Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Bra råd!
Jag skulle vilja tillägga att det är viktigt att hästen inte breddar så mycket bak, om man ska ha den som ridhäst.
De ridtravare jag sett som har varit bra ridhästar breddar inte bak.

Immer

Jag har en vbl valack som gått på travet i 5 år och nu går han som ridhäst. Det har inte varit några problem alls att skola om honom och har tränat för dressyrtränare och dommare och alla sä ger att han kommer komma jätte långt inom dressyren. När han gick på travet gick han med EXTRA bred vagn för att rymmas då han breddade så otroligt mkt, han breddar fortfarande men mindre och mindre :) Så det stämmer inte alls att den inte ska bredda då den går som ridhäst. Alla hästar är olika.

Ja, visst är alla hästar olika. Men än häst som breddar mycket bak kräver en skickligare ryttare när den skolas om än en häst som inte breddar.

Immer

Shit.. jag har blivit lång...

Ja, tycker nog att du ska titta på en lite högre häst. Om det är ett varmblod eller inte spelar ingen roll, lite beroende på hur långt du vill komma. Jag köpte nyligen ett varmblod (har aldrig ridit travare någonsin förut) och är oerhört nöjd med henne. Hon är inget speciellt utöver det vanliga men har en trevlig skritt och trav. Galoppen är också bra i hagen (rund och fin) men hon är inte tillräckligt stark för att visa en bra galopp under ryttare än. Detsamma verkade det vara med den du provred. Han var inte tillräckligt stark helt enkelt. Bra skritt, men lite pinnig trav tyckte jag. Det som är kul med travare är att de är så otroligt arbetsvilliga och gör allt för att göra rätt (åtminstånde min). Det har jag inte varit med om med någon annan häst jag haft med att göra.

*ursäkta att d eblev så långt *jag har en rid travare som jag köpte och red in som 15 åring. Nu är hon super fin går mkt bättre än många halvblod gör och ser inte ut som en travare. med henne har jag bara tävlat L:B men jag tränar medelsvår. Hon är hoppad 130 men pga hennes ålder valde jag hon skulle bli dressyr häst å inte slita ut benen i onödan. hon är nu 22 år å den mest lätt ridna häst jag någonsin suttit på.. Visst de e som många säger.. de har tagit tid å de har varit mkt blod, svett och tårar men all den mödan var de värt.
jag vet många som köpt fina halvblod för 100.000 kr å som inte har kommit längre än till klubb tävlingar för hästan klarar inte mer mentalt å där har man de possitiva med travare. De flesta är väldigt väl hanterade från dom är små. (dom står inte till dom är 2,5 år) utan de börjas tidigt å dom är vana vid folk, bilar å allt som finns runt trav banan. de e det som jag tycker e possitivt sen behöver man offtast inge ge mer än 10.000 å de e ganska mk mindre än 100.000.. detta gäller självklart inte alla men de flesta. Jag själv äger min travare å min mamma äger en sen har jag en liten travar korsning också. super nöjd med alla 3 =) jag ser inte varför man ej kan köpa sej en travare och komma långt. jag vet många som tävlar med sina travare.. min kompis travare tävlar i L:A dressyr å vinner så gott som var eller varannan gång. den hästen går även 110 hoppning. detta är en D ponny travare. De jag anser man ska tänka på väldigt mkt vid köp av travare är hur ser den ut i modellen. har den över huvudtaget chansen att kunna gå under sig i ridningen och jobba å inte vara lulla, jag skule aldrig köpa en travare som jag vet tagits bort från travet pga att den ej höll för de.. visst vill man bara lulla i skogen går de ju bra å sist men inte minst. kan den galoppera? vill man komma någon vart vill man ej ha en travare som är trav säker till 100%.
hade en sån häst på tillridning. dom hade haft hästen i 3 år å dom hade aldrig fått hästen att galoppera å de tog ej jäkla tid för den att fatta men den hästen kommer aldrig heller kunna bli något eftersom den inte gärna galopperar.

hade en sån häst på tillridning. dom hade haft hästen i 3 år å dom hade aldrig fått hästen att galoppera å de tog ej jäkla tid för den att fatta men den hästen kommer aldrig heller kunna bli något eftersom den inte gärna galopperar.

Håller med om att det är smartare att välja en häst som man redan vet har en bra grundgalopp, men tror det är rätt få travare ändå som bara "har" en dålig galopp. Självklart kan det vara stor skillnad på grundkvaliteten om man jämför ett halvblod avlat för dressyr med inriktning på bra gångarter/bra galopp, men jag tror de flesta travare som inte till synes "kan" galoppera under ryttare har rätt bra skäl till det som ma ofta kan få bort om man bara hittar den orsaken. Bara det att det är så himla många grunder som måste sitta i trav och skritt först så det kan ta tiid! :p

Lite som att lära 5-gångare trav (islänningar). De HAR traven i sig, annars skulle de inte kallas femgångare, men pga att de jobbas så mycket i pass och tölt blir det svårt att få igång tekniken i traven (ryggsvinget t ex). Så blir det ju med travare också, fast med galoppen i det fallet. De måste ofta ändra hela sitt rörelsemönster vilket kan ta ett tag :angel: likaså med hästar som breddar mycket.

Tycker det är kul att det verkar finnas så många som satsar med sina travare. Själv tycker jag travarna är perfekta för någon som vill ha en trevlig individ (vilket man får leta efter vid ev. köp givetvis och inte bara ta första bästa) att utveckla/utvecklas med och ha kul med. Och plocka fram HÄSTENS styrkor snarare än att få den prestera så bra som möjligt på tävling - de är otroligt allsidiga hästar när man tänker efter, de flesta inkörda och allt! ;)

*kl*

Slänger in en liten "framgångsbild" på mitt travsto. Bilden togs förra söndagen.

IM000828.jpg

Jag har en vbl valack som gått på travet i 5 år och nu går han som ridhäst. Det har inte varit några problem alls att skola om honom och har tränat för dressyrtränare och dommare och alla sä ger att han kommer komma jätte långt inom dressyren. När han gick på travet gick han med EXTRA bred vagn för att rymmas då han breddade så otroligt mkt, han breddar fortfarande men mindre och mindre :) Så det stämmer inte alls att den inte ska bredda då den går som ridhäst. Alla hästar är olika.

Håller med!! Red ett underbart vbl som breddade som bara den i början! men det minskade också allt eftersom! Det är ju olika som sagt!

Grattis! :)
Vad var det för gren? (Av utrustningen att döma antar jag western, men westerngren?)

delvis*kl*

de allra flesta travare blir urtrevliga ridhästar! min dam kan hoppa runt metern och går minst La i dressyr. hon är 150cm hög och fin i kroppen. hon är känd i stallet och där vi tränar för sin fina galopp:banana:. dessutom är hon underbart snäll att pyssla med. jag kunde inte ha fått mej en bättre häst:)

Håller med om att det är smartare att välja en häst som man redan vet har en bra grundgalopp, men tror det är rätt få travare ändå som bara "har" en dålig galopp. Självklart kan det vara stor skillnad på grundkvaliteten om man jämför ett halvblod avlat för dressyr med inriktning på bra gångarter/bra galopp, men jag tror de flesta travare som inte till synes "kan" galoppera under ryttare har rätt bra skäl till det som ma ofta kan få bort om man bara hittar den orsaken. Bara det att det är så himla många grunder som måste sitta i trav och skritt först så det kan ta tiid! :p

Lite som att lära 5-gångare trav (islänningar). De HAR traven i sig, annars skulle de inte kallas femgångare, men pga att de jobbas så mycket i pass och tölt blir det svårt att få igång tekniken i traven (ryggsvinget t ex). Så blir det ju med travare också, fast med galoppen i det fallet. De måste ofta ändra hela sitt rörelsemönster vilket kan ta ett tag :angel: likaså med hästar som breddar mycket.

Tycker det är kul att det verkar finnas så många som satsar med sina travare. Själv tycker jag travarna är perfekta för någon som vill ha en trevlig individ (vilket man får leta efter vid ev. köp givetvis och inte bara ta första bästa) att utveckla/utvecklas med och ha kul med. Och plocka fram HÄSTENS styrkor snarare än att få den prestera så bra som möjligt på tävling - de är otroligt allsidiga hästar när man tänker efter, de flesta inkörda och allt! ;)

:bow::bow::bow:

Japp...det är western :D
Grenen var pleasure WoT, vår andra vinst i denna gren.
Med tanke på att de bedömer hästens ridbarhet så är jag jättenöjd.

Japp...det är western :D
Grenen var pleasure WoT, vår andra vinst i denna gren.
Med tanke på att de bedömer hästens ridbarhet så är jag jättenöjd.

Hehe, vad la dom i kaffet egentligen? :eek: Borde inte ens GÅ att bedöma ridbarhet på en icke-ridhäst! :devil: :rofl:

Jag var lite ironisk. :p
Snackas så mycket om att "körhästar" har dålig ridbarhet, men kan de öht tävla i klasser som bedömer ridbarhet så kan man omkullkasta den teorin tycker jag! ;)

Tycker f ö det verkar vara himla olika från häst till häst, oavsett ras...

Sånt är kul att höra.. Mitt förra varmblod trodde många va en nordsvensk..
Min nuvarande varmblodstravare tror många är en arab?? Tycker inte alls hon ser ut som en arab.. Liten o nät är hon.. Graciös i sina rörelser.. Men inte arab..

haha bättre det än att om tror det är en new forrest som dom tror om min... "oh vilken fin new forrest du skaffat dig" - ja jag e 23 år o köper mig en ponny!

Här är hon förresten min gammeltant, - snart 18 år.
hon startade 1.10 hoppning i sommras och hästen vet inte ens hur man travar snabbt :S o det går inte att köra henne.. hon har endast varit ridhäst ordentligt sen 3 år tillbaka och innan det trav, avel och pyttelite western inge seriöst dock... idag 4 år senare har hon startat 1.10cm, gått lite dressyr på klubbnivå (hon tycker det är tråkigt så det räcker med träningen)...

hon galopperar nästan hellre än att trava, kan galoppombyten, galopp från halt,skritt o trav, kan korta o länge i alla gångarter.. men nu har vi lugnat ner oss lite o rider mest i skogen... juste går i form i alla gångarter och jag behöver knappt ha nåt i munnen (rider iofs med hackamoore) men hon lyssnar på vikten, sittsen o rösten.
har tom galopperat utan träns..

med det vill jag bara säga att det finns travare som passar bättre i ridning än trav... jag hade turen att hitta en häst som hade enormt mkt vilja och som är väldigt lättlärd o vill mer hela tiden.. Lycka till mvh //jessica

första tävlingen hehe ca 70cm lite närgången :S
70cm.jpg

på bukefalos-ritten
DSCN2656_2.jpg

S1032541.jpg

lite omusklad där dock, men lika söt iaf min lilla "new forrest" grr
tjockisen.JPG

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle tro att travaren Belagur har tävlat lite högre än medelsvår dressyr. Eller snarare jag vet att han har det. Han är en av ryslands bästa dressyr hästar, hon har tävlat grand pri och är travare:banana:

Gammal tråd...

Fast Balagur är ju knappast typisk - han har aldrig gått som travare vad jag vet, trots att han är en Orlov Trotter. Dessutom har ju även varit cirkushäst och därefter polishäst i flera år innan han blev "upptäckt" och omtränad till dressyrhäst så han får väl räknas som ett slags universalgeni!

Jag äger ett varmblods sto på 11 år.

Hon har blivit startad på travet 2 ggr, då va hon 3 år.

Ägaren innan mig ( uppfödaren ) skulle avla henne eftersom hon inte hade viljan att springa, men problemet då va att hon gick ensam med sin syster i hela sitt liv, så hon vart aldrig brunstig. Ägaren lr uppfödaren försökte både med hingst, och spruta med sperma i, men inget fungerade. Nu då jag köpte henne står hon med 4 vallacker och 3 ston och ett hingst föl, och det trivs hon jätte mkt med, hon blir naturligt brunstig som hon ska och så.

Jag har ridit in hon själv och utbildat henne som hopphäst, vi har hoppat 130cm tsm och jag har löshoppat henne 150cm. Hon ser inte ut som ett varmblod nu då hon har fått de hära hopphästarnas muskler, jag galopp tränade henne också ett tag på en bana, alla trodde hon va ett halvblod =)
Det va en rolig kännsla :D:D:D:D

Så varmblod tycker jag är suveräna :D:p:D

Balagur är provad men var ingen talang. Hans pappa var framgångsrik i travavel inom orlov!

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 041
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar