Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

du menar..

den här? :D
20060826023.jpg

Tack så mycket, jag kan inte annat än att hålla med :love:
Nu börjar hon göra sig riktigt bra under ryttare med :)

GUUUUUUUUUUUUD va fin hon ääääääär! Ska vi byta häst ? Nej jag skojja... :love:

Som med vilken häst som helst, det blir vad man gör dom till!

Börjar du med en unghäst kan ett varmblod komma precis lika långt som ett halvblod.

Vilka underbara bilder!:love: Spec den där han hoppar själv..:rofl:

Vad fin den översta hästen var! Jättefin bärighet..

Men vet ni varför travare inte kommer så långt inom ridning???

Jo, för att travare är byggda för att trava, de är inte vana vid en ryttare på ryggen och kan då inte fatta någonting...
De e typ som om vi skulle köra ett halvblod och starta i ett travlopp! Hur tror ni det skulle gå???
De e nästan precis samma sak ...

Om en kunnig ryttare skolare en travare ser inte jag något hinder till att de ska bli bra ridhästar?
Sen kan man köra ett halvblod hur lätt som helst, kanske inte i travlopp, men titta på en körtävling, där är nog inte en enda häst travare, utan det är bara ''ridhästraser''.

Och med körtävling menar jag inte travlopp utan typ precision, tänkte att jag nog måste förtydliga för du verkar inte särskilt intelligent.

Att däremot lära travarna saker som de har anlag för - travökningar, piaff, passage, skolor osv det kan de flesta om man är skicklig nog och kan anpassa ridningen till individen.

Just samlingarna ligger positivt för travare eftersom de är avlade för att tänka framåt och arbeta mkt.
Dvs, man får fram energi att trampa osv.

Sen om det är snyggt eller ej är en annan sak :)

GUUUUUUUUUUUUD va fin hon ääääääär! Ska vi byta häst ? Nej jag skojja... :love:

Så onödigt! Det känns inte som att det är värt tiden att argumentera med dig, tycker bara att ditt inlägg var väldigt elakt och plumpt.

Ursäkta? Missade du just att jag i inläggen innan dig la ut tio bilder på travare, fyra i galopp, och fyra som hoppar (ur galopp) så ditt argument håller inte riktigt...

Jo, han är väldigt ridbar den hästen. Det är han i både första och sista bildinlägget, han är med andra ord både hopp och dressyr-vettig :D

Men vet ni varför travare inte kommer så långt inom ridning???

Jo, för att travare är byggda för att trava, de är inte vana vid en ryttare på ryggen och kan då inte fatta någonting...
De e typ som om vi skulle köra ett halvblod och starta i ett travlopp! Hur tror ni det skulle gå???
De e nästan precis samma sak ...

Men Herre Gud, man rider väl in hästen innan man kan begära att den ska fatta vad man vill.

Det är det tråkiga...
Man måste ju LÄRA hästen, och är man inte duktig så får man ju en häst som inte kan... Dvs. en travare som travartravar och slänggalopperar och hoppar som en idiot...

Om kunskapen om utbildning vore större bland våra ridtravarryttare så skulle många hamna på en LA nivå i dressyr, tyvärr så är ju större delen av ridtravarryttarna en blond 13åring som ville ha en egen häst... :cry:

Men som vi har fått bildbevis så kan travarna om man lär dom... :bow:

Ja det är synd att det finns för få som orkar lägga ner mödan på att utbilda dem för det blir oftast hemskt trevliga individer. Eftersom de är billiga i inköp så hamnar de ju tyvärr ofta hos människor med inställningen att jag ska ju ändå inte tävla så jag behöver inte ha en dyr tävlingshäst, dessutom behöver den ju inte ha någon dyr sadel (som jag ändå inte skulle tävla i) och inte behöver jag lägga några pengar på träning heller för jag vill ändå mest susa fram genom skogen och hoppa över stock och sten...
Det är självklart inte alltid så men det händer alltför ofta. Sen finns det som tur väl är en hel massa underbara människor som vill lägga ner sin tid på travarna och ser till att de får precis lika bra omvårdnad, träning och utrustning som vilken tävlingshäst som helst :bow: och om man gör det så kommer man att upptäcka att de är helt underbara.
Nu har jag ingen travhäst själv för tillfället utan en fyrvägskorsning på tre år men om jag skaffar fler hästar så är det ingen omöjlighet att det kan bli en travhäst igen.

Just samlingarna ligger positivt för travare eftersom de är avlade för att tänka framåt och arbeta mkt.
Dvs, man får fram energi att trampa osv.

Sen om det är snyggt eller ej är en annan sak :)

Ja, precis! :p

Förra kusen jag hade var verkligen ett typexempel på det, fysiken var riktigt risig (stel som en planka när jag fick den, gick inte att få sökning/ställa/böja minsta lilla, typ som att man kört in ett kvastskaft från nacken igenom hela ryggen :crazy: ) men det blev ju bättre successivt, exteriören var helt ok, men PSYKET! :love: visserligen var den lite lättstressad, men den ville verkligen göra det man bad om, ofta fick man mycket mer än man önskat :p

Nån gång när jag skulle rida fram ur ryggning t ex så blev det några trampsteg för att jag inte släppt tygeln helt, en kompis skulle testa att rida och drev hästen från stillastående utan att släppa tyglarna och fick riktigt piaff med rejält undersatt bakdel och lätt framdel, det var asläckert! :) Sen var den överlag så tacksam att rida eftersom den var superkänslig (man behövde t ex bara tänka trav så började den trava) mycket lydig för förhållningar och såpass framåt att det bara var att fokusera uppåt istället så fick man samling utan att behöva tjata. Så det ska vara! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=5W9Y0xdGK0A

En film på en ridtravare som är välutbildad, riden ungefär 1 år på filmen tror jag det var, om det inte var 1½.
Dock ingen galopp visas.

Jättefin! Och vilken uppmärksamhet på vad ryttaren vill hela tiden. Roligt att se. Mer av sånt.

Håller fullständigt med tidigare "talare" om att riktigt så begränsade som många anser travarna vara är de inte. Däremot säljs de väldigt ofta till ryttare utan kunskap. Det är synd att de får oförtjänt dåligt rykte av det.

Och vad det gäller själva fysiken så kan man inte generellt säga att de är si eller så, däremot gäller det att leta efter den typ av individ man vill ha. Varmbloden spänner allt från kort och kompakt till lång och smäcker. Så valfriheten är stor :)

Kan ju tillägga att min ridtravare går lätt en LB i dressyr, och LB / LA hoppning :)

Framgång i ridning finns det hos många travare! ;)

Hej på er!
Blir lite ledsen när jag läser många av inläggen, måste därför skriva lite jag också.
Frågan hur långt kan man komma med en travare som ridhäst, enligt många är så ska man inte ha en sådan häst om man ska satsa på sin ridning. Men då undrar jag om man går in med samma inställning och resonemang då det gäller andra hästraser, så är jag helt säker på att man skulle komma lika långt med dessa heller. dvs inte långt alls.
Om inga seriöst satsande ryttare tränar och utbildar travare till ridhästar så kan de självklart inte komma upp i några svårare klasser.
Ren generellt är det väl så: Inget seriöst satsande = inget högt resultat.
Glöm inte att hästen är en individ med olika förutsättningar oavsett ras. Det är ju så att även om man "satsar" på att komma i höga klasser och köper en "finare" häst så kommer inte alla upp i höga klasser.
Skönt, nu har jag fått sagt mitt.

Hej på er!
Blir lite ledsen när jag läser många av inläggen, måste därför skriva lite jag också.
Frågan hur långt kan man komma med en travare som ridhäst, enligt många är så ska man inte ha en sådan häst om man ska satsa på sin ridning. Men då undrar jag om man går in med samma inställning och resonemang då det gäller andra hästraser, så är jag helt säker på att man skulle komma lika långt med dessa heller. dvs inte långt alls.
Om inga seriöst satsande ryttare tränar och utbildar travare till ridhästar så kan de självklart inte komma upp i några svårare klasser.
Ren generellt är det väl så: Inget seriöst satsande = inget högt resultat.
Glöm inte att hästen är en individ med olika förutsättningar oavsett ras. Det är ju så att även om man "satsar" på att komma i höga klasser och köper en "finare" häst så kommer inte alla upp i höga klasser.
Skönt, nu har jag fått sagt mitt.

:bow:
Så är det absolut!
Man får se till individen oavsett ras, och resultatet beror inte bara på hästen utan mycket på ryttaren.
Det jag tror de flesta är överens om är dock att det överlag finns färre travare som redan har bra grunder i ridningen än t ex halvblod, och jag tror det är relativt få som köper en häst med dåliga grunder om man satsar på tävling, tar längre tid och är svårare att "komma ikapp" då. Därav att det inte blir så många travare som får en ärlig chans...

Trevlig häst...dock ingen galopp alls..? Tror aldrig jag har sett någon häst hoppa utan att landa i galopp åtminstone några språng. Det var lite avancerat faktiskt!:rofl:

Oj...nu såg jag att den faktiskt la in några galoppsprång emellanåt.:o
Synd ryttaren inte fångade upp det. Och att den gick så mycket bakom hand.:crazy:

Nu har jag inte läst hela tråden så jag vet inte om ni tagit upp det här. Jag har själv ägt ett par ridtravare och lånar ett travsto numera. Många som har gått på bana kan ha förslitningsskador, tyvärr, och det är inte säkert att det märks direkt. Har man tur så köper man hästen av någon som är ärlig eller så råkar man ut för en häst som tex inte håller för hoppning. Dessvärre finns det så många skrotade travare som ägarna vill bli av med så fort som möjligt! :(

Stoet som jag rider nu är en underbar liten dam. Hon är otroligt lättlärd, önskar att hon vore yngre än sina 20 år. Hon är stel och hänger ibland i höger tygel, särskilt i galoppen. Några tips?

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar