Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

-emmaa

Fantastiskt läcker häst du har :love:
Lycka till i dressyren

Hälsn, Lillemim/halvblodsägare som kikar på travtråden i alla fall

Vilken "hasvinkel"? Det kan jag omöjligt säga. Så kunnig är jag inte. Det enda jag kan säga är att det är vanligt att man tittar just på bakbenens vinklar när man jämför travare och ridhäst med tanke på att de rör sig olika och ska röra sig olika - de ska ju ha olika fördelar/möjligheter. Travare har ju också ofta större övertramp än en ridhäst bla, som jag nämnde ovan. Jag tvivlar på att skillnaderna i hästarnas vinklar och exteriör går att se utifrån på alla hästar. Men där är jag ingen expert. Absolut inte. Så det kanske bara handlar om ett otränat öga, ska söka vidare efter lite mer information om detta. :)

Ok, min poäng var iaf (med exemplet) att vinklar och exteriör i övrigt ofta är missvisande när man bara ser en häst rakt upp och ner. Som sagt så ser ju "vinklarna" ganska olika ut på de båda bilderna på kusen, och liknande exempel tycker jag man brukar se mest överallt.
Många av dessa "avvikelser" eller att samma häst får helt annorlunda utseende exteriört beror på tekniken, och tekniken vid trav är ju som bekant mycket annorlunda än vid ridning. När de anpassat sig till ridhästtekniken är det många som *plötsligt* får bättre ridhästexteriör... Eller när de blir fräschare efter att ha haft fysiska skavanker. Jag har inte sett ett eller två såna fall utan massor. En häst kan ändra sig en del exteriört bara av att få en ny ägare :p

Undertrampet tycker jag är en typisk sån teknikgrej. Så gott som alla hästar går att lära in att ta kortare steg eftersom det är en teknik de lärt sig utefter förutsättningarna de haft tidigare. Självklart finns det travare som bara har taskig exteriör helt enkelt, pga arv eller något knas som inträffat som unghäst, men jag aktar mig noga för att försöka reda ut vad som verkligen ÄR taskig exteriör och vad som är synvillor/beror på träning/beror på skavanker :p

Är jag välkommen in i tråden med lite bilder på välridna varmblodstravare av både amerikanskt och franskt blod?

knapp

Apropå framgångsrika ridtravare... vet att jag för många år sedan läste en serie i Min Häst (pålitlig källa, jag vet :angel:) om en framgångsrik ridtravare som hette Amiral Scott. Han skulle på den tiden tydligen var småkänd tack vare sina framgångar på hoppbanan. Det skulle enligt dem vara en berättelse från verkligheten och på travsport.se finns en häst med det namnet registrerad, dock har jag inte hittat några uppgifter om hoppresultat på Google. Kan kanske bero på att hästen föddes på 50-talet, men ändå.

Jag är lite nyfiken på hur pass sann den där historian är, så är det någon som har hört talas om honom och har koll på hur det ligger till? Var han bra för sin tid eller är det bara en höna av en fjäder (som jag misstänker)?

Jag tillhör dem som inte kan leva utan travarna. Har försökt men omöjligt! Haft både hästar som gått på travet och f.d. travare som ridhästar. Just nu har jag en varmblodsdam som går här i hagen. Helt fantastisk häst. En av mina tidigare hästar har gått msv hoppning (inte med fega mig dock) och en annan red jag upp till LA dressyr på. Så visst går det, men det ska sägas att alla inte har anlagen för de disciplinerna, men så har vi ju som tur är både western, distans och inte minst körning :)

Jag ville väl inte säga så mycket mer än att det är en fantastisk ras både som tävlingsindivider, men kanske framförallt som vän och kompanjon. Ett varmblod sviker dig aldrig om du behandlar den rätt och om den kunde skulle den vända sig ut och in för att göra det du ber den om.

Men visst ska man ha dem som tävlingshäst inom någon ridgren så krävs det massor av (roligt) arbete.

En gammal (06-) bild av mitt varmblodssto.

flickanannons.jpg

Gick på travet tills hon var 4 då hon köptes av mej, sedan western inriden och nh-hanterad.
Mest tränad inriktning reining men även tävlad i trail med framgång. Numera rids hon mest med inriktning mot AR. Hon gör alla rörelser i reining, alla skolor i skritt och trav och sluta i galopp.
Även en alldeles utmärkt körhäst både framför rockarden och kälken. Körs i repgrimma med lång töm.

Har en pytteliten amerikanare, precis 150 cm över havet. Han är grym på galoppombyten!
I vartannat steg om man så vill! Han samlar sig enormt i galoppen. Han kan galoppera bakom en häst som går i kort trav.:p
Lite irriterande dock, om man nu VILL att han ska trava. Men när han blir stressad har han lite svårt att hålla en ren galopp.

Något tänkvärt.:D
Visste ni att Amerikanska travare är femgångare i grund och botten???
När den amerikanska travaren avlades fram, blandades rasen med femgångare. Därav passgången. Vissa travare har även tölten ganska naturligt.
Läste en artikel i hästfokus om just detta för något år sedan.
Därav de många konstiga varianter av trav och galopp på många amerikanska travare.

Har ingen bra bild på mitt sto, men denna är nåt sånär bra.
Sto född 93, e Gift Box, ca 163 cm
12801466.jpg
[/url][/IMG]

Hur mycket kan man förvänta sig av en ridtravare

Det bero på hur duktig du är, vilken tränare du rider för och vilka förutsättningar hästen har.

Ofta hamna dessa hästar tyvärr hos nya ägare som inte kan/vet så mkt pga att de är så billiga. SYND

Ser jättefin ut! :)
Kul med lite allroundridna(/körda) hästar också.
Har fått för mig att western/AR är en rätt bra kombination att utbilda inom, westernridningen befäster avslappningen och "coolheten" men så klagas det ju mycket på framstupafällan som är lätt att hamna i, som kompenseras av AR-träningen (förhoppningsvis :p ).

För travare kanske det rent allmänt är ett vinnande koncept att prova lite olika saker?

*kl*

Jag kan nu bidra med en lite framgång gällande min travare.
I söndags var vi och tävlade på en träningstävling "bara" men vann faktiskt en av klasserna.
Tävlar och rider western så klassen var pleasure walk´n trot.
Här bedöms alltså hästen. Man kollar på form, takt osv osv.
Hästarna vi tävlade mot var allsköns raser men dock "ridhäst"raser.

Jag var såååååååå sugen på att slänga upp manen på henne och visa att hon var en travare...men manen var bandad och inte tillräckligt lång för att få över till andra sidan...;):D

Hehe, ja det håller jag absolut med om. Men om man ser till en hästs muskulatur (alltså inifrån) så har iaf kiropraktorer och andra berättat att det finns en hel del skillnader i musklernas utformning på en travhäst och en ridhäst. Oavsätt hur de tränats eller om de aldrig nånsin gått på bana, så är deras muskler utformning annorlunda efter som att de ska arbeta på ett annat sätt. Och likaså gäller vissa vinklar och annat som kanske kan tyckas obetydliga för tex mig och mina ganska okunniga ögon.

Det vet man ju själv om man nu skulle leta efter en dressyrhäst i en ridhästavlad ras - det är inte alla som har förutsättningarna att komma lika långt som en del andra. De fysiska förutsättningarna. om det tom finns i den ras som anpassats för ridning så är det inte så svårt att lista ut att en häst som inte anpassats för ridning, utan för trav, i regel inte har dessa förutsättningar. Däremot kan man komma väldigt långt med dem ändå - och det finns också alltid undantag. ;)

KAN MAN? Träna bort övertramp?? Hur?
Min häst får nämligen felbelastning pga detta - troligen. Så går det att minska övertrampet är det något jag gärna vill veta mer om. :)

Att en travare o en ridhäst har olika muskler är inte sant, däremot kan det vara så att dom har olika mängd muskelFIBRER(långa/korta) , men det vet jag inte heller om det verkligen är så.

PM:ar lite tips, blev väl långt för tråden.

Det kan säkert finnas skillnader raser emellan. Men jag har mycket svårt att tro att t ex halvblod som blivit avlade för ridning vad då, 80 år? Skulle vara så mycket bättre än varmblodstravare som inte heller de blivit avlade för trav överdrivet länge. Men det finns såklart som du säger - olika individer, och det är ju individen man får se till.
Av de travare jag har ridit så har det varit nån enstaka som man känt har haft svårt för samling, både ridkänslemässigt och exteriört sett, övriga har inte känts sämre än "ridhästar" och ett par enstaka exemplar har känts ha mer anlag för samling än de flesta halvblod jag ridit. Men sen är det ju som sagt inte enbart fysiken som spelar roll, ibland är det psyket som gör att de får lätt för sig (t ex en häst som är väldigt framåt och arbetsvillig men som har lätt för att omvandla energin till det man ber om).

Självklart så skulle inte heller jag söka bland travare om jag vill ha en dressyrhäst att tävla högre klasser med. Men nu var det samling vi pratade om! ;) Är ju ingen samling att tala om förrän när man börjar komma runt medelsvår, alla hästar borde egentligen klara upp till LA samlingsmässigt tycker man, med vissa undantag. Men å andra sidan så är hästar avlade för dressyr avlade för alla aspekter av tävlingsdressyren, det innefattar ju i hög grad bra galopp. Självklart väljer man en häst som man VET har en fin galopp än en häst som inte ens lärt sig galoppskänkeln.

Att däremot lära travarna saker som de har anlag för - travökningar, piaff, passage, skolor osv det kan de flesta om man är skicklig nog och kan anpassa ridningen till individen.

Ser jättefin ut! :)
Kul med lite allroundridna(/körda) hästar också.
Har fått för mig att western/AR är en rätt bra kombination att utbilda inom, westernridningen befäster avslappningen och "coolheten" men så klagas det ju mycket på framstupafällan som är lätt att hamna i, som kompenseras av AR-träningen (förhoppningsvis :p ).

För travare kanske det rent allmänt är ett vinnande koncept att prova lite olika saker?

Allround o allround... Jag tycker en häst ska ha såpass bra huvud att den ställer upp på vad man ber den om som är rimligt. Att hon sen råkar ha talang för det mesta är en annan sak..!:D

Framstupafällan är nog lättare för tex en quarter att hamna i som hasar fram i jog med bakbenen efter och hakan i sanden. En travare har (oftast) så mycket energi i sej själv så det är nog svårt för dom att hamna där.
Jag tycker att om man rider på rätt sätt så får man en lugn och avslappnad häst av western som svarar på sekunden på det man ber den om (kanske främst om den är reiningtränad).

Min erfarenhet är att travare ofta behöver lära sej att gå lågt och avslappnat, detta utsöndrar ju oxå endorfiner, att gå högt med huvudet är ju något dom gör naturligt.;)
Går hästen sedan avslappnat och koncentrerat där i alla gångarter och har byggt upp styrkan så kan man ju senare sätta den mer vilket automatiskt lyfter den mer fram.

Glömde nämna att hon även kan hoppa (ok, hellre än bra:D, men så har jag heller inte lagt någon energi på att förbättra hennes teknik, något skutt i skogen gör vi dock då o då) och göra lite trick (stegra, spansk skritt och skaka på huvudet när man säger "kom" tex.)

Att göra olika saker gynnar väl alla hästar och håller dom motiverade..?

Här tvingade min vän mej att visa huvudskaket innan vi skulle åka hem eft att ha ridit på stranden. Ignorera mina plock med grimskaftet, snygghästen längre bort var tillfälligt mer intressant.:o:cool:

http://www.youtube.com/watch?v=xLNjPtMdSLg

Jag högg mest allmänt en knapp :D

Jag tycker inte om att tävla, men jag vill ha en trevlig, lydig och hållbar häst ändå. Det ska ju vara kul att rida... Så här ser i alla fall min travis ut! Han är ca 50% amerikanare och ca 50% fransk. 163 cm i mnakhöjd och 600 kg. Rids mest dressyr åt det klassiska hållet...

lydnad009_edited.jpg

mulleridn052_edited.jpg

ridning077_edited.jpg

Mullehopp2.jpg

Brorsan har en helamerikan, knappt 160 cm. Betydligt vassare i skallen, inte lika "dumsnäll" och inte alls lika lättmutad...

blandat034_edited.jpg

bland025.jpg

2005-11-13058.jpg

2005-11-13068.jpg

Förlåt, jag kan bara inte låta bli, älskar att visa mina vackringar...
Och man ska väl ha kul med sina hästar?

WE171_edited.jpg

WE090_edited.jpg

Och om matte inte vill hoppa så får man lösa det själv!
hstarnaihagen047_edited.jpg

Men vet ni varför travare inte kommer så långt inom ridning???

Jo, för att travare är byggda för att trava, de är inte vana vid en ryttare på ryggen och kan då inte fatta någonting...
De e typ som om vi skulle köra ett halvblod och starta i ett travlopp! Hur tror ni det skulle gå???
De e nästan precis samma sak ...

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar