Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Nepp, ingen galopp... Högergaloppen var lite snabb just då så att säga... :angel:
Vi hoppade dock i galopp på framhoppningen :D

Stoet som jag rider nu är en underbar liten dam. Hon är otroligt lättlärd, önskar att hon vore yngre än sina 20 år. Hon är stel och hänger ibland i höger tygel, särskilt i galoppen. Några tips?

Vet du vad det beror på? (stel är sällan grundorsaken) ofta är det att de har en eller flera låsningar alt. sneda höfter eller bara felaktig teknik. De vill i regel böja sig åt vänster då (vilket gör att det känns som att de vill skjuta in högerbogen och blir "spänd" i underhalsmusklerna på höger sida) kan bero på att de vill avlasta höger bak också, men kanske oftast pga låsningar.

Är du hyfsat säker på att det inte beror på låsningar eller sneda höfter så kan man jobba på att få till tekniken = böjning i högervarvet. Är hästen välbalanserad och lydig i traven kan man smått börja med öppna och sluta. Framförallt slutan brukar vara användbar eftersom man får bättre koll på böjning + höfter. När du sedan ska fatta galopp kan du ha sluta-tänk dvs fatta från svag sluta och höja innerhanden om du rider i högervarvet.

Gammal dam... Kanske hon behöver träffa en tandläkare?

Visste du inte det att när ett föl föds så får man en påse micro chips på posten någon dag senare. Där finns diverse chips som matchar de olika inriktningarna.

Vill du ha en travare så monterar du travar chipset.
Vill du ha ett halvblod, så monterar du halvblods chipset.

Sen kan du uppgradera dig efterhand.
Inridnings chipset kostar bara 8200:- exl moms. Då är din häst inriden & kan gå i alla 3 gångarterna i korrekt form. Tar bara 2 minuter att montera chipset.

Vill man avancera så kan man köpa hopp chipset som täcker banor upp till 1 meter sen måste man köpa ett tillägspaket för 1.10 - 1.40 osv.

Vill du rida dressyr så får du i första paketet.
Skänkelvikning, serpentiner, volter, galoppfattningar & halvhalter.

Vill du avancera så kan du köpa till, öppna, sluta, galopp piruetter, diagonalslutor.

I paket 3 får du piaff & passage.

Jag är ledsen men man får inte vara så naiv som du är.
Ingen häst oavsett ras fattar någonting när du sitter upp på ryggen av dom.
Man måste lära dom vad man vill att dom skall kunna.

Var din häst färdiginriden när den föddes eller du använde micro chipsen?
Eller du lämnade iväg den till inridning & förträngde hela historien & inbillar dig att den kunde allt direkt??

Sanslöst........ *skakar på huvudet*

Jag vet inte så mycket om henne. De som äger henne har inte fått så mycket info heller. Hennes förra ägare red inne henne, men bara tillräckligt för att kunna rida henne i skogen. :(
Tror jag måste börja från början med en hel del. Hon är het och svår att hålla i traven. Kanske bäst att jobba både i skritt och trav? Finns det några enkla grundläggande övningar att göra?

Jag rider henne med hackamore ibland och hon är likadan då, så jag tror inte att det är tänderna.

Jag vet inte så mycket om henne. De som äger henne har inte fått så mycket info heller. Hennes förra ägare red inne henne, men bara tillräckligt för att kunna rida henne i skogen. :(
Tror jag måste börja från början med en hel del. Hon är het och svår att hålla i traven. Kanske bäst att jobba både i skritt och trav? Finns det några enkla grundläggande övningar att göra?

Steg 1 bör vara tempo och avslappning, lättast att börja i skritten oftast (särskilt med avslappningen) att hästen söker sig rejält framåt/nedåt och följer din tygel när du släpper efter, och att hästen ska hålla ett ganska sakta normaltempo som grund, här kan man få vara väldigt konsekvent och ta-lätta-ta-lätta så snart hästen rinner iväg. Att få sökningen framåt/nedåt kan man åstakomma på olika sätt, för en del fungerar det att rida på volt och lirka i innertygeln med rejäl eftergift när hästen börjar slappna av i nacken (ju mer hästen slappnar av i nacken och resten av halsen, desto bättre sökning blir det i regel) eller det man känner fungerar bäst, är det extremfall -stjärnkikare- kanske man t o m får sänka händerna och lägga lite tryck med eftergift så snart hästen slappnar av lite. Dom här två sakerna är mycket viktiga, så sitter inte dom redan i skritt och trav - jobba på det!
Nästa steg blir exempelvis att jobba på en volt och forma hästen efter volten. Jag tycker det är lättast genom att 1. känna att man själv "formar sig" efter volten, flyttar händerna lite inåt mot innerhöften och ytteraxeln framåt, ev. lite tryck med inre låret/sittbenet 2. halvhalter följt av ev. korrigering om man känner att hästen drar åt något håll (trycker den in bogen och sneddar t ex så tar man en tydlig halvhalt och flyttar ut hästen för ev. trängande tygeltag, sits, skänkel, vikt vilket man nu föredrar, gör den tvärtom så tar man en tydlig halvhalt, vrider sina innerhöft framåt och ytteraxel bakåt).

När det här sitter i skritt och trav och ni tränat en del övergångar, kan hålla framåt/nedåtsökning i skritt och trav och hålla bra balans, då kan man börja med lite lättare sluta/öppna för att få koll på hela hästens kropp och få bättre struktur i hästen. Först när man kommit så långt tycker jag man kan vara redo för galoppen...

hej.. ja de krävs ju mk träning om man ska få en ridtravare att klassa sig uppåt.. men min travare hoppar lätt en bana på 140 nu har gått dressyr 4 år innan ja köpte henne å nu har ja hopptränat henne massor+ dressyr så hon tävla nu 120 -130
vinner ofta hon e så snabb å vändbar

Kolla travhästen i mitt galleri. Vad tycker ni om hans typ? Jag tycker han är sååå fin! :-D (Svärfar äger honom)
Aldrig startad eller travtränad, 5år gammal.... :banana:

Kolla travhästen i mitt galleri. Vad tycker ni om hans typ? Jag tycker han är sååå fin! :-D (Svärfar äger honom)
Aldrig startad eller travtränad, 5år gammal....

Jag har ett 10 årigt varmblod som jag har haft nu i snart 2 månader ( har varit medryttare på honom sen i början av Mars men haft han hemma och ridit nästan varje dag nu i 2 månader.) Han är aldrig startad men blev travtränad från 0.5 år till 2 år. Men har sedan 3 års åldern bara varit ridhäst. han är ganska välriden och så, han går i form alla gångarter men har dock lite problem med galoppen på ridbanan. mitt varmblod är dock inte som ett varmblod i kroppsbyggnaden och temprament. (Han är nästan lat ;)

Så det du borde enligt mig leta efter ett lyhört och inte allt för tempramentfullt varmblod. :)

Här kommer lite bilder på min häst :rofl:

pic_show_id7893390.html

pic_show_id7910979.html

pic_show_id8211191.html

pic_show_id12608893.html

:bump:
Hur mycket kan man förvänta sig av en ridtravare? Inget ont om dem men det är ju ytters sällan man ser dem i lite högre klasser. Finns det några exempel på framgångsrika ridtravare? Vad ska man leta efter om man får för sig att satsa på en sån häst? Är det svårt att utveckla galoppen på en häst som kan galoppera i båda varv men inte så länge?

Funderar..

Man kan förvänta sig så mycke som man skälv kan...
Men ett varmblod har inte ett steg som ett halvblod .Därför kommer dom inte så långt.Men travare är väldigt bra i distans :Chik

Här är min älskling, 163 cm hög.
Han var påväg till slakt 5-6 ggr, men varje gång uppkom det något som gjorde att han fick leva, tex en gång gick transporten sönder, en gång var det fullt på slakteriet m.m. Så jag ser det inte annat än att det var MENINGEN att han skulle leva :) :D

showimage.php

showimage.php

showimage.php

PM:ar lite tips, blev väl långt för tråden.

Det kan säkert finnas skillnader raser emellan. Men jag har mycket svårt att tro att t ex halvblod som blivit avlade för ridning vad då, 80 år? Skulle vara så mycket bättre än varmblodstravare som inte heller de blivit avlade för trav överdrivet länge. Men det finns såklart som du säger - olika individer, och det är ju individen man får se till.
Av de travare jag har ridit så har det varit nån enstaka som man känt har haft svårt för samling, både ridkänslemässigt och exteriört sett, övriga har inte känts sämre än "ridhästar" och ett par enstaka exemplar har känts ha mer anlag för samling än de flesta halvblod jag ridit. Men sen är det ju som sagt inte enbart fysiken som spelar roll, ibland är det psyket som gör att de får lätt för sig (t ex en häst som är väldigt framåt och arbetsvillig men som har lätt för att omvandla energin till det man ber om).

Självklart så skulle inte heller jag söka bland travare om jag vill ha en dressyrhäst att tävla högre klasser med. Men nu var det samling vi pratade om! ;) Är ju ingen samling att tala om förrän när man börjar komma runt medelsvår, alla hästar borde egentligen klara upp till LA samlingsmässigt tycker man, med vissa undantag. Men å andra sidan så är hästar avlade för dressyr avlade för alla aspekter av tävlingsdressyren, det innefattar ju i hög grad bra galopp. Självklart väljer man en häst som man VET har en fin galopp än en häst som inte ens lärt sig galoppskänkeln.

Att däremot lära travarna saker som de har anlag för - travökningar, piaff, passage, skolor osv det kan de flesta om man är skicklig nog och kan anpassa ridningen till individen.
:bump:Avel.halvblod beror på vad den är blandad med annars är det en allroendhäst varmblodstravan är avlad för att köras det kan man se på bogbladen sen är det dåligt sadelläge.M:V:H:Chik

showimage.php

Här är min grabb.

Hej det var en himmla snygg kille.Han såg ut att vara rätt liten o kort i ryggen.
Jag har ett sto som ser ut som din,på kortet hon är 148över havet men käns som en mycket större häst.Det var en fin häst.M:V:H chik:bump:

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Borstning av tänder
  • Random bildtråd med text V