Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Jag har en varmblods travare som är 7 år!! Han är tränad för travet tills han var 3 år sen blev han ridhäst.. Vi tränar hoppning o dressyr.. tävlade L:B 1 dressyr för ett tag sen.. tävlat upp till 80 cm hoppning,men har har absolut kapacitet för mej längre fram... Skulle inte bytta han mot ngn häst...
Skickar med en film från tävlingen i fredags..
watch

Jätteläcker och trevlig häst....Den skulle jag vilja se i dressyr....:love:

Jag är en som älska utmaningar, för 10 år sedan köpte jag en travare som var 9 år, gått på travet. Hade ingen erfarenhet av travare alls, därför denna utmaning. Efter 6 års träning i dressyr, gick han i passage, men galoppen blev tyvärr aldrig riktigt bra på honom. Men han vart den absolut den lätträrdaste hästen jag haft nånsin:bow: Han var mkt snäll och tillgiven och mkt lätthanterlig, en kanonkompis.

Finns travare som blir riktigt duktiga, kanske en fördel att köpa en som knappt gått travlopp/tränad. Många korsar ju in travare och många av dessa har blivit väldigt framgångsrika i både dressyr/hopp;)

Lite beroende vad man har för mål. En utmärkt hobbyhäst.

En bild på en travare som piaffa:

VarmblodigatravarenLixenochHannaLar.jpg

http://www.markusholst.se/kurser/index.htm
Warmblodiga travaren Lixon och Hanna Larnemark i Piaff

Senast ändrad av en moderator:

Ser jättefin ut!

Som flera i tråden redan har sagt, är travare för det mesta mycket trevliga individer. Med arbete kan de oftast komma upp till 120-klasser i hoppning, och ärligt talat är det inte många ryttare som kommer högre än det även på ett halvblod, så travare duger alldeles utmärkt för det mesta!

Mitt stos första avkomma är en blivande ridtravare nu (5 år gammal). Han blev för stor för travet (173 i manken). Han har redan hoppat flera felfria rundor i clear round, högst 90 cm. Han har startat 1 m, men fick då ett stopp då han kom fel på ett hinder. Hoppar HUS! Man ser att han är oerfaren eftersom han hoppar av lite tidigt, och tar STORA språng över hindrena. Galoppen håller på att utvecklas. Han har också startat i en distanstävling, som han klarade gallant.

Så visst blir travare fina ridhästar! Det svåra är bara att hitta ett bra hem åt honom... Man vill ju att han kommer till ett bra ställe, med en duktig ryttare som tar väl vara på honom.

Man blir trött på en del... Flera som har sett honom på hoppbanan har varit intresserade av honom, trott att det var ett fullblod. När de sedan fått reda på att han är en travare, är de inte intresserade längre. Vad spelar det egentligen för roll? Han hoppar ju bra vare sig han är fullblod eller travare!

Man blir trött på en del... Flera som har sett honom på hoppbanan har varit intresserade av honom, trott att det var ett fullblod. När de sedan fått reda på att han är en travare, är de inte intresserade längre. Vad spelar det egentligen för roll? Han hoppar ju bra vare sig han är fullblod eller travare!

Precis, det är egentligen inte vanliga vardagsfördomar man irriterar sig på utan när det går så långt att man bortser från individen och bara ser "en travare" :p En travare kan vara annat än bara travare oavsett hur lyckat eller misslyckat det blir, vidhåller man att det "bara" är en travare, oavsett om det är uttalat eller något man tänker medvetet/omedvetet, då är man ju ute och cyklar. Säg att jag skulle köpa ett halvblod med ren hoppstam, men själv inte är intresserad av hoppning utan vill bara rida western. Hur kul vore det då om folk vidhöll att det aldrig skulle kunna bli en westernhäst (oavsett resultat inom grenen) utan att den borde fortsatt med hoppning som den är avlad för istället?:p

Flera som har sett honom på hoppbanan har varit intresserade av honom, trott att det var ett fullblod. När de sedan fått reda på att han är en travare, är de inte intresserade längre.

Mkt tråkigt, när de ser hur fin han är på banan.

Jag är en som älska utmaningar, för 10 år sedan köpte jag en travare som var 9 år, gått på travet. Hade ingen erfarenhet av travare alls, därför denna utmaning. Efter 6 års träning i dressyr, gick han i passage, men galoppen blev tyvärr aldrig riktigt bra på honom. Men han vart den absolut den lätträrdaste hästen jag haft nånsin:bow: Han var mkt snäll och tillgiven och mkt lätthanterlig, en kanonkompis.

Finns travare som blir riktigt duktiga, kanske en fördel att köpa en som knappt gått travlopp/tränad. Många korsar ju in travare och många av dessa har blivit väldigt framgångsrika i både dressyr/hopp;)

Lite beroende vad man har för mål. En utmärkt hobbyhäst.

En bild på en travare som piaffa:

VarmblodigatravarenLixenochHannaLar.jpg

http://www.markusholst.se/kurser/index.htm
Warmblodiga travaren Lixon och Hanna Larnemark i Piaff
Henne har jag ridit för:bow: och vart på samma kurs om för markus:)

Jag var på gotland och jobbade nu i höstas och ville ha nåt att rida för att sysselsätta mig, fick därför nr till en travtränare som hade hästar jag kunde rida. Jag har ridit sedan jag var 6-7 år på ridskola och haft just varmblod på foder o ridit andras hästar sedan högstadiet. På travbanan fick jag prova en 3-åring som var en ganska bra körhäst, men han var totalt fel modell för ridning, lång smal hals, stor och otymplig.

Dagen efter tog tränaren in en annan häst som han ville att jag skulle prova, denna var bara påsutten några gånger, och var en 2 (!)-åring. Jag tvekade pga åldern, men han såg färdigväxt ut i kroppen så jag testade, och han var helt underbar från dag ett. Jag red honom under de 3 veckor jag var på ön, och på den tiden lärde han sig att flytta för skänklar och lyfte även galopp från skritt. Travtränaren ville att jag skulle köpa honom eftersom han var oduglig som travhäst, ville inte springa helt enkelt. Jag har ju absolut inte tänkt skaffa häst nu, mitt i utbildningen, och inte en travare när jag väl köper..
Men mitt hjärta är krossat, kan inte sluta tänka på lilla hästen, vill inte att han blir nån slit och släng häst eller hamnar på slakteriet..

Visst är han ganska fin ridmodell? Inte världens bästa bilder..

1747431821_9abfb15ed4.jpg

1748287002_8d8e6e77fe.jpg

Hejsan.
Ville uppdatera denna trevliga tråd
med ett nytt inlägg.
Apropå framgång med ridtravare
så var jag och min älskade travare
på en hubertusjakt förra månaden
där det deltog närmare 20 st ekipage.
Där min häst var ensam travare.
Det var med en islandshäst också...
...men till saken.
Efter jakten så kom det fram en man med
yviga mustascher och berömde högt och lågt min häst
att vara bra på att hoppa.
Senare den dagen visade det sig att
mannen med dom yviga mustacherna
var hopplagsledare för den klubben som anordnade
hubertusjakten.
Han erbjöd mig och min travarvalack en
plats i hopplaget inför vårens tävlingar.
Vi tackade ja :bump: :banana:
Vi utav alla 19 andra ekipage som var med
på hubertusjakten blev erbjudna en sådan plats.
Jag tyckte det var något av det
finaste någon kunde erbjuda mig och min häst. :love:
Mvh Xoya

Senast ändrad:

Ja inte för att jag vill förvirra dig men skulle jag köpa ett varmblod att ha som ridhäst så välj gärna en som sprungit in mycket pengar de har uppenbarligen en hållbar kropp och har burit sig bra i hela sitt liv de blir oftast de bästa ridhästarna!

Måste bara få med min gamla ögonsten och stora kärlek i livet här... Min och pappas bortgångna ridtravare Spik. Han var rankad 5e bästa distanshäst i Sverige på långa distanser....! Det är väl framgång? Han var med på för-VM och gjorde bra ifrån sig med medaljer och vinster i både AGRIA-cup, SM och NM... Saknar honom så!!!!

Mina travare är svenska varmblod på 9 & 20 år.

Nioåringen kan:

Jobba i form i alla gångarter
Har väldigt bra övergångar mellan gångarterna
Skänkelvikning
öppna och sluta
Han är till 100% trafiksäker också:D
Hoppa kan han också! Runt 60-70 cm har jag endast kört med eftersom jag vill att han ska tycka det är kul och så=)
Han har jag inte tävlat med än så mkt pga av att han tävlat monte och tror då att det är fullrace med ryttare på ryggen:OFast vi har ställt upp i 2 tävlingar (en hopp och en dressyr) och vunnit BÅDA:D

20åringen kan inte lika mkt eftersom han endast har ridits i dressyr ordentligt i ca 5 år..Det är svårt att lära en gammal hund sitta:smirk:

Men han kan jobba i form och har ett fint steg nä rhan väl jobbar.
Han är den lugnaste hästen man kan stöta på.Går på ridlekis med 6 åringar m.m. Han är 100% trafiksäker och underbar att rida ut på.
Han tävlar jag faktiskt med:O Han vann hubertus jakten nu i höstas och han älskar att hoppa så man kankse borde ställa uppp i en tävling;)

Han har dessutom väldigt bra ben och muskulatur med tanke på åldern.Han får bestämma ridpasset själv lite granna.Vill ju inte pressa honom.

det där är inte piaff det är skolgalopp....

Ser definitivt ut som piaff för mig... Hästen lyfter diagonala ben, bara det att den lyfter mer fram än bak. Man kan dessutom se på samlingen att den knapapst rör sig framåt, okej det är svårt att se på ett kort, men jag skulle nog ändå inta säga att det var skolgalopp, galopp är alltid en tre eller fyrtaktig rörelse. Bilden verkar absolut visa en tvåtaktig rörelse...

Ja, det är min bedömning också. Underbart att se en varmblodstravare i den formen!

*knapplån

för det första instämmer jag med föregående 2 talare, underbart att se :)

När jag skaffade mitt varmblod var jag intresserad av trav och hade inte en tanke på att tävla dressyr.
Men mitt intresse ändrade inriktning om man säger så.. och nu är jag mest intresserad av dressyr.
Så köper jag en ny häst nu så blir det inget varmblod, men jag kommer inte att sälja honom som jag har nu.
Men om man inte är intresserad av att tävla högre än lätta klasser eller kanske bara är ute efter en bra kompis att träna med eller rida ut på så skulle jag varmt rekomendera ett varmblod, dock inte till en oerfaren/orutinerad ryttare (om inte hästen redan är omskolad)

Min kuse har jag iaf släpat runt på några dressyrtävlingar, både klubb och lokal, och vi har haft roligt tillsammans! :)
bilder och film finns om nån är intresserad på http://migliore-iran.blogspot.com/

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 041
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar