Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Då inte mina bilder syns laddar jag upp dom i mitt galleri istället så kan ni kolla om ni vill :D

kl
Lägger in lite bilder på min grabb.. Han har inte kommit så värst långt i utbildningen, men jag tänktre försöka starta i några mindre tävlingar ev. nästa år, beroende på hur pass duktig han är :)
13562209.jpg

13562204.jpg

Personligen tycker jag inte att travaren är den bästa rasen om man verkligen vill satsa, men har dom en bra kropp för ridning och är bra tränade passar dom jättebra som hobbyhästar och till lättare tävlingar.

kl

De ridtravare jag stött på har varit väldigt trevliga individer med god arbetsvilja! Såklart att man kan köpa en varmblodig travare o använda som ridhäst, varför skulle de inte duga till ridning? "Hästen är ju inte till för dressyr utan dressyren är till för hästen.. "

"Min" häst är en kallblodig travare (16 år), aldrig startad men han har definitivt exteriören mot sig + att han aldrig blivit utbildad i ridningen (när han var yngre). Överbyggd, långa bakben, lång rygg.. Han har en enorm arbetsvilja o vill alltid göra rätt, litar han på sin ryttare så gör han allt för den :love: Nu efter att jag ridit och utbildat honom i ca 2 år (ingen "tok-dressyrsatsning" utan mer dressyr för att han ska lära sig bära upp sig själv, för att hålla i längden) så går han riktigt fint. Vi har lite jobb kvar på galoppen, men det får ta den tid det tar!

En kompis till mig har en travare (16 år, riden o utbildad i 2 år), som hon tävlar lätta klasser med (debuterade LA denna helg med godkänd procent). Precis som min så är han villig att arbeta och gör alltid så gott han kan! Traven är hans starka sida, medan galoppen är lite kantig men den går att utveckla.

Dessa killar har mkt gemensamt, bl.a.; båda är jäklar på att hoppa och båda har blivit utbildade vid hög ålder! Det går men man måste låta det ta tid! Vill man komma snabbt upp i klasserna är ju travare inget alternativ.. :smirk: Men de är fortfarande fullt dugliga som ridhästar!
Varför måste resultat i dressyrtävlingar vara ett bevis på framgång?? att man fått hästen ridbar tycker jag är bevis nog, travarna är inte avlade för ridning vilket gör att de alltid kommer ha mkt emot sig o inte få lika bra poäng på tävlingar..

*kl*

Har inte orkat läst genom tråden... :crazy: men kan i alla fall berätta om min egen travare. Just nu tävlar jag honom i Westernridning på C-nivå (regional nivå) med, än så länge, tre första placeringar! Även fler höga placeringar! Har jobbat med honom i 3,5 år nn, ridit in och utbildat honom och laggt ner mycket TID och TÅLAMOD!
Så visst går det att få upp varmblodiga travare på högre nivå, men man MÅSTE lägga ner ett otroligt jobb med dem och att det tar lite längre tid att lära dem än vad det tar för en ras som är avlad för grenen. Men det är värt allt jobb och all tid man lägger ner! Man själv lär sig något för livet!
Fast jag måste ju ändå säga att jag själv inte gillar travarna (varmbloden) generellt :p
Men vill man ha en travare som man vill kunna satsa på bör man se till att den har kropp för det! och att man själv har kunskap, tid, tålamod och tillgång till tränare! För utan min tränare hade jag inte kommit så långt som jag har gjort nu! Men LÄNGRE ska jag komma!
Kan ju också slänga in några bilder på oss från en tävling i sommar!

11394580.jpg

11483259.jpg

11482156.jpg

Här är min häst :)

8211191.jpg
[/url][/IMG]

7893390.jpg
[/url][/IMG]

640x480

12608893.jpg
[/url][/IMG]

travare är bäst, :bow: När jag väl skaffar egen häst ska det bli en travare. Jag satsar ju inte på tävlingar och sånt, utan att ha roligt tsm med hästen, skogsmullar o lite småhopp :rofl:

Många har säkert skrivit detta innan (har inte läst hela tråden), men ridtravade är faktiskt vanligt inom westernridning. Inte lika vanligt i de högre klasserna, men på de mindre tävlingar finns faktiskt en hel del travare med!

I mitt stall rids flera stycken travare och det går bra för allihop! :)

jag har tävlat 120 hoppning och LA dressyr med en ridtravare som gick en del löp som ung så även travare kan bli MKT fina ridhästar.

*delvis knapplån*
Min förra hade nog blivit en väldigt fin hopphäst om någon mer hoppintresserad hade haft honom. Enligt ägaren innan mig så hade han tränat 130 och gått banor på tävling (klubbtävlingar gissar jag) på 110. Märktes att han älskade att hoppa- stannade aldrig, hade mjukt och fint språng med rätt bra teknik och fin galopp vid hoppningen, väldigt pigg vid hoppning men lyssnade jättebra på förhållningar. Terräng hade nog också gått kanon eftersom det var samma sak där, stannade aldrig för något i terrängen och kanonbra framåtbjudning mot hinder.

Det känns synd att han inte var några år yngre när jag köpte honom för han var rätt sliten vid det laget så jag ville inte rida så hårt och det behövdes massor med massage/ET-behandlingar för att få bort alla låsningar och undvika att de kom tillbaka. För kapaciteten märkte man fanns där, särskilt i form av bjudningen, känsligheten, oräddheten, tekniken och galoppen. Lätt för att samla sig iom känsligheten och bjudningen, rätt bra exteriör för det också.
Usch, saknar min lille skrutt! :cry: :p

*kl*

Puttar upp tråden lite.... finns det några fler framgångsrika travare? :bump:

:love: lätt den finaste ridtravaren jag någonsin sett på bild!

lycka till i framtiden! :)

Är man villig att lägga ner mycket jobb så är det nog inga problem ;)
Har själv ett varmblod. En valack på 9 år. Det är ju det att det är sån prisskillnad mellan varmbloden och halvbloden. Det var väl därför det inte böev nå värre ;) Men han är ganska Okej. Han har en bra galopp och hoppar galant! ;)

Här är han då :)
14839493.jpg

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar