Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stoet som jag rider nu är en underbar liten dam. Hon är otroligt lättlärd, önskar att hon vore yngre än sina 20 år. Hon är stel och hänger ibland i höger tygel, särskilt i galoppen. Några tips?
Jag vet inte så mycket om henne. De som äger henne har inte fått så mycket info heller. Hennes förra ägare red inne henne, men bara tillräckligt för att kunna rida henne i skogen.
Tror jag måste börja från början med en hel del. Hon är het och svår att hålla i traven. Kanske bäst att jobba både i skritt och trav? Finns det några enkla grundläggande övningar att göra?
GUUUUUUUUUUUUD va fin hon ääääääär! Ska vi byta häst ? Nej jag skojja...
Hur mycket kan man förvänta sig av en ridtravare? Inget ont om dem men det är ju ytters sällan man ser dem i lite högre klasser. Finns det några exempel på framgångsrika ridtravare? Vad ska man leta efter om man får för sig att satsa på en sån häst? Är det svårt att utveckla galoppen på en häst som kan galoppera i båda varv men inte så länge?
Funderar..
Avel.halvblod beror på vad den är blandad med annars är det en allroendhäst varmblodstravan är avlad för att köras det kan man se på bogbladen sen är det dåligt sadelläge.M:V:H:ChikPM:ar lite tips, blev väl långt för tråden.
Det kan säkert finnas skillnader raser emellan. Men jag har mycket svårt att tro att t ex halvblod som blivit avlade för ridning vad då, 80 år? Skulle vara så mycket bättre än varmblodstravare som inte heller de blivit avlade för trav överdrivet länge. Men det finns såklart som du säger - olika individer, och det är ju individen man får se till.
Av de travare jag har ridit så har det varit nån enstaka som man känt har haft svårt för samling, både ridkänslemässigt och exteriört sett, övriga har inte känts sämre än "ridhästar" och ett par enstaka exemplar har känts ha mer anlag för samling än de flesta halvblod jag ridit. Men sen är det ju som sagt inte enbart fysiken som spelar roll, ibland är det psyket som gör att de får lätt för sig (t ex en häst som är väldigt framåt och arbetsvillig men som har lätt för att omvandla energin till det man ber om).
Självklart så skulle inte heller jag söka bland travare om jag vill ha en dressyrhäst att tävla högre klasser med. Men nu var det samling vi pratade om! Är ju ingen samling att tala om förrän när man börjar komma runt medelsvår, alla hästar borde egentligen klara upp till LA samlingsmässigt tycker man, med vissa undantag. Men å andra sidan så är hästar avlade för dressyr avlade för alla aspekter av tävlingsdressyren, det innefattar ju i hög grad bra galopp. Självklart väljer man en häst som man VET har en fin galopp än en häst som inte ens lärt sig galoppskänkeln.
Att däremot lära travarna saker som de har anlag för - travökningar, piaff, passage, skolor osv det kan de flesta om man är skicklig nog och kan anpassa ridningen till individen.
Här är min grabb.