Framgång med ridtravare

Sv: Framgång med ridtravare

Bra råd!
Jag skulle vilja tillägga att det är viktigt att hästen inte breddar så mycket bak, om man ska ha den som ridhäst.
De ridtravare jag sett som har varit bra ridhästar breddar inte bak.

Immer

vad menas med att dem breddar bak ?

men så är många travare i början!

Problemet var bara att han var hennes "tävlingshäst" som hon var så stolt över :smirk: Gick minsann 1,00 m hoppning och LA dressyr. Såg ut som en galge också. Så den var inte nyss omskolad direkt...

Att bakbenen liksom "paddlar" utanför frambenen, hästen går på fyra spår istället för två.

Immer

kl
en travare blir ofta vad man gör dom till, de är väldigt positiva och...vad heter det...lojala(?) mot sin ryttare/kusk o försöker verkligen göra sitt bästa, hjälper man då hästen med en mängd tålamod o kunskap så visst tror jag iallafall att man kan komma lagom långt med en:):love:
ps. RAPPORT VILL VI HA!:D:bump: :bump:

Diskussioner om framgång med travare.

Klart man måste jobba om man ska frå en framgångsrik häst! Det får man med alla raser. Nu är ju travarna inte fysiskt avlade för att blir dressyr eller hopphästar. Men visst finns avvikande individer som kan bli väldigt trevliga. Har en kompis som tävlar MSV dressyr på sin, den går passage och öppnar och sluter precis som vilket annat halvblod som helst. Men har lite problem med snygga galoppbyten.

Fast det kryllar det ju av halvblod som har också. Det kryllar ju också av mediokra hästar ur halvblodsstamboken eller varmblod som dom ju heter...

Tror det handlar om fysika förutsättningar likväl som ryttarens nivå och kunskap!

Sådär nu har Silly varit och ridit.

Hästen var 5 år, ca 155 cm. Riden av nuvanda ägare ca 1 år, de hade börjat flytta honom lite för skänkeln. Gick i form i alla gångarter, fixade att galoppera i båda varv, hopptränad upp till ca 90 cm, startad en gång på klubbtävling.

Galoppen var travar-galopp, om man inte kom upp i lite högre hastigheter, blev ofta korsgalopp och travgalopp.

Tjejen i röd tröja är ägaren, jag i grönt. Skratta inte så högt åt mina vackra försök till galoppfattningar, min dåliga sits och allt annat med mej som är värt att skratta åt :p Ang galoppfattningarna är jag dels van vid min häst som man typ bara behöver tänka på vad man ska göra så gör hon det (=nada benmuskler), och så har jag alltid problem med speciellt galoppfattningar på nya hästar...

Upplever själv att jag var något för stor för honom, annars var han ju väldigt snäll, svarade bra osv... Faller dock på galoppen... Och storleken..

Film

ge mig :D kliar i fingrarna när jag ser den. ser utvecklingsbar ut.
ps, så älskar jag travare också.

Kan inte se filmen...tyvärr:( . Men av det du berättar får man tänka på att hästen är 5 år, riden 1 år och inte så avancerat då. Vet ju inte kunskapen hos de som ridit;)

Jämför man med min förra så var han 9 år och mycket körd/tävlad i trav och helt oriden när jag fick hem honom och det tog mig 2 år innan han blev "ren" i galoppen. Dock krävdes det mycket kunniga ryttare för att han skulle hålla galoppen för minsta lilla man lät honom gå själv tappade han bakdelen och därmed formen. Där gällde det att vara vaken och väcka igång den direkt;)

Kan ju vara som Stilett säger...att det är en utvecklingsbar häst för den är ung. Hur var han byggd?

Han var aldrig körd, exteriört hade han något kort hals och endel underhals men lite överlinje oxå. Rumpan var lite överbyggd, vet inte om han kommer växa till sig något mer, och även om han gick "i form" så var det väl ingen superduper form, ryggen blev svankig pga den höga rumpan men den tror jag säkert går att utveckla. Det var svårt att få en helt ärlig låg form oxå, drog gärna ihop halsen och gick högre än han behövde.

De som hade ridit honom nu var kanske 13-14 och 16-18 år (vet inte riktigt) men de hade gjort ett bra jobb med honom, ridit endel för tränare oxå tror jag. Han lyssnade bra och orkade bara ryttaren var med (Silly har inga muskler nånstans...).

I skritt och trav var han faktiskt väldigt fin, gick taktmässigt, stöd på bettet, även om man fick ta i lite mer än jag var van vi fick man lixom respons, märkte att han kände av en. Jag ska kolla på lite fler hästar, funderar på om jag orkar med och har kunskap nog att ta mej an en unghäst... Har kämpat med min ponny i fyra år, förtjänar en färdigutbildad häst nu tycker jag :p

Senast ändrad av en moderator:

Med den beskrivningen tror jag du gör rätt i att kika vidare;). Dottern har en som aldrig är körd, hon har ridit in henne själv och den är fem år, bär sig fint i galoppen (båda). Hon är bara riden utan direkt utbildning men klarar att gå i bra form med bärighet. Om de har ridit för instruktör tycker jag att den ska klara att gå riktigt i alla gångartern.

Rent anatomiskt känns det inte som att den hästen är bra byggd. Då krävs det verkligen skicklighet för att kunna matcha upp den till en bra ridhäst;)

Det är klart att det finns trevliga travare.. Eller hur??? Det står ju en rätt bra sak i ditt eget stall som kom hem med 2 rosetter idag :banana:

Det är klart att det finns trevliga travare.. Eller hur??? Det står ju en rätt bra sak i ditt eget stall som kom hem med 2 rosetter idag :banana:

Tror inte det var meningen att svara på mitt inlägg, eller hur??? Jag har då inga som kommit hem med några rosetter i mitt stall idag:smirk:

Tycker den såg fin ut!
Kan nog bli bra! man såg ju att galoppen inte var helt 100 men den var ok, o kan nog bli bra då den blir starkare. En liten fråga till alla här, vad tycker ni om den här traverens modell? Har den bra uppbyggnad för att bli ridhäst? Halsen syns ju inte så bra men iaf!

6676716.jpg

Jag tycker hästen ser ut att ha väldigt mycket potetial, så där hade du förmodligen gjort ett kap.
Men eftersom du i nästa mening säger att du vill ha en färdigutbildad häst så kanske du är helt fel ute?

Hehe, jo men honom vill ni väl inte sälja :p Fast han är charmig, det måste jag säga, hade absolut fallit för honom om det var honom vi kollat på idag :D (brukar stå och klappa honom i smyg när jag tar in på kvällarna bara för att han är så go :angel: )

Fröken_Skåne: Jag har egentligen tänkt mej en färdigutbildad häst, men dels stog den här relativt nära oss och i och med att den ev hade potentialen att bli en bra ridhäst + mkt billigare än en "vanlig" häst tyckte jag det var värt att kolla på honom. Annars har jag inte leta särskilt energiskt bland varmblodsannonserna.

Kände oxå att det inte "klickade"... Även om jag tyckte om honom

Den ser rätt bra ut på den här bilden. Kan nog bli trevlig som ridhäst med rätt träning.;)

Tror inte det var meningen att svara på mitt inlägg, eller hur??? Jag har då inga som kommit hem med några rosetter i mitt stall idag

Nej, jag tänkte på Silly... Vi delar nämligen stall o efter dagen CR hoppning kom vi hem med rosetter med våran travare... :rofl:

Jag tror oxå på den här hästen..Precis börjat skritta igång på honom nu precis, efter att ha vilat i 3-4 mån. På bilden kom han i prioncip direkt från proffsträning, så nu har han tappat muskler efter vilan.. Fler kort finns här! Gärna kommentarer!http://www.pixbox.se/alb_show_id250781_page0.html

Var noga med grundträningen. Rid inte för tidigt utan arbeta den vid handen och med tömkörning. Hästen är mycket riktigt muskelfattig och då bör du inte rida i början. Den behöver mer styrka för att bära först. Trevlig typ, annars;)

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar