Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Jo men absolut är de en träningssak de skrev jag ju oxå ;)

De behöver händelsevis inte vara "breddare" bara för att de gått på banan men majoriteten är stor. Kanske fel uttyckt av mig i förra inlägget o ber om ursäkt.
Har man tur hittar man en som inte breddar eller iallafall inte så mycket. O Bra inridning/tillridning gör mycket.
Jag har en 14 årig kille som jag köpte oinriden för 7 år sen. Han hade ingen breddning trots ett par år på banan. Han hade lätt för galoppen. Han är tränad mycket dressyr o hoppning. Dock inga resultat från större tävlingar pga mitt ointresse för tävlingar.

Det är alltid lika kul o höra om folks travare o alla framgångar. :D

// Jessica

Jag är SÅÅ JÄVLA STOLT över mitt varmblod sto :D Hon är inkörd men aldrig tränad för att gå på travet. Vilket gör att hon går riktigt fin och har ingen problem med gallopen eller något annat.
Hon har gått några clear roundre och gått felfritt på nästan alla. Har börjat tävla Lokal nu och hon började vägra direkt efter hon kraschade i ett hinder. så nu är vi om från början. Och i fredags gick hon en felfri 70, igår (måndag) gick hon 70,80,90 felfri :D Hon är verkligen en toppenhäst. skulle aldrig byta henne !!!! SÅ STOLT ÖVER MITT VARMBLOD :D:D:D:D::love:

Jag är SÅÅ JÄVLA STOLT över mitt varmblod sto :D Hon är inkörd men aldrig tränad för att gå på travet. Vilket gör att hon går riktigt fin och har ingen problem med gallopen eller något annat.
Hon har gått några clear roundre och gått felfritt på nästan alla. Har börjat tävla Lokal nu och hon började vägra direkt efter hon kraschade i ett hinder. så nu är vi om från början. Och i fredags gick hon en felfri 70, igår (måndag) gick hon 70,80,90 felfri :D Hon är verkligen en toppenhäst. skulle aldrig byta henne !!!! SÅ STOLT ÖVER MITT VARMBLOD :D:D:D:D::love:
Grattis!!! jag blir lite avund.

jag har ju ett varmblod, köpte honom förra året. min allra bästa kompis är det. jag har inte hoppat så mkt på honom, bara upp till 70 cm eftersom det är många år sen jag hoppade sist. men jag vet dock att han klarar 1,20 lätt, förra ägaren hoppade så högt med honom.

vad det än blir för häst så hoppas jag att du finner en riktig kompis!

Men det har väl med bäckenet att göra? Hästar som breddar öppnar ju upp bäckenet för att få bättre påskjut i traven. Ju mindre körda dom är desto mindre breddar dom ju.
Men med mycket träning så kan man få dom att stänga bäckenet igen. Det är ju ingen ovana de är ju deras sätt att jobba på = springa fort.
// Jessica

Det blir en ovana iom att de vant sig att springa så och det inte är positivt vid ridning ;)
Och det är precis som du säger, att man kan få bort det med träning, men det går ju inte bara att träna på precis på samma sätt som med vilket utbildat halvblod som helst, utan kräver att man vet hur man ska få bukt med det eller att man har hjälp av en tränare som är van att skola om travare.
Har man inte kunskapen själv eller en tränare med kunskapen är det bättre att låta bli att dra på sig en häst som går så, har man kunskapen eller tillgång till travarvana tränare så kan det bli en riktigt trevlig ridhäst. Min åsikt.

Inte nödvändigtvis. Travaren jag rider breddar inte för fem öre, tror inte ens hon gör det när hon travar galet fort. Och hon är tränad tills hon var åtminstone fem. Men däremot kompisens travare som togs ur träning när hon var 2½ år gammal breddar så fort hon springer snabbare än arbetstrav. Jag tror (obs, enbart spekulation) att travare som breddar har svårare för galopp än de som inte gör. Stoet jag rider har jättelätt för galopp medans kompisens häst har det värre, man ser på henne att det tar emot när hon ska galoppera. Kan också tillägga att kompisens häst är den hittils mest välridna och den är framförallt inriden vettigt från början. Det är inte hästen jag rider. Så det är nog inte bara en träningsfråga.

Det är klart dom har. Galoppen är en samlad gångart och det är svårt att gå samlat och avslappnat när man har för vana att låsa sina höfter och bakre delen av ryggen som det blir när dom breddar. Men som sagt går breddandet att lära bort, och vips kan man ha en mycket snyggare galopp. Det KAN ju vara så att din kompis gjort ett bra jobb men ändå missat biten att få bort breddandet (det är inte världens lättaste precis iom att det är en vana).
Skickade en häst som breddade för tillridning ca 1½ månad till en duktig tränare som var väldigt medveten om hur hästar bör använda sin kropp och hur man kommer tillrätta med dålig rörelseteknik och när jag fick tillbaka hästen hade den slutat bredda.

Ja ja håller med dig.. Jag skulle faktiskt själv aldrig köpa en travare som breddar. Jag har på 7 års tid köpt mig 3 egna travisar. 2 av dom är exteriört ridhästar. Medans den 3 var ett snabbköp endast 1 år gammal blir nu 4. Men min fjortis har jag utbildat själv (med instruktörs hjälp) Han är tävlad hoppning o dressyr men dock ej högre än lokalt. Pga mitt bristande intresse. Han kan i dressyren aldrig mäta sig med en framavlad ridhäst trots att han är en pärla o går kanon fint men på hoppbanorna sopar han mattan med dom "fina" hästarna :D

Är halvblodsmänniska från början o hur de än är så ställer jag lika krav på mina travisar som jag gjorde med halvbloden.
Visst måste man gå in med känslan att en travare har svårare för sig men just därför ställa mer krav o få en ordentlig grundutbildning på dom.

Vet inte hur många travisar jag det senaste 5 åren hjälp folk med då dom köpt sin dotter en billig avdankad travare... Jag tar inget betalt när jag åker halva sverige runt förutom bensin kostnader. Då jag inte har någon utbildning bara låång erfarenhet både utav travare o ridhästar
// Jessica

Det blir en ovana iom att de vant sig att springa så och det inte är positivt vid ridning ;)
Och det är precis som du säger, att man kan få bort det med träning, men det går ju inte bara att träna på precis på samma sätt som med vilket utbildat halvblod som helst, utan kräver att man vet hur man ska få bukt med det eller att man har hjälp av en tränare som är van att skola om travare.
Har man inte kunskapen själv eller en tränare med kunskapen är det bättre att låta bli att dra på sig en häst som går så, har man kunskapen eller tillgång till travarvana tränare så kan det bli en riktigt trevlig ridhäst. Min åsikt.

KL
Hejsan!
Blir lätt sugen på att prova ett varmblod som ridhäst. Eller iaf rida på en travhäst. Rider kallblodstravare idag men det är ju inte samma sak. De har inte alls samma benägenhet för att släppa iväg bakbenen och låsa sig i ryggen.
De är oxå linjetravare ända upp i maxtempo. vilket jag tror är effektivare eg även för höga tempon. Breddningen blir ett sätt att komma förbi frambenen för att inte slå i då de inte har full styrka över ryggen och hänger kvar. En teknikfråga. Borde gå att träna bort genom att bygga överlinje och samla ihop bakbenen mot tyngdpunkten. Balansera hästen.

De är ju populära som gångartshästar pga sin lätthet för passgång och tölt. och efter att ha lärt känna några personer med islandshästar skulle jag nog gissa att vbl inte är de lättaste att skola till samling pga det.
Nog besvär att jobba bort spänningar från travträningen och bygga om muskulaturen. Lägg på en benägenhet för att byta takt hej vilt så har man ännu mer att bita i även för en skicklig ryttare.
De filmer som visats i tråden hittills tycker jag visar på deras benägenhet för passgång.
Våra kallblod väljer hellre en slags skolgalopp då de börjar lära sig fattningar för att sedan komma fram i en tretaktig galopp. Har aldrig upplevt passgaloppen förutom möjligen i slutet av en lång galoppintervall då de är trötta.

Så eg vill jag nog hålla mig till kallisarna, men utmaningar är aldrig fel! Vissa vbl är ju som kopior av fina ridhästar o en sån vore kul att prova på! Kan vara såå snygga!

Hejsan :)

Tänkte passa på nu när jag ser att ni kommit in lite på exteriör att fråga vad ni tycker om denna travaren.

7461022.jpg

7461024.jpg

Visst är hon söt? :D

Senast ändrad:

Dagens projekt

En 14 årig varmblodsvalack, ska ut på foder, denna var också ganska nära mig och sades vara välutbildad i dressyr och endel hoppad.

Hm.. ja... Han såg väldigt fin ut med ägaren på ryggen, traven var väldigt stötig, galoppen var rätt ok. Gick i form i alla gångarter, gjorde sidvärt-rörelser (lite skruttigt på den fronten..).

När jag skulle rida så.. asså, vi kom inte överens riktigt, det var jättesvårt att hitta lagom stöd på tygeln och skänkeln... Gick lite sådär... Kändes inte något vidare så jag galopperade inte ens. Ångrar det nu, tror att det hade gått rätt så bra om jag hade fått lite mer tid på mej men dels hade vi bråttom till nästa häst och mamma ville komma hem... Ägaren verkade iallafall inte helt missnöjd, får se om jag vågar mej dit igen... Fast jag tror inte det... Shit vad jag kände mej nybörjare...

Ta inte mammas och mina kommentarer så seriöst... hehe, orkade inte ta bort ljudet...

Senast ändrad av en moderator:

Tcker den hästen såg mkt trevlig ut;) absolut ngt o jobba vidare på.. han fin galopp med,lite mer jobb med den så blir det nog kanon.. Ska du ha den på foder???

Om det blir något blir det på foder... Ska kolla lite på potentiella köpa-själv hästar... Men jag funderar på om jag borde åka och rida igen och se om det går bättre... Såg det hemskt ut?:o

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar