Sv: Framgång med ridtravare
Ser jättefin ut!
Kul med lite allroundridna(/körda) hästar också.
Har fått för mig att western/AR är en rätt bra kombination att utbilda inom, westernridningen befäster avslappningen och "coolheten" men så klagas det ju mycket på framstupafällan som är lätt att hamna i, som kompenseras av AR-träningen (förhoppningsvis
).
För travare kanske det rent allmänt är ett vinnande koncept att prova lite olika saker?
Allround o allround... Jag tycker en häst ska ha såpass bra huvud att den ställer upp på vad man ber den om som är rimligt. Att hon sen råkar ha talang för det mesta är en annan sak..!
Framstupafällan är nog lättare för tex en quarter att hamna i som hasar fram i jog med bakbenen efter och hakan i sanden. En travare har (oftast) så mycket energi i sej själv så det är nog svårt för dom att hamna där.
Jag tycker att om man rider på rätt sätt så får man en lugn och avslappnad häst av western som svarar på sekunden på det man ber den om (kanske främst om den är reiningtränad).
Min erfarenhet är att travare ofta behöver lära sej att gå lågt och avslappnat, detta utsöndrar ju oxå endorfiner, att gå högt med huvudet är ju något dom gör naturligt.
Går hästen sedan avslappnat och koncentrerat där i alla gångarter och har byggt upp styrkan så kan man ju senare sätta den mer vilket automatiskt lyfter den mer fram.
Glömde nämna att hon även kan hoppa (ok, hellre än bra
, men så har jag heller inte lagt någon energi på att förbättra hennes teknik, något skutt i skogen gör vi dock då o då) och göra lite trick (stegra, spansk skritt och skaka på huvudet när man säger "kom" tex.)
Att göra olika saker gynnar väl alla hästar och håller dom motiverade..?
Här tvingade min vän mej att visa huvudskaket innan vi skulle åka hem eft att ha ridit på stranden. Ignorera mina plock med grimskaftet, snygghästen längre bort var tillfälligt mer intressant.
http://www.youtube.com/watch?v=xLNjPtMdSLg