Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Tackar, gud vad skojj att ni tycker hon är fin :)
Ja, även hennes överlinje var iktigt dålig när jag fick henne.
men med massor av mat (fetma nästa :smirk: ) å träning har den kommit fram mer. :)
//Maria

Dagens projekt

En 14 årig varmblodsvalack, ska ut på foder, denna var också ganska nära mig och sades vara välutbildad i dressyr och endel hoppad.

Hm.. ja... Han såg väldigt fin ut med ägaren på ryggen, traven var väldigt stötig, galoppen var rätt ok. Gick i form i alla gångarter, gjorde sidvärt-rörelser (lite skruttigt på den fronten..).

När jag skulle rida så.. asså, vi kom inte överens riktigt, det var jättesvårt att hitta lagom stöd på tygeln och skänkeln... Gick lite sådär... Kändes inte något vidare så jag galopperade inte ens. Ångrar det nu, tror att det hade gått rätt så bra om jag hade fått lite mer tid på mej men dels hade vi bråttom till nästa häst och mamma ville komma hem... Ägaren verkade iallafall inte helt missnöjd, får se om jag vågar mej dit igen... Fast jag tror inte det... Shit vad jag kände mej nybörjare...

Ta inte mammas och mina kommentarer så seriöst... hehe, orkade inte ta bort ljudet...

E inte det stallet i Hjulsbro?:) Där västervikståget går..?:angel:

Jaha, är du här i krokarna o letar häst!? Kul!
Har följt denna tråd lite för att jag just köpt mig en varmblodstravare me och tycker det är skitkul o fortfarande kolla annonser mm ;)

Jaha, tittat på nån mer?

//Mimmi

Har inte några fler varmblod inplanerade nu och dom jag kollat på har jag inte känts jättebra... Men så hade jag ingen erfarenhet av varmblod innan så jag tyckte det kunde vara värt att testa på :)

Okej, ja jo det är ju ganska speciellt. Även om den kan mycekt kan det vara svårt att rida dem oftast..
Hittat nått annat intressant då?

//M

Finns många framgångsrika travare, om det är som ridhästar du menar. Googla så får du fram massor. Pessoas senaste topphäst har travarblod i sej förresten! ;)
Leta efter en som är ridhästbygd, och som inte har gått på travet så länge, och inte gjort många starter. den måste va ung då med, så du inte får en häst som är lite startad pga skador.
Alla som sett min häst har tappat hakan nä jag sagt att det är en fd travare, ALLA har trott att det var ett halvblod!

Sånt är kul att höra.. Mitt förra varmblod trodde många va en nordsvensk..
Min nuvarande varmblodstravare tror många är en arab?? Tycker inte alls hon ser ut som en arab.. Liten o nät är hon.. Graciös i sina rörelser.. Men inte arab..

Mm, har lite hästar at åka och kolla på, två stycken idag som verkar jättebra båda två. Skapar nog en ny tråd om det såsmåningom.. Inga varmblod så de platsar inte här..

Jag fegade faktiskt lite i min motivering just för att jag väntade mig ett sånt svar ;)
När dom breddar i hagen är det ju för att de travar så snabbt att det behövs. Och visst, har de det väldigt naturligt kan man kanske ändå få träna bort det vid ridning men det känns inte som att det räknas iom att alla unghästar behöver förbättra sin teknik något under ryttare.

En häst som är van vid att den behöver bredda när den tränas däremot den har både just vanan av att behöva springa så (om de snabbjobbas framförallt) mao lärt in rörelsemönstret mer inrotat och musklat sig till det, och dels har den lärt sig att det är det "rätta" sättet att trava på för att den ska få plats. Om en häst breddar i traven som unghäst i hagen även i sakta tempo skulle jag faktiskt blilite orolig, defenitivt inte köpa den som ridhäst för kanske är det som du säger att vissa hästar har naturligt mer öppna i bäckenet.
Den travare jag ridit som breddat mest (kort i kroppen) var faktiskt bara travtränad ett par år och hade bara gjort ett fåtal starter MEN den breddade aldrig när den travade i normaltempo fritt i hagen utan det var en felaktig teknik den lärt sig vid ridning.

Om vi antar att det är som du säger; att vissa hästar är mer öppna i bäckenet och har därför mer anlag för att bredda (eventuellt i kombination med att de är korta i kroppen) så kan det vara en träningsfråga på så vis att om man rider in den utan att den börjat travtränas så kan man redan från början lära in att "den här tekniken ska du använda!" och på så vis befästa det innan hästen lärt sig ett annat "rätt". Eller under omskolningen att man gör samma sak men då tar det ju i regel längre tid eftersom hästens kropp och muskulatur är så van vid tekniken, då blir det helt plötsligt en RID-träningsfråga, inte en travträningsfråga.

Så hur man än vrider och vänder på det tycker jag fortfarande det är träningsrelaterat. Jag kan ha fel, men jag tror knappast det finns hästar som inte går att lära bort breddandet från vid ridning.

Jag tror jag missförstod vad du egentligen menade.
Att få hästen att inte bredda när man ska rida, ja det är ju en träningssak.

Ta mina hästar tex. Båda är travare, den ena travtränar jag, han breddar knappt alls förrän han kommer upp i hög hastighet och då breddar han inte mkt. Han är travtränad hela livet (är fem år) men är rak och mjuk i kroppen (har lagt ner mkt jobb på det).
Den andra är ridhäst, hon breddade jättemkt varje gång hon skulle trava när jag red, trots att hon slutade travträna och tävla när hon var 5. Var 11 när jag red in henne. Nu breddar hon aldrig, inte ens i hagen.

Jag tror jag missförstod vad du egentligen menade.
Att få hästen att inte bredda när man ska rida, ja det är ju en träningssak.

Ta mina hästar tex. Båda är travare, den ena travtränar jag, han breddar knappt alls förrän han kommer upp i hög hastighet och då breddar han inte mkt. Han är travtränad hela livet (är fem år) men är rak och mjuk i kroppen (har lagt ner mkt jobb på det).
Den andra är ridhäst, hon breddade jättemkt varje gång hon skulle trava när jag red, trots att hon slutade travträna och tävla när hon var 5. Var 11 när jag red in henne. Nu breddar hon aldrig, inte ens i hagen.

Jag tror att vissa har svårare för att lära bort det än andra, kanske pga spänningar/låsningar/annat lindrigt obehag som gör att det blir en lättare teknik för dom (eller så inbillar de sig att det är den bästa tekniken för att de inte lärt sig någon bättre).
Även jag upplevde att breddandet försvann mer och mer ju bättre ridtränad hästen blev, särskilt efter tillridningen som jag skrev om förut i tråden. Och ju fräschare i ryggen den blev.
Men som du säger kan det kännas som ett evighetsjobb när det tar många år att träna upp. En annan kuse jag haft har varit svår att jobba i traven. Den breddade inte mer än när den blev för stressad och började "travartrava" så det var inte problemet, utan att den hade för "stor" osamlad trav. Och den hade inte tekniken att samla sig. Jag själv hade mycket svårare att rida den hästen bra än den som breddade för hur mycket man än tränade på just samlingen kändes det bara som att hästen låste sig eller fuskade när man började komma på rätt köl. NU ca 7 år sen jag fick den (jag sålde den för 3-4 år sen) har den börjat hitta tekniken.
Mao det är inte bara breddande hästar man behöver lära en bra teknik, men vet man med sig att man inte behärskar att lära hästen det och/eller har tillgång till bra hjälp som har erfarenhet just inom det området tycker jag det vore bäst att låta bli. Just för att det inte ska behöva ta sisådär 10 år för hästen att lära sig gå på ett hyfsat skonsamt sätt.

En hemsida med en ridtravare som jag tycker är riktigt fin, både vad gäller hoppning och dressyr: http://naffatso.hemsida.net/ (hoppas på att det är okej för ägaren att jag länkar dit...). www.ridtravare.com kan man också kolla in om man är intresserad av ridtravare :)

jadå, det är helt ok ;-) det är jag som äger Naffatso.

Min kan bredda i uppförsbackar ibland... :confused:
Men han slutar med det så fort jag gör halvhalter.

Min är grövre än de flesta halvbold men skulle nån tro att det var ett halvblod skulle jag udra hur duktig denne är
Jga brukar roa mig att identifera raser när jag åker bil o har alltid rätt när det gäller travare.
En travare kan aldrig likna ett halvblod.
Om man nu(säger inte att ni gör det) vill att en s häst ska se ut som nåt annat än en travare då får man köpa nåt annat.
Min ska förhoppningsvis kunna gå lättare CR till hösten vintern, men än så länge hoppar hon fyrfota hopp över dikena så det får ta sin tid.
Jag brukar reta gallfeber på ridtravarägare när de säger:åh visst ser han ut som ett halvbold inte skulle man tro att det är en travare.
-Jodå säger jag gamla travare ser alltid ut som travare.
MIn ser då ut som travare, nte vill halvblodsmänniskorna att deras halvblod ska se ut som låt oss säga shirehästar för exempel.
de enda hästmänniskor man hör säga detta är såna som har ridtravare, varför då? INget illa ment alltså..jag har ju också en ridtravare/travare

att vissa säger att deras travare ser ut som ett halvblod, menas säkerligen att dom har jobbat upp gångarterna så den rör sig mer som "en ridhäst". Inte själva utseendet på hästen.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023