För alla "nygravida"!

Sv: För alla "nygravida"!

kl

Tänkte höra om jag får vara med här? Är gravid i v.8 (7+5) och känner att jag gärna diskuterar saker... För att:

Jag mår såååå himla dåligt!!!

Jag förstår inte hur jag ska stå ut, även om det "bara" är till v.12 (i bästa fall). Jag är trött, seg, deppig, handlingsförlamad och totalt 100% illamående 24-7... Jag vill aldrig någonsin bli gravid igen om det ska kännas såhär... Vad gör man??? Har käkat åksjukepiller, men däckar totalt på dem. Sover tolv, tretton timmar i streck och kan inte hålla mig vaken på jobbet... Jag mår illa hela tiden, min BM säger att jag ska försöka äta så ofta som möjligt, men jag mår bara mer illa...

Sen blir ju inte saken bättre av att jag oroar mig för hur jag ska göra med min häst... Dels för att jag verkligen inte orkar med honom nu, när jag mår som jag gör och dels hur det blir sen, när jag fysiskt säkert kommer ha svårt att rida... Och även efter förlossning, hur ska jag hinna??? Min häst är en extremt stor del av mitt liv idag och jag kan inte tänka mig att ge upp honom, för galet vad jag har kämpat för att få/kunna ha honom. Och nu, när han äntligen har blivit ridbar, så ska jag må så dåligt att jag inte ens orkar tänka på honom... Jag fattar faktiskt inte hur jag ska palla...

Och trott eller ej, det här är en planerad graviditet. Och jag vill väldigt gärna ha barn med min sambo, och allt runtikring i livet stämmer väl in just nu. Men jag trodde ju (kanske naivt) att jag skulle palla att ta hand om hästen trots detta... Och framförallt vilja ha hästen...

Just nu längtar jag också att kunna berätta för alla att jag är gravid, så folk runtomkring mig (stallet/jobbet etc) förstår varför jag inte är på topp... Men jag vågar inte berätta än... Det känns alldeles för tidigt...

Vill som sagt bara diskutera någonstans, där jag kan säga exakt hur allt känns, så jag förhoppningsvis kan bena ut det i sinom tid... Tips, någon?

Du har de jag med hade i början o dom flesta nog har det e skit jobbigt vet men oftast avtar de efter v13 ( oftast ) jag kan fortf må illa på morgonen men de beror på att jag inte ätit på flera tim blir bra när jag ätit sen, hoppas de kommer blo bättre för dig längre fram. Just de här med allt bli gravid igen h¨ller jag med om ska jag ha sån här skitgraviditet så njaa men de släpper när bebisen rör sej o magen växer de e mysigt men min foglossning e ett rent helvete :( jag kan nog nöja mej med en unge, sambon har barn sen tidigare så han får två :)

Ta det lugnt! Det kommer att lösa sig med hästen. Står den på box? Finns lösdrift att tillgå? Medryttare/skötare kan du annonsera om. Annars kan du ställa av honom en tid. Och försök att inte få dåligt samvete (jättesvårt, jag vet) men jag tror innerst inne att hästen inte mår så dåligt av att bli lite "försummad" så länge han har mat, vatten, mockat i boxen och daglig utevistelse med polare. Jag skulle varmt rekommendera lösdrift med fri tillgång på mat (om det går med din häst). Då kan du bara åka ut till stallet och mysa. Inga måsten, bara trevligt =)

Det roliga ar att man glommer hur trott och illamaende man var. Och det BLIR battre och det AR vart det! Och hasten kan du behalla om du vill, med lite planering och kanske ett nerhopp i tavlingsplanerna de forsta manaderna efter forlossningen sa ska det nog ga bra det med! Barnet kan oftast vara med i stallet nar du utfor allehanda sysslor, sen sjalva ridbiten kan bli svar om du far ett barn som inte gillar vagnen eller sa. Men det gar ju oftast att losa det med!

Sa bit ihop, snart mar du battre! :bump:

När man står där mitt i "skiten" och mår apa tror man inte att det någonsin blir bättre. Jag vet, tro mig... :D Jag var såå trött på allt, vissa dagar muttrade jag bittert över graviditeten och kunde till och med säga att jag ångrade det. :crazy: Självklart gjorde jag inte det, men när man är så trött och illamående att man inte vet var man ska ta vägen så..

Jag säger som vidvissla - det blir bättre och man glömmer faktiskt lite. :D Det är nog det som är charmen med att vara gravid, att man snabbt glömmer hur dåligt man mått och hur jobbigt det varit. Så fort man kommit förbi de första jobbiga månaderna känns livet helt plötsligt jättehärligt och lätt. Man mår bra, man är pigg igen och man börjar inse att det finns en liten människa där inne i magen som växer för fullt. :love:

kl

Jag har ju ett annat problem när det gäller hästen. Själv tycker jag inte att dte är så synd om min häst att bli lite försummad, jag har honom hemma på lösdrift ihop med grannen. Men grannen är helt vansinnig på att jag bara "struntar" i min häst och det är ju såå synd om honom att inte få följa med ut på ridturerna. Detta har gjort att jag till och med börjat fundera på att låna ut på foder ev. sälja.. Vilket jag INTE vill egentligen, men jag blev så ledsen över deras påhopp. De visste visserligen inte om att jag var gravid (gör det nu..). Så nu har jag bestäm mig för att hitta en väl fungerande lösdrift som sköter det mesta så kan han få gå där ihop med andra hästar och bara mysa. Det gör ju inget om det är en bit att åka då man inte behöver åka dagligen.

Du känner ju din häst bäst! Om han trivs bra med att bara gå och skrota på lösdriften och bli ompysslad så vadå, varför skulle det vara något fel med det? Dina grannar skulle nog behöva något annat att lägga näsa i.. :D

Min förra skulle aldrig varit nöjd med att bara gå och skrota, fick han stå en enda dag var han helt stissig. Hästar är ju precis som vi individer, vissa ääälskar ett liv som hagdrönare och andra är elitidrottare. :D

Jag tycker att du gör helt rätt i att hitta annan plats till den häst. "Han blir så lessen" speglar bara personens okunnighet. Så länge det är en fungerande lösdrift så mår hästen bra. Det viktigaste för hästen är trots allt flocken och mat. Sen mår den kanske inte optimalt utan motion (det gör ingen häst) men det är som de är.

Ah jag haller med dig, hasten bryr sig nog inte namnvart om den gar pa losdrift eller om den blir riden 5 dagar i veckan. Det ar djur som i sitt vilda tillstand mest ater mat och gar omkring. Hoppas du hittar ett bra losdriftsstalle, det ar skont att slippa ha daligt samvete for att man inte hinner.

Och det basta ar att nar man val fatt ungen - da tycker man att det var vart varenda minut (hm ja man har nog glomt halften da)

Är det en stor hage med sällskap borde det väl inte vara något problem alls för honom att vila i flera månader? (om man tar bort kraftfoder antar jag)

Speciellt som du kanske kommer att må lite bättre efter vecka tolv och syselsätta honom lite i ett par månader.

(hästarna jag motionerar åt en släkting går alltid ute på bete halva året och de mår prima av det (de är 15 och har haft det så hela livet). Det bästa är att alla eventuella småskador de gått omkring med kan hinna självläka. Jag menar avelsston brukar man ju bara kunna ha i hagen ett år. En valack borde också klara det :p)

Jag håller med er alla! Visst blir min häst upprörd när grannarna tar ut sina ur hagen för att rida. (vilket i vanliga fall brukar bli 3-4 ggr/vecka) Men det är ju inte så att han motions mässigt mår dåligt av att stå. Han är en lugn och sävlig nordsvensk som mest av allt vill ha sina kompisar och lite sällskap av matte till och från. Och kompisarna har han ju minst 22 timmar/ dygn...

KL

nu kan jag vara med här... tror jag är i v5 :) eller nåt
är inte så bra på det här med att räkna veckor.... :confused:
känns ännu väldigt overkligt

jag har förstått att det finns olika sidor man kan bli medlem på
men undrar vilka som finns och vad som skiljer dessa åt...
vilken som någon här kanske kan rekomendera... :idea:

den enda jag känner till nu är:
growingpeople

Tja familjeliv finns ju också, jag var med där ett tag. Men jag fick sån ångest över hela det här med att vara gravid och bli föräldrar när jag var på den sidan. Där finns många speciella människor :angel:

Nu hänger jag bara här och ställer en miljon konstiga och knäppa frågor, här inne finns många likasinnade och alla har oftast en mycket trevligare ton. Och så förstår alla det här med att ha häst och vara gravid och vilka problem det innebär. På familjeliv blev jag mer eller mindre idiotförklarad att jag var gravid och utsatte mig för såna "faror" det innebär att hålla på med hästar.

Och du... Grattis och välkommen! :bump:

Ok, jag har bestämt mig för att bita ihop så käkarna vitnar :)

Tränade ett gryyyymt träningspass med totohästen idag. Känns väldigt kluvet att kanske inte kunna fortsätta med hans utveckling. Har haft han i fyra år och det är först nu som han går från klarhet till klarhet i både hoppningen och dressyren... Hoppar iofs sista gången på torsdag, sen blir det bara dressyr och jag ska palla med det! SKA!!! :)

Och om nu illamåendet tänker ge med sig någongång kanske det inte ens är så himlans jobbigt :)

Tack för pepp och stöd! :bump:

*Knapplån*

Hej allihopa!
Jag är i vecka 8 (v7+6) och jag är total förvirrad över hur jag ska göra ang vaccination mot svininfluensan som alla pratar om.
Man höra så mkt olika argument hela tiden. En del säger att själva vaccinet är mindre skadligt än om man skulle för s-influensan.
Hur resonerar ni?
Vet ni någon bra sida med ordentliga faktan om detta. Har försökt läst på läkemedelsverket men det va som att läsa grekiska för mig.

tack:)
jo... man kommer ju på en del frågor o så!
har inte riktigt förstått hur man menar med vilken vecka man är i?
räknar jag ut med en sån där uträknare står det 5v+6d är man i vecka 5 el 6 då?

jag tycker det hela känns lite läskigt när man väl fick det bekräftat :confused:
men samtidigt väldigt spännande :laugh:

tur att buke finns :bow: :love:

Familjeliv.se e jag medlem på med :) va där innan ja blev tipsad om bukefalos håller mej till båda ändå ;)

V5+6 betyder att du gått 5 fulla veckor och 6 dagar. Då har du alltså gått in i din 6:e graviditetsvecka.

Jag är tex i v.7+4 och har gått in i v.8.

Idag ska jag åka och titta på en lösdrift som lät hur bra som helst! De går i stor flock i blandade åldrar, har fri tillgång till hö och mineraler. Ägaren till lösdriften ser till den 2-3 ggr/dag och sköter allt! Till och med verkningen ingår i priset! När vi pratat ett tag sa hon att det fanns en i stallet som letade efter en nordsvensk att rida nån eller några dagar i veckan! Det kan ju inte bli bättre! Åhh, vad jag hoppas att detta ska vara bra nu! Lite dyrare men bara ca 10min från mitt jobb och ca 30 minuter hemmifrån.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 262
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar