Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

oj, :o Tack! :bow: vi satsar hårt och ska se till att komma så långt vi bara kan, och lite längre.... ;) :bump:

Ville bara skriva superfin alltså. Vilken hals....:):)

Vad tror ni om ett 7 årigt varmblod riden lite till och från i 3 år innnan det körd.
175 mjuka och fina trav steg men inte så mycket galopperad.
fin kropp, ser ut som en drressyr häst.
vad tror ni kna man få fram en dressyr häst?

Har själv ridit in min varmblodsvalack och håller nu på att utbilda han. Gått på trav tills han var 11 år så hade väldiga problem med att få bort "travartraven" men nu efter snart 2 år har jag lyckats och han funkar jättebra :) otroligt het och hispig är han men hoppa kan han :love: hade inga planer av att tävla några höga klasser med han, så han passar mig perfekt :)

8657486.jpg

Hur ser en dressyrhäst ut?

Och vilken nivå hade du tänkt dig? Min travare har kommit till att påbörja tramp, inom ett år ska vi göra hyggliga piaffer, han löser både öppnor och slutor i såväl trav som galopp, det är bara bytena vi har problem med ännu, men inte är han tävlingsklar MSV dressyr för det...

Med det menar jag att han har en kropp som lämpar sig för det han har fin exitör.

Med det menar jag att han har en kropp som lämpar sig för det han har fin exitör.

Kolla på rörelsemönstret - särskilt under ryttare och i galopp - istället. Visst är bra exteriör ett plus, men det avgörande är oftast tekniken (och lite hur den är skolad såklart om den är riden innan) för det i kombination med psyket är det avgörande för hur mycket jobb man kommer behöva lägga ner anser jag :p

http://xoya.bloggagratis.se
Tycker det är ganska tråkigt
och höra att folk har sådana
tråkiga uppfattningar om travare.
Jag har en travare som är väldigt
begåvad enligt mig själv och inom
min vänskapskrets med hästar.
Framgång beror väl på vad du
vill kunna utföra med din häst.
Det är ju så olika från häst till häst...
...inte beroende på ras... :D
Min häst har gått som ridskolehäst i
en termin men platsade inte riktigt
som det då han var för pigg och framåt.
Han och jag har hopptränat
100-130cm...men aldrig tävlat på dom höjderna
då jag inte haft intresse för hoppning på den
nivå. :smirk:
Dessutom så har vi i år kommit på delad 4:e plats med
två andra i ett nationellt hästrally. Det är framgång
om inte annat...:bump:

Senast ändrad:

Det var inte tänkt svarat till mig va?
för jag har verkligen inte dålig uppfattnig om dom letar en själv just nu för jag tycker dom är super trevliga individer.

Det var inte tänkt svarat till mig va?
för jag har verkligen inte dålig uppfattnig om dom letar en själv just nu för jag tycker dom är super trevliga individer.

:rofl: Läste lite för snabbt i början där.
Menar allmänt dom människor jag stött på
som frågat om min är en travare
och då sagt:
-Och vad använder
du honom till då?! :mad:
Sånt är tråkigt.
Alla hästar är ju lika
mycket värda...:love:

Gygglig exteriör har både min och brorsans travare också, spec min är ngt högställd, maffig ganska högt ansatt hals, kort rygg och lagom binkel på korset, men det gör honom inte till en bra dressyrhäst, det krävs extremt mycket arbete för att komma någon vart med kvalité. Min har plus flör galoppen och brorsans har plus för traven, men bägge är bra byggda. Dock är de hobbyhästar med dressyrinriktning, att kalla dem för rena dressyrhästar känns som om man blåser upp det...

Jag hoppas du inte tog mig illa.

jag menar inget dumt.
jag tänkte bara höra en liten kommentar från folk som kan mer en detta.
vissa hästar måste ju ha större chans en andra? eller är alla lik sidiga?

enligt min uppfattning har en häst med god exitör större chans att bli något bra (förutsatt att den är en bra ryttare som rider hästen) men självklart kan även en häst med lite "sämre" kroppsbyggnad också bli bra. Det har nog med en blandning av exitören, individen, arvet och ryttarens kunskap hur bra hästen kan bli.

Visst är dom det, jag letar nu häst men vill verkligen ha en fin häst och tycker varmbloden är super fina

Visst är dom det, jag letar nu häst men vill verkligen ha en fin häst och tycker varmbloden är super fina:)

Jag hoppas du inte tog mig illa.

jag menar inget dumt.
jag tänkte bara höra en liten kommentar från folk som kan mer en detta.
vissa hästar måste ju ha större chans en andra? eller är alla lik sidiga?

:) ooh nej jag som läste lite fel...ber så hemskt mycket om ursäkt
för något obehag jag ställt till med för din del.
Vissa hästar kan ha större potential än andra men
jag tycker att alla hästar ska få en ärlig chans och få visa vad dom
går för. :love: Ingen hästar är liksidiga...:bow:

tack :)
för jag vill inte få ovänner i denna tråd innan jag ens kommit in i den:)

Nej nej, inte alls! Jag var mest ute och sökte efter hur DU desinierade dressyrhäst. I mitt stall har vi en toka som har köpt en "hopphäst" t ex, en mkt mager travare direkt från banan, den har hoppat över en pinne liggandes på två hinkar...

Visst har de olika förutsättningar. Ska man ha en travare och vill rida dressyr så kan man ju göra som jag och brorsan har gjort. Vi har köpt otränade travade, dvs ej injörda. Då har man bara de genetiska gångartsproblemet att slåss med, inte det inlärda också!

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar