Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Jag tror att man kan komma väldigt långt med ridtravare.
Dock finns det bara några få som blivit framgångsrika men det
beror nog mer på att en riktigt tävlingsmänniska vill ha en häst
som är ämnad för sin sak än att de är mindre bra än andra.
De är ju självklart avlade för att trava men en häst som aldrig
blivit travtränad kan nog komma lika långt som en annan
häst som är avlad till något annat. Dessutom är det ju många
hästar som gått lopp som sedan blivit utmärkta dressyr- och
hopphästar. :D

*knapplån*
Jag är lite inne på det Super skrev om tidigare, att travare är lite känsligare i ryggen, eller kanske känsligare mentalt och därmed visar mer (fysiskt) om något är obehagligt. Vissa hästar visar det mer mentalt än fysiskt.?

För när man har tittat på hästar av lite olika raser och undersökt hur de är fysiskt, lite provisoriskt sådär, och studerat hur de rör sig så är det vissa hästar som man märker har ganska stora krämpor men som det ändå inte märks på när de rids eller vid första anblicken... Travare tycker jag det är lite tvärtemot med, man kan vid första ögonkastet se att något felar, även om man inte alltid kan sätta fingret på vad. Mest att det "känns" oharmoniskt.
Kanske är det så vid ridningen också, att de "visar" saker väldigt fysiskt och därför behöver ridas väldigt bra (och utan annat som stör mentalt eller fysiskt) för att det ska bli riktigt bra. Att det knappt finns något mellanting, antingen får man till alla pusselbitar och får det bra eller så blir det riktigt dåligt :p
Alla kanske inte har kunskap och kroppskontroll nog för att komma till det, eller så kanske man inte lyckas hitta den felande pusselbiten på just den häst man rider.
Andra hästar kanske är mer förlåtande på så vis att de "fungerar" och kan prestera hyfsat bra även om man inte måste lära dom allt och rida riktigt bra? :p

under min gymnasietid stog min travare i ett stall med många tävlingsdressyr och hopphästar. vi fick många sneda blickar, främst för att han va en travare men också för att han är otroligt snygg och hade ett fantastiskt steg och hoppade bättre än andra. hade han hamnat hos en som satsat seriös så hade han troligtvis blivit väldigt duktig. fast jag e glad att han e min. skulle aldrig vilja vara utan våran resa tillsammans. det finns dåliga och bra i alla raser. gäller bara att hitta rätt.

Jag skulle aldrig byta bort min lilla travar tös mot ett hbl. Jag har fått så mycket av henne när det gäller att utvecklas som ryttare. Det är en häst som alltid har gett 100%. När jag har sagt att hon är ett varmblod så har folk trott att hon är ett fullblod eller nättare halv blod, på grund av att hon är så väl musklad och fin i ridningen som hon är. Jag tycker att travare kan bli helt suveräna ridhästar ifall man lägger ner all tid som behövs. Blod,svett och tårar säger jag, men i slutänden är det värt det. Idag skulle jag kunna offra mitt eget liv för min häst. Jag har aldrig någonsin ångrat att jag skaffade mig ett varmblod och jag skulle kunna göra det tusen gånger om.

Som jag sa så har jag aldrig velat att mina travare ska tas för halvblod, det ser jag som ett bra sätt att visa hur lite man vet om hur hästar ska se ut, om man skulle ta min för ett halvblod.
Jag kommenterade enbart att de är mer lika fullblod travarna. Hon har fullblodshovar, det är allt. de är runda stora och hon är plattfot
min är byggd i nerförsbacke, är 168+ o väger strax under 600 kilo men jag kan direkt se skillnad på henne i en hage med andra hästar som är halvblod.
hade jag velat ha ett halvblod hade jag köpt det o stått för det.

Sv: Hur långt m ridtravare

Vore intressant bara att höra hur långt ni har kommit med era ridtravare, alltså de som gått på travet (startade)?

Jag funderar på att skaffa en varmblodig travare så småningom. Inte för att jag vill nå grand prix eller så:crazy: men vore bara kul att höra hur långt de egentligen kan komma...?

Min gick på travet tills han var 8 , sen blev han skogsmulle, o så reds han in vid ca 11-12 års ålder.
Jag och syrran har haft honom i lite mer än 2 år:)
Nu är han 20 år och har precis börjat åka ut och tävla lite dressyr :)
Även om de kanske inte blir Grand Prix hästar så får du iaf en underbar vän :love:

Det är bara träning, träning och träning som gäller. Med tiden blir det ju starkare, och pållen orkar hålla galoppen längre. det är synd att många inte orkar lägga ner tiden på sina travare, för de blir ju verkligen underbara ridhästar som verkligen ger allt för sina ryttare. De föesta iallafall. :) Det som är mest tråkigt med renrasiga travhästar, som är startade och avlade för att kunna gå löp, är att de är inte byggda och avlade på samma sätt som en 100% ren hopp eller dressyrhäst, det är väl därför de flesta inte kommer upp på samma nivå.
Har itne kolalt igenom tråden så noga, för jag ska iväg strax, men såg iallfall att du letade efter en häst. Som dom andra sa, var noga av ditt val, och jag skulle nog kolla efter en lite grövre travare.. Lycka till! :) //Ellinor

Jag har en travhäst som jag köpte som 6-åring, hade då startat några ggr. Jag har "skolat" om honom som ridhäst och låtit det ta tid, då jag mest ville ha häst för att det är så underbart och han är absolut min bästa vän. Vi har ej haft tillgång till ridbana, åkt till ett ridhus ett fåtal ggr, ridit för instruktör ett fåtal ggr och jag är verkligen ingen toppryttare, men mån om att hästarna ska ridas i form så de bär upp sig rätt och inte felbelastar, så jag rider dressyr ute i skogen kan man säga!

Hoppningen har jag inte satsat så mkt på (trodde det var vad jag ville men inte längre), vi har tävlat 70 cm och vunnit en sådan klass när jag hade haft honom 2 år.

Dressyren har han utvecklat av sig själv på ngt sätt, hade inga krav på att tävla det när jag köpte honom men, tog ngn lektion och instruktören tyckte jag skulle vara med. Så när han var 12 år tävlade vi LC och LB dressyr med godkänt resultat (enda travaren som var med och vi slog flera duktiga halvblod). Jag är oerhört stolt över honom och vet inte hur långt han nått med en ryttare som satsat lite mer. Han är oerhört samarbetsvillig.

Många som inte sett frysmärkningen tror han är ett halvblod, så de har blivit överraskade, men de har inte "ridmuskler" när de kommer från banan så det måste man också bygga upp.

Tyvärr ser många ner på travarna, men jag tror det beror på att de är så billiga så många nybörjare köper tyvärr dem och bara "åker" ute i skogen, då utbildas de ju inte så man får en felaktig bild av hur de skulle kunna vara.

När jag köpte honom var han inte riden och det var slängtrav och en växel i galoppen i början, så visst det är mkt jobb att skola om dem, men jag är villig att göra om det!

Se till bara att det är en häst du trivs med och som är skadefri! Men detta gäller ju vilken häst du än köper! Lycka till!

vad menas med att dem breddar bak ?

De menas med att om en travare in är tillräckligt lång så breddar den för att inte slå med bakhovarna på framhovarna i högre tempon. Hästen går fortfarande i två spår, men detta gör travaren endast för inte slå på sig med bakhovarna.
De finns även dom travare som inte breddar så fruktansvärt mkt, men dom är oftast trånga i fram, och går då på sig på knän i högre tempon istället.
Travtränarna vill inte att en häst breddar för mkt, för de visar att hästen inte har fullt exemplariska extriör för travsport. För ju mer dom breddar, ju kortare är kroppen och ju trängre är dom i fram.
Sen om en häst breddar för mkt kan dom även få svåra ryggsmärtor i ryggen, vid korset.
Man vill alltså att en travare är lång, inte allt för trång i fram, och bred mellan bakbenen. Just för att travet ska bli mer naturligt för hästen och för att travaren ska slippa bredda med bakbenen i högre tempon.

Hoppas du har fått ditt svar!

Tänkte komplettera ditt inlägg lite:
En häst som har som ovana att bredda sliter på sig som sjutton när man rider :p det är ju en sak att som du skriver så riskerar de få ryggsmärtor om de breddar för mkt vd trav, och en helt annan om man dessutom sätter upp en ryttare, benen vinklas fel, hästen låser höfterna och ryggen = sliter enormt.

Så har man en häst som breddar vid ridning bör prion på att lära bort det vara väldigt hög...

Tänkte komplettera ditt inlägg lite:
En häst som har som ovana att bredda sliter på sig som sjutton när man rider :p det är ju en sak att som du skriver så riskerar de få ryggsmärtor om de breddar för mkt vd trav, och en helt annan om man dessutom sätter upp en ryttare, benen vinklas fel, hästen låser höfterna och ryggen = sliter enormt.

Så har man en häst som breddar vid ridning bör prion på att lära bort det vara väldigt hög...

Jag måste ha missat de :p
Jag är en travmänniska så jag förklarade bara de inom travet, men förstår att de sliter som hundan med ryttare på...

Fördelen är väl att vid ridning så har man lite fler verktyg att jobba bort det, men jag undrar hur många som ens tänker på det/vet hur man ska träna bort det? Jag hade INTE kunnat göra det utan en mycket skicklig tränare.

Han såg fin ut och det med galoppen handlar ju bara om styrkan att bära upp sej och det kommer med tiden..Han är ju bara riden 1 år!!:eek: så man ska inte begära för mkt..låt honom springa på lite och börja sedan samla upp och korta ner.. Han behöver hitta en lägre form och lära sej slappna av..
tycker inte du ser stor ut på honom! han kommer ju att bli grövre och få mer muskler.

Hejsan!

Jag hade en Amerikansk travare under 80 talet som jag tävlade upp till LA med , vi blev klubbmästare , vann Dm osv osv

Klart dom kan lära sig galopp och div olika skolor.
Så allt snick snack om att dom inte duger , möjligen beror på att dom som kritiserar inte är tillräckligt duktiga att klara av dom...
Om ska man börja analysera kan man ju kolla lite närmre på halvblod ,, presterar verkligen dom allt perfekt?
har sett halvblod som rör sig bra mycket sämmre än travare.
Har just nu både halvblod och en travare, och jag har under alla mina år med hästar aldrig harf en häst med så bra travsteg i dressyren som vår travare har!

Nu har jag gått å köpt mig en travare med hjärtat istället för hjärnan skulle köpa ett halvblodssto som går msv fälttävlan med placering men det blev ett litet travarspöke iställlet hon lärde sig galoppskänkel åt båda varven på 1 vecka och nu galopperar hon hellre än travar i hagen så hon är väldigt lättlärd hon har blivit riden mindre än 1 år har gått på travet har haft ett riktigt skitliv har inte blivit riden regelbundet det senaste året å mest skogs ridning ändå kan hon skänkelvinkningar i skritt å trav å fram å bakdelsvändingar inte alltid så snyggt men jag har ju inte tränat heller så det är ju mitt eget fel nu from september så ska jag flytta henne till ett annat stall och då kommer vi att rida en dressyr å en hopplektion per vecka rida minst 5 dagar i veckan och regelbundet tror hon kan gå hur långt som helst.. handlar väl om hur mkt tid och energi man lägger på det, dem flesta som köper travare gör det väl för att lulla ut i skogen och lättare träning och kanske ngn tävling då å då för skojs skull men vill man så kan dem och sen har dem ju alla olika lätt för att lära osv... tur astt jag har en himla lättlärd dam :)

Tid, energi, kunskap och förnuft! ;) Tror inte vem som helst kan utbilda en travare oavsett hur mycket tid och energi man lägger ner, men det beror säkert på hästen som individ också.

Min travare är duktig på att hoppa, så jag visar lite bilder när hon är igång för egen maskin.
Hoppas bara nån gång/ månad så tekniken är inte den bästa än:p
Vet heller inte hur högt det högsta på dessa bilder är, runt nån meter tror ja.. :banana:
10850896.jpg

8548961.jpg

12694017.jpg

Min häst är ridtravre 5 år, och han rä väldigt kort i kroppen. Han har mycket franskt blod i sig, de är offtast kortare än de americanska.

Han kan:

Gå i form i skritt och trav stadigt, i galoppen är inte formen lika stadig. han kan båda galopperna.
Svag öppna
skänkelvikning i skritt och trav (ingen sxemplarisk men en helt ok, iaf i skritten)
rena övergångar från halt- trav o.s.v.
I vänster galopp kan han även samla sig efter lite uppvärmning och fatta galopp från skritt.
Hoppa har han inte gjort så mkt, inga höjder bara ca 60-70 cm.

Han är väldigt kort som jag skrev och arbetsvillig som travare oftast är.
Han har blivit misshandlad som liten så han var väldigt skeptisk till de mesta och värkligen inte trafiksäker.
Om jag inte hade behövt lägga ned så mkt tid på att få han att lita på folk och framförallt sig själv tror jag han skulle kunnat gått fram ännu fortare.

Han blev inriden som 3 åring tror jag, mest bara sutten på då sen regelbundet riden i lite mer än ett ½ år, innan han kom i en trots då han hade fått upp självförtroendet då han nästan inte gick att rida alls.
Då trotsen hade lagt sig så jobbade vi upp oss ordentligt främst galoppen jobbade vi på och nu är vi här :)

Tavare KAN gå långt men de är olika på olika individer och hur de ser ut i kroppen och om de är startade.
Om de är korta i kroppen och bara travtränade eller inte travtränade alls så kan de bli rikgit bra ridhästar.
L:a nivå kan dom rätt lätt nå upp till om dom har de förutsättningarna som jag skrev tidigare och en duktig ryttare.

Min häst är ridtravre 5 år, och han rä väldigt kort i kroppen. Han har mycket franskt blod i sig, de är offtast kortare än de americanska.

Jag har hört/sett det motsatta. Franska travare brukar väl vara längre snarare än tvärtom?

Han har blivit misshandlad som liten så han var väldigt skeptisk till de mesta och värkligen inte trafiksäker.

Måste bara fråga, VET du att hästen blivit misshandlad (dvs bevittnat det själv t ex) eller är det en gissning utefter hästens beteende, andras historier t ex? Är ganska vanligt att travare blir stressade av travet, hästar är olika och det är nog en del som inte pallar med proffsträning eller har en tränare/ägare/skötare som inte passar vad gäller personkemin. Sen så är ju många travare "tjejhästar" eftersom de är extremt känsliga, men i travvärlden är det snarare lite hårdare grabbar ;)

Om de är korta i kroppen och bara travtränade eller inte travtränade alls så kan de bli rikgit bra ridhästar.

Korta i kroppen är ingen garanti, har mer med grovhet/vinklar/proportioner/övrig fysik att göra tycker jag. Har sett en del exempel på "långa" hästar som ändå har lätt för samling, och motsatsen, "vingliga" hästar dvs med ranglig fysik brukar vara de svåraste...

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV