För alla "nygravida"!

Sv: För alla "nygravida"!

det kan variera en hel del.

nu bor jag i skåne, men kvinno kliniken i lund har tydligen vissa tider som är dropp in för vul och det ska kosta 300 sen finns det en privat ul klinik som tar 1000 kr för ett ul.

så man får nog kolla runt lite.

Jag har också lite svårt för kött ibland. Kan inte äta för mycket rent kött, men korv o så går bra. Underligt.. :) Får vem som helst göra kub-test privat? Är det att rekomendera?

yodi Hur går man tillväga om man vill göra ett tidigt ul/vul? Vad säger man? På inskrivningen gör man väl inga direkta test som bekräftar graviditet? Efter som att jag aldrig fått barn innan och ändå inte har mens känns det som att det vore skönt o verkligen få det konstaterat hos bm att jag är gravid. :o Vill ju dock helst gå till den bm och mvc som jag ska gå till under resten av grav..

Jag va oxå osäker under inskrivningen, men dom gör inga andra test. Hon rådde mig att köpa ett till gravtest på apoteket, eftersom dom är lika säkra som de barnmoskorna gör. Jag frågade aldrig om UL, eftersom det görs på lasarettet och jag va på en vårdcentral.

Vi var på inskrivning i torsdags förra veckan och nu på måndag så fick vi träffa läkare och hon gjorde ett VUL på vår bebbe. Så häftigt att se hur hjärtat slog. :love: Både jag och sambon var helt tagna.

Trodde det var så hos alla?

Sen så fick vi tid för kub-test samtidigt när vi var där. Vi sa som det var, att vi var hemskt oroliga för att det skulle kunna vara något fel på bebisen när min gammelfaster är utvecklingsstörd och Jespers kusinbarn mongloida. Det var inte något problem överhuvudtaget. Om jag var du så skulle jag bvc och höra vad de säger. :)

Att säga att du inte har den blekaste aning om hur länge du kan ha varit gravid är tipset från en kompis till mig. Du vet helt enkelt inte när senaste mens var för den är oregelbunden el dyl. De lär ju vilja veta om du är i vecka 6 eller 13 i alla fall...

Varför ska man ljuga sig till ett vul/ul ?

Eller missförstod jag dig nu kanske :)

Varga: Om din mvc inte gör tidiga vul och du inte vill vänta tills RUL så ta kontakt med privatklinik och bokat ett vul/ul tidigare!?

Lottch: Nej så är det inte i alla landsting :)

för det första så kontakta din bm och säg som det är att du inte vet hur långt gången du är för att du inte har haft mens, förmodligen så vill dom då kolla hur långt gången du är, annars hör om det finns möjlighet att få göra ett vul eller ul innan rutin ul.

men ska du gå och göra det privat så behöver du inte ange någon anledning alls, då bara bokar du en tid :)

dom brukar inte göra något gradivitetstest hos bm.
vem som helst får göra kubb test privat, hos mödravården är det dock lite anorlunda här erbjuds det bara till dom som är över 36 år.

om det rekomenderas beror på, hur gammal du är och om ni har kromosom av vikelser i släkten, det bästa är att diskutera det med din bm :)

Jag hade väldigt dålig koll på hur långt gången jag var när jag fick reda på att jag var gravid, visste faktiskt inte när jag hade haft min senaste mens.
Jag sa detta till bm när jag ringde dem första gången, vi kom fram till en ungefärlig tid men det var med ca 3 veckors marginal.
Så jag fick komma in rätt tidigt på inskrivning och då gjorde en läkare en vaginal undersökning som gav oss ett lite mer exakt datum. Dock med ca 1-2v marginal.
Då visste vi iaf ungefär, och sen fick jag ett exakt besked på rutinultraljudet.
Då var vi bara en vecka för tidigt i beräkningen, så undersökningen var rätt lyckad. :D

kl.

TRÖTT TRÖTT TRÖTT med en djävulsk huvudvärk.
Så känner jag mig! Jag sov hela helgen, gick och la mig 20 på fredagen, gick upp på lördag förmiddag och käkade och sen i säng igen..Samma på söndag.
Jag känner mig som världens sämsta flickvän, går och lägger mig tidigt eller somnar framför TVn... Orkar knappt åka till stallet..
Har förvisso känt mig mindre trött sen i måndags och inte sovit hela dagarna, jag kanske behövde helgen för att vila upp mig?
Märkt också att jag mår dåligt om jag tar vitamintillskottet på morgonen, så har börjat ta det på kvällen istället.

huvudvärken gör mig crazy!! Jag känner mig som jag är dåligt bakfull, ungefär..
Ville bara gnälla lite, de är jobbigt just nu.. är i vecka 7..

Varför ska man ljuga sig till ett vul/ul ?

För att man gärna vill ha det antar jag? Men jag kan ha läst fel, jag trodde tjejen som frågade frågade just för att hon inte hade haft mens på ett halvår och i så fall är det varken en lögn eller ett problem. Hon och vården måste ju faktiskt veta, och om hon bara säger att hon inte har ngn aning så lär hon väl få ett och får då veta, och behöver inte oroa sig för hur hon ska skaffa det.

Ah jag läste det som att du hade fått detta "allmänna tips" gällande att få tidigt vul.

-Säg att du inte en aning om när du blev med barn..

:)

Tack för alla svar! :)

Jag sa när jag ringde att jag nog visste vilken dag det "hände". Och då utgick hon från det. Men jag vet inte. Kan en kondom gå sönder utan att man märker det? Hm...

Jag ringer idag och frågar helt enkelt. När jag fick datum för inskrivning så hummade hon lite för sig själv om vi skulle göra ett VUL eller inte, men så kom hon fram till att det inte behövdes och jag var så nerväs i övrigt att jag inte fick ur mig ett ljud. Nu har jag ju fått tid och allt, och jag vet inte om de gör VUL på MVC (vårdcentral) och jag vill inte ställa till med bök. :o Jaja, får väl ringa helt enkelt.

Hur mår ni alla annars?

Hoppar på den här tråden oxå...

Jag skriver under anonymt nick jag med, är väldigt "ny-gravid". Är i v. 6 än bara tror jag. Ska kontakta en barnmorska, men är det bara jag som har sån förbaskad gyn-fobi kombination med sjukhusrädsla?
Jag och sambon vill jättegärna ha barn och vi har försökt ett tag. Men nu sitter jag här med telefonluren och har slagit numret fem gånger... Vad säger man till bm? Usch vad löjlig jag är!

Hej jag heter X och jag är gravid för första gången.

Sedan tar BM över och frågar lite och sedan bestämmer ni ett datum för inskrivning :)

Jag tyckte dom var jättetrevliga men var också nervös. Visste inte alls hur jag skulle göra. Har gjort abort tidigare och då var det lättare att veta vad man skulle säga. Nu hade jag ingen aning.

Jag ringde och de har en sån tjänst där man slår in tel.nr och sen ringer de upp. De ringde och jag sa "Hej, jag heter X. Jag har precis upptäckt att jag är gravid för första gången och undrar vad jag gör nu?" :angel: Hon frågade hur vi kände inför det och jag sa att vi var glada och skulle behålla det. Då sa hon att vi skulle boka tid för inskrivning och ställde frågor kring när jag hade sista mensen osv, för att kunna räkna ut ungefär hur långt gången jag var. Därefter kom vi överens om ett datum.

Några dar senare fick vi hem information och broschyrer. Fick veta vem jag skulle träffa och en lista med frågor som kommer att ställas under samtalet. Samt information om kost och annat. :)

Dom är väldigt vänliga och hjälpsamma tycker jag.

Grattis! Jag var också jättenervös och jag tror nästan att de hörde mitt hjärta banka! :rofl: Jag sa iaf "hej, jag heter **** och har gjort ett positivt graviditetstest!" "Vad roligt!! Då vill du ha tid för inskrivning alltså!" sa BM.

Jag var också i v 6 har jag för mig och fick komma på hälsosamtal redan veckan efter. Om 2,5 veckor ska jag tillbaka på riktiga inskrivningen. Är då i v 12.

Jag mår skit igen.. Har haft ett par dagar då jag inte mått illa, inte varit särskilt trött eller haft växtvärk. Idag vaknade jag av att brösten ömmade, och illamåendet håller ett stadigt grepp om mig just nu. Trött och huvudvärk. Jag som hoppades på att det värsta var över nu, men jag hade väl fel.. Går in i vecka 10 idag (9+0), så förhoppningsvis är det inte så många veckor av kasst mående kvar.
Imorgon ska jag till BM för att ta prover och så ska vi boka tid för UL! :bump:

Tack för pepp o stöd, jag klarade det :banana:
På tisdag 8.45 ska jag träffa en BM. Nervöst och pirrigt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 255
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar