Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

det klickade absolut inte mellan mig o min travis heller i början. jag tyckte mest det va otrevligt att sitta på han :angel: Men den åsikten är som bortblåst idag!

Men, jag tycker det ser ut som du ändå behöver en större häst, typ ngt på ca 165 kanske..
om denna var ca 155 alltså...den ser lite för liten ut för dig.

Var noga med grundträningen. Rid inte för tidigt utan arbeta den vid handen och med tömkörning. Hästen är mycket riktigt muskelfattig och då bör du inte rida i början. Den behöver mer styrka för att bära först. Trevlig typ, annars;)

Tack! du har så rätt så! Den här hästens problem är att han stressar, jag har försökt att tömköra, men han skrittar på så jag nästan åker efter tillslut. Har tyvärr inte tillgång till nån ridbana där jag kan vara så jag har bara grusvägar o skogsvägar att tillgå. Ridbana skulle kännas tryggt i början, sen är ju skogen perfekt..Nu skrittar jag i skogen 20-30 min varannan dag, så får jag se om han börjar lugna ner sig såsmåningom..Hoppas det.. tack för hjälpen!

Inget ont om dem men det är ju ytters sällan man ser dem i lite högre klasser.

Vill du veta varför?

De flesta(inte alla) som köper travare (billig häst)är oruttinerade och kan inte så mkt och många söker bara en vän som de kan ut och lufsa med i skogen och har då inte så höga krav...Själv hade jag en travare i 6 år för några år sedan, ville ha en ny utmaning, hade ingen erfarenhet alls av just travhästen:smirk: men om jag ska vara ärlig så har jag aldrighaft en så trevlig och lättlärd häst som denna travare,mkt bra steg, kunde början till piaff:smirk: men galoppen blev aldrig riktigt bra:( och så gott som vem som hellst kunde rida honom tillslut, väldigt bussig och lydig;)

Alla som sett min häst har tappat hakan nä jag sagt att det är en fd travare, ALLA har trott att det var ett halvblod!
Det var samma med min, när jag var på träning och när de upptäckte att han var en travare, det kunde de aldrig ana:D de trodde det var en korsning mellan arab/fullblod :D ;)

Så, har du inte kunskapen och tålamodet väljer du en ung varmblodstravare, korrekt byggd, gärna inkörd men ej travtränad då. Dock, hittar du en sådan är det inte säkert att du får den för en billig peng;)

En sån har jag hittat åt mig! Jag skulle inte ha en travare, men denna herres psyke verkar passa mig som handen i handsken så jag hoppas det blir bra!
Han är inkörd, dock har han ingen som helst tävlingsinstinkt så han är aldrig kvalad/tävlad etc alls. Han tycker bara "äh, gå du först om du vill, jag kan gå här bakom jag :D "
Han har rätt OK exteriör tycker jag personligen, lite högre fram än bak och har fina gångarter. Rund galopp.
Han är 6 år, inte mkt utbildad men det han är riden är välgjort och han är marktränad.
Planerar att träna i westernridning och tävla lite, även lite hoppning :)

http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JPOMJPKQJMM

Bra råd!
Jag skulle vilja tillägga att det är viktigt att hästen inte breddar så mycket bak, om man ska ha den som ridhäst.
De ridtravare jag sett som har varit bra ridhästar breddar inte bak.

Immer

Men det har ju med träning att göra?
Båda travare jag haft har breddat bak men slutade med det när de lärde sig använda en bättre teknik.
Visst är det lättare om hästen aldrig lärt sig bredda, men det är i princip bara kallblod (och inte alla kallblod) som inte gör det, eller de varmblodstravare som aldrig blivit travtränade.
Kan man inte lära bort såna "ovanor" skulle jag antingen satsa på att skaffa en "färdig" ridtravare som redan visat framfötterna inom ridsporten eller skaffa en annan typ av häst.

Vill du veta varför?

De flesta(inte alla) som köper travare (billig häst)är oruttinerade och kan inte så mkt och många söker bara en vän som de kan ut och lufsa med i skogen och har då inte så höga krav...Själv hade jag en travare i 6 år för några år sedan, ville ha en ny utmaning, hade ingen erfarenhet alls av just travhästen:smirk: men om jag ska vara ärlig så har jag aldrighaft en så trevlig och lättlärd häst som denna travare,mkt bra steg, kunde början till piaff:smirk: men galoppen blev aldrig riktigt bra:( och så gott som vem som hellst kunde rida honom tillslut, väldigt bussig och lydig;)

Det är det här som är så trist. För en travare är galoppen oftast slutmålet på trappan, vissa förbättrar inte sin galopp förrän dom kan "allt" i skritt och trav. Inte galoppen i sig, dom kan ju galoppera herregud, men att få till en bra rund galopp som kan ridas samlad och i bra balans.
Enligt kriterierna som finns skulle isåfall en travare inte kunna hävda sig inom dressyr, även lättare klasser, förrän den nästan nått sitt slutmål i utbildningen. Men det finns ju såklart dom som har lättare med galoppen än andra. Det gör att man frestas att snabba på utbildningstrappan och får ett dåligt resultat i förhållande till vad hästen "har i sig". :(

Varför ska du satsa inom ridningen med en travare? :crazy:

Ofta är det priset som avgör, vilket du absolut måste känna till. Sen är det okunskapen som gör att man inte ser ev.lovande förmågor bland travhästarna. Även där finns individer/stammar med god ridbarhet som skulle gå långt med rätt ryttare men rätt ryttare väljer inte travstammat. Så enkelt är det.

Dotterns häst har inte varit det minsta svår att få till som ridhäst, men hon är jobbad som vilken ridhäst som helst, inköpt som ettåring för en 1000-lapp. Det priset är svårslaget bland andra hästar... Tävling blir det så småningom, att det dröjt beror inte på hästen utan på andra omständigheter:cool:

Varför ska du satsa inom ridningen med en travare? :crazy:

Billigare, de är ofta välhanterade och orädda, lättlärda, arbetsvilliga, problemet med travare i ridsport är just att galoppen måste jobbas med och att de exteriört inte alltid passar ridning. Och "satsa" vet jag inte, jag vill ha en häst som går att rida på och göra saker med, hade inte tänkt tävla 1,40 hoppning eller msv dressyr precis, bara rida på lagom nivå för att få lite egen rutin.

Idag ska jag kolla på ett annat varmblod, tror inte det blir något men den stod också i närheten och var relativt utbildad i dressyr så det var värt en titt iallafall..

to be continued...

Ge mig :d Galoppen tyckte jag var oki för en 5 åring som vart riden 1 år (?) de är ju ändå en travare. Han verkar ha en hel del potential o kan nog bli en mycket trevlig ridhäst.
Hur lång är du?
//Jessica

Kan man inte lära bort såna "ovanor" skulle jag antingen satsa på att skaffa en "färdig" ridtravare som redan visat framfötterna inom ridsporten eller skaffa en annan typ av häst.

Men det har väl med bäckenet att göra? Hästar som breddar öppnar ju upp bäckenet för att få bättre påskjut i traven. Ju mindre körda dom är desto mindre breddar dom ju.
Men med mycket träning så kan man få dom att stänga bäckenet igen. Det är ju ingen ovana de är ju deras sätt att jobba på = springa fort.
// Jessica

Var rädd om den...mer allround än så går det inte att få;) . Western är en utmärkt gren som passar alla hästar...det roliga är att när man fått dom att gå bra i western finns det inga hinder till att rida dressyr. Själv varvar jag mellan dessa för att hålla hela kroppen på hästen i trim;)

Men det har väl med bäckenet att göra? Hästar som breddar öppnar ju upp bäckenet för att få bättre påskjut i traven. Ju mindre körda dom är desto mindre breddar dom ju.
Men med mycket träning så kan man få dom att stänga bäckenet igen. Det är ju ingen ovana de är ju deras sätt att jobba på = springa fort.
// Jessica

Inte nödvändigtvis. Travaren jag rider breddar inte för fem öre, tror inte ens hon gör det när hon travar galet fort. Och hon är tränad tills hon var åtminstone fem. Men däremot kompisens travare som togs ur träning när hon var 2½ år gammal breddar så fort hon springer snabbare än arbetstrav. Jag tror (obs, enbart spekulation) att travare som breddar har svårare för galopp än de som inte gör. Stoet jag rider har jättelätt för galopp medans kompisens häst har det värre, man ser på henne att det tar emot när hon ska galoppera. Kan också tillägga att kompisens häst är den hittils mest välridna och den är framförallt inriden vettigt från början. Det är inte hästen jag rider. Så det är nog inte bara en träningsfråga.

Jag har en varmblods travare som är 7 år!! Han är tränad för travet tills han var 3 år sen blev han ridhäst.. Vi tränar hoppning o dressyr.. tävlade L:B 1 dressyr för ett tag sen.. tävlat upp till 80 cm hoppning,men har har absolut kapacitet för mej längre fram... Skulle inte bytta han mot ngn häst...
Skickar med en film från tävlingen i fredags..
watch

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar