Sv: Framgång med ridtravare
kl
De ridtravare jag stött på har varit väldigt trevliga individer med god arbetsvilja! Såklart att man kan köpa en varmblodig travare o använda som ridhäst, varför skulle de inte duga till ridning? "Hästen är ju inte till för dressyr utan dressyren är till för hästen.. "
"Min" häst är en kallblodig travare (16 år), aldrig startad men han har definitivt exteriören mot sig + att han aldrig blivit utbildad i ridningen (när han var yngre). Överbyggd, långa bakben, lång rygg.. Han har en enorm arbetsvilja o vill alltid göra rätt, litar han på sin ryttare så gör han allt för den
Nu efter att jag ridit och utbildat honom i ca 2 år (ingen "tok-dressyrsatsning" utan mer dressyr för att han ska lära sig bära upp sig själv, för att hålla i längden) så går han riktigt fint. Vi har lite jobb kvar på galoppen, men det får ta den tid det tar!
En kompis till mig har en travare (16 år, riden o utbildad i 2 år), som hon tävlar lätta klasser med (debuterade LA denna helg med godkänd procent). Precis som min så är han villig att arbeta och gör alltid så gott han kan! Traven är hans starka sida, medan galoppen är lite kantig men den går att utveckla.
Dessa killar har mkt gemensamt, bl.a.; båda är jäklar på att hoppa och båda har blivit utbildade vid hög ålder! Det går men man måste låta det ta tid! Vill man komma snabbt upp i klasserna är ju travare inget alternativ.. :smirk: Men de är fortfarande fullt dugliga som ridhästar!
Varför måste resultat i dressyrtävlingar vara ett bevis på framgång?? att man fått hästen ridbar tycker jag är bevis nog, travarna är inte avlade för ridning vilket gör att de alltid kommer ha mkt emot sig o inte få lika bra poäng på tävlingar..