För alla "nygravida"!

Sv: För alla "nygravida"!

Kl

Nu har mitt illamående gått över! Kom på mig själv med att helt plötsligt äta som vanligt i onsdags efter att bara ha petat i maten i flera veckor. Kommer inte ihåg att det var så förra gången. Gick in i vecka 12 i går så nu ska väl snart värsta missfallsrisken vara över. Har inte varit på inskrivning än, ska inte dit förrän 17 september. Känns sent tycker jag, då är jag i vecka 13+0. Till saken hör att vår son är född för tidigt, i vecka 33+3, och att jag hade ett missfall i våras, så jag är lite nervös nu. Är det någon mer som får komma på inskrivning så sent?

Nej såååå ont har jag inte. Läste på lite och det är nog ingen risk för att det skulle vara det. Är nog växtvärk som ni säger, men jag tycker det hugger till så skarpt ibland, ingen smärta jag hade med förra bebisen.

Ligamenten som livmodern hänger fast i. Kände jag av ganska mkt med första barnet speciellt eftersom jag jobbade tungt då.

Nu har jag inte känt av det lika mkt, men är ju mkt försiktigare nu för att inte få lika ont i fogarna.
Men nu den här gången känner jag av främre fogen, känns då och då som att jag går runt med en yxa i blygdbenet :crazy:

Usch, det kan inte vara kul att ha så ont hela tiden. Å andra sidan så om det känns som verkarna så är du ju rätt härdad inför förlossningen. ;)
Det är första barnet för mig så allt känns ju så himla nytt och ovant, man vet inte alls vad som är normalt, vad som hör till graviditeten och vad som bara är inbillning liksom.
Jag hoppas verkligen att vi får ha samma BM hela tiden, hon är helt underbar! :love:

Nu kommer jag med frågor igen. ;)
Ni som varit drabbad av foglossning - hur känns det? Jag har börjat få ont i korsryggen från och till, framför allt på jobbet där jag går och står mycket, samt gör en del tunga lyft och förflyttningar. Jag försöker verkligen att använda och jobba med kroppen på rätt sätt vid lyft och förflyttningar, men ändå så kommer den där läskiga smärtan ibland.
Än så länge är det inget som jag inte står ut med, men det börjar ju bli lite irriterande - framför allt för att jag inte vet om det är foglossning jag drabbats av redan eller om det är något annat.
Vad jag lyckats läsa mig till så brukar man ha ont i båda fogarna, men kan det starta i bara en av dem? Och hur tusan känns det? Och - om jag redan nu i v. 10 känner av fogarna/fogen, vad har jag att vänta mig? :crazy:

Det var värst runt blygdbenet och neråt ljumskarna med första barnet. Satan, efter ridturer gjorde det så ont så jag nästan grät.... Hade ont långt efter förlossningen också, och då var det fram det fortfarande kändes. Nu verkar det sitta mera i korsryggen och strålar ner i skinkorna. Inte skönt det heller....

Smyger in här som anonym.

Är i vecka 6 men har svårt att förstå att det faktiskt är så. "Missbrukar" gravtest bara för att överbevisa för mig själv at det är sant :D. Oroar mig också för att något ska hända lilla bebben vill att veckorna ska gå fort nu så att de första vanskliga veckorna passerar.

Mår oförskämt bra. Har lite svårt för lukter men mår inte illa. Tror att jag känner av det som någon kallar växtvärk, det liksom spänner i magen, precis som om skinnet krymp och är för litet. Jag hoppas att det är det i alla fall och inte att det är något problem med bebis.

Jag har haft foglossning tidigt i bada graviditeterna. Forsta gangen hade jag sa sjukt ont i korsryggen att jag knappt tog mig upp ur sangen. Det dalade lite runt v 14 och kom tillbaka runt v 25 igen och sen mot slutet fick jag mer ont i framfogen. Denna gangen har jag haft ont overallt tycker jag, fran nacken ner till knana men mest foglossningsont dar fram. Det kanns verkligen som ett fett javla blamarke.

Forsok att lata bli rorelser som gor ont och sov garna med en kudde mellan knana. Foglossningsbalte hjalper manga.

Grattis och välkommen!

:rofl: jag känner igen mig i allt du skriver. Hittills har jag missbrukat 7 st...vill inte tänka på hur mycket pengar :angel:
Jag mår oxå jättebra, inget illamående, ingen trötthet inga ömma bröst el liknande. Bara vissa lukter som jag har svårt för, hoppas att jag får må så här bra hela tiden. Men jag är som sagt bara i v 7 än.

*kl*

Är det någon här som har eller har funderat på att vaccinera sig mot svininfluensan?

Än så länge är inte vaccinet godkänt för gravida och enligt min BM vet dom inte ens om det kommer att bli det. Jag velar fram och tillbaka ang. vaccination - kan man bevisa att det inte finns någon risk för fostret så kommer jag nog vaccinera mig men annars struntar jag i det.
Influensan i sig är inte farligare än någon annan influensa som vi drabbats av tidigare år, det som skiljer A(H1N1) från de andra är att ingen har något skydd emot den och alltså kommer många drabbas samtidigt, vilket kan slå ut samhället.
Gravida ses som en riskgrupp - men det är främst gravida i tredje trimestern, då barnet är så pass stort att det trycker på lungor och liknande. Risken är då större att man drabbas av lunginflammation.
Så, när jag tänker efter så kommer jag nog inte vaccinera mig...

Jag har anmält att jag vill vaccinera mig. Gravida tillhör en av riskgrupperna, så jag litar på att de vet vad de rekommenderar. Jag brukar inte oroa mig för saker och ting i onödan och jag har klarat mig bra hittills i livet. :laugh: Men jag har full förståelse för de som avstår.

Jag står oxå med ett ben i varje läger... Vaccinera eller inte :confused:

Jag oroar mig om jag vaccinerar mig och de inte har testat tillräckligt att det blir som med neurosedyn-barnen på 60-talet.

Men jag har också hört att svininfluensan inte är direkt farlig för en enskild individ utan det är samhället den är farlig för. Fast man hör ju olika hela tiden. Det känns som att jag kommer fundera fram och tillbaka på detta ett tag, skönt att höra andras åsikter och tankar.

Om de inte kan garantera att vaccinet är ofarligt för fostret så kommer jag inte vaccinera mig.
Skulle de däremot såga att det inte är någon fara, då kommer jag vaccinera mig. Får väl vänta ock se helt enkelt.

Lade märke till att ni alla är i ungefär samma ålder? tycker ni detta är en bra ålder att skaffa barn?

någon med häst som klarat sig bra utan att sälja?

någon som känt att när barnet kommit har hästintresset svalnat?

Tar mig friheten att svara, trots att jag tror att jag höjer meddelåldern här :D

Anledningen till att jag och min man kände oss redo för barn var följande:
Båda är färdigutbildade , jag skulle inte kunna läsa och ha barn samtidigt. Dels för tiden och för ekonomin.
Båda har bra tillsvidare jobb, jag är typen som nojar över ekonomi och vill att vi ska ha en fast grund.
Vi har boende som funkar med bebis, hatar att flytta, kan tänka mig att det är ännu värre med en bebis ;)
Gifta :d , smidigt med efternamn :D
Vänner omkring oss börjar skaffa barn, skönt att ha ett kontaktnät med andra föräldrar som man kan diskutera med

Detta är ju bara våra referenser och jag tror att vi är mer plannerande och nojjiga än andra. Det svåra är ju att det inte finns någon specifik "nu är det bäst tid", utan det är ju något som är individuellt. Antar att det inte gör dig mycket klokare :o

Vad gäller häst, så räknar jag med att ha min kvar. Min stallägare är ett lysande exempel på att det går att kombinera barn och häst och jag hoppas att jag kan lära från henne.

Senast ändrad:

Vi valde att skaffa barn nu av olika anledningar. Dels för att vi båda två var väldigt sugna och vi har pratat om det i stort sett sen vi träffades. Sen så är min sambo 8 år äldre och både jag och han kände att vi inte ville att han skulle vara 40 när vi fick första barnet och jag ville vara så ung som möjligt, med tanke på de "riskerna" som finns när man är lite äldre... Och så passade det väldigt bra in med tajmingen av inridningen av mina unghästar om vi får barn nu. :D

Så vi körde på och till vår lycka så tog det sig direkt.

Lade märke till att ni alla är i ungefär samma ålder? tycker ni detta är en bra ålder att skaffa barn?
Vet inte vilken ålder du menar, men för vår del handlar det inte om ålder utan att det är rätt tidpunkt i livet. Vi är båda helt överens om att man ska ha en bra och trygg tillvaro innan man ens tänker tanken på barn.

Vi är 32 och 37, har fasta jobb, bra ekonomi, fin villa. Vårt förhållande hade varat i knappt 4 år innan vi började prata om barn. Min erfarenhet säger att det tar minst 3 år innan man känner varann så pass väl så man kan avgöra om det kommer att funka i längden. Jag är 100% säker på att vårt förhållande kommer att vara lääänge och det är det absolut viktigaste för mig i barnfrågan. Hade vi träffats 5 år tidigare än vi gjorde så hade vi troligen redan varit klara med "produktionen".

Vet inte vilken ålder du menar, men för vår del handlar det inte om ålder utan att det är rätt tidpunkt i livet. Vi är båda helt överens om att man ska ha en bra och trygg tillvaro innan man ens tänker tanken på barn.

Vi har fasta jobb, bra ekonomi. Vårt förhållande hade varat i knappt 4 år innan vi började prata om barn. Min erfarenhet säger att det tar minst 3 år innan man känner varann så pass väl så man kan avgöra om det kommer att funka i längden. Jag är 100% säker på att vårt förhållande kommer att vara lääänge och det är det absolut viktigaste för mig i barnfrågan.

Jag citerar rätt av, för det skulle kunna varit jag som skrev det där, med vissa skillnader i ålder och boende då. ;)

någon som känt att när barnet kommit har hästintresset svalnat?

Nastan tvartom, men a andra sidan har jag aldrig varit speciellt tavlingsintresserad utan tranar mest (och kommer ingenstans :D)

Men jag tyckte det var jatteskont nar jag fatt barn att fa ut och rida lite. Bara gosa hast, svettas och tanka pa andra saker. Men det far inte bli ett stressmoment, man maste kanna att man har tid med det! Jag har turen att min hastagare garna passar mitt barn under tiden jag rider, sa for mig har det aldrig varit nagot problem.

knapplån.

Är det någon annan förutom jag som känner sig som en värdelös flickvän?

Jag är så TRÖTT och mår illa av viss mat, jag känner mig otrevlig och som enm riktig hormonbitch..

Eftersom jag är så trött och mår halvrisigt + gått upp lite i vikt känner mig noll sugen NOLL sugen på nånting som innebär kroppskontakt..
Såklart man vill, men nej.. Går inte.. Jag tror vi har haft sex 3 gånger sen plus 17/8..

Känner någon igen sig?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 262
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar