppsligt anpassa sig till något nytt.
5. De är ofta spända.
6. Att börja med en travhäst skiljer sig från att börja med en ridhäst.
7. Det finns aldeles för lite kunskap.

Jag tycker dock att ridning ska vara en naturlig sak för hästens kropp och tror därav att alla hästar kan ridas och utvecklas på det planet.

Ingen kan säga annat än att dessa hästar har större fysiska svårigheter och behöver anstränga sig mer för att klara av samma form och rörelse som en ridhäst. Nu anser jag att våra svenska halvblod och allt vad vi har inte heller är ens i närheten av ultimata ridhästar men de har en del fördelar i jämförelse med travaren.

Men jag anser att en travare kan komma längre än vad de flesta travhästridande ryttare gör. Och många andra också. Det kräver dock sin ryttare att rida om en häst och att förstå ur man arbetar en häst som har fel proportioner.

Har själv travare som inte var inriden vid köp. Kan var också sned och vind, som så många andra men de flesta hade nog följt säljarens råd att bara palla upp ena benet med en sula - då var ju hästen rak. Hade man gjort så hade nog den här hästen inte levt så många år.

När det gäller ridningen så har jag upptäckt en härlig fördel hos travaren. Förutsatt att man börjar i rätt ände - avslappning. En travhäst har rykte om sig att ha kort, stötig trav. Jag säger att har den det så är den stressad/spänd. En travare ska röra sig stort och har ett enormt steg och övertramp. Detta stora steg måste kanske korrigeras en smula om det som i mitt fall är ett så stort övertramp att hästen får fysiska problem av det, men när det sen kommer till form och dressyrridning har man otroliga möjligheter att ta fram ett fantastiskt steg med hjälp av detta stora, luftiga steg. Är det något min häst kan så är det att imponera med sitt steg. ;)

De kan gå längre än vad folk vill tro men man ska vara medveten om att det krävs mer från en sån häst.

Jag håller med i mycket av det du säger, men jag skulle akta mig för att säga att "travare har fel vinklar" av två skäl:
1. De kan vara väldigt olika exteriört, ser man likheter mellan några hästar så stöter man helt plötsligt på flera med helt annan exteriör, svårt att hitta någon röd tråd.
2. Många exteriöra bitar kan vara skapade av felträning/småskavanker och mycket kan bli bättre när kusens fysik blir bättre. Även så kan exteriören se mycket annorlunda ut på en häst i travträning mot några år senare efter mycket ridträning :p

Ser rund och fin ut! :)
(lite lättare fram bara så blir formen också bra! ;) dumt med ögonblicksbilder för då blir dom ofta missvisande :p)

Ett mycket bra inlägg!:bow:

Det finns alldeles för lite kunskap om omskolning av travare, tyvärr. Iallafall hos gemene man som är dom som köper dom. Att fd. travare dessutom ofta är mycket känsliga kan bli en farlig kombination.
Ridtravarföreningen är iallafall en liten bit på väg...

http://www.ridtravare.com/

Kan hända, jag kan säga direkt att någon expert är jag inte. ;) Men det framgår ju på många travare att ex.vis deras hasvinkel är en annan än på en ridhäst. En travhäst ska sätta under sig på ett helt annat sätt än en ridhäst. Men sen finns det precis som du säger olika individer och olika modeller av travhästar.

Alla föreningar som får folk att vilja tänka mer seriöst och arbeta, är positiva. Tråkigt bara att man inte kan ha ett alternativt medlemsskap utan så höga kostnader - snål ttl. :angel:

Trevlig tråd för ridtravare, är aktiv inom travet men väldigt stolt över min kille jag sålde..han var INRIDEN för 2 år sen..

8828269.jpg

Här hoppar han 1.10 men har hoppat 1.20 med ryttare ( "sämre bilder" )
http://www.pixbox.se/pic_show_id12479727.html

Hasvinkeln? :confused: har faktiskt inte sett någon större skillnad mot för "ridhästar", det vanligaste isåfall är väl att hasvinkeln är ganska skarp, men då beror det ju oftast på att de står under sig = spänningar/låsningar eller så.

Tar en bild som exempel (halsen ser lite kul ut eftersom den är så smal, men nu tänker jag på haserna här :p )

http://pets.webshots.com/photo/2308087460065461816bkLCov

Om man jämför samma häst med en annan "hållning":

http://pets.webshots.com/photo/2413341910065461816JNqNFa

Vilken hasvinkel skulle du säga att den hästen har?

enligt min åsikt så blir travaren så som man gör den till

Nej det är fel....i uppfostran o beteende i stor grad men i ridning...nej.

Hästen jag visade ovan är och har alltid varit en "ridtyp" han har t ex alltid haft en "kort" galopp, han är kort i ryggen. Jag har en som är lika gammal, inte alls en som jag skulle tänka mig sälja till nån som vill hoppa/dressyr...hon har ett mycket längre steg naturlig, breddar i låga tempon och har en låååång rygg. En sån häst kommer man ingenstans med om man inte bara vill "mullerida"

Nej det är fel....i uppfostran o beteende i stor grad men i ridning...nej.

Hästen jag visade ovan är och har alltid varit en "ridtyp" han har t ex alltid haft en "kort" galopp, han är kort i ryggen. Jag har en som är lika gammal, inte alls en som jag skulle tänka mig sälja till nån som vill hoppa/dressyr...hon har ett mycket längre steg naturlig, breddar i låga tempon och har en låååång rygg. En sån häst kommer man ingenstans med om man inte bara vill "mullerida"

Precis, olika hästar har olika förutsättningar. Det är ju knappast så att hästen du tog som exempel inte "kan" bli en duktig ridhäst i hopp/dressyr, men det blir mer av ett lotteri och kräver längre tid/skicklig ryttare, sen får man ju sätta förväntningarna efter förutsättningarna så man inte köper en sån häst med förhoppning att tävla LA/LA eller högre :angel:

Som en travare jag hade som tyckte att ALLT som låg på marken var äckligt. Det kunde ta 20 minuter att få den över en bom på marken om den hade en "fjantig" dag. Det blev såklart bättre med uppfostran och vana, men har man en häst som man måste börja med så extrema basics saker med så kan man knappast räkna med att komma ut och tävla inom nåt år :p Däremot hade den mycket fint steg i traven, de flesta har något positivt om man inte har för höga förväntningar.

Min poäng är väl mest att alla hästar kan komma till lättare tävlingsklasser åtminstone, de flesta kan komma riktigt långt utbildningsmässigt. Men det är givetvis mycket svårare med vissa hästar och mycket enklare med andra. Om man satsar på att utveckla de positiva sidorna hos hästarna och förbättra "lägstanivån" på det dom har svårt för så kan man få mycket glädje av sin häst ändå! :)

Senast ändrad:

Vilken "hasvinkel"? Det kan jag omöjligt säga. Så kunnig är jag inte. Det enda jag kan säga är att det är vanligt att man tittar just på bakbenens vinklar när man jämför travare och ridhäst med tanke på att de rör sig olika och ska röra sig olika - de ska ju ha olika fördelar/möjligheter. Travare har ju också ofta större övertramp än en ridhäst bla, som jag nämnde ovan. Jag tvivlar på att skillnaderna i hästarnas vinklar och exteriör går att se utifrån på alla hästar. Men där är jag ingen expert. Absolut inte. Så det kanske bara handlar om ett otränat öga, ska söka vidare efter lite mer information om detta. :)

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023